Chanelle007 schreef:oké wat ik dus wou zou zeggen. ik heb al redelijk wat ervaring met paarden maar nog niet echt met hengsten of jonge paarden. ik neem al les met frederick decleir. maar ik wil dus zelf ook oefenen en ervaring opdoen. Ik ben van plan om hem te castreren maar nu nog niet. Het probleem dat ik nu wou uitleggen is als we hem naar de longeercirkel brengen (met hoofdstel, longe en de longeerzweep om hem tijdens de route naar de longeercirkel te corrigeren) als we bij de longeercirkel aankomen dan rent hij de longeercirkel in en begint te galopperen mijn moeder laat hem eerst een paar rondjes galopperen en laat hem daarna een overgang maken naar draf. We proberen hem dit nu af te leren om te rennen in de longeercirkel. Bij de lesgever deed hij dit ook en hij wou ook rollen met zadel op. De lesgever heeft dan direct met de zweep getikt en hij sprong rechtop. Hij heeft dit een paar keer willen doen. we proberen hem zo goed mogelijk op te voeden maar we willen dat hij ook eens kan rollen in vrijheid. dit moeten we hem ook nog aan leren. dus wat hebben we in het kort gedaan. dit is ons schema van dit weekend dat geweest is:
zaterdag: longeren
zondag: longeren
maandag: waarschijnlijk weer longeren
ik weet niet wat ik de andere dagen nog kan doen met hem
nu gaat het over de merrie wintoe
we hebben eerst iedere dag aan de hand gestapt en daarna even gedraaft dat zag er goed uit dus heeft mama gisteren een les gevraagd om te kijken of ze nog kreupel liep maar dat was niet het geval.
de dingen die ik gekocht heb is dit:
- een longeersingel
- een longeer band (zie foto)
[ [url=m/7xMqLU.png]Afbeelding[/url] ]
- een eskadron control halster (zie foto)
[ [url=m/SAy2sE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Kijk, dit is al veel duidelijker qua info!

Ivm het longeren: je paard heeft leren anticiperen. Hij weet aan de hand van de gekozen optuiging wat er gaat gebeuren. De gewoonte om meteen te gaan rennen is er ingeslopen. Gedrag afleren is moeilijker dan aanleren

Ik lees dat je hem onderweg al moet corrigeren. Je zou hem kunnen proberen afleiden door de longe en de longeerzweep niet samen met hem mee te nemen - leg deze al klaar bij de longeercirkel. Je brengt hem op die manier enkel met zijn hoofdstel weg, waardoor hij minder zal anticiperen, want op die manier (zonder zweep en longe) weet hij niet dat hij gelongeerd zal worden. Eens jullie in de longeercirkel aankomen zal het kwartje wel vallen natuurlijk. Dan is het aan jullie, want het kan niet zijn dat hij aan de longe zomaar zijn ding doet en als een malle gaat lopen rennen.
Kan je hem eerst een kwartiertje vrijheid gunnen in die cirkel, zodat hij kan rollen indien hij daar zin in heeft? Of even op zijn eentje kan rondrennen? Van zodra jij hem aanklikt, moet het eigenlijk gedaan zijn met spelen en onnozel doen - ik snap dat een jong paard moet leren en daar tijd en oefening voor moet krijgen, maar als ik jouw bericht lees gaat het onderweg naar de cirkel al mis, nog voor je begonnen bent dus.
Een paard aanleren om te rollen in vrijheid, geen idee hoe je dat aanpakt? Ik zet mijn paard in de piste, en dan rolt ze wel of niet

Ook de info die je nu geeft ivm het paard dat kreupel stond, is veel duidelijker. Nu weet ik dat je moeder niet patsboem op een wel/niet kreupel paard is opgestapt

Wat bedoelde je nog met die disbalans?
Ik ben, zoals voorgaande bokkers, ook geen fan van longeerhulpen. Je kleedt je paard ermee aan, en het kan er van ver fancy uitzien, maar ik denk niet dat jouw genoemde hulpen je probleem gaan oplossing. In mijn ogen geldverspilling - een instructeur zou handiger zijn, meer resultaat opleveren

Het halster kan je in de omgang misschien wel helpen, maarrr ik ben er zelf niet enorm fan van. Je snoert hem letterlijk in op die manier - hij zal alsnog sterker blijven. Hij moet luisteren op basis van respect, en dat krijg je in mijn ogen niet met behulp van optuigingen.
Als hij zou luisteren op basis van respect, zou je onderweg naar de longeercirkel ook niet zo lopen klooien.
Doet hij dat altijd, ook als jullie iets anders gaan doen? Onderweg naar de stal, wei, poetsplaats ed?
Hoe lang komt hij buiten, dagelijks? Wat stond hij te doen voor jullie gaan longeren, stond hij op de wei/paddock of op stal?
Over wat te doen met je paard - kan je echt niks anders dan longeren bedenken? Waarom rij je niet?
Je kan ook vrijheidsdressuur proberen. Je kan aan de hand gaan wandelen. Je kan obstakels in de piste zetten, zoals tonnen, sprongen, balken, een zeil, ... Vrijspringen een optie? Ik noem maar wat dingen hoor.