zonde ik denk dat hij het goed had gehad bij die mensen
sommige willen ook voor een dubbeltje op de eerste rij zitten he

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lusitana schreef:Roxy is leuk![]()
Maar goed ik kan niks over de PRE zeggen hoor, dat is mijn hoek niet. Maar bij de Lusitanos heb je dus maat en barok, maat en niet zo barok, klein en niet barok, klein en barok, en dan alle types nog eens met al of niet typische gangen of moderne gangen... en dat is eigenlijk altijd zo geweest...
WestBest schreef:Blijft een hele interessante discussie. Ik hou van het geweldige karakter, maar hou absoluut niet van het barokke uiterlijk.
Maar inderdaad: de fokkerij móet enigszins meegaan met de vraag, omdat ze anders hun paarden niet meer kwijtraken, wat ook weer ten koste gaat van de fokkerij, maar het is zeker de bedoeling dat het ras in stand blijft. Het blijft een hele moeilijke balans.
Op de voorpagina staat een bericht dat de Friese hengsten zich nu ook in de sport moeten bewijzen....
heikedenise schreef:Saida => toen ik met heike naar de keuring ging werd hij omschreven als meer kwpn dan fries en toen kwam de uitdrukking uit hund mond als klassieke fries (lange rug, geen manen de gangen van een kwpn) zo werd die van mij omgeschreven ik weet dat die niet barok is maar om nou te zeggen kwpn nee daar zie ik hem ook niet voor aan.
_Saida_ schreef:Bij de uitdrukking 'klassieke fries' dacht ik aan een fries zoals die oorspronkelijk behoort te zijn, barok dus.
Maar ik begrijp je nu!
Adalberti schreef:WestBest schreef:Dit standpunt begrijp ik, maar dit wordt wat betreft de Iberische rassen beslist de komende jaren achterhaald. Er is een sterke opkomst van de Academische rijkunst en juist voor deze nieuwe (oude!) tak van sport zijn "onze" paarden zeer gewild. Wij merken dat aan de vraag.
WestBest schreef:Blijkbaar loop ik achter en is dus de vraag veranderd. Neemt niet weg dat de discussie heel interessant blijft: in hoeverre moet het fokbeleid aan de vraag aangepast worden.
Over de rest van je tekst kan ik het eens zijn.
Mies_Apollo schreef:al iets nieuws op het oog peet?
Citaat:Iberiërs die hoog scoren en winnen van Duitse paarden zijn allang geen uitzondering meer. Ik zou ook niet weten waarom ze niet hoog zouden scoren als je strikt volgens de regels kijkt, want dat achterlijke voorbeengewapper en stomme piaffegeschuifel wat je bij veel kampioenen zelfs ziet, heeft niets meer met dressuur te maken. Als de jury strikt naar de letter van de FEI jureert is er echt geen verschil in rassen zichtbaar in de scores...
En daar gaan we echt wel weer heen.
Op afgelopen Olympische spelen startten alle Brazilianen en Portugezen op Lusitanos (in de dressuur).
Ik weet niet war de Spanjaarden op startten, niks van gezien.