Idra schreef:Ja ok Cloris, wat jij aangeeft dat volg ik, het karakter mag niet ten koste gaan tgv de beweging. Als het fokbeleid die richting uitgaat, vind ik dat ook niet goed.
Maar het is wel fijn als de PRE mee kan in de sport. Ook ik kies voor het totaalpakket bij een PRE en het karakter staat bij mij vooraan.
Barok en functioneel kan overigens hand in hand gaan, kijk zo (naast Piropo) ook maar naar Fuego XII, dat is toch ook geen luxe typ, maar een barok dier.
Met het totaalpakketje bedoel ik alles wat bij een Barok paard hoort en dus niet alleen het karakter, ik doel op hele type! Daar ben ik op gevallen en het is leuk dat je een exemplaar hebt wat redelijk mee kan in de sport maar ff serieus, elk paard kan het Z bereiken het gaat om wat daarna komt, dat is lastiger, sommige Barokke paarden komen daar ja, maar het is meer uitzondering dan regel omdat ze vanzichzelf met minder afdruk lopen dan de specifiek daarvoor gefokte sportpaarden, de bewegingen zijn minder groot en minder sprectalulair. Wat ik dus ongelofelijk jammer vind is dat men PRE's wil die dat ook hebben... dan ga je je hele ras aanpassen en gaat het zeker zijn charme verliezen, dood- en doodzonde, middenweg in deze vind ik een slechte weg, want je doet consessies die het oh zo bekende uiterlijk van de PRE zullen veranderen om een KWPN'r met lang haar te krijgen.. nee dank je dan ga ik direct over op een ander ras.
Citaat:
Overigens is mijn fokker een van de weinig fokkers die ook de merries onder het zadel brengt, nèt om te kijken wat er matcht bij het karakter van het dier, hoe het zich onder het zadel gedraagt. Op een extreem hete merrie komt dus geen extreem hete hengst, want dan heb je kans op een veulen met een explosief karakter.
Maar ik kan me wel voorstellen dat er nu fokkers zouden zijn die met draken van hengsten gaan fokken en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Wat is een draak van een hengst? wie weet heeft het dier een slechte opvoeding genoten
Het gaat mij niet om het fokbeleid kwa karakter.. het ging mij om dat wat ik hierboven schrijf.. ik geloof best dat jouw fokker een goed karakter beleid hanteert hoor maar als hij PRE's fokt die door kunnen gaan voor een KWPN'r (met lang haar) dan zou ik ze niet willen omdat het niet DAT is waar ik voor gevallen ben
ik wil niet iets veranderen in iets wat het niet is! Ik wil een Barok paard met een korte rug een speknek en lekker ronde billen (en dan mag hij nog maaien ook met de voorbenen) en lange weelderige manen, dat is mijn sprookjes paard. Wil ik echt hoog in de sport komen ga ik op een ras wat daar voor speciaal gefokt wordt.
Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb gemaakt.