[HK]Barokke paardenliefhebbers kletsen door in deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

heikedenise

Re: Barokke paardenliefhebbers kletsen gezellig door in deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:13

Wat betreft de barokke paarden mijn fries is totaal niet barok maar daarintegen vindt ik hem toch ook niet op een kwpner lijken terwijl mij dat echt werd gezegt toen ik vorig jaar naar de keuring met hem ging.
maar ik ben het wel met jullie eens dat barok en beweging samen kunnen gaan

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:08

Robijntjah schreef:
Ik kan niet meedoen aan deze discussie met mijn nepfries Nagelbijten / Gniffelen

We kunnen samen wel een nep-friesen stamboek oprichten Clown

Prinslover Ik had nog nooit eerder op Veludo gezeten,ben een beetje bange schijterd Bloos Maar nu ik hem eenmaal geprobeerd heb,moet Karina hem gaan verstoppen als ik op visite kom Tong uitsteken

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:24

Hee Lobke, zoals je het zo schrijft is het mij geheel duidelijk, ik weet dat er Barok op hoog niveau loopt en dat vind ik prachtig! En er moet altijd ruimte zijn voor verbetering, maar alsjeblieft geen grote uiterlijke veranderingen, ik heb ze gezien.. flatgebouwen van paarden die niet onderdoen voor een dressuurgefokte kwpn ook niet kwa uiterlijk en daar pas ik voor want dat is toch niet leuk?

Voor wat betreft de ruggen denk ik dat er een groot probleem ligt ook bij de overgang van type, men wilde wat meer sportpaard dus de rug werd langer met alle gevolgen van dien, maar ook in de sportpaard fok kom je zwakke ruggen tegen, dat gebeurd nou eenmaal want veel zit het probleem al in de ouderlijn van het paard..een taak van de fokker om daar idd zorg voor te dragen zoals jij dat ook doet Knipoog
Ik vind juist dat er maar weinig echte verbeterpunten zijn aan het ras, want alle verbeterpunten die ik van mensen hoor hebben te maken met hun verbetering als sportpaard, de meeste problemen hebben te maken met de rijtechnische kant van het verhaal, het is moeilijker om een PRE met net zoveel afdruk en schwung te laten lopen als een dressuur-gefokte kwpn (of ander merk) maar dat maakt het ras wel het ras, plus- en minpunten en ja grove fouten moeten verbetert worden maar zeg nou eerlijk, de meeste aanpassingen zijn puur voor de sport en m.i. gaat dat uiteindelijk ten koste van de PRE zoals wij hem zo mooi vinden.
Maar dit is puur zoals ik er persoonlijk over denk hoor Knipoog

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:26

Wat betreft de discussie over de barokke rassen; ik vind het eeuwig zonde dat ze ze 'omfokken' tot sportpaarden.
Maar ik denk niet dat er straks alleen nog maar sportfriezen en sportPRE's zullen lopen, er blijven altijd nog mensen die het ras het liefst bij het oude behouden en daar naar blijven fokken.
Er zal hooguit een splitsing komen vermoed ik, zoals ze nu ook al met de friezen aan het doen zijn.
De luxe fries is meer geschikt voor de sport dan de echte barokke fries, en zijn duidelijk tengerder gebouwd.
En om eerlijk te zijn is het friese paard in de loop der jaren al luxer geworden dan ze 20 jaar geleden was.
Rintske is wat ze nu noemen; redelijk aan de maat.
Ze is 1.63 en ze vinden dat nu voor een fries een normale maat, maar de fries behoorde ooit 1.50 tot 1.55 te zijn.
Ook heeft ze voor een fries een lange rug.
Ze willen volgens mij graag het ultieme sportpaard creëren lijkt wel; én prestaties kunnen leveren én uitstraling hebben! Haha!
De barokke rassen kunnen heus wel heel goed meedraaien in de dressuur zoals die ooit heel vroeger bedoeld was, met goed gebruik van het lichaam, maar dat willen ze bijna niet meer zien in de top.
Je wordt al raar aangekeken als je met een barokje de ring in komt rijden hoor ik regelmatig om mij heen.
Alhoewel dat ook wel iets veranderd is nu er steeds meer barokke rassen te zien zijn in de dressuur.

Ilona -> Jij en Chico zijn al flink aan de gang!
Dat gaat wel lukken om volgend jaar bij de meeting aanwezig te zijn samen met je kanjer! Haha!

Madelief -> Alvast veel plezier aankomend weekend!

Petra -> Hoe gaat ie vandaag? Nog bont en blauw van je val van gisteren?
Ben benieuwd wat die mensen van Roxy vinden, is het voor hun kind(eren)?
Moet je ze foto's laten zien van al die gekke dingen die Celine met Rox heeft uitgehaald, kunnen ze zien dat het een superbraaf paardje is!

Gabriella -> Wat een verschil in rijden op een andalusiër of lusitano ivm een fries hè?
Als ik op 1 van de anda's van Mayke rij voel ik dat ook telkens weer.
Wel gaaf dat je op Veludo mocht rijden!

Jasmijn & Sanne -> Veel plezier samen! Geef Iggy maar een knuf van Rintske!

heikedenise schreef:
ik heb geen barokke fries heb echt een klassieker

Ik begrijp niet echt wat je hiermee bedoelt?
Wat is een klassieke fries dan?

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:32

denise: Leuke foto's! Nog in de zomer gemaakt?

Esther: Je gaat komiek steeds vaker doen is het niet? Wat is dat eigenlijk voor paardje?
Ik leef met je mee, bestuurs en privaat recht! Arme jij!

amanda: Ow lekker met dit weer...hij is misschien aan het sparen voor een schaatsbaan!

saida: Het was toch jou verjaardag Tong uitsteken Het lijkt net of rints ook jarig is geweest! Al die kadootjes voor dr! gelukkig gaat het weer beter met dr!

Ilona: Gaat helemaal goed komen met jou en chico! Toch hoop ik stiekem nog op een slinger actie als we er zijn!

madelief: Dat ze van verandering naar kou fris kunnen worden wist ik wel, vandaag nog gemerkt Knipoog Ik scheer zelf nooit dus eigenlijk nog nooit mee te maken gehad, maar het is natuurlijk wel logisch, je maakt een groot verschil in temp.

sanne: Nee nog niet, de vergunning moet nog officieel binnen komen, waarschijnlijk nog 2 weekjes en dan lekker aan de bouw

peet: Wat is roxy toch een braaf ding! Zonde dat hij weg moet!

marielle: Die kan springen! Ik vind wel dat je dochter erg streng rijd (op de foto) kleurtje staat hem leuk!

jolijn: Jij ook een fopfries Vork Tjsah het is het karakter waar we op gevallen zijn Knipoog

de discussie: Grote verandering, aub niet! Kleine verbetering zoals een sterkere achterhand, waarom niet ? Ik denk dat het paard zelf hier ook van kan profiteren... maar ik vrees dat het niet tegen te houden is. Als ik vorige zondag op die wedstrijd al keek, niet een fries was hetzelfde! Barokke en luxe, of een mis ervan...barokke benen en een luxe lijf, of juist andersom!

De aanval is geopend! Op de pepernootjes! (met en zonder chocola!) HeerlijK!

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:45

pfff wat gaat het hier toch allemaal snel, kan het echt niet meer bijhouden Tong uitsteken

om 4 uur komt de tandarts voor Betunero en om 7 uur weer les van Angela Remie Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:47

Ik zit aan de stroopwafels, er is hier al bijna een zak pepernoten op Nagelbijten / Gniffelen

Gab: Hahaha, goed plan Clown

Mja, ik houdt wel van anders dan anders, dus vandaar mijn kruising Nagelbijten / Gniffelen

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:51

Voor mij is het probleem vooral gekomen omdat men alleen gefokt heeft op uiterlijk en kleur en de bewegingen een beetje hebben achtergelaten. Goede fokkers proberen dat te verbeteren iets wat de portugezen al jaren doen en dus ook sterkere paarden hebben.

Op de Spaanse dressuurkampioenschappen waren nummer 1,2 en 3 Iberische paarden en daar deden zat warmbloeden mee en dit waren gewoon barokke types.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:52

Robijntja: hahaha vreetzak Knipoog Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:54

Die zak heeft wel 2 weken geleefd, had ik er misschien even bij moeten zeggen Nagelbijten / Gniffelen

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:03

Dat vind ik knap! Bij mij is zo'n zak binnen een tel verdwenen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:06

Hahaha ik snoep door de AB vrij weinig op het moment Nagelbijten / Gniffelen

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:06

ik zit ook nog te bedenken hoe ik ga verklaren dat die vanochtend nog dichte zak nu verdwenen is...het enige bewijs ligt in de vuilnisbak.... Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:08

Kabouters Ja

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:15

jus schreef:
Voor mij is het probleem vooral gekomen omdat men alleen gefokt heeft op uiterlijk en kleur en de bewegingen een beetje hebben achtergelaten. Goede fokkers proberen dat te verbeteren iets wat de portugezen al jaren doen en dus ook sterkere paarden hebben.

Idd, ik denk dat dit ook heel veel meespeelt; veel op uiterlijk fokken en de bewegingen minder laten gelden.
Maar waar ga je dan uiteindelijk naartoe?
Volgens mij krijg je dan uiteindelijk een PRE of Lusitano of Fries met de bouw van een KWPN-er en het uiterlijk van dat ras.
Is dat wat ze nou echt willen?

jus schreef:
Op de Spaanse dressuurkampioenschappen waren nummer 1,2 en 3 Iberische paarden en daar deden zat warmbloeden mee en dit waren gewoon barokke types.

Voorbeeld -> Rafael Soto met Invasor (een heel barok paard in mijn ogen) heeft zelfs de Olympische Spelen gehaald, is toch een bewijs dat je met een barok paard ook erg hoog kan scoren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:23

Iberiërs die hoog scoren en winnen van Duitse paarden zijn allang geen uitzondering meer. Ik zou ook niet weten waarom ze niet hoog zouden scoren als je strikt volgens de regels kijkt, want dat achterlijke voorbeengewapper en stomme piaffegeschuifel wat je bij veel kampioenen zelfs ziet, heeft niets meer met dressuur te maken. Als de jury strikt naar de letter van de FEI jureert is er echt geen verschil in rassen zichtbaar in de scores...
En daar gaan we echt wel weer heen.
Op afgelopen Olympische spelen startten alle Brazilianen en Portugezen op Lusitanos (in de dressuur).
Ik weet niet war de Spanjaarden op startten, niks van gezien.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:55

Zowwww Atlas heeft weer nieuwe schoenen Lachen. Helaas is er niet van gekomen om zijn knotjes op de foto te zetten Tong uitsteken. Ik was de sleutel van de kast vergeten dus ik had geen elastiekjes om knotjes te maken in zijn sokken Tong uitsteken. Nu zijn ze een beetje weggeveild door de hoefsmid, gelukkig hield ie dr wel een beetje rekening mee Haha!.

Mies_apollo: Klopt idd dat ik haar steeds vaker doe. Ik heb veel vrije tijd en de huidige verzorgster van Komiek kan niet altijd. Dus help ik maar af en toe Lachen. De eigenaar is een vriendin van mij. Ik heb haar leren kennen door Atlas Tong uitsteken. Ik zal even kijken of ik een foto heb van Komiek (vast wel Tong uitsteken). Komiek is een NRPS (volgens mij) en eigenlijk is ze van alles wat... Er zit waarschijnlijk wel arabierenbloed in maar verder geen idee Haha! (eigenaar weet het zelf ook niet).

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:57

Saida => toen ik met heike naar de keuring ging werd hij omschreven als meer kwpn dan fries en toen kwam de uitdrukking uit hund mond als klassieke fries (lange rug, geen manen de gangen van een kwpn) zo werd die van mij omgeschreven ik weet dat die niet barok is maar om nou te zeggen kwpn nee daar zie ik hem ook niet voor aan.

Mies_Appolo => nee die foto's zijn zaterdag 18 oktober gemaakt toen het zonnetje scheen

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:19

Ik ging even een foto zoeken van Komiek, maar kwam ook dit tegen:
Afbeelding
Mooi voorbeeld van een KWPN-fries Tong uitsteken. Let niet op hoe ik erbij zit Lachen. Geen idee wat ik aan het doen ben Tong uitsteken. Dit is een paardje bij mij op de manege, waar ik de onderlinge wedstrijd mee heb gereden.

Dan nu een paar foto's van Komiek Lachen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En van de winter gaan ze er ook weer zo uitzien Tong uitsteken. Het stel met dezelfde deken.
Afbeelding

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:25

evdpanne => supper leuke foto's en wat een leuke deken

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:48

De tandarst net geweest voor Betunero en hij had 2 ongelovelijk grote haken erop zitten ! Boos! dacht echt dat hij zou gana stuiteren en gek zou doen bij de tandarts maar hij heeft z'n eigen netjes gedragen, hij vond het natuurlijk niet leuk maar heeft gene rare dingen gedaan. buiten dat hij 1x een ontsnapings manouvre probeerde, achteruit z'n stal uit lopen terweil de tandarts er achter aan liep hahaaha, aar hij had al snel door dat dat niet werkte. ben weer heel trots op hem Haha! hij kwam erna ook zo lief knuffelen, echt zo van: is het over ? Haha!

blackparel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:36

Mies_Apollo marielle: Die kan springen! Ik vind wel dat je dochter erg streng rijd (op de foto) ?

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:58

spokie79 schreef:
Peet, wat een leuk stel celine en roxy. Hoe zou ze nu aan die gebroken arm komen met al dat gestunt Knipoog..

hahahah je gelooft het nooit maar ze is eraf gevallen toen hij gewoon stapte langs het bos
zo langzaam dat ze viel en zo lang een armpje in het gips

ze heeft hem vanmiddag voor gereden tijden de verkoop ze heeft ook lekekr gepsrongen met hem ging goed hoor met die arm Haha! we hebben nog niks gehoord of ze hem kopen of niet, jongentje reed niet de sterren van de hemel maar was wel erg lief voor hem dus duimen maar

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:24

Hopelijk gaat de verkoop door... Het is toch wel het belangrijkste dat ze lief zijn voor de pony (en natuurlijk ook wel de pony aankunnen Tong uitsteken). En ach dat goed leren rijden komt wel op den duur...

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:46

hè weer een hoop in te halen, gister lag me draadloos d'r uit...
beetje bijreageren uit me bol:
ilona: dat gaat helemaal goed komen met chico. als ik jouw "vereisten" zo lees, zou jij zomaar verliefd kunnen worden op desperado...
sanne en jasmijn: leuke dag gehad? niet weggetrild door de aardbeving?
saida: hoe gaat het nu met rints?
jolijn: hier is er weer een zak bugles verorberd
peet: moeten we jou nu hier ma flodder gaan noemen? wel netjes dat die man vroeg hoe het ging, maak je tegewoordig ook niet gauw meer mee.
madelief: geniet van je weekend!