[HK]Barokke paardenliefhebbers kletsen door in deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

peetisgreat

Re: Barokke paardenliefhebbers kletsen gezellig door in deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:14

ze willen hem niet te duur wel van alle pony`s wat ze gezien hebben was deze het liefst
zonde ik denk dat hij het goed had gehad bij die mensen
sommige willen ook voor een dubbeltje op de eerste rij zitten he Boos!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:25

Ja idd.... Soms zie ook ook wel eens advertenties van mensen met allerlei eisen aan een paard en dan voor 1500 euro ofzo... Tja dat is er gewoon niet. Maar ja wel jammer! Vooral als je het idee hebt dat ie het bij de mensen goed had gehad...

blackparel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:36

JES DJEMO IS BIJ HUIS
MORGEN IETS MEER VERHAAL EN FOTO`S NATUURLIJK Pling

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:47

Lusitana schreef:
Roxy is leuk Haha!
Maar goed ik kan niks over de PRE zeggen hoor, dat is mijn hoek niet. Maar bij de Lusitanos heb je dus maat en barok, maat en niet zo barok, klein en niet barok, klein en barok, en dan alle types nog eens met al of niet typische gangen of moderne gangen... en dat is eigenlijk altijd zo geweest...

Dat is bij de PRE precies hetzelfde, hoewel in Spanje door sommige fokkers wel doelbewust een grotere maat paard gefokt wordt met kwaliteiten voor modern dressuur. Zoals jij ook hebt opgemerkt is de dressuur behoorlijk veranderd. Tot de jaren '60 vorige eeuw was dressuur zowat gelijk aan hogeschool en werd eigenlijk vrijwel alleen beoefend door militairen. Verder hadden boeren hun paarden met een gebruiksdoel. In die tijd waren Iberische paarden zeer populair. De moderne dressuur draait echter rond het warmbloed paard en omdat er binnen die branche vraag is worden en er paarden "geproduceerd" die bij die markt passen, ook in Spanje. Gelukkig zijn er genoeg fokkers die wel hebben vastgehouden aan het traditionele type paard van Spanje en Portugal.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 00:02

WestBest schreef:
Blijft een hele interessante discussie. Ik hou van het geweldige karakter, maar hou absoluut niet van het barokke uiterlijk. Haha!
Maar inderdaad: de fokkerij móet enigszins meegaan met de vraag, omdat ze anders hun paarden niet meer kwijtraken, wat ook weer ten koste gaat van de fokkerij, maar het is zeker de bedoeling dat het ras in stand blijft. Het blijft een hele moeilijke balans.
Op de voorpagina staat een bericht dat de Friese hengsten zich nu ook in de sport moeten bewijzen....

Dit standpunt begrijp ik, maar dit wordt wat betreft de Iberische rassen beslist de komende jaren achterhaald. Er is een sterke opkomst van de Academische rijkunst en juist voor deze nieuwe (oude!) tak van sport zijn "onze" paarden zeer gewild. Wij merken dat aan de vraag. Fokkers die zo hard hun best gedaan hebben een modern sportpaard voort te brengen gaan buiten de boot vallen. Het is wat Lusitana zegt: de Iberische rassen zijn anders, maar kunnen gerust concurreren met de warmbloed. Het buitenlandse publiek komt terug vragen naar de "Andalusier" van altijd en komt daarvoor graag naar Spanje om te kiezen. Degenen die in de jaren ´80 met hun stoeterij de keuze hebben gemaakt voor het moderne type, wat een periode zeer succesvol is geweest, zullen het (in ieder geval op de buitenlandse markt) moeilijk gaan krijgen. Slechts enkelen zijn er bovendien in geslaagd een modern Iberisch sportpaard voort te brengen met werkelijk goede kwaliteiten. Het bereiken van homogeniteit binnen de stoeterij is een proces van vele jaren en soms zefs meerdere generaties. Je kunt niet zomaar ineens de koers veranderen omdat de marktvraag aan het wijzigen is.

Het Iberische paard is door vele belangrijkste personen in de geschiedenis geroemd als het beste en mooiste paard ter wereld en het wordt voor zijn speciale kwaliteiten terecht opnieuw door steeds meer mensen bewonderd. Naarmate je verder bekend bent met het ras raak je daar nog eens verder van overtuigd. Althans, dat is mijn ervaring. Van de PRE's en "Andalusiers" die zich in Nederland bevinden zijn er slechts enkele die een werkelijk representatief beeld geven van het ras. Helaas zijn de tweede keus paarden die met volle transporten naar noord-Europa zijn gebracht en in de handel terecht zijn gekomen in vele grotere getalen aanwezig en geven een beeld dat niet klopt met de werkelijkheid, waardoor er nu allerlei vooroordelen bestaan over o.a. de manier waarop een "Andalusier" beweegt en de zwakke punten die het zou hebben. Begrijpelijk, maar niet terecht.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 00:33

Peet; Jammer zeg... en idd voor een duppie op de 1e rij, dat kan (bijna) nooit... Maarja, hopen dat je toch een goed baasje vind!

Frank: Hihi, ben ook wel een beetje gek van Despi hoor Bloos . Heb toendertijd ook bij Lisenk geinformeerd, maar hij was toen nog buiten bereik voor mij. Zat nog op school en had het geld nog niet.. Maar gelukkig heb ik nu mijn Chico Lovers . Al moet ik zeggen dat een ras-echt-anda toch over het algemeen dé favo blijven Knipoog .

Marielle: Leuke foto's. Alleen heeft op foto 1 je dochter een best strenge binnenhand. Misschien een verkeerde opname. Lekker hoor je paardje aan huis Pling

Naatje; Knappe Betje Pling . Hopelijk scheelt dat toch weer die 2 haken minder!

Esther; Komiek is stoer zeg Cool . Mooi beestje hoor! En leuk die foto van jou op die "kwpn fries" Clown

Vandaag weer een nieuwe overwinning gehad met Chico Vork Lekker het terrein afgewandeld, en een laantje verderop in gaan wandelen en grazen. Meneer vond het reuze spannend, maar was braaf Lovers . Oeeh, ik ben nog steeds super trots Haha! .

blackparel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 00:57

Prinslover dat lig aan de opname maar dat heeft ze absoluut niet hoor.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:17

Esther: Wat een grappig pownietje! die laatste foto is leuk!

Nathalia: Leuk dat het zo goed is gegaan!

Marielle:.... je quote mij, maar... Ik vind dat ze op de foto nogal erg streng met dr binnenhand werkt, (maakt het misschien duidelijker)

peet: Hoe is celine eronder dat hij verkocht wordt? Jammer dat ze hem niet nemen.

ilona: Het had gewoon zo moeten zijn, chico past gewoon bij je!

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:23

mies, celine zal hem heel erg gaan missen dat weet ik zeker ze heeft hem alles zelf geleerd
en ze zijn echt twee maatjes maar hij wordt echt gewoon te klein .........en ze weet dat ze een nieuwe pony krijgt verzacht wel iets bij een kind,eentje waar ze ook wedstrdijen mee kan gaan rijden en daar heeft ze heel veel zin in
maar ze wil hem wel vaak opzoeken zei ze al en alleen naar ene goed baasje lief he

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:10

heikedenise schreef:
Saida => toen ik met heike naar de keuring ging werd hij omschreven als meer kwpn dan fries en toen kwam de uitdrukking uit hund mond als klassieke fries (lange rug, geen manen de gangen van een kwpn) zo werd die van mij omgeschreven ik weet dat die niet barok is maar om nou te zeggen kwpn nee daar zie ik hem ook niet voor aan.

Bij de uitdrukking 'klassieke fries' dacht ik aan een fries zoals die oorspronkelijk behoort te zijn, barok dus.
Maar ik begrijp je nu! Haha!

Esther -> Wat een superstoere dekens met die camouflage!
Komiek lijkt wel wat arabierenbloed in zich te hebben zo aan dat koppie te zien.

Natalia -> Brave Betunero! Voor een paard dat weinig gewend is vind ik 'm heel braaf!

Frank -> Met Rintske gaat het weer heel goed, lief dat je het vraagt. Pling
Ze staat ondertussen in haar eigen stal en weer op stro en krijgt extra hooi bijgevoerd zodat ze minder stro kan/gaat eten.
Ze zit ook weer op haar oude voerschema, ziet er goed uit (spiegeltje), is weer lekker fris en vrolijk en haar oude zelf.
Hopelijk was het eenmalig!

Marielle -> Jaaaaa! Djemo heerlijk bij huis!
Geef hem maar een dikke knuf!

Petra -> Jammer dat de koop niet doorgaat.......

Adalberti -> Heel mooi gezegd en geschreven, alsof ik m'n vriendin Mayke hoor. Haha!

Ik ben weg, moet straks lessen met Rints! Haha!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:11

Peet; Is Roxy nou een hij of een zij Clown . Ik snap er niks meer van haha. Ene keer zeg je zij, en de andere keer hij. Maar gezien de naam een merrie toch?

Saida; Have fun zo bij de les. Zet m op Pling

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:15

hahaha iloon het is een ruin

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:38

Hahahaha ROFL . Ik dacht "Roxy" dat klinkt toch echt als een merrie Huilen van het lachen . Hebben jullie dat expres gedaan Clown ?

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:00

al iets nieuws op het oog peet?

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:15

_Saida_ schreef:
Bij de uitdrukking 'klassieke fries' dacht ik aan een fries zoals die oorspronkelijk behoort te zijn, barok dus.
Maar ik begrijp je nu! Haha!

Mooi zo

Maar ik ga der ook vandoor moet zo lessen met heike breng dalijk wel ff een verslag uit

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:44

Jullie gaan snelllll!

Djemo Wat fijn dat hij weer thuis is!

Om even op de discussie nepbarokkers in te springen. Ik houd niet van het barokke paard ansich, maar ben wel gek op de oudere modellen rijpaard. Het zware paard met dikke billen, speknek en zware benen (dit geld dus ook voor het Kwpn). Een mooie, ronde, oude gelderse vind ik een lust voor het oog. Wij hebben een merrie op stal staan die ik echt heel erg mooi vind. Andere mensen houden juist weer van het statige van een wat hoekiger paard, wat dat betreft is het alleen maar goed dat er veel rijtypischer gefokt word, zodat een klassiek dressuurruiter ook de souplesse van een lippizaner (ik zeg maar even wat) in de sport kan gebruiken, maar dan wel in maatje 170. Alleen dient er wel in de gaten gehouden dat de rasstandaart niet geheel verdwijnt.

Zoals ik al zei, de spanjaarden heb ik niet zo veel mee. Utix is echter een kleine KWPN'er met hele dikke billen en een speknek. Dat vind ik dan wel weer leuk. Irma is van een slanke sportpony steeds meer een bolle poown aan het worden, ook leuk. Matz daarintegen is typisch springgefokt. Lang, hoog, krachtig om te zien.

En even buiten alle kijf, ik heb gister mijn auto opgehaald! De radio doet het nog niet, iets met amerikaanse radio's en code's enzo, en dan twee uur moeten wachten bij de verkeerde code. Ik heb nu 2 amerikaanse radio's, en een stuk of 8 code's. Een moet de juiste zijn, want rijden zonder muziek is niet leuk. Foto's volgen, als het goed is neemt vanmiddag een stalgenootje een fototoestel mee. De auto rijd heerlijk, ik heb even moeten wennen aan de automaat, maar na twee keer met je linkervoet op de rem staan ben je het wel afgeleerd. Ik heb gister (vanuit Breda en toeren door het Westland) al zo'n 160 kilometer afgelegd Clown, en omgerekend viel het gebruik me 100% mee, zeker 1:7 (ruim gerekend, dus wie weet nog wel 1:8). Alleen het kentekenbewijs nog even opsturen om te vermelden dat er een trekhaak onder is gegaan, en dan mag ik trekken. Alhoewel ik zondag waarschijnlijk Matz al even naar mijn vader moet brengen, maar die paar kilometer doen we illigaal Knipoog

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:51

Adalberti schreef:
WestBest schreef:
Dit standpunt begrijp ik, maar dit wordt wat betreft de Iberische rassen beslist de komende jaren achterhaald. Er is een sterke opkomst van de Academische rijkunst en juist voor deze nieuwe (oude!) tak van sport zijn "onze" paarden zeer gewild. Wij merken dat aan de vraag.

Blijkbaar loop ik achter en is dus de vraag veranderd Lachen . Neemt niet weg dat de discussie heel interessant blijft: in hoeverre moet het fokbeleid aan de vraag aangepast worden.
Over de rest van je tekst kan ik het eens zijn.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:36

haha ilona, jij zit stevig op die roze wolk!
benthe succes met de code
ik ga weer gauw werken

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:59

nou net weer les gehad ging super zijn nou bezig met hem echt nagefelijk te rijden en vandaag hebben we stukjes wijken mee gepakt zowel heike als ik vinden het erug moeilijk maar oefening baard kunst

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:31

WestBest schreef:
Blijkbaar loop ik achter en is dus de vraag veranderd Lachen . Neemt niet weg dat de discussie heel interessant blijft: in hoeverre moet het fokbeleid aan de vraag aangepast worden.
Over de rest van je tekst kan ik het eens zijn.

Bij ons concentreert zich natuurlijk de vraag naar dit soort paarden. De meeste mensen die ons aanschrijven zijn niet of nauwelijks bekend met het ras. Daaruit maak ik op dat de vraag en voorkeuren aan het veranderen zijn. Dat geldt ook voor handelsstallen die mij benaderen. Zij merken dat er een toenemende vraag is naar betere kwaliteit Andalusiers (dus niet meer het tweede keus paard dat met volle vrachten wordt verhandeld).

Mbt het fokbeleid, dat is inderdaad een interessante discussie. Ik denk dat het onderscheidt hem vooral zit in de commerciële fokkers en anderen die juist fokken om hun erfgoed in stand te houden. Ik denk dat de commerciële fokkers veel succes hebben gehad, maar dat men nu juist weer eerder geïnteresseerd is in het traditionele paard en dat we ons weer in een tendens die kant op bevinden. De reactietijd om een goed "product" voort te brengen is dusdanig traag dat met aanpassingen in het fokbeleid deze ontwikkelingen niet bij te houden zijn. Ik zou dus als fokker eerder een principiële keuze doen voor het type paard dat ik zou willen voortbrengen en daaraan vasthouden, dan mijn continuiteit in gevaar te brengen door steeds te willen aanpassen aan de marktvraag.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:58

Prinslover & _saida_ : Mijn betje is gewoon een brave vent Haha! Bloos

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:39

Mies_Apollo schreef:
al iets nieuws op het oog peet?

ja we hebben een twee leuke pony`s gezien een copie van roxy maar groter en een arabiertje allebei zijn ze bijna drie en moeten nog ingereden worden
maar ik zou niet weten of die arabier te sterk voor haar zal zijn.
maar goed eerst roxy weg en dan zien we verder

en iloon hij heet op papier cassanova`s roxy dus vandaar roxy Haha! en ik weet niet of ik het nou ene meisjes naam vindt ben ik niet helemaal overuit Clown

ben trouwesn helemaal beurs van die val en ik kan goed merken dat me stuitje gebroken was doet nu weer lekker zeer Koe

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:51

Peet; Hoezo zou een arabier te sterk zijn? Ik neem aan dat als die goed wordt ingereden, dat het totaal geen probleem moet zijn! (Net als bij ieder ander paard toch?)

Vandaag weer bij Chico geweest, en wat een topper zeg Lovers . Ik kwam aan en had toevallig de camera mee. En meneer lag in zn stal, zo lief! Ik mocht er lekker bij komen zitten en hem kusjes geven haha. En als klap op de vuurpijl mocht ik ook nog "echt" op hem zitten Lovers . Echt helemaal in de wolken hoor Lovers . Ook weer gelongeerd met dekje + longeersingel, ging ook weer super. Ook een stuk langs de weg gewandeld, en meneer was érg braaf Pling
Ben trots!!

Hier de kiekjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:16

Citaat:
Iberiërs die hoog scoren en winnen van Duitse paarden zijn allang geen uitzondering meer. Ik zou ook niet weten waarom ze niet hoog zouden scoren als je strikt volgens de regels kijkt, want dat achterlijke voorbeengewapper en stomme piaffegeschuifel wat je bij veel kampioenen zelfs ziet, heeft niets meer met dressuur te maken. Als de jury strikt naar de letter van de FEI jureert is er echt geen verschil in rassen zichtbaar in de scores...
En daar gaan we echt wel weer heen.
Op afgelopen Olympische spelen startten alle Brazilianen en Portugezen op Lusitanos (in de dressuur).
Ik weet niet war de Spanjaarden op startten, niks van gezien.

Moet eerlijk zeggen dat ik de Brazielianen en Portugesen echt heel slecht vondt rijden. Ik was er bij de portugesen echt even voor gaan zitten van; nou ga ik wat zien...maar helaas...1 kon zelfs niet eens starten omdat zijn paard totaal flipte.
Tegelijk had ik het topick hier open staan en opmerkingen als; start dan niet met een andalusier Slapen werden promt neergezet. Het lag echter echt aan de ruiters en de paarden waren veel te dik.
Darentegen deed australie ook mee met een Lusi, relempago en die was gooooeeed Vingers aflikken In het topck herkende ze hem eerst niet (is een bruine, toen ik schreef dat het ook een Lusitano was, trok men wat bij) Gelukkig starte voor Spanje de PRE Fuego nog en die liet helemaal wereld beweging zien!! Fuego eindigde dan ook als hoogste Iberier op een 16e plaats.

Relempago en Fuego zijn Iberische paarden zoals het hoort (vindt ik) Barok, koelbloedig, van nature sterke achterhand, met knieactie, maar toch ook verruiming. Heerlijk!! Ikzelf vindt het niet erg als er ietsje groter wordt gefokt, wij mensen worden nu eenmaal ook groter. Maar van die echt grote kastelen vindt ik niks. Tussen de 1,58 en de 1,64 heeft mijn persoonlijke voorkeur, maar als ik moest kiezen dan liever kleiner dan groter.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:32

Hai iedereen,
hier een berichtje vanuit Wedde!! Sanne is nu aan t douchen, dus schrijf ik even een kort verslagje.

Gister kwam ik aan, toen zijn we naar de paarden van Lisa gegaan, en een buitenritje gedaan. Ik op Vaidosa (als je het zo schrijft) en Sanne ging op de nieuwe dravermerrie. Voor hun beiden was het de eerste keer naar buiten maar ze waren braaf!
De draver was een beetje kijkerig, maar dat was het, en Vaidosa deed alsof ze al jaren buiten reed.
We vonden het zo leuk, dat we vanmorgen nog een keer zijn gegaan, dit keer omgewisseld.
Ik liet de draver voluit gaan en ze ging hard, Vaidosa kon haar n volle galop niet bijhouden (en zij zat dus in draf).

Daarna naar Igneo gegaan dat was erg leuk, hij is gegroeid!! Hij zag er heerlijk uit en je zag zijn schimmelkleurtje naar boven komen.
En hij is heel lief Haha!

Iloon leuke foto's van Chico die zien we volgende week ook Haha!

Nou groetjes van ons en alle leuke paarden Haha!