Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zanzibar01

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:32

Hoi, dank jullie voor de snelle reacties.
Ik persoonlijk vind het ook een grote overgang, maar.
Ook al is ze pas 10 heeft ze al de nodige ervaring.
Dressuur, springen en zelfs de beginselen van western.
Op dit moment rijdt ze een new forest e-pony die een half jaar onder het zadel is.
Dit wetende denk ik soms, oké we gaan er voor en gaan op zoek naar een wat oudere, goed gereden, kleinere PRE (ook een e-pony) en soms denk ik ook van, als dat maar goed blijft gaan.
Wel heeft ze zelf al aangegeven dat ze een pony wil die wel wil lopen, maar niet eentje die overal van schrikt en voor opzij springt want dat vind ze niet fijn.
Ook wil ze nu graag een grotere pony want deze zijn ruimer in het lopen dat vind ze fijner rijden en daar groeit ze ook niet meer van af en hoeft ze geen afscheid te nemen.

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 08:35

@Pandora2 Bedankt voor de tip. Dat is idd het punt waar we nu mee bezig zijn. Door een auto-ongeluk zit ik vast in mijn linker schouder en daarom is het lastig om hierin te ontspannen.

@ zanzibar01, Moeilijk dit. Mijn Borracho zou ik zo met 10 jarig kind door de bak laten rijden en dan zou hij super braaf en voorzichtig zijn rondje lopen maar loop ik weg dat gaat hij klooien.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:52

@Zanzibar een PRE kan gerust geschikt zijn voor je dochter, ik zou niet weten waarom niet? Dat ze gevoelig zijn is waar maar als je dochter daar mee kan omgaan is er met een PRE niks mis. Ik verkocht een PRE merrie aan een moeder en dochter en dat gaat supergoed. De dochter was pas 11 maar wel in staat om er mee om te gaan,dus het ligt er ook aan wie haar les geeft. Dat is een puntje; je zou wel goed aan doen om iemand te zoeken die ervaring heeft met dit ras of een ras wat er op lijkt qua intelligentie en aard. Arti is ook een hele lieve merrie en gevoelig maar dat is geen reden om bang te zijn voor jongere ruiters. Het ligt vooral aan de combi niet aan het ras, is dat niet altijd zo?
Veel succes!

PS natuurlijk geen hengst al zijn die nog zo stoer lief of gemakkelijk, een ruin is nog het meest makkelijke in de omgang

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:26

Of je zo jong een PRE kan hebben ligt aan zowel de rust in je en natuurlijk aan het karakter van het paard zelf. Die van mij zou je zo omver lopen, maar ze is dan ook nog jong. Ben benieuwd hoe haar moeder me gaat bevallen.

Afbeelding

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:35

zanzibar01 schreef:
Hallo allemaal,
Wij zitten met een dilemma.
Onze dochter van 10 jaar oud is van haar shetlander en Welsh a af gegroeid en wil ook een PRE.
Op het gebied van de PRE zijn wij leken. Na het nodige leeswerk op internet spreekt het mensgerichte karakter van de PRE mij wel aan, maar ik heb begrepen dat ze toch ook wel ;heet; zijn.
Wat denken jullie ?

Als er naast haar nog iemand op rijd, zie ik er geen probleem in.
Je kunt alleen niet verwachten dat ze het alleen kan doen, er zal een betere ruiter af en toe dingen recht moeten zetten.

Ben je nog op zoek O:)
Wij hebben een onwijs leuke E pony PRE staan, fijn doorgereden maar nog wel wat groen.
Rijd een ieder zo mee weg, hebben ook al meerdere kinderen op gereden (onder begeleiding) en de ervaring leert dat hij bij minder gevorderde juist zich heel erg aanpast, bij mij is hij wat druk , en bij een onervaren ruiter eerder wat lui. Oftewel hij past zich enorm aan aan de ruiter.

http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... YlSwvntmko

zanzibar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:28

Hallo allemaal,

Paintedblack, les is denk ik een probleem, ken niemand in de omgeving Rucphen-Roosendaal die ervaring heeft met dit ras.
Met rijden is mijn dochter "liever lui dan moe" dus ik denk niet dat ze een paard snel ''over de rooie'' krijgt, aan de andere kant is ze soms wat te afwachtend met rijden en toestaan is voor het paard natuurlijk bevestiging.

Toevallig CM, je advertentie heb ik al gezien, heel leuk dier maar nog wel jong.
Wij hebben thuis stallen, weidegang en rijbaan dus het paard komt thuis te staan wat er op neer komt dat ze het toch vooral zelf zal moeten gaan doen, of moeders moet na jaaaaren weer te paard. HIHI

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:17

Je zou eens op de website van margreet bouwmeester kunnen kijken, alona.nl

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:48

Zanizibar je kunt gerust les nemen van een ''gewone'' trainer maar wel een die respect en begrip kan opbrengen wanneer er een keertje iets niet helemaal goed gaat. De meeste PRE's moet je geruststellen en uitleggen wat er fout gaat,oplossen met dwang of straf is bij deze paarden funest. Ze willen juist graag leren en dingen doen voor je maar ongeduld maakt ze bang of onzeker.Dus dat zou geen probleem moeten zijn....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:19

Een goed opgeleide PRE die daarnaast wordt gereden door iemand die weet waarmee hij/zij bezig is, kan een prima combinatie zijn met een kind. Wij hebben meerdere PRE's in de rijschool lopen, en die doen het ook super met de kinderen. Wel worden ze dus altijd onder begeleiding gereden, en worden ze ook door (meer gevorderde) volwassen ruiters gereden.

Het kan dus wel, maar zorg wel voor de juiste begeleiding, en een goede bijrijder voor enkele keren per week.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:20

Even weer een stipje. Bleek nog een oud (Penny meisje) account te hebben, dus die is omgezet. Alleen alle huidige stipjes en berichten weg!

zanzibar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:48

Hoi.
Paintedblack 'oplossen met dwang of straf is bij deze paarden funest' klinkt als mijn vosmerie (uniform x variant) toen der tijd, is voor mij dus niet helemaal vreemd. Persoonlijk vind ik dit wel hele leerzame paarden maar vraag mij af op dit voor een 10-jarige niet te hoog gegrepen is.

CM wij gaan op vakantie naar Spanje, daar wil ik mijn dochter natuurlijk wel op een pre laten gaan rijden maar ik kan nabij Salou slechts 1 adres vinden waar dat kan. Als wij terug komen van vakantie en ze wil nog steeds een pre en staat hij nog steeds te koop wil ik zeker eens komen kijken.

Buitenzinnig, dank je voor de tip, maar afgaande op het advies van paintedblack denk ik dat ik mijn vroegere instructeur ga vragen, Douwe Rinkes.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:08

Denk dat het juist, icm goede begeleiding een heel fijne leerschool kan zijn voor een kind. Als je met een PRE kan samenwerken, dan kan je dat met meer!

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 08:33

Gister lekker gereden in de bak en daarna met een stalgenoot naar buiten geweest.
Meneer had nog wat enegie over dus daarna nog wat rondjes gaan galoperen in de bak.

En toen gebeurde het, mij stalgenoot ging al naar stal en ik bleef Bor nog even uitstappen.
Dat bracht het slechtste in meneer naar boven, zijn merrie ging weg, paniek.
Piaff, passage en omhoog komen, de draak had het weer.

Gelukkig voelt hij zelfs zo nog heel vertrouwd dus lekker niet toegegeven en mr stil gezet,was moeilijk voor hem maar lukte wonderbaarlijk snel.

TROTS op mijn kanjer

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:17

Fijn dat de controle weer snel terug was Maluh!

Candor gisteren weer eens alleen in de buitenbaan gereden. Ik rij meestal binnen (minder afleiding), en eigenlijk alleen in de buitenbaan als er meer paarden zijn. Er zitten namelijk kippen en varkentjes naast de baan (bij de buren). Deze hoor je wel, maar zie je niet, en daar willen de paarden nog wel eens van schrikken (begrijpelijk). Daarnaast heeft Candor echt een giga hekel aan vliegen en dazen en wilt daarop nog wel eens gaan rennen. Omdat het hooi en het kuil echter gebracht werden was binnen rijden even geen optie, en ik wilde wel rijden, dus toch maar naar de buitenbaan gegaan. En dat deed hij echt super!

Geen pas verkeerd gezet, en met z'n koppie grotendeels echt bij mij. Hier en daar een daas kapot moeten slaan, en af en toe wat spanning op de kippen, maar het ging alles bij elkaar eigenlijk zo fijn dat ik denk dat ik maar vaker buiten in de baan ga rijden.... (daar is ook meer plaats, en 60 meter lange zijde heeft zo zijn voordelen).

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 12:05

@Angela Wat fijn dat hij braaf was en wat herkenbaar dat hij zich zo snel laat afleiden.

Charly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:53

zo ben weer bijgelezen:) was ff niet op bokt geweest:)

Ben nu na mijn zwangerschap alweer twee weken aan het rijden, heerlijk! Wat heb ik dat gemist zeg!:)
Paardlief doet weer super zijn best en heeft er ook zin in:)

Denk dat t nodige aan tips al gegeven zijn Zanzibar:) Ik heb echt een lievurd, liever lui dan moe en echt super met kinderen (komt vast door de liever lui is moe mentaliteit). Dus denk ook cker dat t mogelijk is hoor:) mr t is denk ik niet de makkelijkste keuze voor een meisje van 10.

ps vindt dat Troy mijn zwangerschap best goed doorgekomen is:P
Afbeelding

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 21:55

@Charly85 zo die ziet er zeker goed uit. Bor wordt 6 dagen per week wat mee gedaan en ziet eruit alsof hij 9mnd zwanger is. Hahahah

Charly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:54

Maluh dan wil je hem aan t einde van de dag niet zien met zijn grasbuik

Hij was echt veeeels te dik en nu nog steeds ( moet flink drukken om zijn ribben te voelen) mr hij is al een stuk beter in proporties

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:41

:D Hihi..allemaal speklapjes.... inclusief mijne...moet heel hard mijn best doen om 'm wat in sportmodel te houden :P

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:49

Nu Candor echt dagelijks gereden wordt, 1 of 2 uur en best pittig, wordt hij echt wel flink gevoerd. Hij krijgt 10 kilo voordroog per dag, staat 5 uur op de wei (daarnaast nog op de paddock, maar dat is zonder voer), krijgt 3 volle handen luzerne, 1/4 schep mais en in totaal 2 kilo brok/granen (en dan nog wat extra aan vit en min). En nu blijft hij mooi op gewicht.

Toen hij nog minder gereden werd, werd ie dik van de lucht, nu merken we dat hij best wat verbrand tijdens het rijden en dus ook meer voer nodig heeft.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:55

:oo Angela dat meen je niet ?
Hier in deze periode beperkt gras, ongeveer 3 kg hooi, liksteen, een handvol mineralenbrok en lijnzaadbrok...en 5 dagen per week een uurtje flink werken. En er mogen eigenlijk nog wat spekjes af... :D

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 09:44

Bor 24/7 op kaal land en 6 dagen per week intensief onder het zadel en nog rond :(

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:16

Wat een verschil zeg! Candor was toen hij nog hengst was niet dik te voeren (de druktemaker), en nu hij ruin is (dat is hij nu zo'n 4 jaar) is hij mooi op gewicht met veeeeeeel voer. In eerste instantie werd hij te dik na het ruinen, nu hij meer traint blijft hij wel mooi op gewicht.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:42

Als hengst was mijne ook een hele magere spriet :\ Het ruinen heeft hem blijkbaar goed gedaan :+
Moet wel zeggen dat het de rust zelve is op de wei...struint heerlijk op z'n gemakje rond...zonder al te veel energie te verbruiken de dag doorkomen dus :')

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 11:28

Bor was vorig jaar ook nog op en top hengst (dacht hij) in het land.
Heen en weer rennen, merries dekken; moest hem toen ook bijvoeren.
Dit jaar wordt hij al dik door naar het gras te kijken maar moet daarbij ook wel eerlijk bekennen dat hij een stuk rustiger staat.