Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:53

Dat snappen friezen vaak niet. Ik heb het ook een paar keer aan de hand gedaan. Arjen kon er echt heel boos van worden omdat hij dacht dat dat niet kon maar op een gegeven moment snapte hij het en sindsdien gaat t veel beter.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:15

Lompe friezen :=
Ga het ook maar eens een paar keer aan de hand oefenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:03

Oefenen, oefenen, oefenen en oefenen met wijken! 8-)
Wij zijn ook weer in de mood!! :)) Een heerlijke les gehad vanavond!
M'n instructrice vond dat het echt veel beter gaat! Ook de slangenvoltes met de stellingen enzo, gaat veel makkelijker.
Toen we met het stukje rechterbeen en rechterstelling bezig gingen probeerde ze er weer tussen uit te lopen, wel lastig maar eigenlijk ook wel heel erg goed want nu weet ik echt dat we daar aan moeten werken. Want als ze dat doet weet ik dat ze het heel moeilijk vindt en daar het probleem ligt. Daar gaan we fanatiek mee aan de slag. :))

Alleen wordt ze ineens een beetje dun, ze valt heel erg in. Ze beweegt nu ook veel minder. Sowieso loopt ze 3 keer pw een les van een uur. Daarnaast vaak nog wat bosritjes en voor de kar. En ook nog gewoon dressuren in de bak. Ze is ook heel erg terughoudend in haar energie, ze hijgt snel en is erg sloom. Ik heb haar brok nu verhoogd, maar ik denk dat dat voor de energie niet gaat helpen. Dit hebben we namelijk al een keer geprobeerd net zoals van die mueslies met haver. Werkt ook niet super. Wat raden jullie aan? Ze moet een beetje meer power krijgen.

In de mei vakantie gaan we weer een lange rit maken! Met m'n instructrice en wat stal genootjes! Super veel zin in!! :D :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:12

berdien: nee mijn huidige instructrice is één van eigenaren op huidige stal en daar ga ik dus weg

amoor: als ze dunner wordt kijken naar hoeveelheid hooi dat ze krijgt, meer brok er in kan haar juist weer vertragen (tenminste zo reageert mijn fries). granenmix met haver inderdaad misschien een idee?? krijgt die van mij ook.
nieuwe stal voert speciaal brok voor friezen van action, ben benieuw wat dat is. laag in suikers/koolhydraten en melasse

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:16

Jenny succes met verhuizen vandaag!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:20

thnx ga haar na het avondeten halen en brengen

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:58

ik heb dat ook gehad met mijn fries amoor. die van mij werd mager ondanks dat hij 24 uur te eten had. energie tot het nul punt gedaald.

bij mij kwam het door overschakeling van heel energierijk hooi, ( verpakt in wikkelfolie), naar gewoon hooi, waar toch veel minder in zat.

Het lijkt er op dat ik hem er nu weer doorheen heb, hij krijgt nu gras, hooi, van die senior priores ofzo van subli. En hij krijgt nog ongeveer 1 tot 1,5 kilo sport musli. Dit lijkt nu goed te gaan.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:10

amoor: ik zag dat je op zoek was naar kentucky E, deze is van havens en je kan op hun site precies zien wie de dealers zijn. Ik geef doutz dit ook. ook in combi met power plus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:32

Jenny_S schreef:
amoor: ik zag dat je op zoek was naar kentucky E, deze is van havens en je kan op hun site precies zien wie de dealers zijn. Ik geef doutz dit ook. ook in combi met power plus

Dankje! In combi?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:33

ja geef half half kentucky en power plus van havens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:34

Okay, las het laatst ook al op bokt dat meerdere dat doen. Maar waarom?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:55

goede vraag haha
de ene is een een granenmix en de andere een muesli

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:25

Maar heb je dan 2 zakken en doe je daar allebei een beetje van bij elkaar? Wat is het verschil tussen granenmix en muesli?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:04

nee heb 2 bakken en schep apart. het verschil is ontsloten en gesloten onderdelen. voor snelle en langzame energie
muelsi staan er meestal onbekend als snelle en gesloten granen bevatten denk ik meer olie en is langzamer verteerbaar
en verder is het vooral psychisch haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:25

Maar dan kun je toch beter kentucy lite E met olie doen? :P Haha.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:39

probeer het uit ;)
nee doutz eet haar eten niet met olie er over helaas

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:10

Mooie foto's Ilsemarie!!!

Dat zijwaartse, het ene been onder de massa zetten...
Ik denk dat het mede wel eens kan komen dat Friezen niet de makkelijkste bekken stand hebben en vaak wat last van hun knieën, zodra ze sterker worden en soepeler gaat het steeds makkelijker.
Euwe kan super opzij vanaf mijn rechterbeen, zet dan echt rechtsachter super neer, linksom valt hij over de binnenschouder en wilt het liefst een aantal versnellingen sneller..
Er maar weer even aan de hand mee aan de slag.

Amoor: Doordat je iets buitenstelling vraag kan je wat meer "druk" hebben op je linkerteugel (rechts iets los laten zodat het meer een gelijke druk tussen beide kanten wordt) en doordat je de contrastelling heb kan je haar net iets makkelijker recht zetten bij de schouders dan als je geen stelling heb en waarschijnlijk dus meer druk op rechts heb.

Eigenlijk zijn er meerdere manieren om je paard recht te krijgen, het is maar net wat op het moment van rijden het beste lukt.
Recht richten ben je altijd mee bezig, je wilt immers dat ze op beide kanten hetzelfde lopen en reageren, de ene keer meer werk op links de andere keer rechts, dan werkt het weer beter door achtjes en een andere keer door rechte lijnen te rijden.

En is de verhuizing goed verlopen Jenny?

Euwe heeft er op het moment moeite mee om te reageren op mijn linkerbeen..
Toch iets teveel met zijn rechterkant bezig geweest want linksom.. is alleen maar vluchten voor mijn linkerbeen of er even goed naar trappen..
Werk aan de winkel dus.
Heb je hem eindelijk op 2 teugels en met een mooie rechter stelling doet hij dit weer... zucht ach je blijft bezig...
Gaat het ene goed is hij ineens vergeten dat hij het andere ook wel kan..
En dat zo voor de wedstrijd zondag..
Ach ja vandaag en morgen maar wat basis werk doen en niet "teveel" vragen.
Hij voelt zich ook op en top lekker.. gaat nu zelfs ineens interesse krijgen in merrie's...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:42

Dankje Woestijn voor je uitleg! Wij zijn in de les veel bezig met stellingen. Slangevoltes en gewone voltes rijden. Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkeld.
Nu m'n paardje elke dag een x aantal uur buiten komt merk ik dat ze veel fijner loopt, veel ontspannender. Ook is ze vrolijker.

Ze liep gisteren weer niet helemaal goed, niet kreupel of echt onregelmatig. "Ze loopt op eieren." Op stal laten zien en waarschijnlijk is het spierpijn. Ze is ook vrij recht/hoog bekapt. We trainen de laatste tijd wat meer/zwaarder. Daardoor valt ze ook af en heeft ze energie te weinig. Deze week hebben we zondag een hele zware proefgerichte training gehad en maandag een uur fanatiek getraind, dinsdag heeft ze gesprongen (iets wat ze normaal amper doet -> 80 cm haalt ze makkelijk) Woensdag hebben we een zware les gehad, we rijden dan een uur, half uur is net te kort en een uur is net iets te lang, maar dat gaat steeds beter. Gisteren had ze een dagje rust, hebben we gewoon even gewandeld. Vanavond even kijken hoe ze loopt en dan weer lekker trainen.

Hoe ging de verhuizing Jenny?
Ik ga trouwens kentucy lite E + Zonnebloem olie proberen. Maar we hebben haar brok eerst verhoogd naar 1 kilo en ik geef d'r elke avond wat extra hooi. Ik wil niet gelijk die kentucy er bij doen, omdat het anders wel in 1x z'n verandering is. En de gewone muesli is nog niet op. Al kan ik dat misschien wel mengen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:13

Jenny_S schreef:
berdien: nee mijn huidige instructrice is één van eigenaren op huidige stal en daar ga ik dus weg

amoor: als ze dunner wordt kijken naar hoeveelheid hooi dat ze krijgt, meer brok er in kan haar juist weer vertragen (tenminste zo reageert mijn fries). granenmix met haver inderdaad misschien een idee?? krijgt die van mij ook.
nieuwe stal voert speciaal brok voor friezen van action, ben benieuw wat dat is. laag in suikers/koolhydraten en melasse

Ohhh logisch inderdaad...

Hier gisteravond les gereden. Woehoee ging ook heerlijk! Ze was wederom lekker voorwaarts. Kwam er voor het eerst sinds tijden niet kapot af :)
Nu de stelling en buiging weer wat scherpstellen..

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:42

Lekker berdien op zulke momenten is het altijd fijn al het goed gaat!
Als goed is wordt jenny vandaag ook afgemat bij dr nieuwe instructrice . Ik heb gisteren ook heel fijn les gehad kan ik weer even verder mee het weekend.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:11

Ja Jenny hoe is 't gegaan?
Fijn dat jij ook lekker gereden hebt Laura! Wanneer heb je weer wedstrijd?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:03

31 mei pas weer en dan juli

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:00

Happy :D
Vandaag weer voor t eerst sinds de kampioenschappen wedstrijd gereden eerste proef 207 tweede proef eerste met 212 :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:20

Dat gaat lekker!

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:36

Ben super blij :)
Sinds 8 feb niet gestart, vorige week niet gereden (ik was ziek) Maar ze deed super dr best! +:)+