Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:57

Leuk Cambiar :) Ik zeg het elke keer, maar wat is hij al groot! En een erg knap paard hoor.

Hij is inderdaad lekker koel. Heb je hiervoor wel al eens iets op zijn rug gehad, een deken of dekje oid?

Verder ben ik het met nicolanca eens *\o/* , haha.

En ik kijk ook al uit naar foto's van Briska als je haar weer gaat bezoeken nicolanca!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:23

Ik heb hem vorig jaar eens een vliegendeken opgedaan, eentje van toen de meisjes nog klein waren :-). Hij bleef toen ook gewoon verder grazen, maakte hem allemaal niet uit :-). Ondertussen niets meer opgedaan en nu weer zo cool *\o/*
Wat hij niet zo leuk vindt, is een halster. Dan begint hij te bijten...vooral als 't is om hem uti de weide te halen :-)

Joaquim

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:56

En tadaa... Een Berber x ? op onze manege. <3

De bloedmooie Lady
Afbeelding

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:11

merel200 schreef:
En tadaa... Een Berber x ? op onze manege. <3

De bloedmooie Lady
[ Afbeelding ]

Wat leuk, heb je nog meer foto's? Ik ben wel benieuwd naar haar bouw.
Weet je waar ze vandaan komt?
Vertel eens wat meer :D

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:22

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:11

Jammer dat het topic stilgevallen is. Hoe is het met jullie paarden? Ik ben heel benieuwd hoe ze op aan het groeien zijn :D

Nicolanca, ben je nog bij Briska geweest met de paasdagen, of wanneer ben je van plan om weer te gaan?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:54

@Nicolanca, had het veulen nog niet gezien, wat een schatje!
Bij mij gaat het super Maghreb, Chawek wordt een grote, stoere hengst! Het is een droom tussen de merrie's en hij dekt niet, maar van zodra we buiten op straat wandelen heerst er precies een andere orde en dan is het opletten geblazen, maar in de weide? Zalig gewoon!!! Ze zijn gewoon allemaal gek van hem!
Gisteren voor het eerst leren voetjes geven, en dat pas aan 2 jaar en terwijl hij nog hengst is, als veulen is hij het nooit geleerd geweest.
Guess what? In 1 uurtje gaf hij alle 4 z'n hoefjes, zonder te forceren :) ! Wat zijn berbers toch cool! dat ben ik niet gewoon..... Ik vreesde dat het niet zou lukken met het touw rond de voeten door vorige ervaringen, maar na wat tegenstribbelen, gaf hij hem vrij snel.
Hier nog wat foto's :D . Van zodra ik de camion op rij volgeladen met hooi staan ze rijkhalzend te kijken tot de laadklep open gaat:
http://www.mijnalbum.nl/Album=ARI4UHDY

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:32

Chawek begint precies al wat uit te zwaren? Super knap dier!
Hoe groot is hij nu? Het zou me niet verbazen als hij nog groter wordt, hij lijkt nog een tikkeltje overbouwd.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 17:48

Mooie foto's van Chawek!

Ben net terug van Briska, ze is deze winter toch nog verrassend gegroeid, ongeveer 1.53 m nu, achterhand is al stevig, voor nog wat smalletjes. Zal foto's plaatsen maar heb net 9 uur gereden ( auto! Briska mag nog lekker doorgroeien!)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:30

Thx ;-)
Chawek wordt 2 jaar ergens in mei of juni, weet niet precies wanneer hij geboren is. Dus ja, hij zal nog wel groeien zeker? Groeien ze niet tot hun 3e jaar de hoogte in? Of zou dat nu al bijna afgelopen zijn?
Ik zal hem eens opmeten, maar hij is denk ik al groter dan m'n Lusitanomerrie die ong 1m52 is.
@Nicolanca, dat is veel, 9 uur, waar zit Briska ergens als ik vragen mag?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:56

Chawek zal zeker nog wel doorgroeien, ik was helemaal verrast dat Briska deze winter zo gegroeid is. Ze staat in het zuiden van de Auvergne, 150 km ten zuiden van Clermont Ferrand, vlak tegen de Ardèche en de Lozere aan. Het was echt prachtig daar, hoogvlaktes met eindeloze velden wilde Narcissen!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 00:19

ah sorry, ik mis een jaartje. Ik dacht dat hij 3 werd dit jaar. Dan zullen er nog wel een paar centimeters bijkomen :)

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:08

Leuk om weer van jullie te horen :D
Cambiar, fijn dat Chawek nog steeds zo makkelijk is. Wat bedoel je met 'een andere orde' tijdens het wandelen? Wil hij dan wel dekken? Is de castratie weer helemaal van de baan?
En fijn dat het voetjes geven goed gaat :) Mag ik vragen waarom je ervoor kiest dit met touwen te doen? Vindt hij het niet fijn als je met je handen aan zijn benen komt?
Ik heb Bouazine zonder touwen geleerd voetjes te geven, maar zij vond het ook nooit erg als je aan haar benen komt. Ik moet wel eerlijk toegeven dat het nog steeds wat onrustig is af en toe, maar ze doet het ook erg goed. Met Bouazine kan ik trouwens echt nog geen uur aan een stuk werken, daar heeft ze absoluut de concentratie nog niet voor. Ze wordt na een tijdje wat onrustig en gaat dan schrapen, voor mij een teken dat ik te lang door ben gegaan. Maar ach, we hebben alle tijd :)

Leuk Nicolien, ik ben zo benieuwd naar nieuwe foto's van Briska! Tjonge, het is wel erg ver rijden inderdaad, maar door een heel mooi landschap zo te horen!

Wat grappig trouwens dat je zegt dat haar komt al wat breder is. Bij Bouazine is dat dus totaal niet het geval, zowel haar kont als haar borst zijn nog steeds mega smal, haha. Maar haar hals is wel al errug stevig aan het worden :D Heel mooi vind ik. Leuk ook dat Briska nog zo gegroeid is in de winter. En ik denk dat er in de lente en zomer nog wel wat cm's bij zullen komen :)

Chawek is ook al erg groot dan Cambiar! Ik ben benieuwd hoe hoog hij zal worden. Weet je de stokmaat van de ouders? Hij ziet er sowieso al erg volwassen uit, ik zou hem ook dezelfde leeftijd schatten als Bouazine :)

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:14

Afbeelding

Briska als visitekaartje bij de ingang!

Afbeelding

Ze hadden Azouri, de broer van Briska, uit de groep gehaald en Nikita (de vos) de moeder van Akite (de bruine) erbij gezet. Dat werd dus even heen en weer rennen, en een foto opportunity voor mij!

Afbeelding

Ik ben nog steeds blij met Briska's gangen, ze lijken echt ruim te zijn

En de moeder van Briska, Dahran III, ziet er weer prima uit, dit jaar krijgt ze geen veulen - heel misschien volgend jaar weer wel maar ze is nu al 23 dus of dat nog gaat lukken is erg onzeker. In ieder geval blijft ze, als gezelschap voor een andere fokmerrie die erg op haar gesteld is. Van de zomer zal Briska bij haar moeder staan en de andere fokmerries met de veulens, zodat ze wel kan spelen met de veulens maar ook haar moeder gezelschap kan houden - met de jonge ruinen van twee vertoont Briska teveel prinsessegedrag dus dat is geen goede combinatie, terwijl de merries van vier aan het werk zullen moeten dus dat is dan ook geen goede groep voor haar. Op Bambu na zijn alle driejarigen nu verkocht, en Bambu zal bij de vierjarigen komen te staan omdat hij geen berber is en veel groter (en feller) dan Briska en daardoor geen lief gezelschap voor haar is.

Afbeelding

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:23

Ontzettend leuke foto's Nicolien! Briska's moeder ziet er inderdaad nog erg goed uit. Een hele lieve uitstraling heeft ze ook.

Briska lijkt ook nog steeds mooi en evenwichtig op te groeien en ze toont ook echt groot. Heb je toevallig ook een filmpje van haar gangen? Zou ook heel leuk zijn om te zien :D op de foto ziet haar draf er inderdaad mooi ruim uit!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:42

Hélas, geen filmpje - mensen met paarden hebben de hemel op aarde maar komen ze te sterven dan valt er niets te erven - voorlopig geen investeringen in moderne techniek want spaarpot voor zadel etc. Aan het aanleggen. En 1.53 klinkt veel, maar toen ik haar weer zag stond ze op een helling, iets lager van mij, en toen overviel me toch even een lichte paniek in de zin van hellup, ik zal echt op dieet moeten anders mol ik haar rug. Nou ja, motivatie is dus aanwezig! Maar doordat ze achter echt breder is dan voor heeft ze toch iets meer jonge paardenachtigs dan vorig jaar. Maar hun vierjarigen zijn echt stevig dus aan het dieet van Briska zal niets mankeren. In de zomer krijgen ze niks bijgevoerd, als je Nederlandse tijdschriften leest dan denk je dat ze minstens ik weet niet wat aan supplementen zou moeten krijgen maar een groot deel van hun manegepaarden heb ze ook zelf gefokt en die moeten daar echt zwaar werken dus ik ga er van uit dat ze weten wat ze doen. En ze aarzelen ook niet om de dierenarts te raadplegen, ook over voer etc. Afgelopen woensdag vonden ze dat een bevalling te lang duurde en hebben ze ook zonder aarzelen de dierenarts erbij gehaald. De foto's van Etincelle de Bonnefont houdt je nog even van me te goed! Maar alles is dus goed gegaan!

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:06

Ja, ik kan me voorstellen dat een goed passend zadel voor hen belangrijker is dan een camera (dat was ook het geval bij Claire). Voor de rest maak ik uit al je berichten op dat ze erg goed op hun paarden passen en goed nadenken over keuzes die ze maken, zowel wat betreft de samenstelling van de kudde, als voeding, als medische zorg. Heel goed hoor :j

Is het prinsessengedrag van Briska nu wat minder in de kudde waarin ze nu staat?

En leuk als je nog meer foto's hebt Nicolien, ik vind het altijd erg leuk om jullie foto's te zien! En ook om te lezen hoe het gaat met jullie paarden, zowel wbt training als gewoon gedrag in de kudde. (Ook jouw berichten over Chawek zijn altijd leuk Cambiar)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:37

Maghreb schreef:
Leuk om weer van jullie te horen :D
Cambiar, fijn dat Chawek nog steeds zo makkelijk is. Wat bedoel je met 'een andere orde' tijdens het wandelen? Wil hij dan wel dekken? Is de castratie weer helemaal van de baan?
En fijn dat het voetjes geven goed gaat :) Mag ik vragen waarom je ervoor kiest dit met touwen te doen? Vindt hij het niet fijn als je met je handen aan zijn benen komt?
Ik heb Bouazine zonder touwen geleerd voetjes te geven, maar zij vond het ook nooit erg als je aan haar benen komt. Ik moet wel eerlijk toegeven dat het nog steeds wat onrustig is af en toe, maar ze doet het ook erg goed. Met Bouazine kan ik trouwens echt nog geen uur aan een stuk werken, daar heeft ze absoluut de concentratie nog niet voor. Ze wordt na een tijdje wat onrustig en gaat dan schrapen, voor mij een teken dat ik te lang door ben gegaan. Maar ach, we hebben alle tijd :)

Leuk Nicolien, ik ben zo benieuwd naar nieuwe foto's van Briska! Tjonge, het is wel erg ver rijden inderdaad, maar door een heel mooi landschap zo te horen!

Wat grappig trouwens dat je zegt dat haar komt al wat breder is. Bij Bouazine is dat dus totaal niet het geval, zowel haar kont als haar borst zijn nog steeds mega smal, haha. Maar haar hals is wel al errug stevig aan het worden :D Heel mooi vind ik. Leuk ook dat Briska nog zo gegroeid is in de winter. En ik denk dat er in de lente en zomer nog wel wat cm's bij zullen komen :)

Chawek is ook al erg groot dan Cambiar! Ik ben benieuwd hoe hoog hij zal worden. Weet je de stokmaat van de ouders? Hij ziet er sowieso al erg volwassen uit, ik zou hem ook dezelfde leeftijd schatten als Bouazine :)

Ik heb een vriend laten komen maar dat lukte hem niet, dus mij zeker niet. Gezien hij in de Franse berberfokkerij nooit voetjes heeft leren geven en ik het altijd maar uitstelde (nu toch al 2 jarige hengst ondertussen) omdat hij me steeds beet als ik z'n voetjes oppakte, leek het me zeer onveilig om het met de hand te doen. Ik wil ook niet almaar andere mensen aanspreken, het is tenslotte ik die het zal moeten doen.
Chawek beet en kapte als je z'n voetje probeert vast en op te nemen, normaal, want de voeten nemen is zijn vrijheid afnemen en zijn overlevingskans, zo ziet hij dat toch. Ik ben wel zover geraakt dat ik aan z'n beentjes mocht komen zonder dat hij me beet, maar van zodra ik die wou opheffen, beet en kapte hij. Ook de hoefsmid lukte het niet, Chawek ging hem zelfs achterna om aan te vallen toen de hoefsmid naar buiten wandelde (misschien ook om z'n merrie's te beschermen). Chaw is erg cool, maar soms kan hij wel eens onverwachts uit de hoek komen.
Dus maar met touw geprobeerd én ook het touw rond de paal gedraaid zodat hij met niet meer kon bijten:https://www.youtube.com/watch?v=eQk3Stg6vjA
Dit is een diervriendelijke manier en veilig voor jezelf ook. Ik zie niet in waarom deze manier niet goed zou zijn, het is een zacht touw en het is voor hem minder stressvol dan met mijn hand. Ik sta er helemaal alleen voor, ben ook niet zo happig om risico's te nemen en zo blijft het veilig.
Ik hoef dus zijn been niet vast te nemen in het begin, een factor waarop hij enorm in verzet gaan, met het touw hef ik zijn voetje op en dan neem ik de hoef vast. Progressief ga ik wel verder, tot ik hem kan bekappen.
Neen, Chawek wordt niet geruind, daar is hij te cool en te mooi voor. Ik denk wel dat er ooit wel eens een veulen van komt, maar nu nog niet ;) .

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:58

Ik lees ook nog steeds met jullie mee! Naast de Arabier blijft de Berber ook een van mijn favoriete rassen. Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een paard erbij, en toen schoot dit topic weer in gedachten! :) Een tijdje geleden zag ik dat het mooie valkhengstje verkocht was. (welke ik al een behoorlijke tijd mooi vond, maar destijds niet zoekende) Weet iemand momenteel nog mooie valkkleurige Berbers te koop? (Of iets anders aparts) Hengst/merrie maakt niet uit.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:38

Anne Erbrich fokt Berbers met kleurtjes, in België vlak bij Vaals. Als je googelt op pferdezucht d'Ivoire vind je wel haar wel.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:40

Thanks, ik ga gelijk even op zoek! :)

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:56

Cambiar, het spijt me als je je aangevallen voelt door mijn bericht, dat was niet mijn bedoeling. Een techniek moet bij jou en je paard passen, en daarom ben ik van mening dat technieken niet per se goed of slecht zijn, het gaat om de manier van toepassen. Fijn dat het voetjes geven nu zo goed gaat :).
Ik kan de voordelen van het gebruik van touwen zeker wel inzien :j Het filmpje is trouwens verwijderd geloof ik, dus die kan ik jammer genoeg niet zien.

Bonjoy, super leuk dat je overweegt er een Berber bij te kopen! Succes en veel plezier op je zoektocht. Ik zal ook een beetje rondkijken voor valk Berbers!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:51

Hoi Cambiar, had een klein stukje van het filmpje gezien eergisteren maar moest werken dus niet echt het geschikte moment! Fijn dat je een veilige methode hebt gevonden. Ik ben zelf wel een beetje opgelucht dat ik de opvoeding aan deskundigen kan overlaten ( ik heb echt wel een goed gevoel bij de familie van het domaine de Bonnefont, en doordat ze met zijn drieën op de boerderij wonen kunnen ze elkaar ook helpen) maar anderzijds mis ik het verzorgen van een paard nu toch wel heel erg. Ik vind het ook nog heel erg zoeken naar hoeveel en hoe je moet belonen, ik heb Briska in ieder geval nog geen snoepjes gegeven of zo. Voorvoetjes geven doet ze braaf, achter snapt ze het nog niet en is het lastig borstelen want dan trekt ze dus wel meteen haar voetje op.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:49

Maghreb schreef:
Cambiar, het spijt me als je je aangevallen voelt door mijn bericht, dat was niet mijn bedoeling. Een techniek moet bij jou en je paard passen, en daarom ben ik van mening dat technieken niet per se goed of slecht zijn, het gaat om de manier van toepassen. Fijn dat het voetjes geven nu zo goed gaat :).
Ik kan de voordelen van het gebruik van touwen zeker wel inzien :j Het filmpje is trouwens verwijderd geloof ik, dus die kan ik jammer genoeg niet zien.

Bonjoy, super leuk dat je overweegt er een Berber bij te kopen! Succes en veel plezier op je zoektocht. Ik zal ook een beetje rondkijken voor valk Berbers!

Neen neen...voel me niet aangevallen ;-)
Achteraf dacht ik, moet ik daar zonodig zo'n uitleg aan geven, maar omdat ik ermee bezig was leek het me toen leuk om erover te vertellen ;-).
@Nicolanca, reageerde nog niet op je foto's, maar is zo zalig daar die omgeving! Is wel leuk dat je kan vertrouwen dat iemand je paard goed verzorgd, maar ik vind er veel moed en zelfvertrouwen in nu ik zelf durf te werken met m'n paarden. Ik ben altijd bang om iets verkeerd te doen, maar vind het nu erg leuk dat ik eindelijk meer alleen durf te doen, ik merk dat ik een heel andere band krijg door ermee te werken. wortel-beloning wil ik even mee stoppen, ik merk dat ze sneller leren en oplettender zijn zonder de snoepjes.

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:39

Cambiar, ik ben blij om te lezen dat je je niet aangevallen voelde. Voor de rest vind ik het alleen maar leuk om te horen hoe het gaat. Voetjes leren geven was (en is nog steeds wel een beetje) wel een van de moeilijkere dingen om te leren vind ik. Dus ik snap jouw keuze ook zeker Nicolien.
Ik heb Bouazine ook niet met voer beloond bij het leren voetjes geven, maar ik geef haar af en toe wel een wortel. Daarbij heb ik haar wel al vroeg geleerd dat ze echt moet wachten tot ik het haar geef en dat begrijpt ze heel goed.

Ik herken ook wel wat jij zegt Cambiar, ik ben ook bang om fouten te maken en vraag daarom misschien ook niet altijd genoeg van haar (misschien stop ik juist te snel omdat ik altijd op een goede noot wil eindigen). In de winter heb ik best veel met haar gewandeld, en hoewel onze band al best goed was, heeft dat ons ook wel goed gedaan. Nu ben ik het wandelen weer opnieuw aan het oppakken en ik ben elke keer zo trots op haar O:) , haha.
Ook ga ik binnenkort misschien een parelli les met haar doen, maar ik wil de instructrice eerst zien lesgeven aan anderen, om te zien wat ik van haar methodes vindt; niet iedereen die zich trainer noemt is in mijn ogen ook meteen een goede trainer.

Nicolien, het is ook wel een heel fijn idee dat Briska sowieso een goede basis meekrijgt op Bonnefont, maar ik kan me voorstellen dat je het ook best mist om een paard te hebben. Maar Briska ook maar een beetje lijkt op Bouazine dan kan ik je gerust zeggen dat die band tussen jou en Briska heel snel zal komen als ze in Nederland is :)