Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:16

Chanelle007 schreef:
oké wat ik dus wou zou zeggen. ik heb al redelijk wat ervaring met paarden maar nog niet echt met hengsten of jonge paarden. ik neem al les met frederick decleir. maar ik wil dus zelf ook oefenen en ervaring opdoen. Ik ben van plan om hem te castreren maar nu nog niet. Het probleem dat ik nu wou uitleggen is als we hem naar de longeercirkel brengen (met hoofdstel, longe en de longeerzweep om hem tijdens de route naar de longeercirkel te corrigeren) als we bij de longeercirkel aankomen dan rent hij de longeercirkel in en begint te galopperen mijn moeder laat hem eerst een paar rondjes galopperen en laat hem daarna een overgang maken naar draf. We proberen hem dit nu af te leren om te rennen in de longeercirkel. Bij de lesgever deed hij dit ook en hij wou ook rollen met zadel op. De lesgever heeft dan direct met de zweep getikt en hij sprong rechtop. Hij heeft dit een paar keer willen doen. we proberen hem zo goed mogelijk op te voeden maar we willen dat hij ook eens kan rollen in vrijheid. dit moeten we hem ook nog aan leren. dus wat hebben we in het kort gedaan. dit is ons schema van dit weekend dat geweest is:
zaterdag: longeren
zondag: longeren
maandag: waarschijnlijk weer longeren
ik weet niet wat ik de andere dagen nog kan doen met hem

nu gaat het over de merrie wintoe
we hebben eerst iedere dag aan de hand gestapt en daarna even gedraaft dat zag er goed uit dus heeft mama gisteren een les gevraagd om te kijken of ze nog kreupel liep maar dat was niet het geval.

de dingen die ik gekocht heb is dit:
- een longeersingel
- een longeer band (zie foto)
[ [url=m/7xMqLU.png]Afbeelding[/url] ]
- een eskadron control halster (zie foto)
[ [url=m/SAy2sE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kijk, dit is al veel duidelijker qua info! :j

Ivm het longeren: je paard heeft leren anticiperen. Hij weet aan de hand van de gekozen optuiging wat er gaat gebeuren. De gewoonte om meteen te gaan rennen is er ingeslopen. Gedrag afleren is moeilijker dan aanleren :)
Ik lees dat je hem onderweg al moet corrigeren. Je zou hem kunnen proberen afleiden door de longe en de longeerzweep niet samen met hem mee te nemen - leg deze al klaar bij de longeercirkel. Je brengt hem op die manier enkel met zijn hoofdstel weg, waardoor hij minder zal anticiperen, want op die manier (zonder zweep en longe) weet hij niet dat hij gelongeerd zal worden. Eens jullie in de longeercirkel aankomen zal het kwartje wel vallen natuurlijk. Dan is het aan jullie, want het kan niet zijn dat hij aan de longe zomaar zijn ding doet en als een malle gaat lopen rennen.
Kan je hem eerst een kwartiertje vrijheid gunnen in die cirkel, zodat hij kan rollen indien hij daar zin in heeft? Of even op zijn eentje kan rondrennen? Van zodra jij hem aanklikt, moet het eigenlijk gedaan zijn met spelen en onnozel doen - ik snap dat een jong paard moet leren en daar tijd en oefening voor moet krijgen, maar als ik jouw bericht lees gaat het onderweg naar de cirkel al mis, nog voor je begonnen bent dus.
Een paard aanleren om te rollen in vrijheid, geen idee hoe je dat aanpakt? Ik zet mijn paard in de piste, en dan rolt ze wel of niet :+ Mijn paard woont echter 24/7 op de wei (met schuilstal) en rolt daar vooral - ik zeg niet dat zij niet rolt in de piste, maar zij heeft die drang minder dan paarden die op stal gezet worden, net omdat zij ten allen tijde kan rollen.

Ook de info die je nu geeft ivm het paard dat kreupel stond, is veel duidelijker. Nu weet ik dat je moeder niet patsboem op een wel/niet kreupel paard is opgestapt :j
Wat bedoelde je nog met die disbalans?

Ik ben, zoals voorgaande bokkers, ook geen fan van longeerhulpen. Je kleedt je paard ermee aan, en het kan er van ver fancy uitzien, maar ik denk niet dat jouw genoemde hulpen je probleem gaan oplossing. In mijn ogen geldverspilling - een instructeur zou handiger zijn, meer resultaat opleveren :) Ik heb zelf destijds ook nog longeerles genomen, dat was heel nodig, en wierp meteen vruchten af. Zonder hulp in de vorm van optuiging :)

Het halster kan je in de omgang misschien wel helpen, maarrr ik ben er zelf niet enorm fan van. Je snoert hem letterlijk in op die manier - hij zal alsnog sterker blijven. Hij moet luisteren op basis van respect, en dat krijg je in mijn ogen niet met behulp van optuigingen.

Als hij zou luisteren op basis van respect, zou je onderweg naar de longeercirkel ook niet zo lopen klooien.
Doet hij dat altijd, ook als jullie iets anders gaan doen? Onderweg naar de stal, wei, poetsplaats ed?
Hoe lang komt hij buiten, dagelijks? Wat stond hij te doen voor jullie gaan longeren, stond hij op de wei/paddock of op stal?

Over wat te doen met je paard - kan je echt niks anders dan longeren bedenken? Waarom rij je niet?
Je kan ook vrijheidsdressuur proberen. Je kan aan de hand gaan wandelen. Je kan obstakels in de piste zetten, zoals tonnen, sprongen, balken, een zeil, ... Vrijspringen een optie? Ik noem maar wat dingen hoor.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:18

Ik heb destijds met mn jonkie van 3 jr in paniek de fokker gebeld.
Was net hengst af, zo uit de kudde, kende alleen links om longeren.
Want als wij hem ad longe deden (maar 2 x p w & 1 x p week “rest aanleren”; verder weidegang)
Had hij geen oren, konden we doen en laten wat wij wilden maar het was zeker 10 min vol sjas ~~}> !

Zo hadden wij nog geen enkel jonkie (halve pre) gehad in 30 jr tijd en wij hadden altijd geleerd: rustig aan beginnen want spieren moeten eerst opgewarmd worden...

Reactie fokker:
Het is een jonge ferrari, die wil gewoon ff zn energie kwijt!
Laat gewoon gaan en als hij weer uitgekuurd is, zet je hem nog even aan het werk.

Maar die spieren dan?
Ben je nu echt nog zo naief dat je denkt dat paarden id wei daar ook rekening mee houden?
Die beginnen ook “in ene” met vanalles en nog wat !

De tip:
Laten gaan en je merkt vanzelf dat het beter wordt...
Enne... hij kan dat beter ad longe doen en rest vd tijd (ohz) tam dan omgekeerd :j

En idd: hij had compleet gelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:24

TS, wat is er anders aan dit paard dan toen je hem als verzorgpaard had?

dat hij nu gaat dollen omdat hij te weinig buiten komt is heel normaal en als je niet weet hoe je daar mee moet omgaan nog redelijk gevaarlijk ook

realiseer je dat het geen knuffelen met je teddybeer is

goede begeleiding is belangrijk en niet alleen instructie die even komt lesgeven, praktijklessen van mensen die werkelijk verstand hebben van hengsten en hoe je die opvoed

b.v. heel consequent zijn en duidelijk leiding geven, regels zijn er waaraan hij zich moet houden,
ze zijn niet voorgeprogrammeerd zodat je ze met een APP kunt bedienen

maar ook dat kost gewoon veel geld, dan zal het nog wel even ploeteren blijven ben ik bang want tips zijn er al genoeg gegeven, je moet het wel zelf (willen) doen het is geen robotje die je met een APP kunt bedienen,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-20 19:03, in het totaal 3 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:37

SinneJ schreef:
anjali schreef:
Bij mij wordt er niet onder de buik geschopt.

Akkoord dat het niet ideaal is, maar als je een grote, sterke jonge hengst koopt en deze dan toelaat allemaal zaken te doen als rennen in de longeerpiste en rollen met zadel, dan wens ik je heel veel succes om dit met woorden en aanwijzende hulpen op te lossen.

Jij was de eerste om te roepen dat hij hengst moet blijven, dan moet je beseffen dat een hengst houden zonder ervaring zeker niet altijd een vredevol verloop kent.

En het is dan helemaal je eigen schuld dat jij dat dier hardhandig moet corrigeren, want het had voorkomen kunnen worden met betere aanwijzingen.

Je spreekt jezelf echt enorm tegen nu, Anjali. Als je een peace and love situatie wilt, dan koop je een betrouwbare ruin als je nog weinig ervaring hebt.

Ik heb een betrouwbare ruin. Maar goed,ik bedoelde dat ik het not done vind om een paard onder de buik te schoppen.Daar verpest je alleen maar de vertrouwensband mee. Als hij gecorrigeerd moet worden dan geef ik een pets met de zweep op zijn dikke billen,op een plek dus waar het geen kwaad kan omdat er geen gevoelige delen zitten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:45

anjali schreef:
Je spreekt jezelf echt enorm tegen nu, Anjali. Als je een peace and love situatie wilt, dan koop je een betrouwbare ruin als je nog weinig ervaring hebt.

Ik heb een betrouwbare ruin. Maar goed,ik bedoelde dat ik het not done vind om een paard onder de buik te schoppen.Daar verpest je alleen maar de vertrouwensband mee. Als hij gecorrigeerd moet worden dan geef ik een pets met de zweep op zijn dikke billen,op een plek dus waar het geen kwaad kan omdat er geen gevoelige delen zitten.

Welnee Anjali.Ooit gezien hoe paarden elkaar corrigeren? Ik denk dat een schop (omdat dat het meest lijkt op wat paarden onderling doen om te corrigeren) minder kwaad doet voor het vertrouwen dan een klap van de zweep.

Kinke

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:48

wel of niet schoppen, leuk allemaal. Maar ondertussen kan het best zo zijn dat dit paard gewoon constant op stal staat en uit elkaar knapt van de energie.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:51

Tips om het komende jaar te doen:
Ik zeg expres jaar want dit ras wordt normaal gesproken pas vanaf 4 jr ingereden.
Dit omdat ze laatrijp zijn, lang doorgroeien.

- aan de hand werk op het erf en bak (dus zorgen dat hij gewoon mee loopt, halt, drafstukje en dit alles zonder te drammen)
- als een menner erachter lopen en figuren / overgangen leren
- als dit goed gaat: wandelen in bos / verkeersmak maken
- schrikparcoursonderdelen doen
- balkjes laten lopen (als ie zn gekke 10 min kwijt is)
- als alles goed zou gaan met de fiets mee
- 1 x p longeren (zonder toestanden; een jong kind laat je ook niet met extra gewichten werken. Waarom een jong paard wel? Is uitnodigen tot eerder blessures)
& en als je er dan toch nog in dat jr perse op wil: 1 x p w half uurtje

Bovenstaand zijn dingen, die leiden tot een correcte basis, zijn grotendeels onbelast dus beter voor je erg jonge paard.
Hij is jong dus max 3 x in de week zodat hij het ook in zijn kopje kan verwerken en spieren kunnen herstellen.

Maar zoals ik het lees, ben je tegen zijn
A) jong zijn
B) hengst zijn en daardoor niet buitenkomen
C) zeer slim, energiek ras zijn
Aan het vechten...

Waardoor je hoopt hem door veel te laten lopen “rustig” krijgt...
Wat gewoon niet handig en eerlijk is mi.

Sorry als dit niet is wat je wil lezen

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:51

Kinke schreef:
wel of niet schoppen, leuk allemaal. Maar ondertussen kan het best zo zijn dat dit paard gewoon constant op stal staat en uit elkaar knapt van de energie.

Dit dus. En ook een uurtje alleen in de buitenpiste is niet de oplossing. Dit dier heeft OF professionele training nodig (en dan bedoel ik niet de buurvrouw die ook ooit eens een hengst heeft gehad), maar eigenlijk vind ik op stal houden nooit ok, OF hij moet gewoon in groep de weide op kunnen, dus castreren.

Alle andere scenario's kunnen echt alleen maar misgaan in mijn ogen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:53

Wij hebben ook een 3+ jarige ruin. Van de zomer laten castreren voor hij bij ons kwam, maar hij is zijn hengstengedrag nog steeds niet kwijt. Compleet met brullen naar andere merries en als hij zijn favoriete merrie langs ziet lopen loopt hij te bokken en steigeren en rondjes te rennen in de stal. Ik moet echt zn buitenluik dicht doen want ik ben bang dat hij nog eens zijn voorbenen naar buiten hangt.
Maar die kan heel goed wachten en meelopen. En rent ook echt de longeerring niet in (heeft ie wel geprobeerd natuurlijk) maar hij heeft echt geleerd dat dat niet mag. Gewoon consequent zijn. Oefenen met erin en eruit en laten wachten en ieder stapje dat hij goed doet belonen. Ook als een paard nog veel energie heeft kunnen ze gewoon leren zich te gedragen.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 19:01

Sorry ik mocht misschien niet uitschieten jullie hebben echt wel gelijke maar ik doe ook mijn best

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:03

Chanelle007 schreef:
Sorry ik mocht misschien niet uitschieten jullie hebben echt wel gelijke maar ik doe ook mijn best

Maar Chanelle, is de castratie nu uitgesteld omdat je per se zijn sperma wil bewaren of omdat een gewone castratie ook te duur is?

Want ik begrijp werkelijk niet waarom je jezelf zo onder druk zet. Je kan zoveel meer plezier hebben met je droompaard als je het fokken helemaal uit je hoofd zet! Gun jezelf dat toch gewoon!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:05

Snap ook wel dat dat paard gaat rennen als ie alleen maar op stal staat.

Ik heb een (doorgaans vrij kalme) draver ruin. Staat nu 2,5 weken op boxrust ivm een griffelbeenbreuk. Mag er 10 minuten mee stappen en denk er niet eens over om hem nu aan een stalhalster mee te nemen.

Paard kan zn energie niet kwijt en wil bewegen, maar dat mag ie even niet. Maar ik snap wel waarom ie nu ineens veel heftiger reageert dan normaal. En ik weet ook dat zodra hij wel weer vrij mag bewegen, hij gaat rennen/bokken/springen. Het zijn nu eenmaal geen dieren om in een hok te houden

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:06

Hoe lang staat hij buiten per dag?

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 19:08

SinneJ schreef:
Chanelle007 schreef:

Maar Chanelle, is de castratie nu uitgesteld omdat je per se zijn sperma wil bewaren of omdat een gewone castratie ook te duur is?

Want ik begrijp werkelijk niet waarom je jezelf zo onder druk zet. Je kan zoveel meer plezier hebben met je droompaard als je het fokken helemaal uit je hoofd zet! Gun jezelf dat toch gewoon!

Het is gewoon een combinatie op dit moment. Maar ik ga hem proberen te laten castreren in januari. Maar op dit moment lukt het echt niet

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:26

Is ook mijn vraag. Hoe lang per dag komt hij buiten? Kan hij zijn energie kwijt overdag of alleen aan de longeerlijn?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:29

Chanelle007 schreef:

Je komt er niet door enkel "je best te doen".
Hop, weg die ballen, zodat hij elke dag urenlang mee naar buiten kan. Des te kalmer is hij in de omgang met jou, waardoor jij meer spatie hebt te kunnen ervaren/leren. Groen + groen = blauw, zeker met ballen.
JIJ wilde een hengst. Dit is JOUW "schuld". Door te lopen miepen "dat je je best doet" komt dat paard nog steeds niet buiten - logisch dat hij uit z'n plaat gaat in de longeercirkel. Dat is zowat het enige waarvoor hij uit de stal wordt gehaald.

Dan mag je er 10 longeerhulpen aan hangen, en 7 hengstenkettingen - dat is de oplossing van het probleem niet. Probleem = paard dat hoog in de hormonen staat, afgestraft wordt op hengst te zijn door niet buiten te mogen met vriendjes, en dus heel de dag binnen staat. Dat denk ik toch, mocht dat niet zo zijn had je dat anders wel al gezegd :)

Zo, dat is er uit. Een beetje grover dan normaal mijn stijl is, en daar ben ik niet blij mee, maar de fluwelen handschoenen lijken niet te werken bij jou. En daar is je paard de dupe van, en dat is niet eerlijk.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:45

Chanelle007 schreef:
Het is gewoon een combinatie op dit moment. Maar ik ga hem proberen te laten castreren in januari. Maar op dit moment lukt het echt niet

Spijtig dat het je niet zo snel mogelijk lukt. Zeker winterperiode is fijne periode ivm gebrek aan ongedierte ivm genezing en ook dat het gebeurd is voor er weer hengstige merries zijn.

Voor hemzelf want hij kan duidelijk zijn energie niet kwijt (in wei)

Voor jou want je kan vragen om tips wat je wil maar je bent tegen je eigen besluit aan het vechten want zijn gedrag is heel normaal (in deze omstandigheden)..
Maar wie weet, kun je toch met bovenstaande tips ad slag?
Suc6

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:49

Zelfs mijn shetlander is nu het kouder wordt een stuiterbal en die staat 24/7 buiten met een schuilstal. De wei is nat, dus ze staan meer op de verharding voor de stal en spelen minder. Dus kun je nagaan wat het op stal staan doet met een paard dat van nature meer temperament heeft dan een iets te bolle shetlander. Ik vind het niet gek dat het dier gaat rennen zodra hij de kans krijgt. De energie moet er toch uit.

Staan je ouders achter het castreren? Kunnen ze het niet voorschieten? Zo duur is een castratie toch niet?

Verder sluit ik me aan bij de tip om les te nemen in het longeren. Dat is echt een onderschat stukje paardensport. Ik heb van een paar lessen ontzettend veel geleerd en er komt meer bij kijken dan je paard maar rondslingeren. Dagelijks longeren zou ik ook echt afraden, veel te belastend om op zo'n kleine cirkel te lopen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:55

Ik heb je instructeur eens gegoogled, waardoor ik min of meer een idee kreeg in welke regio ik instructie kan aanraden. Voor dat rennen als een gek (en nog andere problemen) zou ik Cindy Deman aanraden, een Parelli instructrice, zij woont ergens aan de kust maar heeft (of had, geen idee wat er sinds de corona gebeurd is) vaste lesroutes. Probleem van dat wegcrossen kan ze zeker aanpakken, ik heb er ook eentje dat soms eens die momenten heeft, en is ze erg consequent in.

Ook met rechtrichten en rijden zal ze je vast kunnen verder helpen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:57

SinneJ schreef:
Chanelle007 schreef:

En sorry, maar dat heeft 90% van hier zien aankomen al van juni vorig jaar toen je hem gekregen hebt.

edit; En vergeet niet dat het vaak erger wordt als het echt koud is!

kan ik er iets aan doen dat ik mijn spaarrekening niet kan

Ehh, ja, daar kan jij wat aan doen. Niet aan een eigen paard beginnen als je daar geeng geld voor hebt. Nu is het een castratie (wat vergeleken met andere operaties echt niet duur is)wat als het paard ziek wordt? Is er dan wel geld?

Verder wil ik je best tips geven, maar dat heeftweinig zin als het paard geen paard mag zijn.

Eerst castreren en met soortgenoten naar buiten
Dan goeie instructie zoeken. Iemand die verstand heeft van jonge hengsten.
In de tussentijd paard opvoeden: consequent maar eerlijk! Verdiep je in een paard: waarom doet hij dit? Waarom dat? Straf wanneer nodig, maar wel optijd en beloon vooral!

Verder eens met Sinne

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:40

Als je dat rennen wil afleren begin met de basis dat hij niet de gelegenheid krijgt. Oefen met in en uit de longeer cirkel gaan zonder te longeren. Eventueel achteruit naar binnen gaan. Wissel af zodat het geen gewoonte kan worden. Pas als hij normaal naar binnen kan lopen zou ik pas weer gaan longeren. Dit vergt veel geduld en tijd omdat het nu een gewoonte is voor hem om te rennen. Succes

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 14:02

Normaal ga ik vanavond naar de Manege om Apollo uit te halen. Gisteren heeft hij en Wintoe een rustdag gehad.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:23

Het is geen apparaat waar je even een onderdeel aanschroeft zodat hij het weer doet he?

Basis is, zoals gezegd, manier waarop je je paard houdt. Als hij te weinig buiten komt gaat dat uurtje dat hij in de hand komt echt geen verbetering in zijn gedrag geven.

We hebben de verantwoordelijkheid op ons genomen bij het kopen van een paard, om een zo prettig leven mogelijk te geven. Het zijn geen sportartikelen maar levende wezens.

Ik hoop dat je goede begeleiding vind die je dat ook vertelt.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 14:25

swartbeessie schreef:
Het is geen apparaat waar je even een onderdeel aanschroeft zodat hij het weer doet he?

Basis is, zoals gezegd, manier waarop je je paard houdt. Als hij te weinig buiten komt gaat dat uurtje dat hij in de hand komt echt geen verbetering in zijn gedrag geven.

We hebben de verantwoordelijkheid op ons genomen bij het kopen van een paard, om een zo prettig leven mogelijk te geven. Het zijn geen sportartikelen maar levende wezens.

Ik hoop dat je goede begeleiding vind die je dat ook vertelt.

Dat weet ik heus wel hoor.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:36

Maar dus nu zijn de weide's dicht en komt hij niet buiten? Kan je dan je bezoekjes spreiden? Bv in de ochtend gaan en een wandeling doen zodat hij toch ook de benen kan strekken?