[HK]Barokke paardenliefhebbers kletsen door in deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Idra

Re: Barokke paardenliefhebbers kletsen gezellig door in deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:59

Amanda, is dat zo'n nieuwe Dominick? Ik heb helaas nog de oude versie, met slechts 1 borstsluiting en zonder staartflap, maar ik plan wel een nieuwe versie te kopen, de pasvorm is zoooo fijn!!

Even een update over Terroso: hij heeft vandaag voor de tweede keer het zadel opgehad. Hij blijft overal erg flink onder, loop nu al netjes naar de bijzets toe en begint de ontspanning op te zoeken. Ik ben al een keertje gaan leunen en vandaag heb ik al wat op een neer gewipt op 1 stijgbeugel. Het is echt zo'n fijn dier!!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:23

amanda: hihi, je ziet m denken: duvel op met dat apparaat
ilona: he wat ;astig zo'n trage postbode. wat een olijkerd is het toch! gefeli hoor met je eigen kanjer op stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:24

Goed hoor Idra Haha!

Ik heb echt zooo fijn buiten gereden vandaag Bloos!
Weer het laatste stukkie helemaal losgelaten in de rug en mooi nagevelijk!

blackparel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:29

SAIDAHARTELIJK GEFELICITEERD
of winnie gelijk mocht eten ? ja een klein beetje hooi en dat moesten we langzaam weer op gaan bouwen. maar ze knapt weer goed op Go jij! Go jij!
nou weer ff snel gespiekt lezen geen tijdt voor Bloos
maar weer erge leuke en mooie foto`s voor bij zien komen. Pling
maar ga naar mijn bed ben al weer de hele avond bezig met mijn foto`s om op een dvd te zetten maar het bewerken moet eerst klaar zijn.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:42

Wow, wat gaat dat snel hier zeg!

Zasread, jaa we kennen elkaar al he! Leuk om je hier ook te ontmoeten.

Prinslover Ik ken Agaath via Jaqueline de Ridder, zij is mijn instructrice en ik mag oa ook hun paarden rijden, en wilde altijd al eens een keer bij Agaath rijden, alleen het kwam er nooit van!
En nu zei Jaq tegen mij... joh ga eens lekker met Querido meedoen, leuk als afwisseling, samen er lekker eruit en Agaath kan gelijk de leuke goede dingen eruit pikken bij combinaties.. en ja, het was ook echt een hele leuke dag. Maar je hebt zelf ook een heel mooi paardje! Wat ben jij nog heerlijk verliefd en in de wolken he! Weet er alles van.. heel veel geluk en plezier met je eigen paardje.

Saida, van harte gefeliciteerd!

Voor iedereen die ik heb overgeslagen, een hele fijne dag vandaag!

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:24

eline: Je moet zelf dus ook goed oefenen Knipoog

esther: hopelijk ishet niks van bijzoders! weet jezeker dat het een nieuwe bult is?

saida: gefeliciteerd!

ilona: Wat een grappige stallen! Hij heeft het prima naar zn zin zo te zien!

peet: Is roxy wel van jullie? Succes met de zoektocht!

amanda: Die laatste foto is grappig!! Tsjah soms heb je gewoon even geen zin Knipoog

idra: Leuk dat hij het zo goed oppakt! Het is toch even afwachten wat je krijgt!

jolijn: Super! Wil je eigenlijk dressuur met dr gaan rijden?

Stomme regen, ik kan niet wachten tot de binnenbak er staat!!! Vandaag maar weer even borstelen...

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:51

Saida nog gefeliciteerd.

Iloon, lekker je ventje op stal. Hij is echt leuk hoor.

Lobke, ik ben benieuwd hoe Terroso onder het zadel is.

Ga nu weer verder werken. Heb het lekker druk op mijn werk. Gisteren met Sun ben ik mara niet gaan zwemmen in de bak Knipoog. Dus we hebben maar even wat spelletjes gedaan. Hij kan nu heel goed Spaanse Pas. Hij mepte bijna zijn eigen hoofd eraf. Moet er binnenkort even foto's van maken.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:04

Prinslover => super leuke foto's van je paardje lekker bekkie heeft tie hoor
=> saida alsnog gefeliciteerd met je verjaardag heb je een leuke dag gehad
Evdpanne => das balen zeg zo'n bult hopelijk slinkt die een beetje want als je niet weet wat het is sta je ook machteloos
Idra => leuk dat Terroso het zo goed doet hopelijk pakt die alles zo fijn op

nou ik ben even me fotoboek aan het uitzoeken want al me foto's van heike staan nu door de war heb wel even een paar leuke uitgezocht

Afbeelding
op stal met zijn deken
Afbeelding
buiten in de bak
Afbeelding
Afbeelding

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:09

Peetisgreat + Ans: Ik heb de bult maandag voor het eerst gezien, zondag is me niks opgevallen, maar toen heb ik hem eigenlijk ook alleen maar op stal gezet en zijn dekens verwisseld... De bult bij Atlas zit aan de linkerkant onder zijn buik (een stukje achter de oksel als ik dat zo kan noemen Tong uitsteken). Het heeft denk ongeveer de grote van mijn vuist, iets platter en breder denk (altijd moeilijk te omschrijven...). Het is heel hard en voelt warm aan... Maar ik kan er wel gewoon aanzitten. Nu laat Atlas het ook niet echt snel merken dat hij pijn heeft ergens, dus dat is ook wel lastig. Maar ja we houden het maar in de gaten, hopelijk slinkt het weer...
Idra: Gaat goed zo te horen!

Ik ben net terug van mij werk (begin ook wel om 6 uur 's ochtends Verdrietig). Om 1 uur gaat ik de paardjes op het land zetten, ze gaan nu in twee groepen allebei een halve dag. Het land wordt nu wel erg nat en gaat anders helemaal kapot. En ik moet nog even kijken of ik alvast daarvoor ga longeren... Ik moet in iedergeval Komiek even dr beweging geven. Die verzorg ik nu ook tijdelijk aangezien de verzorgster nog moet bijkomen van een operatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:14

Michelle: Ja, gewoon recreatief dressuur en misschien wie weet over een tijdje af en toe een wedstrijdje!

Leuke foto's weer van mooi friesje Haha!

amanda89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:42

Idra: Ja dat is de nieuwe Dominick. Die pasvorm is idd geweldig. Lekker Terroso het zo
makkelijk oppakt.
Jolijn: Fijn dat het zo goed gaat.
heikedenise: Leuke foto's!

Nou vanochtend werd ik gebeld dat Nino wou leren zwemen Knipoog . Op 1 of andere manier
was de leiding van zijn waterbakje aan de bovenkant kapot gegaan. Het water is zeker
2 uur lang met hoge druk eruit gevlogen. Aangekomen op stal was echt alles nat. De hele
gang met een aantal boxen en zelfs zijn hele voerbak zat helemaal vol! En Nino stond er
gewoon heel vrolijk bij Haha!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:46

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:12

jus schreef:
Hoi allemaal , zet even leuke link naar Spaanse site met videos etc.

http://www.topiberian.es/

Ik spreek helaas geen Spaans, maar op het eerste gezicht, jammer dat ze zo naar de dresuursport kijken. (ik zie plaatjes voor links naar trakheners en video's naar Aken en olympische spelen met Anky) Het gevaar dat ik daarbij zie is dat de fokkerij van de PRE's steeds meer naar de sportpaarden trekt. Als ik een sportpaard had gewild was ik wel bij de KWPNers, Hannoveranen, Oldenburgers of Trakheners gaan zoeken.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:38

Even naar videos en staan inderdaad dressuurproeven met Spaanse paarden.

Veel goede fokkers willen graag met de sport meedoen dit wil niet zeggen dat het paard hier slechter op word denk juist dat de achterhand verbeterd word hierdoor wat vaak een probleem is bij een PRE

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:48

Marcel, ik ambieer ook de sport met de PRE dus ik vind dat fokken op beweging en functionaliteit wel een goede vooruitgang van de fokkerij. Het karakter mag er niet voor in het gedrang komen maar dat gebeurt bij mijn weten ook niet. "Mijn" fokker fokt ook op functionaliteit voor de sport en die paarden hebben daarbij ook nog eens een geweldig karakter, dat is fantastisch vind ik. Ik zie er in ieder geval niks negatiefs in.
De vergelijking met de andere sportpaarden gaat dan ook niet op, want geen enkele sportstamboek heeft zo'n fijn karakter als de PRE, enkel daarvoor al kies ik voor een PRE (of Lusi) als sportpaard en niet voor een BWPer of KWPNer. En de uitstraling natuurlijk Lachen

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:48

Persoonlijk ben ik het met Marcel eens, op het moment dat men gaat fokken om dressuurpaarden te ceeeren gaat het een keer fout, je kan niet een beetje die richting op gaan je gaat die richting op of niet. Overigens gaat het karakter helemaal verloren als je echt gaat op de beweging en de sportmentaliteit, dat is niet direct zichtbaar maar dat gaat uiteindelijk vanzelf komen want kiezen tussen een bewegingstopper met minder karakter of een karakterpaard met minder beweging is voor de meeste fokkers een makkelijke keuze, ze willen uiteindelijk hun fokproduct aan de man/vrouw brengen en op internationaal niveau zien meestrijden, zoals ik al aangaf, misschien niet direct maar uiteindelijk gaan ze toch voor gaas...
Ik heb voor dit type gekozen om het hele pakketje en had ik puur een sportpaard willen hebben dan had ik wel een kwpn'r gekocht.
IK vind het overigens wel heel leuk dat ik met mijn Iberico heel aardig mee kan komen kwa dressuur en toch is hij puur Barok Pling

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:12

Idra: super Lachen heel fijn dat het goed gaat Lachen wanneer krijgen we weer foto's Haha!

amanda: heel mooi deken Lachen

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:28

Het Spaanse paard is altijd een dressuurpaard (hogeschool)geweest.

Het enige wat ze er uit willen fokken is het maaien en vaak te zwakke achterhand ze proberen het paard alleen funcioneler te maken maar vast niet een ander ras te creeren daarvoor is de CDE er.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:33

De bovenstaande verhalen klinken een beetje als wat er met de fries gebeurt... Die worden nu ook meer 'dressuur' gefokt en ik zie al steeds meer friezen voorbij komen die meer op een KWPN'er lijken maar dan met dikke manen en staart en de sokken zijn gewoon verdwenen. De bouw is helemaal anders. Atlas is nog meer van het oude type en bij ons op stal hebben we nog een echte barokke fokmerrie staan en nog een 'oude' friese ruin. Maar dat is voor mij toch echt de fries.... Die dressuurtypes vindt ik helemaal niks...

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:34

evdpanne schreef:
De bovenstaande verhalen klinken een beetje als wat er met de fries gebeurt... Die worden nu ook meer 'dressuur' gefokt en ik zie al steeds meer friezen voorbij komen die meer op een KWPN'er lijken maar dan met dikke manen en staart en de sokken zijn gewoon verdwenen. De bouw is helemaal anders. Atlas is nog meer van het oude type en bij ons op stal hebben we nog een echte barokke fokmerrie staan en nog een 'oude' friese ruin. Maar dat is voor mij toch echt de fries.... Die dressuurtypes vindt ik helemaal niks...

ben het met je eens.
de echte friezen verdwijnen steeds mer. je hebt voor van de hele luxe friesjes maar ben blij dat janske nog lekker barrok is Haha!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:00

Ja ok Cloris, wat jij aangeeft dat volg ik, het karakter mag niet ten koste gaan tgv de beweging. Als het fokbeleid die richting uitgaat, vind ik dat ook niet goed.
Maar het is wel fijn als de PRE mee kan in de sport. Ook ik kies voor het totaalpakket bij een PRE en het karakter staat bij mij vooraan.
Barok en functioneel kan overigens hand in hand gaan, kijk zo (naast Piropo) ook maar naar Fuego XII, dat is toch ook geen luxe typ, maar een barok dier.

Overigens is mijn fokker een van de weinig fokkers die ook de merries onder het zadel brengt, nèt om te kijken wat er matcht bij het karakter van het dier, hoe het zich onder het zadel gedraagt. Op een extreem hete merrie komt dus geen extreem hete hengst, want dan heb je kans op een veulen met een explosief karakter.

Maar ik kan me wel voorstellen dat er nu fokkers zouden zijn die met draken van hengsten gaan fokken en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:44

Bij de Lusitano vind je al langere tijd uitgesproken sportpaarden en ik kan nou niet zeggen dat die te vergelijken zijn met Duitse paarden of de KWPN, omdat ze simpelweg niet zo heethoofdig zijn en van gestel beter in elkaar zitten.
De barokke Lusitanos zijn ook gewoon all round gebruikspaarden.
Mee eens dat je natuurlijk nooit super gangen boven karakter mag zetten, maar gelukkig is dat hier in elk geval nog niet zo. De meeste fokkers zijn redelijk traditioneel. Daarbij worden hier ook gewoon echte sportpaarden gefokt, met Engels en Duits bloed, die voldoen aan andere behoeftes.
En de Lusitano wordt nog steeds op grote schaal vooral gefokt voor het stierenvechten en aanverwand werk.
Daarom ben ik ook tegen afschaffing van stierenvechten. Laten ze maar overschakelen naar bloodless, zoals in California.

Zo´n grote platte bult achter de elleboog kan verschillende oorzaken hebben. Kan van het liggen met hoeven met ijzers komen, kan een larve zijn die uit gaat breken daar of een horzelsteek of een bloeduitstorting.
Calemi/calendula is erg goed om dingen te laten slinken en het vuur er een beetje uit te halen.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:33

Petra -> Leuke foto's van Disneyland, vooral die onderste vind ik je erg leuk op staan! Haha!

Ellis -> Fijn dat je nu een labtop hebt, kan je evengoed nog een beetje comfortabel blijven zitten.
Hoe gaat het nu met je?

Heidi -> Hopelijk is je pc nog te herstellen en kunnen de foto's worden gered!
Ik brand m'n foto's vrij snel op een cd-tje, ben als de dood dat ik m'n foto's verlies!

Eline -> Mooie resultaten met Umpire, gefeliciteerd!

Nathaly -> Welkom hier! Clown
Wat een mooie paardjes heb je!

Benthe -> Gefeliciteerd met je auto!
Ik hoop voor je dat je er veel plezier en veel veilige kilometers zult maken! Cool

Heidie -> Wat een werk om haar op de trailer te krijgen! Vork
Gelukkig staat ze nu bij je en is alles goed gegaan!

Ilona -> Helemaal in love......... Lovers Haha!
Moet eerlijk bekennen dat ik je geen ongelijk kan geven, hij is knapppppp!!!!

Natalia -> Hengsten zijn vaak van die bijters, maar het ligt ook aan je opvoeding.
Het is ook een soort van proberen tot hoever hij kan gaan, waar leg jij je grens.
Niet meer uit de hand eten of lekkers geven en hele duidelijke grenzen aangeven; dit mag, maar dat niet!
En daar heel concequent in zijn én blijven.

Regine -> Mooie foto's van jou en Cappie!
Hilda kan echt heeeeel mooi fotograveren, hè?

Esther -> Vervelend die dikke plek van Atlas.
Hopelijk gaat het snel weg!

Amanda -> Wat een superlief koppie op die laatste foto!
Hahaha! Nino had zin om te zwemmen!

Bedankt voor de felicitaties allemaal! Ach gut
Ik ben best verwend, heb een heel mooi nieuw hoofdstel voor Rintske gekregen, bloemen, kadobonnen van Ooteman, drank, en m'n mannetje neemt me binnenkort lekker een dagje mee naar de sauna met alles erop en eraan.

Met Rintske gaat het ook goed!
Ze zit al weer op haar volledige voerschema, en ik geef haar nu extra hooi omdat dit lichter verteerbaar is en in de hoop dat ze dan minder stro eet.
Gisteren heb ik geprobeerd haar weer in haar eigen stal te zetten, eerst het zaagsel besproeid met azijnwater, maar mevrouw begon er weer van te eten.
Vanmorgen met Annemarie overlegd wat ik nu het beste kon doen, en dat was gewoon weer op stro zetten maar dan dus veel extra hooi en wat extra kuil bijvoeren.
Als haar maag maar gevuld blijft, dan zal ze minder stro gaan eten.
En ik ga op zoek naar dingen die zorgen voor afleiding.
Marieke neemt vanavond zo'n bal mee die je kan vullen met brokjes, daar zal ze wel even zoet mee zijn schat ik.

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:01

flamon schreef:
evdpanne schreef:

ben het met je eens.
de echte friezen verdwijnen steeds mer. je hebt voor van de hele luxe friesjes maar ben blij dat janske nog lekker barrok is Haha!

ik heb nog een hele echte fries hoor lekker barok Haha!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:58

Gelukkig dat er nog barokke friezen zijn Lachen. Hopelijk ook nog tegen de tijd dat ik mijn eigen paardje gaat halen.... Friezen blijf ik toch leuk vinden, maar andalusiers ook. Maar ja tegen de tijd dat ik genoeg geld heb gaat ik wel kijken welke ik het leukste/liefste vindt Haha!.