Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1588
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:47

Dat heb ik dus echt totaaaal niet, het gevoel dat ik er nog graag één of meerdere bij wil, ik ben superblij met mijn ene paardje. Als ik jullie berichten hier zo zie, probeer ik me het voor te stellen, maar ik heb dat dus echt niet :+ Ik weet nu niet of ik mezelf raar moet vinden :')

@Autumnn, wat een prachtig dier is hij zeg! Ben benieuwd hoe het verder met jullie zal gaan :D

Ik heb deze week een paar keer om Jenara moeten lachen, één van stalgenoten heeft kort even wat grondwerk met haar proberen doen, echt "mis" ging het niet, maar ook zeker niet goed. Ik vermoed dat ze dingen iets anders vroeg dan ik, Jenara begreep haar niet en dan wordt mevrouw heel erg gefrustreerd en boos. Daardoor besefte ik wel wat een parcours ik al met haar heb afgelegd, van steigerend en trekkend in mijn handen naar nu gewoon al onze grondwerk-oefeningen met minimale commando's zo in vrijheid te kunnen. Ik voelde me wel even trots op ons!
En vandaag met rijden een beetje hetzelfde verhaal, stalgenootje eens met haar laten rijden en die communicatie ging toch niet zo bijzonder goed, Jenara was echt dik aan het proberen overal onderuit te komen, dus daar is toch nog wel wat werk aan! Vind het wel een beetje een dubbel gevoel, langs de ene kant vind ik het wel stiekem leuk dat ik zo veel met haar kan en iemand anders niet, maar langs de andere kant wil ik haar ook wel opleiden tot een goed paard en dan niet alleen voor mezelf.

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 00:42

Mijn ervaring is dat Pre’s sowieso paarden zijn die echt een baas kiezen. Zijn geen allemansvrienden.

Ik vind het heerlijk sochtends op stal te komen en 4 hinnikende paarden te horen, heb met allemaal ook wel echt een band. En vind het ook echt leuk om met ze te werken. Liefst zou ik er nog veeeel meer hebben :D maar met een kleine groep blijft het wel heel persoonlijk allemaal.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 04:32

Klopt, is bij mijn schimmel extreem zo, mijn bruine vind iedereen wel heel gezellig om kennis te maken maar merk nu toch wel dat ze bij mij dat beetje extra heeft. Wij moesten wel echt even naar elkaar toe groeien.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 07:16

Elevada is ook eenkennig hoor. Heb ook het idee dat het wel een beetje bij het ras hoort

En Julie, niet gek hoor dat je geen 2e wilt. Maar mijn situatie is natuurlijk ook anders. Elevada is al 14 en ik ben al 35. Ik wil heel graag een keer zelf een paard opleiden en iets zegt me dat ik daar hier nog 10 jaar mee moet willen wachten :+ en ik heb ze aan huis staan, dat scheelt natuurlijk ook

Twirrewyn

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-10-20

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 07:26

Dat eenkennigheid herken ik wel. Dat heeft Dawn ook.

Laatst ging mijn man hem uitstappen in het zadel maar dit vond Dawn toch wel gek. Grondwerk kan mijn man wel met hem doen

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:15

Ik zou er ook wel meer willen hebben, maar weet gewoon dat ik er geen tijd voor heb, mijn werk neemt teveel tijd (en energie) in beslag helaas :-(. Ik wil wel over een jaar of 2 gaan kijken voor een jonkie erbij, een jaarling of 2-jarige. Dat zal dan mijn allerlaatste paard worden als alles gaat zoals ik hoop, ik ben nu 54 dus heel lang moet ik daar niet meer mee wachten. Ik wil dat jonge paard dan zelf nog opleiden.

Jenara

Berichten: 1588
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:08

Maartje_M schreef:
Elevada is ook eenkennig hoor. Heb ook het idee dat het wel een beetje bij het ras hoort

En Julie, niet gek hoor dat je geen 2e wilt. Maar mijn situatie is natuurlijk ook anders. Elevada is al 14 en ik ben al 35. Ik wil heel graag een keer zelf een paard opleiden en iets zegt me dat ik daar hier nog 10 jaar mee moet willen wachten :+ en ik heb ze aan huis staan, dat scheelt natuurlijk ook


Ja dan snap ik het wel helemaal! Ik heb natuurlijk meteen die stap gezet om zelf ééntje op te leiden, dat is inderdaad wel een hele leuke ervaring, dus snap volledig dat je dat eens wil doen en daar niet nog jaren mee wil wachten :+ Ik denk ook wel dat als er ooit een opvolger komt voor Jenara ik de opleiding niet meer zelf ga doen, maar hopelijk hebben we eerst nog héél veel leuke jaren samen voor het zover is :)


melrovers schreef:
Ik zou er ook wel meer willen hebben, maar weet gewoon dat ik er geen tijd voor heb, mijn werk neemt teveel tijd (en energie) in beslag helaas :-(. Ik wil wel over een jaar of 2 gaan kijken voor een jonkie erbij, een jaarling of 2-jarige. Dat zal dan mijn allerlaatste paard worden als alles gaat zoals ik hoop, ik ben nu 54 dus heel lang moet ik daar niet meer mee wachten. Ik wil dat jonge paard dan zelf nog opleiden.


Ja beetje zelfde situatie als Maartje dus, dat snap ik inderdaad wel! En wel knap hoor, ik weet niet of ik op 54 nog zelf aan een jonkie zou willen beginnen, ik merk nu al dat ik er mentaal anders insta dan toen ik 15/16 was en veel minder durf. Maar het opleiden is inderdaad wel heel leuk :D

@Zsazsa, ja ik had dat inderdaad al wel gehoord en gelezen, maar het was me bij Jenara tot nu toe nog niet opgevallen eigenlijk. Er had 2x eerder iemand anders kort mee gereden en toen ging het eigenlijk wel goed, ik denk vooral dat ze een heel duidelijke zelfzekere ruiter nodig heeft, want ze is op zich niet bang, maar kan wel heel erg onzeker worden. Met grondwerk echter is ze denk ik ook gewoon suuuuper gevoelig en als het dan een beetje anders gevraagd wordt, snapt ze het niet meer.

@Robijntjah, ja dat naar elkaar toe moeten groeien herken ik wel erg, dat heeft echt wel even geduurd.

@Twirrewyn, hier dus een beetje het omgekeerde, als de ruiter duidelijk genoeg is, gaat het rijden op zich wel ok, maar grondwerk met iemand anders loopt nogal snel spaak :p De stalgenote die er grondwerk mee gedaan heeft ,had er dus ook al eens mee gereden en dat ging op zich wel vrij goed. Ik vind het in ieder geval wel heerlijk om te zien hoe ze echt haar eigen mening blijft hebben en hoe wij al als team hebben leren samenwerken zonder dat ze daarbij haar persoonlijkheid moet onderdrukken ofzo.
Gaat wel nog niet makkelijk worden als ik er ooit een verzorgster voor wil vinden :+

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:21

ik durf juist meer dan toen ik 15/16 was, ik was echt een schijtluis als tiener :') Hier kwam met kennis en ervaring het vertrouwen in mezelf ook zeg maar.

Ik ga voor Elevada nooit een verzorgster vinden. Heb hier een tijdje een meisje gehad voor mijn andere pony en die heb ik er wel eens op gehad om uit te stappen, maar zelfs dat vond El maar niks := Dus nu moet ze het maar met mij doen haha

Jenara

Berichten: 1588
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:29

Maartje_M schreef:
ik durf juist meer dan toen ik 15/16 was, ik was echt een schijtluis als tiener :') Hier kwam met kennis en ervaring het vertrouwen in mezelf ook zeg maar.

Ik ga voor Elevada nooit een verzorgster vinden. Heb hier een tijdje een meisje gehad voor mijn andere pony en die heb ik er wel eens op gehad om uit te stappen, maar zelfs dat vond El maar niks := Dus nu moet ze het maar met mij doen haha


Oh dat je nu meer durft is eigenlijk wel fijn! Voor mij is het een hele rare gewaarwording dat ik nu plots dingen niet meer durf die ik vroeger wel deed. Ik was als tiener ook wel echt een compleet fearless kamikazeruiter. Als ik een pony zag bokken of steigeren dan wou ik daar mee rijden. Ik kon wel echt nog niet goed rijden hoor, maar dacht dat toen wel natuurlijk :+ Het enige dat ik wel echt goed kon, was blijven zitten. Ik ben nu zeker geen echt bange ruiter, maar wel verstandiger en voorzichtiger geworden.

En haha oeps, ja dat maakt ze dan wel meteen duidelijk :D
Ik hoop dat Jenara het toch ook ok vind, want ik wil graag kinderen over een paar jaar en zou het wel leuk vinden als iemand haar wat aan het werk kan houden in de periode dat ik niet kan rijden en ook nadien als ik veel minder tijd ga hebben.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:39

Ik ben altijd eerder andersom geweest. Ik blijk beter te zijn dan ik zelf denk :+ Gevoelsmatig ben ik nu pas een beetje op een punt om een jong paard op te leiden, maar ik gok zomaar dat mijn omgeving daar wel een andere mening over kan hebben :=
Pas vlak voor ik Cheetah kocht, toen was ik begin 20, stapte ik op de manege wel op alles, maar omdat ik ook wist dat ik het kon en dat ik kon blijven zitten :')

Voordeel hier is dat de kinderen er al zijn, en dat die zich steeds makkelijker ook zelf kunnen vermaken. Ik ga dus juist de andere kant op met de beschikbare tijd haha!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:20

Hahahaha wel lekker Maartje qua vooruitzicht inderdaad.

Hier juist wat dubbel nu, met Mo echt een hele heftige weg afgelegd samen en daardoor ook wel een tijd hele andere vaardigheden ontwikkeld maar heb nu het gevoel dat ik weer een hele ontwikkeling in aan het gaan ben qua paarden, zowel als stalhouder maar ook als hele zijn met paarden en amazone. En ik wil daar wat mee maar ik weet nog niet wat _O-

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:49

Dat heb ik ook Jolijn, het 'ik wil hier wat mee maar wat dan?'
Ik heb momenteel ook echt een ENORME honger naar kennis, ik wil over alles leren haha

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:33

Zou het de leeftijd zijn :')

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:51

denk het :') Early midlife crisis hahaha

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:02

Dertigers dilemma :+

Alle clichés zijn waar :')

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:15

Nu nog bedenken waar het ons moet gaan brengen :')

Donsdag komt de zadelmaker weer. Elevada lijkt weer een zwelling achter het zadel te hebben, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het van het zadel komt. Toch maar even checken voor de zekerheid. Herkent iemand dit toevallig?

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:29

Aurelia heeft dat eind vorig jaar een keer gehad maar dat trok met een weekje weer weg....
Daarna ook nooit meer gezien.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:05

Elevada heeft het dus vaak, vermoed dat er wel een onderliggend probleem is dus, maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:50

Ik ben vandaag weer bij WH geweest :+

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:56

En welke heb je meegenomen? :')

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:20

Maartje_M schreef:
En welke heb je meegenomen? :')


Daar ga ik morgen voor bellen :=

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:23

Oooh spannend!!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:31

Ben benieuwd Zoey.

Ik heb me een blije pony vanavond :=

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:56

Spannend Zoey! Hoeveel vallen er in de smaak?

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:10

Oei spannend Zoey!