Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:38

Geen ervaring hier met bijzetteugels en longeren. Ik longeer (en rij) al jaren zonder. Als ik longeer wil ik dat het paard zich recht maakt aan de longe (dus niet op de schouder valt -> naar binnen, en niet over de schouder valt -> naar buiten). Van daar uit ontspant het paard en zakt het hoofd. Dat is voor mij genoeg. Als ik meer zou willen zou ik een dubbele longe pakken maar daar ben ik te lui voor.

De Kolonel liep echt super vandaag. Heel licht aan de hulpen en écht lekker marcheren. De keren ervoor had hij het te druk met gluren om zich ook nog om mij te bekommeren dus ik ben blij met vandaag. :D

Belker schreef:
Ik heb vandaag de schimmelplek geschoren. Ze stond gewoon los in de wei en bleef staan. <3 Zoete madam

Wat fijn!! Waar zit de plek?

Ik ben morgen bij jou op stal. Mag ik Sav bewonderen Belker? En zo ja, waar staat ze?

@Monica, leuk idee. Ik ben alleen erg druk met werk/school en De Kolonel dus ik heb eigenlijk geen tijd gedurende het schooljaar voor dit soort afspraken, hoe leuk ook. Mochten jullie afspreken dan kijk ik tzt wel of ik toevallig wel kan en tijd heb.

Fijn trouwens dat het tandartsgebeuren goed gegaan is.

@HH, mooie plaatjes weer.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:49

Ze staat op een grote wei alleen. Hoe laat ben je er? Ik ben thuis.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:07

Tussen 12 en 13 uur ongeveer. Zou om 13 uur tijd hebben om een blik te werpen!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:20

Gezellig, ben ik er ook. :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:42

Tot straks!

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:41

Hallo freibergerliefhebbers, ik lees altijd lekker mee maar heb nu zelf een vraagje over mijn lekkere fribi. Ik hoop dat ik 'm er gewoon in mag gooien? Mijn vent had hele gave lange pikzwarte manen. Echt een dikke bos. Ging afgelopen winter prima. Van het voorjaar ook, alhoewel ik wel al merkte dat hij het snel warm had en dan ook kriebel kreeg op zn manenkam. Heel veel schuurde hij niet, maar gedurende de zomer toch genoeg om steeds meer prachtige lange lokken af te schuren. Heb ze een paar weken geleden maar helemaal afgeknipt. En dan bedoel ik ook echt helemaal af... Mm-werk nu dus zeg maar, nou ja btje overdreven, maar ze zijn nu max 2 cm lang. Kon toen ook pas goed zien dat hij best wat lelijke wondjes had. Met behandeling met verzachtende lotion, heelt de huid heel snel en merk dat hij nu stukken minder schuurt. Herkennen jullie dit? Hebben meer freibergers hier last van? Kan me goed voorstellen dat het gauw gaat broeien bij zo'n enorme bos manen. Hij had ze ook flink lang, zo'n 40 -50 cm (grove schatting hoor), dus flink zwaar en geen vlaagje wind dat er door heen kwam. Weten jullie wat de reden is dat de fribi's in Zwitserland van die afgeschoren manen hebben? Heeft dat misschien ook met het broeien en schuren te maken? Heb zn prachtige lange voorpluk (tot op zn neus <3 ) overigens wel behouden en daar schuurt hij ook niet gelukkig.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:47

Hoihoi,

Een van onze freibergers heeft zomereczeem. Helaas is dat een aandoening die ook vaker onder onze freibergers voor komt |(
Wij hebben haar in de dekens en daarmee is het redelijk te doen. We willen nu metazoa voer gaan proberen, dat schijnt ook goede resultaten te geven.
De reden dat de manen afgeschoren worden ligt bij het Zwitserse leger. De paarden werden gebruikt als lastpaarden in de bergen. De manen mochten natuurlijk niet verstrikt raken in de bepakking en dat is dus de voornaamste reden voor de afgeschoren manen. Dat heeft er weer toe bijgedragen dat het een ras kenmerk geworden is voor de Freiberger :o

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:37

Heidiheros; dankjewel voor je reactie. Dat van het gebruik door het Zwitserse leger wist ik inderdaad, maar dat daar het gebruik van de afgeschoren manen vandaan komt, weer niet. Of het zomerexceem is bij Dakota, dat durf ik niet met zekerheid te ontkennen. Zou kunnen. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar als dat zo is, dan is het in elk geval (nog) niet zo erg als ik wel eens heb gezien. Wel iets om goed in de gaten te blijven houden. Over krachtvoer ben ik ook al een tijdje aan het dubben. Hij krijgt nu subli dieetmix, en eigenlijk heel weinig. Het hem helemaal onthouden, vind ik niet zo prettig. Hij is 3,5, nog vol in de groei, niet aan het werk maar gaat wel geregeld mee aan de fiets (10 - 15 km) of hardlopen (ca. 10 km), naast freestyle in de bak af en toe. Wil graag dat hij van alles gewend is als ik er over een jaar ofzo op stap. Vind dus wel dat hij krachtvoer nodig heeft voor zijn ontwikkeling. Van metazoa weet ik dat er veel ijzer in zit, wat ik juist weer niet extra wil bijvoeren. Lastig weer. Heb nog een kwpn-merrie, waar je alles in kan stoppen wat je wilt. Nergens last van, blijft superslank en nul gevoelig voor wat dan ook. Best fijn :o
Ik blijf het maar goed in de gaten houden en volgend jaar hou ik zn punkkapsel ook maar aan. Kijken of dat verschil uitmaakt.
Moet zeggen dat ik echt hele geweldige paarden vind. Dat heerlijke ongecompliceerde karakter van hem. Dakota voert best wat volbloed, zijn vader is Don ovan du clos virat en die voert zo'n 25% volbloed (even uit mn hoofd hoor). Dakota kan best pittig zijn, maar heb geen idee of dat misschien ook Freiberger eigen is of niet. Hij is wel erg gevoelig, dus eenmaal flink terecht wijzen en je hebt er de rest van de tocht geen kind aan 8-)
Maar goed, als er meerdere mensen zijn die de jeukende en broeiende manen herkennen, dan lees ik jullie ervaringem graag!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:02

Ik geef nu equilin balancer met Havens mix. Op deze manier krijgt ze iets als de rest eet en krijgt ze toch voldoende mineralen en vitamines binnen.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:34

Vinden jullie het wellicht een leuk idee om in de (nabije) toekomst iets af te spreken met elkaar, ik stel voor zonder paarden dit keer. Om zo kennis te maken en om informatie/kennis te delen van onze grappige/lieve/sportieve Freibergers. Just a suggestion hoor, geen verplichtingen *\o/*[/quote]

Goede suggestie! Ik vind het een leuk idee, Monica.

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:42

LouiseB dat wordt jij en ik dan! hihi! Nog geen verdere reacties over 'get together' gehad maar ik snap het: druk druk druk!
Hoe staan jullie tegenover Selenium / vitamine E voeren voor de Freibergerspiertjes?
Take care

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:20

Qua meeting is het voor mij altijd beslissen op het laatste moment.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:16

Ik geniet van Savana. Ik Wil er graag op maar dat duurt nog even. De schimmel trekt mooi weg maar voordat er tuig op kan ben je wel even een tijd verder.

Ze herkent ons (of Jones :+ ) en komt gezellig aanwaaien.

Om later vol gas terug te gaan ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:36

Haha, die laatste! Je lijkt wel een paparazzi, zo tussen de struiken door gefilmd. :D
Monica1965 schreef:
LouiseB dat wordt jij en ik dan! hihi! Nog geen verdere reacties over 'get together' gehad maar ik snap het: druk druk druk!
Hoe staan jullie tegenover Selenium / vitamine E voeren voor de Freibergerspiertjes?
Take care

Ik had gereageerd. :D Maar gezegd dat ik nogal druk ben en meestal niet aan dit soort dingen toekom. Dus plan vooral, mocht het uitkomen kan ik altijd nog aanhaken. :)

Waarom zou je Vit E / Selenium willen voeren Monica?

Geen directe ervaring hier met zomereczeem gelukkig. Vriendin heeft wel een paard dat erg gevoelig is. Die krijgt supplementen op advies van De Blauwe Hengst icm met een strikt voerbeleid (nauwelijks gras en veel hooi). Dat paard schuurde echt énorm maar is nu zo goed als jeukvrij. Staat gewoon zonder dekens etc. Als ze jeuk heeft is dat eigenlijk altijd te herleiden naar te veel gras.

Gisteren was het goed koud toen ik op stal was s morgens vroeg. Echt Freiberger weer vond De Kolonel. Die was me toch druk! :') Zo grappig! Hij ging als een raket door de bak en moest overal wat van vinden. Hij had écht geen tijd om met mij bezig te zijn. Gelukkig ontspande hij toch na een tijdje dus toen ben ik maar snel gestopt en heb ik m in de wei gezet. Zondag een fantastische bosrit gemaakt. Af en toe een bui maar verder echt heerlijk. :)

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:51

Monica1965: haha ja inderdaad. Gezellig hoor :D. Mss inderdaad wat plannen en wie weet komen/kunnen er dan toch meer :j

Leuke filmpjes van Savanna. Ze zit goed in haar vel zo te zien, vrolijk dier :)

Hier gelukkig ook geen ervaring met eczeem.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:33

Zijn er mensen die misschien zin hebben in een buitenritje en in de buurt van Drenthe wonen, of zin hebben om er heen te rijden? Bedenk ik een leuke route /3

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:19

Afbeelding

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:20

Zijn er trouwens ook mensen die meegaan met het Freibergerweekend van 2017? Wij zijn van de partij *\o/*

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:43

Supermooie foto Heidiheros! Mooie kleuren en je fribi kleurt er prachtig bij

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:45

Freibergerweekend? Vertel eens meer.

Mooie speknekfoto.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:18

Haha, dank jullie :-)

De Nederlandse Freiberger vereniging organiseerd twee keer per jaar een freibergerrit. We gaan dan een weekend weg en maken aangespannen en onder zadel een paar mooie ritten. Dit jaar gaan we weer naar de cantharel in Apeldoorn! Altijd erg leuk en gezellig.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:23

Ok De website geeft weinig nieuws. De laatste datum van een evenement is in 2015.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:35

Op de site is inderdaad niet veel activiteit. Afgelopen jaar zijn we toch ook echt geweest. Het kost overigens niet veel om lid te worden van de vereniging (€25 per jaar). Via de mailing wordt je dan geïnformeerd over oa het weekend.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:02

Ik ga niet mee. Is vlak voor mijn laatste tentamens van het jaar, stressssssssssssss periode. :D :D

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:25

Ook weer een keer een reactie van mij. Het is ook hier een beetje druk :)

Kiara heeft geen deken op. Sinds ik haar heb heb ik het gewoon zonder gedaan en dat gaat super! Haar vacht wordt wel dikker, maar niet zo dik dat ik daar met rijden last van heb. Ze wordt gewoon ook niet snel nat. Wel als het warm is, maar niet als het fris is.

Ik longeer ook altijd zonder bij te zetten met wat dan ook. Alleen met halster of hoofdstel. Om dezelfde reden als Ir111 zegt. Ik wil dat ze ontspannen gaat draven en haar achterbenen goed naar voren plaatst.

Kiara heeft korte manen, dus geen last van jeuk of warmte. Ik houd het ook zo, vind het wat sportiever staan. Helemaal afgeschoren vind ik dan ook weer jammer voor de zomer. Ze kunnen er dan toch nog vliegen mee wegjagen. In de zomer laat ik ze vaak ook wat langer.

Ik zou het leuk vinden om een keer af te spreken. Maar ook hier vaak lastig. Moet al zoveel keuzes maken om mijn tijd te verdelen. Maar als er een keer iets gepland wordt, hoor ik het graag. Wie weet sluit ik dan toch aan. Misschien juist leuk om bij iemand op stal af te spreken, zodat we om de beurt elkaars Freibergers kunnen bewonderen. In de ochtend, met een lunch in de buurt of zo er achteraan, en dan weer naar huis. Dan kost het ook niet teveel tijd. Hoewel we volgens mij niet echt bij elkaar in de buurt wonen.

Ik zou graag een keer in Drente gaan rijden, maar is wel heel ver weg voor mij.....Dus dat zit er niet in waarschijnlijk. Freibergweekend weet ik niet. Geen heel weekend in ieder geval. Misschien kom ik wel een dag op en neer.

Mooie plaatjes trouwens HeidiHeros. Weer zo'n veelzijdige Freiberger!

Kiara en ik zijn pas een weekend weg geweest naar de Veluwe (Emst). Ze deed het super! Paard bij het huisje, wei erbij en van daaruit gaan rijden. Het weer was fantastisch! Heb echt genoten! Trots op mijn merrie!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding