witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:43

Urko schreef:
MonicaG schreef:
Witte friesen bestaan niet, alleen zwarte Lachen
Als het een witte, een vos of weet ik veel is, is het een kruising Lachen

friesen zijn voor oorsprong bont vos en zwart, en waarom we nu alleen nog zwarten hebben , ik heb geen idee (dacht dat het temaken had dat we ng maar 3 zwarte hengsten overhadden? en we daarom ook met al het inteelt zitten?) Dus dat het een kruising is hoeft niet waar te zijn, maar is gewoon voor de hand liggend Lachen

Je begrijpt me niet blijkbaar. Vosfriezen komen nog altijd voor omdat een zwart paard drager kan zijn van de vosfactor. De dekhengst Jillis is nu nog de enige vosfactordrager binnen onze populatie. Als hij een merrie dekt die ook draagster is van de vosfactor (dus zelf is ze gewoon zwart!) dan kan zij een vosveulen krijgen en is het dus géén kruising.
Dit komt doordat de drager van de vosfactor zwart kan zijn, waardoor deze factor het overleefd heeft. De andere kleuren die je noemt zijn dominant en kunnen dus niet gedragen worden zonder zichtbaar te worden!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:44

Riemke schreef:
Citaat:
Albinism is the earliest observed and best known of color mutations in most mammals. Mutation to a completely inactive state, of the color gene, expressed by the symbol c, constitutes when homozygous, cc, a true and complete albino having a wholly unpigmented skin, coat, and eyes. The eyes appear pink bxause of the red blood corpuscles in the back of the eye, the red color of which “shows through” because not screened by intervening pigment cells as in the eyes of animals of normal full color. Familiar examples of true albinos are found in white mice, white rats, and the commonest
variety of white rabbit.

Citaat:
No true albino mutation of the color gene is known among horses, though several varieties of white horse
are popularly known as albinos.

Citaat:
True albino horses are unknown, but the name albino has been applied to
certain combinations of the basic color genes A and B with the gene for dominant
dilution D, as indicated in table 3. The name albino has also been applied
to white horses which possess a gene for dominant white, epistatic in crosses
with all colored types of horses.

Fantastisch Riemke, dank je wel!

doemaarwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:28

Maar ehm , we houden het hier op witte friezen Bestaan ze of niet . dus ga het bewijzen haahhaa Bloos!ps:

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:37

Ik denk dat juist de vraag of albino bij paarden kan voorkomen een cruciale vraag is in de discussie of er witte friezen zouden kunnen bestaan. En heb je verder het hele topic doorgelezen? Want dan had je wel geweten dat zich hier meer ontwikkeld heeft dan alleen een droombeeld van een fries maar dan in het wit.

Riemke schreef:
Citaat:
Albinism is the earliest observed and best known of color mutations in most mammals. Mutation to a completely inactive state, of the color gene, expressed by the symbol c, constitutes when homozygous, cc, a true and complete albino having a wholly unpigmented skin, coat, and eyes. The eyes appear pink bxause of the red blood corpuscles in the back of the eye, the red color of which “shows through” because not screened by intervening pigment cells as in the eyes of animals of normal full color. Familiar examples of true albinos are found in white mice, white rats, and the commonest
variety of white rabbit.

Citaat:
No true albino mutation of the color gene is known among horses, though several varieties of white horse
are popularly known as albinos.

Citaat:
True albino horses are unknown, but the name albino has been applied to
certain combinations of the basic color genes A and B with the gene for dominant
dilution D, as indicated in table 3. The name albino has also been applied
to white horses which possess a gene for dominant white, epistatic in crosses
with all colored types of horses.

Kijk, daar komen we ergens mee Haha!
Samengevat, Albino in paarden zou in theorie mogelijk moeten zijn, maar is nog nooit gedocumenteerd en de term wordt erg vaak voor andere witte paarden gebruikt

ponyzotje: bedankt! Ik ga eens even zoeken of ik hem kan vinden
EDIT: Ik heb hem gevonden Pling Kan hem opvragen van de universiteitsbibliotheek in Utrecht

Naijla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:39

Nee, ze bestaan niet. Ik had het laatst in mijn biologie boek staan. Omdat zwart een dominante kleur is zijn ze eruit gefokt. Maar dat is al heel erg lang zo. Het was een voorbeeld om dominante kleuren uit te leggen. Zwart is dominant en wit is recessief. Ik ga er van uit dat een boek dat mij iest moet leren het goed heeft.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:47

Naijla schreef:
Nee, ze bestaan niet. Ik had het laatst in mijn biologie boek staan. Omdat zwart een dominante kleur is zijn ze eruit gefokt. Maar dat is al heel erg lang zo. Het was een voorbeeld om dominante kleuren uit te leggen. Zwart is dominant en wit is recessief. Ik ga er van uit dat een boek dat mij iest moet leren het goed heeft.

Dat geldt voor knaagdieren enzo, toch? Daarbij kan je een kleur eruit fokken als de kleur dominant is, zoals zwart bij haflingers, vos x vos is immers ook vos, maar zwart x zwart kan vos opleveren, zwart is dominant over vos dus kan een zwarte vos verbergen. Daarom glipt er af en toe een voskleurig veulen door bij de friezen. Knipoog

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:50

Maar één oplossing:

VERVEN Clown

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:33

Naijla schreef:

wit, oftewel schimmel waar we het bij friezen over hebben is dominant. juist om die reden zijn ze er niet, want een van de ouders moet het gen hebben en dus schimmel zijn om een schimmel nakomeling te krijgen.

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:35

Wit en schimmel zijn niet dezelfde kleuren. In feite is schimmel niet eens een kleur

Naijla schreef:

Ik ben bang dat je boek het dan fout heeft, mijn boek zegt namelijk wel degelijk iets anders. Bruin is bij paarden de meest dominate kleur, daarna zwart, tenslotte vos, de meeste ressecieve. Bijna alle andere kleuren zijn op deze kleuren terug te voeren. Zo is bruinbont bruin met een bontfactor, palomino is vos met enkel creme gen en zo nog meer. Daarom heten deze kleuren ook bassiskleuren.
Bij wit moet je je dan eerst afvragen wat je met wit bedoelt? Schimmel of echt wit (ook wel dominant wit genoemd) Schimmel is een modificerende factor die op de bassiskleur inwerkt en een vroegtijdige vergrijzing tot gevolg heeft. Het is geen aparte kleur op zich. Wit daarintegen is dit wel en wit vererft dominant. Wit is een kleur die je bij paarden uiterst zelden tegenkomt, in Amerika vind je een paar rassen met die kleur.
Er is gespeculeerd dat bij paarden nog een vorm van zwart zou bestaan dat dominant is over bruin, dit wordt dominant zwart genoemd, maar dit is nooit bewezen

Dan, een recessief gen kan verborgen blijven, fok je een dominante kleur eruit, dan zal deze niet meer verschijnen, want om een kleur van een dominant gen te hebben, zal tenminste 1 van de ouderdieren deze kleur moeten hebben, daar een dominant gen niet verborgen kan blijven. Recessief kan dit wel, dat kan generaties lang verborgen blijven, totdat ploteseling twee ouderdieren die beide over een recessief gen beschikken bij elkaar komen en beide allen dit recessieve gen doorgeven en geen dominant gen. Dan kan de kleur van de gen zich tonen en dan krijg je bijvorbeeld een verschijnsel als voskleurige friezen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:36

ik weet dat wit en schimmmel niet hetzelfde is, maar bij friezen hebben alleen schimmels bestaan en geen witten. vandaar dat ik het nu over schimmels had.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:42

In biologie-boeken hebben ze het meestal over ratten, honden of cavia's.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:42

In biologie-boeken hebben ze het meestal over ratten, konijnen en honden.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:14

Riemke fantastisch!!! Dankjewel!
Zoveel is onderzocht in de wetenschap en zo weinig erover te vinden Lachen Wel fijn dat je dit hebt kunnen opsnorren...!

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:02

Er word gezegt dat de eerste fries een witte was, genaamd phryso ! maar weten doe je het nooit !!! zal wel een tinker geweest zijn Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:31

Fhryso schreef:
Er word gezegt dat de eerste fries een witte was, genaamd phryso ! maar weten doe je het nooit !!! zal wel een tinker geweest zijn Haha!

Phryso was een zwarte hengst, er zijn schilderijen en tegelplateaus van hem te bewonderen..... Dromen

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:53

Maar bonte friezen dan? Zijn ook kruisingen zeker?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:57

Friezen zijn altijd zwart, naar mijn weten word er geen andere kleur geacepteerd, misschien dan albino..?

Volgens mij worden frieze veulens die niet helemaal zwart zijn afgemaakt... Vork Kan het fout hebben, maar dat is wat ik hoorde, en dat soort dingen gebeuren wel, triest als het is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:11

lieniminnie schreef:
Friezen zijn altijd zwart, naar mijn weten word er geen andere kleur geacepteerd, misschien dan albino..?

Volgens mij worden frieze veulens die niet helemaal zwart zijn afgemaakt... Vork Kan het fout hebben, maar dat is wat ik hoorde, en dat soort dingen gebeuren wel, triest als het is.

Je kan het fout hebben maar dat soort dingen gebeuren wel? Hoe weet je dat dan?
Dit zijn echte broodje aap verhalen, dus vertel ze maar niet meer verder. Het enige wat gebeurt is dat die veulens verkocht worden als "veulen zonder papier", afgemaakt worden ze er echt niet om!

Marijuhhhhh schreef:
Maar bonte friezen dan? Zijn ook kruisingen zeker?

Ja, bonte Friezen die nu rondlopen zijn allemaal kruisingen. Een eeuw geleden had je nog wel bonte Friezen maar ook dat was door invloeden van buitenaf. Ondertussen zijn alle echte Friezen zwart (met soms witte aftekeningen) OF voskleurig, andere kleuren komen niet binnen het stamboek voor. Daarbuiten kun je niet spreken over een echte Fries!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:25

Hmm okee. Ik woon namelijk in Diever, het dorp van Bonte Willem. Zei noemen het een bonte fries, maar eigenlijk is dat dan niet zo..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:36

Bonte willem is een kruising fries en kwpn.
maar wel een verdomd lekker ding Tong uitsteken

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:29

Witte friezen?
Ik betwijfel het, het zou natuurlijk wel kunnen, maar dan zullen het er bijzonder weinig zijn..
Maar zoals Witte tinkers,, dit is dus totaal niet bijzonder, dit komt wel vaker voor, want er staan hier wat reactie's van dat witte tinkers ook bijzonder zijn..
Dit is dus NIET het geval, witte tinkers komen eigenlijk redelijk veel voor..

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:32

x_Charlie schreef:
Nee, er bestaan geen albino paarden en ook geen witte Friezen Knipoog (gezocht op internet)

ik heb er een gezien geloof ik op een foto..... maar zeker weten nee... ik denk dat het een kruising was

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:34

Mensen vragen wel altijd aan mij als ik aan het rijden ben of het een fries is Bloos
Snap niet waar ze het vandaan halen Tong uitsteken

Monroeexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:08

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:57