Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:20

Super Berdien!!! Hartstikke goed en dan doen de punten er inderdaad niet toe. Ontzettend goed!! (misschien kun je proberen volgende keer met losrijden wat te schakelen in stap? dat werkt bij Arjen als een tierelier. Ik doe met losrijden eigenlijk ook altijd 90% stappen en na wat stretchen veel schakelen, wordt hij altijd erg scherp van :D ) Maar echt super goed van jullie *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:41

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* super Berdien

Ik ben aan het bedenken of het niet goed is of mn Fries te laten checken door een DA. Vanwege de galop.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:05

Voor wie trouwens vroeg hoe mijn Texelweekend ging... Ik was super tevreden. Arjen was ontzettend braaf, ik ook ontspannen toen ik erop zat en we hebben fijn gereden. Hij moest wel enorm wennen aan het gras/stiften in en kon z'n eigen lijf niet helemaal in het gareel houden. Hij had zaterdag vrij snel de accu op dus 176 en 2e proef afgegroet (wilde heel graag bij die jury rijden omdat ze altijd fijn jureert, maar het is nergens voor nodig om er ruk en plukwerk van te maken om de proef uit te kunnen rijden dus halverwege lekker gestopt en tevreden afgestapt), zondag liep hij iets beter en hield het al beter vol, beide proeven uitgereden. Commentaar op de 1e vergeten we snel weg, wat een onzin. 2e proef fijne jury, nog even mee gepraat ivm uitvaller. 177 en moest me vooral niet druk maken om de slingerende galop, kwam allemaal wel goed. En zo is het ook. Laatste lijntje afgroeten vanuit draf zelfs een dikke 8 (één beentje erbij en het was een 9 geweest hihi) en dat deed hij ook écht super dus met een top gevoel afgesloten.

Gelukkig was het maandagochtend heel fijn wakker worden... na 2 dagen gemiezer was het droog en zonnig en we hebben ons texelweekend té gaaf afgesloten. Ik als echte opperschijtluis wat buiten rijden betreft en Arjen die natuurlijk nog niet veel gezien heeft... we zijn in galop geweest op het straaaaand *\%/* :# *\%/* :# *\%/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoef vast niet te vertellen hoe onwijs trots ik op ons allebei ben... <3
Afbeelding

Wilde ik toch even delen :D

Komende weken heel erg druk met de studie dus weet niet hoe goed het lukt om alles bij te lezen en vooral te reageren...

@amoorm: super dat je zoveel aan je training gehad hebt. Kijk je voor de zekerheid ook even of je zadel niet aan één kant (ook vooraan) meer gevuld is dan aan de andere kant? Mocht dat zo zijn maakt dat het aanspringen natuurlijk nog veel lastiger. komt veel voor.

@Utopia: heerlijke foto's weer!

En de hengstigheidperikelen... lijkt me wel lastig hoor! sterkte ermee!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:21

Wauw wat onwijs leuk en goed ilsemarie!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:30

Ik zie allemaal gave foto's voorbij komen... mooi!!

We hadden afgelopen weekend voor het eerst Jinthe samen met mijn 4-jarige KWPN merrie gezet. Staan nu sinds ik Jinthe heb (week of 7) naast elkaar, dus hebben wel contact met elkaar maar staan niet echt samen. Heb nog de erg nare ervaring met mijn vorige paarden in het hoofd... die stonden al 1,5 jaar naast elkaar en over de draad was het knuffelen en lief doen, maar die hebben we echt met zwepen uit elkaar moeten slaan :x Die vochten tot de dood toe (allebei erg dominant).
Dus met bonkend hart ze zondag samen in de bak gezet. De KWPN-er draafde naar Jinthe toe, snufte effe aan elkaars neuzen en gingen van hetzelfde hoopje hooi staan eten. En dat was het dan... af en toe effe snuffelen, maar verder allebei hun eigen ding doen. Wat een genot om te zien! *\%/*

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:34

@amoorm. Als ze echt heel veel moeite met buiging en stelling blijft houden zou ik eerder een soort paardenchiropractor of masseur laten komen dan de dierenarts.
Vaak zitten ze dan toch gewoon vast in bespiering en is het moeilijk om daar zelf doorheen te werken. Jinthe heeft ook moeite met de rechterbuiging. Probeer dat nu zelf ook te verbeteren door haar die kant meer in de buigen en losser te maken. Gewoon op de poetsplaats, met een wortel haar zover mogelijk in laten buigen. Links gaat perfect, rechtsom probeert ze te gaan verstaan, maar dat mag ze niet, zet haar langs een muur zodat dat niet kan en dan steeds stukje verder de wortel naar achteren. Linkerspieren oprekken.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:16

Super fijn Berdien!!

Wow Ilsemarie wat een gave foto's! Wil ik ook ooit nog eens doen, naar het strand :j
En klinkt al een geslaagd weekend!

Fijn Raiza, gelukkig slaan ze elkaar niet de tent uit :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:17

Ilsemarie: Leuk weekend dus! :D Zijn ook echt hele mooie fotos! Wat heb je en mooie fries!!

Raiza: Spannend zeg! Hopelijk blijft het goed gaan. Wat een nare ervaring zeg. Hebben wij poosje geleden ook gehad. Probeerden een nieuwe kudde te vormen, maar dat ging ook niet helemaal. Nu is er gelukkig rust en vindt mijn fries het heerlijk. Ik zie haar echt vrolijker worden. Ze staat nu met 5 andere paarden samen in de kudde. Ze gingen een paar dagen geleden een paar dagen achterelkaar om 7 uur naar buiten, toen ik na die dagen tegen een uur of 10 op stal kwam sochtends kreeg ik een verontwaardigde hinnik naar me toe zo van 'hallo je bent te laat.... >;) ' en schoppen tegen de staldeur...... :=

Het onderzoek gaat niet door, mn paps staat er niet achter. Ik baal een beetje. Ben al zo lang bezig en het lukt gewoon niet. De nieuwe instrucrice waar ik les vindt dat we eerst nog niet met de galop bezig moeten gaan maar met rechtrichten. Ik heb gisteravond me verdiept in het scheef zijn en rechtrichten en eigenlijk kwam alles wel z'n beetje overeen met ons. Op de volte links om gaat ze te ver naar buiten met haar buitenschouder en op de rechterkant valt ze heel erg naar binnen met haar binnenschouder. Ook reageert ze totaal niet op het rechterbeen. In de bocht als ik aan wil springen valt ze naar binnen en kijkt ze naar buiten en valt dwars door mijn binnen been. Floor Vos waar we de proefgerichte training van hadden zegt dat het daardoor komt. Alleen als ik hier op bokt een topic over dit onderwerp open krijg ik allemaal enge verhalen over enge ziektes en aandoeningen, paarden die naar een week of 2 zijn ingeslapen naar een da bezoek om even te controleren of het niet iets medisch is. Soms lijkt het een beetje uitzicht loos.... :oo

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:28

Estherr__1 schreef:
Natasja, gelukkig gingje galop goed, zo proberen telkens uit te breiden :)
Had je nog geprobeerd om naar de hoefslag te wijken en dan aan te springen?

En wij hebben 2 Friese veulens staan :D staan in Numansdorp een hengst en een merrie
De hengst is het veulen van Zotte

Ook hebben we nog een vosje staan van bijna 2 weken oud (is een KWPN veulen)

Ja heb ik ook nog geprobeerd en had het er ook nog over met mijn crossinstructeur en die zei; wijk eens de andere kant op en dan kijken naar waar je heen gaat. Soort bekrompen appuyement?! :') Want hij zei: dan valt hij al een beetje die kant op, zonder dat ik hem scheef trek. En wonder!!! Hij sprong voor rechts aan!!! :oo Wijken naar links tot de hoefslag en dan aanspringen werkte niet. Maar heb ik ook alleen in de wei nog kunnen proberen, dus misschien in de bak wel..

Leuk die veulentjes!! Had je al pb gestuurd, maar het lijkt me erg leuk om langs te komen!! :D

Top Berdien!!! :D

Hahaha top Ilsemarie dat je op het strand hebt gegaloppeerd!!! :):) Mooie foto's zijn eruit gekomen! :D
Mooi ook zo'n goed gevoel bij het hele weekend :D

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:30

Wauw wat een leuke verhalen!
Gaaf zo op het strand ilsemarie! Wat een knapperd heb je toch!

En super dat ze de vaart er in had berdien!

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:25

Mooie foto's Ilsemarie!

Super Berdien dat ze nu tenminste het gaspedaal open had staan. Ik had de punten nog gezien, eerste proef was over het geheel heel laag gepunt.

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:52

Mooie foto s ilsemarie, prachtige fries heb je!

Berdien, super dat ze nu niet dicht klapte! Ik stap eigenlijk ook bijna alleen maar tijdens het losrijden.

Raiza, fijn dat de paarden goed samen gaan!

AmoorM, die van mij heeft het juist linksom. Hij springt dan wel gewoon aan, maar komt ook vaak tegen mijn linkerbeen. Hopelijk lukt het met rechtrichten. Bij ons heeft het veel geholpen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:14

Caro_MarjaH schreef:
Mooie foto's Ilsemarie!

Super Berdien dat ze nu tenminste het gaspedaal open had staan. Ik had de punten nog gezien, eerste proef was over het geheel heel laag gepunt.

Tweede niet? Dat is raar.. zelfde jury.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:51

Nee, de 2e proef was hij schijnbaar wat milder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:10

We proberen ons best te doen. :D wat voor oefeningen doen jullie met rechtrichten?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:33

Waar kom je vandaan Amoor?

Zal eens kijken of het lukt om het wat logisch neer te zetten..
Euwe heeft precies hetzelfde gehad... ook rechtsom..

Rechtsom:
In draf, goed actief houden, zweep binnenhand (evt. tegen de achouder aan)
Rij op de binnen hoefslag en probeer naar 1 punt een rechte lijn te rijden, dit doe je ook op de korte zijde, heb je een hele ruime bak maak gerust grote vierkanten.
Neem de teugels echt op contact (dan maar wat korter en neusje in de lucht..) en vraag iets buiten stelling.
De hoeken die je rijd rij je zelf, dus niet wachten totdat je op het einde van de lange/korte zijde bent.
Vraag in de hoeken ietsje meer aan de binnen teugel, je geeft dus met de buitenteugel wat na zodat ze de kans krijgt om de bocht om te gaan maar hou deze teugel duidelijk tegen de hals, stel haar daarna gelijk weer recht.
Hou dit vol totdat je merk dat ze wilt gaan zakken en na wilt gaan geven.
Als het goed is zal je merken dat ze meer op 2 teugels loopt en tussen je benen in blijft.
Als dit zo is probeer je wat meer de voltes met de juiste stelling te rijden, valt ze door je binnen been stuur je haar wat naar buiten.
Elke keer moet je er voor zorgen dat ze niet op de binnen schouder kan vallen en daardoor door je beenhulp heen kan komen.
Je voelt op een gegeven moment dat ze fijner gaat bewegen en dan pak je de galop mee.
weet niet op ze met longeren wel goed aan springt?
Dit kan je in de tussen tijd mee pakken en dan de galop hulp geven op het moment dat ze over een balkje (misschien een wat hoger neer gelegd) heen springt.
Als ze op deze manier goed gaat en een paar keer aan laten springen en weer terug in draf.
Hierdoor kan ze al wat sterker worden.
Met rijden zal je daar profijt van hebben.
En dan komt het moment dat je onder het zadel de rechter galop gaat vragen.
Grote kans dat ze meer en vaker goed aanspringt en dan op tijd stoppen, dus een paar sprongen en draven en al die tijd goed belonen.
Daarna kan je de galop steeds meer uit breiden.

Linksom zorgen dat je niet te veel stelling vraagt/krijgt.
Vraag haar ietsje naar buiten, zodat je duidelijk contact met je linker teugel heb en in de wendingen iets rechter.

Als ze steeds makkelijker gaat lopen kan je haar steeds meer op lengte rijden met een goed actief achterbeen en dan vaak grote achtjes mee pakken.

Hoop dat het beetje duidelijk is... heb er zelf een beeld bij en dan is het maar net of het wel goed over komt :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:25

sanet: klopt helemaal wat je zegt betreft op de diagonaal middendraf, alleen doutz gaat voor mij denken ipv dat ik bepaal dus zij gaat zelf bepalen wanneer ze middendraf inzet of helemaal niet :+
dus we moeten meer oefenen. probleem is ook als ik het teveel doe en ik weer een gebroken lijn wil rijden dat ze dan weer denkt 'diagonaal middendraf' haha

utopia: leuk die cross, let je wel op dat wanneer je uit waterbak komt je niet terug trekt aan je teugels (deed ik ook).

amoor: fijn dat je veel gehad hebt aan je clinic

berdien: fijn dat je met een goed gevoel op wedstrijd bent geweest!!!

ilsemarie heerlijk over het strand, ben jaloers :D

ik ga doutz morgen verhuizen en heb vrijdag gelijk les van nieuwe instructrice dus ben benieuwd

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:42

Oh ja nog even reactie op Ilsemarie: Overgangen in stap heb ik ook gedaan hoor :)
En wat heerlijk.. strand! Dat wil ik ooit ook nog wel eens doen!

Waarom ga je Doutz verhuizen Jenny?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:47

AmoorM, wijken schouderbinnenwaarts en travers zijn volgens mij ook goed voor het recht richten
Als je op internet kijkt staan kan je heel veel vinden over het recht richten!

Als je eenmaal wat verder bent en weer de galop wil proberen mee te pakken zou ik ook niet te lang wachten in de training, vroeger pakte ik deze op het eind altijd pas mee omdat ik de draf eerst helemaal goed wilde hebben voordat ik galop ging doen maar daardoor hield ze eigenlijk niet genoeg puf meer over om de galop goed te kunnen doen.
Tegenwoordig pak ik hem al veel eerder en steeds vaker mee.
Had ook een tijdje geleden een artikel gelezen dat mensen dus inderdaad te weinig en te laat de galop mee pakken, terwijl het juist belangrijk is omdat je je paard er ook goed mee kunt losrijden en het achterbeen mee geactiveerd krijgt
Maar dan ben je alweer een stuk verder :)

Ben zelf bezig met schoudervoor, schouder binnenwaarts en wijken, t gaat allemaal wel redelijk goed alleen met wijken krijg ik de achterhand niet genoeg mee, ze schaart niet genoeg. Hoe lossen jullie dit op? Of wat voor oefeningen gebruiken jullie hiervoor?
Als ik meer been geef gaat ze wel verder opzij maar nog steeds het meeste met de voorhand en als ik er een zweepje bij pak gaat ze allemaal harder en snapt het niet meer zo :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:57

Dankje wel Woestijn! Je verhaal is heel erg duidelijk! Alleen ik heb nog een vraagje, je zet bij het eerste stukje dat ik buitenstelling moet vragen. Vanwaar is dat? :)
Ik ga het in ieder geval proberen!
Aan de longe galoppeert ze ook niet rechts, zelfde als in het bos. Gisteren naar een hindernis wel, instructeur zei dat ze dan waarschijnlijk meer met rechts springt en daardoor in de rechtergalop komt.

Dankje Esther! Met traffers enzo zijn wij nog niet echt bezig.. we zijn eerst bezig met voltes en slangenvoltes. Schoudervoor zouden we eens kunnen proberen. :D Ik merk ook dat ze de galop in het begin makkelijker vindt dan aan het eind van de training.
Phoe dat wijken zou ik niet weten, dat laat ik even over aan de anderen. Dat met het zweepje herken ik wel, dat heeft mijn paard dus met het rechter been als ik die aanleg gaat ze ook alleen maar harder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:01

racheeel_ schreef:
Mooie foto s ilsemarie, prachtige fries heb je!

Berdien, super dat ze nu niet dicht klapte! Ik stap eigenlijk ook bijna alleen maar tijdens het losrijden.

Raiza, fijn dat de paarden goed samen gaan!

AmoorM, die van mij heeft het juist linksom. Hij springt dan wel gewoon aan, maar komt ook vaak tegen mijn linkerbeen. Hopelijk lukt het met rechtrichten. Bij ons heeft het veel geholpen.

Wat heb jij gedaan met het rechtrichten? :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:13

@esther: Bij het wijken. Halthouden, buitenhand eraan, binnenbeen naar achter en dan alleen achterbeen laten bewegen ;) ze snappen vaak niet dat dat kan.. Als dat een beetje lukt hele kleine volte en ook daar goed met buitenhand begrenzen en achter over laten stappen. En van daaruit kun je dan de rechte lijn op gaan, met been hetzelfde als eerst en dan met je hand wat meenemen opzij. Dan kun je ook wat makkelijker corrigeren onderweg als t eenmaal goed lukt. Ik heb het bij Arjen trouwens ook tussen door regelmatig niet gedaan zodat het kwartje tijd had om te vallen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:32

berdien: dichter bij huis en weidegang met toezicht (laatste is op laatste moment niet meer mogelijk op huidige stal).

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:45

Bedankt Ilsemarie, ze snapt indd nog niet zo goed dat ze achter ook echt opzij kan en kan overstappen :') vorige keer geprobeerd aan de dubbele lijnen dan kan ik ook wat makkelijker corrigeren, ik ga je tip uitproberen! :j

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:50

Ohh das wel fijn Jenny! Is dat ook de reden dat je een andere instructrice neemt?