CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:46

Voor Kim valt dit zeker niet mee, zij heeft hier zeker tot aan November, begin December nog nooit in haar hele 12-jarige leven last van gehad.
Maar niet alleen deze video, ze lag minimaal 5x per dag in tegenstelling tot haar normale 1 of hooguit 2x per dag.
Als ze dan lag, lag ze regelmatig anderhalf uur tot wel 2 uur lang, terwijl ze normaal hooguit een half uurtje ligt en dat is al lang voor haar.
Er waren echt heel veel tekenen dat ze echt flink pijn had en Kim is ook een paard dat zelden pijn toont tenzij het echt al heftig is.

Beweging is heel erg belangrijk. :j
We gaan nu om de dag met haar op pad en dat doet haar zichtbaar goed.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:23

Ik vind het filmpje wel heftig om te zien, en als Marloes dit zo had zal ik me ook met een brok in mijn keel af vragen wat ik er mee zal moeten.. Gelukkig dat ze nu alweer zo rondloopt! Ellendige rotziekte ook.. Het is zo waardeloos dat wat we ook doen, het hoe dan ook vroeg of laat te erg word.. Ik probeer daar niet te veel bij na te denken, maar het is natuurlijk wel de realiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:27

Ik vind het ook erg heftig en zeker niet normaal, ze ontlast allevier haar benen en heeft zichtbaar pijn.
Kim heeft in het verleden (toen hoefjes krabben nog niet mogelijk was) eens zonder 1 pas kreupel met een hoefzweer rond gelopen, dan zegt dit toch echt meer dan 1000 woorden.
Hier ging toen ook de gedachte rond "Is dit nog eerlijk?" en we waren het er ook over eens dat als die 5 minuten veranderen in 10 minuten (x5, aangezien ze veel vaker en langer lag) of 15 minuten, dat het dan ook gewoon klaar was.
Ook de video doorgestuurd naar onze dierenarts en de medewerking gekregen dat als wij zeggen dat het goed is zo, zij zonder vragen langs zouden komen.
De MLD was eigenlijk onze laatste poging om haar leven te rekken en het lijkt nu in ieder geval positief, het gaat vooruit en niet meer achteruit.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:30

Ik begrijp jullie heel goed. Je kent je eigen paard het beste, en op het moment dat je ziet dat ze pijn heeft is het goed om nuchter en eerlijk te denken. Dat is vreselijk, maar nodig.

Ik hoop echt dat het op blijft knappen!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:31

KoudbloedKim schreef:
Voor Kim valt dit zeker niet mee, zij heeft hier zeker tot aan November, begin December nog nooit in haar hele 12-jarige leven last van gehad.
Maar niet alleen deze video, ze lag minimaal 5x per dag in tegenstelling tot haar normale 1 of hooguit 2x per dag.
Als ze dan lag, lag ze regelmatig anderhalf uur tot wel 2 uur lang, terwijl ze normaal hooguit een half uurtje ligt en dat is al lang voor haar.
Er waren echt heel veel tekenen dat ze echt flink pijn had en Kim is ook een paard dat zelden pijn toont tenzij het echt al heftig is.

Beweging is heel erg belangrijk. :j
We gaan nu om de dag met haar op pad en dat doet haar zichtbaar goed.

Dat schetst natuurlijk al een ander beeld.
Het filmpje vind ik meevallen, in de zin dat het het beeld was van een paard dat net zijn diepe slaap gedaan heeft en rechtkomt, en na 15 minuten gewoon kwiek rondstapt en verder niet extra ligt of mankt.
Op die manier zou ik het filmpje niet zo schokkend vinden, ook omdat het zwaardere paarden zijn, veel trekpaarden hebben op hun 12 jaar al behoorlijk wat artrose, dan is het wel een "normaal" beeld.

Hetgeen je erbij vertelt is natuurlijk al iets heel anders, dan snap ik zeker dat je op dat moment denkt over inslapen.
Nu heeft ze er op dit moment niet zoveel last van? (dan voornamelijk op het rechtkomen en stijf bewegen.)
Zag je relatie tot het weer (kouder/natter?). Mijn oudste kan bv niet meer tegen de nattigheid, die raakt niet meer recht, loopt met 4 stijve pootjes en is zo chagrijnig als de pest. Dekentje erop en beest gaat weer als een tierelier... (MAar Kim heeft al een deken op, dus op zich zou dat wel moeten helpen ... )

edit: wat heb jij aan je deken gedaan dat die zijflapjes omhoog blijven? De mijne molt haar deken constant door tijdens het rechtstaan op die zijflappen te gaan staan, en in plaats van terug te keren gooit ze er gewoon 850 kilo kracht tegen en scheurt het ding finaal overlangs in stukken ... Lijkt me wel handig :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:34

Phoe, eerste filmpje vind ik ook echt sneu om te zien. Snap je gedachte helemaal Tien.

Tycho ligt ook veel, heeft ie altijd al gedaan. Liefst helemaal plat 'voor dood'. Toen we nog int dorp woonden werd ik regelmatig gebeld dat ie doodziek was, haha :))
Maar zonder gekheid, ik denk er ook vaak en best veel over na tot waar ik ga met hem. Al ben ik er zeker van dat hij het heel duidelijk aan zal geven wanneer hij het niet meer trekt.
Djiez, dit 'hardop' zeggen brengt me al bijna in tranen. Hopelijk duurt het nog heel lang, wil nog zo graag van en met m genieten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:39

Nee, totaal niet! Het hing echt samen met de ontzettend dikke benen.
Eén achterbeen (links achter) was zelfs zo dik, dat de hoefsmid hem amper kon buigen om te bekappen.
Rond die tijd begonnen wij ook serieus over inslapen na te denken, dat was rond 28 December.
Het was alsof haar benen door het lange liggen ernstig sliepen (sommige mensen noemen het doof zijn) en inderdaad de doorbloeding weer moest herstellen en daarna was het dan ook weer 'goed'.
Maar ze stond in die tijd heel veel stil en was ook enorm gesloten en gewoon niet happy.

Ja, dat is zo'n lastige; wanneer is het goed, wanneer is het genoeg?
Je kunt dan voor jezelf een doel zetten, maar soms gebeurt er dan iets waardoor dat toch verandert op het moment zelf.

Wij hebben in Juni ons IJslandertje met artrose in laten slapen op het moment dat hij bijna niet meer op kon staan na het liggen of rollen en ook niet meer mee kon doen met de kudde.
Hij had zichtbaar pijn en we hebben nog allerlei poedertjes en medicatie geprobeerd, maar zelfs door de pijnstilling zag je dat hij pijn had.
Een deel van de mensen vond het te vroeg en vond dat we meer moesten proberen en een deel van de mensen vond dat we het eerder hadden moeten doen.
Vandaar dat ik ook heb besloten om hier verder niet heel veel van op Bokt te zetten, hooguit in dit topic en in ons HK-topic.
Het is een beslissing die alleen jij als eigenaar kan maken, want jij kent je paard het beste.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:47

Inderdaad. De meeste mensen weten niet eens wat CPL is, en kunnen er niet overdelen. Ik denk dat we allemaal, als het zover is, echt ons eigen gevoel moeten volgen. Wij kennen onze paarden en wij weten wat wel en niet kan.

Ik heb nu twee paarden moeten laten inslapen, een van ouderdom en een die een chipje in de kogel had. Bij beide heb ik de keus zonder twijfel kunnen maken, omdat ik wist dat het er op zat en dat dit het beste was. Ik hoop dat ik bij mijn huidige paarden dat ook zo duidelijk aanvoel. Ik vond dat namelijk een troost, en met twijfel achterblijven lijkt me afschuwelijk.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:42

Ik heb vanmiddag de sokken weer geschoren en ik ben zo opgelucht! Geen wonden, wel veel schilfertjes. En haar benen waren echt dun, achterbenen nog een paar lichte ribbels, maar dat was het! De sokken waren al aardig aangegroeid dus ik wist echt niet wat ik verwachten kon, maar dit is super positief!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:25

Wat fijn! :D Hier ook bij elk voorbeen een plekje met schilfertjes, verder niets, dus ook superblij! :D

Ik blijf het wel vreemd vinden dat mijn ene merrie al haar hele leven (ik heb haar vanaf 2.5 jarige leeftijd en ze is nu 15) altijd heel veel last heeft van mok, vochtophopingen ed, en haar dochter die nu 8 is heeft dus echt nog nooit ook maar iets gehad :? En dat terwijl ze ook gewoon veel sokken heeft, heel erg lui is en bijna niet beweegt waardoor ik zou verwachten dat ze er meer last van zou hebben maar niet dus. Nou ja, ik ben er in ieder geval blij mee, maar snappen doe ik het niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:36

Wat fijn dat het zo goed gaat! <3

Gek he, dat dat zo kan verschillen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:09

Ja, ik ben ook dolblij dat mijn paarden nu zo 'gezond' kunnen zijn. Ik liet ze gisteren even los in de zandbak, en hoewel mijn oudste merrie anders altijd meteen ging liggen om in haar sokken te kunnen bijten tegen de jeuk, ging ze nu lekker met de anderen uit haar dak, heerlijk genieten zo! :D

Hoe gaat het nu bij jou? Ik vond dat eerste filmpje heel naar om te zien, maar dat filmpje daaronder was wel echt veel beter :) Is ze nu ook nog zo stram als ze net opstaat? Of was dat echt alleen toen het zo erg was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:46

Dat was alleen toen het zo erg was, nu heeft ze er geen last meer van. :)
Beentjes zijn erg mooi dun nu en ze lijkt ook minder jeuk te hebben.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:08

Dat is ook goed nieuws! Dan kan je haar ook zonder schuldgevoel lekker laten lopen.

Ik heb trouwens het gevoel dat wat extra beweging (werken als rijden of mennen) wel helpt, dat dat wel beter is als niets doen. Hoe denken jullie daar over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:13

Ja, dat absoluut zeker weten. :j
Stil staan is echt een ramp voor paarden met CPL.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:42

Daar ben ik het ook helemaal mee eens, bij meer beweging heb ik het idee dat de doorbloeding wat beter werkt (geen idee of het echt zo is) :)

En fijn dat ze nu weer veel beter is Kbk, het lijkt me echt verschrikkelijk om je paard zo te zien... Ga je die cursus lymfe drainage trouwens nou doen of laat je gewoon steeds iemand komen voor de behandeling aangezien het wel helpt? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:46

De doorbloeding is beter, maar ook de doorstroming en het afvoeren van vocht wordt daardoor gestimuleerd. :j

[naam] gaat in Juni (eerder kon niet) de cursus doen, tot die tijd laten we het sowieso doen door iemand anders. :)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:31

Klopt, dat hoort er ook bij natuurlijk :) Dat weet ik nog van een paard dat ik ooit gehad heb die altijd stalbenen had als ze langer als 8 uur op stal stond. Even laten lopen op het land en alle vochtophopingen waren weer weg. :)

Leuk, lijkt me fijn als je het zelf bij je eigen paard kunt doen. :j Dan hoef je ook niet steeds afspraken te maken en dan kun je het doen als het je uit komt of als je vind dat het nodig is :) Hoe vaak zou zo'n behandeling in thoerie plaats moeten vinden? Elke week? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:06

In het begin zeker meerdere keren per week, al zou 1x per week ook wel moeten kunnen denk ik. :j

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:31

missanita84 schreef:
Hier is het gewoon Online te bestellen een gelukje cydectin :)

missanita84 schreef:

Ik denk dat dit echt een gelukje is idd. Heb je ook een pb gestuurd maar wil voor iedereen anders toch even een waarschuwing plaatsen.

Niet bestellen bij deze webshop, er zijn op internet heel veel recensies van niet geleverde producten, kapotte producten, andere inhoud, onbereikbare verkoper, geen geld retour enz.
Ik probeerde via hun cydectin te bestellen maar ze geven niet thuis, dus denk dat ik pech heb.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:17

ik had het op rekening besteld geloof ik. maar wat eenellende zeg! hopelijk ontvang je het alsnog!
excuus voor mijn link -O-

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:58

deb_tink schreef:
missanita84 schreef:
Hier is het gewoon Online te bestellen een gelukje cydectin :)

missanita84 schreef:

Ik denk dat dit echt een gelukje is idd. Heb je ook een pb gestuurd maar wil voor iedereen anders toch even een waarschuwing plaatsen.

Niet bestellen bij deze webshop, er zijn op internet heel veel recensies van niet geleverde producten, kapotte producten, andere inhoud, onbereikbare verkoper, geen geld retour enz.
Ik probeerde via hun cydectin te bestellen maar ze geven niet thuis, dus denk dat ik pech heb.

Ik had vorig jaar april! bij hun 2 flesjes Betadine shampoo besteld. En dus pas vorige week ontvangen! Was eigenlijk al vergeten dat ik uberhaupt daar iets had besteld. Dus nee geen aanrader! Erg slechte service..

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:07

Nou geen excuus hoor, kan jij ook niet weten. ik had beter moeten controleren.

Ze geven nu ook niet thuis op mail en telefoon

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 01:58

missanita84 schreef:
ik had het op rekening besteld geloof ik. maar wat eenellende zeg! hopelijk ontvang je het alsnog!
excuus voor mijn link -O-

Moderatoropmerking:
ik heb de link en de daarnaar verwijzende reacties verwijderd

Henriette29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:14

Nou ik meld me ook hier, lees al een tijdje mee met dit topic vanwege mijn bijrijdpaard met CPL. Gelukkig heeft hij het nog helemaal niet ernstig terwijl hij een Nederlands trekpaard van 'al' bijna 13 is... Ik heb getwijfeld en besloten om de basis- en oedemencursus MLD bij de Blauwe Hengst te volgen, zodat ik officieel MLD-therapeut kan worden :j Eind maart ga ik aan de slag!

Verder vroeg ik me af welke kruiden of supplementen jullie het belangrijkst vinden om mee te beginnen? Ik heb me wel verdiept in de kruiden, maar om met alles in één keer te beginnen lijkt me geen goed plan. Zelf denk ik aan brandnetel omdat dit ook de jeuk kan verlichten maar ben benieuwd wat jullie zoal geven.