Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 09:15

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:58

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:18

Ik ben al een tijdje niet meer in het topic geweest. Maar wat leuk om een update van Chawek te zien. Hij groeit inderdaad hard! Hij lijkt net zo oud als Bouazine en is minstens net zo stevig (of misschien wel al breder dan zij). Weet je al of je merrie drachtig is Cambiar?
Fijn dat Chawek weer vrolijk door de wei rent. Heb je enig idee wat hij had Cambiar?

Het is echt leuk dat onze paarden en die van nicolanca ongeveer van dezelfde leeftijd zijn :D, leuk om ze alle drie te zien veranderen en ook de verschillen en overeenkomsten zo te zien!

Hier dan ook nog maar een paar recente foto's van Bouazine, niet geweldig, maar misschien toch leuk om te delen :)

Afbeelding

Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:24

Amai wat een prachtige ogen!
Jammer dat je geen foto hebt van verder genomen.
Chawek had wormen....blijkbaar is hij niet met het goeie middel ontwormd, want er kwamen geen witte wormen mee, maar enkel bloedwormen.
De veearts is geweest en nadien is hij enorm verbeterd.
Hij wordt echt een kanjer :oo
Helaas ga ik hem chemisch laten castreren nu dinsdag, met improvac.
Ik had zo graag een veulen gehad met mijn Una, maar mijn situatie is niet goed genoeg hier thuis om nu een veulen te hebben.
Ik hoop ergens in de toekomst iets te vinden waar ik kan blijven en de paarden ook, naar het schijnt zou de spuit na een jaar uitgewerkt zijn en kan hij weer vruchtbaar worden.

nicolanca

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:24

Prachtige ogen inderdaad! Ik vond de andere kinderen van Lazem op het concours in België ook al zo mooi!

Wel schrikken, Cambiar -bloedwormen kunnen flink wat schade aanrichten. Wat een opluchting dat het nu beter gaat!

Ik heb gisteren ook weer foto's uit Frankrijk gekregen, ik zal ze a.s. Woensdag proberen hier te plaatsen. Bouazine lijkt me steviger dan Briska, in de bergen is het toch tamelijk koud, in de winter groeien ze niet zoveel, ik hoop dat er deze zomer nog een groeispurt komt.

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:38

Jaa! zou leuk zijn als je de nieuwe foto's van Briska ook hier plaatst Nicolanca *\o/*

Gelukkig gaat het beter met Chawek. Maar vervelend dat je in een nare situatie zit, sterkte daarmee in elk geval. Ik weet verder niets van chemische castratie, maar het klinkt wel als een uitkomst voor jou, als het nu niet het juiste moment is voor een veulen.

Nicolanca, ik denk inderdaad dat het er echt mee te maken heeft dat Bouazine (en Chawek) in Nederland en België staan. Ook al krijgt Bouazine bijna alleen maar hooi en gras, toch is ook dat hier rijker dan in de Franse bergen inderdaad. Komt helemaal goed hoor ;)

Overigens is Bouazine ook nog behoorlijk smalletjes, vooral bij de borst is het echt nog een veulen.

Ik zal trouwens eens nakijken of ik een duidelijkere foto heb van haar bouw :)

Blijf vooral ook jullie foto's en filmpjes plaatsen! Ik vind het altijd super leuk om te zien.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:42

Wat is Bouazine prachtig, zeg! Echt helemaal mijn type paard. Hele mooie aanblik. Wat worden ze snel groot he? En idd het Nederlandse en Belgische gras is over het algemeen toch behoorlijk wat rijker. Je moet zelfs oppassen dat het gras niet te rijk is, want het blijven natuurlijk in essentie sobere paarden. Zeker met weer zoals we vandaag hier hadden, redelijk zacht en met een zonnetje extra oppassen.

Haha "andalourds". Hoewel het eigenlijk natuurlijk totaal niet om te lachen is, maar een zorgwekkende ontwikkeling.
Heb weer even de Berbers aangehaald in het hele domesticatieverhaal, wellicht voor jullie interessant of om ook even jullie licht op te schijnen: JoSav @ [RPA] Van Tarpan/Przewalski naar (Arabisch) volbloed: Hoe? Het D1 cluster waar de berber onder valt is erg interessant en uit recente studies komt steeds sterker naar voren dat er wellicht ook op het Iberisch schiereiland vroege domesticatie heeft plaatsgevonden (voorheen werd vooral gesproken van gebied Zwarte Zee en Centraal-Azië) en zoals bij jullie ongetwijfeld bekend zitten de Iberische PRE en PSL en de Berber genetisch heel dicht bij elkaar.

Fijn dat het weer beter gaat met Chawek. Spannend dat je voor chemische castratie hebt gekozen. Is dit minder ingrijpend voor hengsten dan merries?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:56

Bouazine is mooi aan het opgroeien :j Echt een mooie vriendelijke blik!

Ik hoop dat de Improvac een oplossing voor je is Cambiar. Heb je geen schrik voor bijwerkingen?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:49

Welke bijwerkingen......?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:34

Er zijn paarden die nogal fel reageren op de inenting. dikke bult in de nek, tot zelfs een week koorts.

zie ook:
- Nouvel @ [IM] Dag allerliefste en allermooiste witte prinses...
- Inoterry @ [MD] Oudere hengst (chemisch) castreren ervaringen/andere opties
- http://www.bokt.be/smf/index.php/topic, ... #msg548105

ok, een week is geen ramp en is vlug voorbij. Maar aangezien je aangaf dat hij een tijdje terug al wat ziekjes was door de wormen. Er zijn ook paarden die er niet op reageren, maar ik zou er toch rekening mee houden dat het kan gebeuren.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:56

:oo
Thx om te laten weten, heb de inenting afgelast, eerst even overleggen met de veearts...misschien laat ik hem toch hengst en ongemoeid....beetje geld opzij leggen voor volgend jaar en toch een veulentje...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:18

Tijdelijk ergens anders onderbrengen of een draadje spannen is geen optie?
Of misschien zijn er andere manieren die beter te doen zijn? In plaats van de hengst, de merrie onvruchtbaar maken? Ik weet niet hoeveel het kost om een knikker te plaatsen?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:34

Ik zie wel, de veearts zei me dat hij conditioneel gezien top staat, dus daarvoor moet ik het niet laten, maar ik wil niet het risico lopen dat hij al onvruchtbaar wordt.
Voor iemand hier op bokt was dit een goeie oplossing voor haar Berber en ze heeft me daarover nogal wat docu opgestuurd, daarom dat ik dit overwoog.
De merrie waar hij bij zit is m'n duurst betaalde Lusitanomerrie met heel goeie papieren en niets van gebreken, wil ook niet riskeren dat zij onvruchtbaar wordt.
Chawek en zij passen ongelofelijk goed bij elkaar vind ik persoonlijk. Verwacht als alles meevalt, dat het een prachtig veulen wordt. Emile vandenbossche, een erkende acupuncturist, zei me ooit dat deze merrie er wellicht eentje zal zijn die moeilijk drachtig wordt :D (tja, als je dat al kan voorspellen...) , dus in feite zou ik het 't liefst gewoon afwachten.
Ik wil best wel een veulen, misschien best dit jaar Chawek toch laten dekken en dan gewoon laten castreren daarna....

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:59

Een castratie stond waarschijnlijk sowieso op de planning?
Of wou je oorspronkelijk jaarlijks een veulen?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:38

Elk jaar 1veulen :oo , neen....1'tje voor mezelf....
Inderdaad, als ik een veulen had wou ik hem toch zo wie zo laten castreren, om later wandeltochten te doen lijkt me dat toch veiliger.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:53

Dan zou ik de boel laten zoals het is...
Waar er 4 eten kunnen er ook 5 eten, en misschien heb je geluk, of heeft je accupuncturist gelijk en is het het eerste jaar nog niet raak. Het veulen is er sowieso ook ten vroegste binnen een jaar en in een jaar tijd kan je situatie enorm veranderen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:18

Iets later dan beloofd dan toch foto's van Briska. Ik heb een hele oude bak van een computer, dus ik moet echt de tijd er voor nemen (en hebben) als ik hier foto's wil plaatsen. Een week geleden kreeg ik al foto's van eind januari, en toen ook nog eens foto's van Briska in de sneeuw, genomen op 2 februari. Je kunt je voorstellen dat ik "over de moon" was toen ik ze kreeg. Omdat Briska prinsessegedrag ging vertonen in de groep met jonge paarden - waarschijnlijk omdat ze als enige merrie was overgebleven tussen allemaal ruinen - is ze de laatste week van januari samen gezet met een drachtige merrie. Ze is een week lang chagrijnig gebleven, maar heeft zich toen neergelegd bij de situatie en is nu een stuk rustiger geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de laatste foto kun je wel zien dat ze het voor Berbers typische relatief grote hoofd heeft (vergeleken met Arabische volbloeden dan). Iets minder goed zichtbaar (maar wel aanwezig) het verhoudingsgewijs korte pijpbeen en (wel goedzichtbaar) het afhangende kruis en de lage staartinplant.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:25

Leuke foto's, Nicolanca! Alleen beetje donker zodat paardje niet zo duidelijk zichtbaar is.
Ik vind de beschrijving leuk. Ik had ook al gezien dat Chawek meer een afhangend kruis heeft (wat een beschrijving :D ) met lagere staartimplant dan de Lusitano dames hier. Ziet er wel 'wilder uit' .
Kan ik me voorstellen dat ze zich meer amuseerde tussen de mannen :-D, ocharme...

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:49

Dank voor je reactie, Cambiar! Tja, het was erg bewolkt dus dan is een zwart paard erg moeilijk te fotograferen. Ik ben erg benieuwd hoe snel ze schimmel gaat worden. Op Facebook zijn er erg heftige discussies over de rasstandaard, die gaan ook zo snel dat ze moeilijk bij te houden zijn. Ik heb wel het idee dat Briska er inpast. Maar ik heb nu ook zoiets van, nou, ik zocht een goed paard om lekker lange buitenritten te gaan maken, en daar heb ik alle vertrouwen in. Mocht ze straks nou ook passen in wat jury's verwachten van een berbermerrie dan sjouw ik haar misschien ook nog Naar een keuring, maar dat is niet waar ik haar voor had gekocht!

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:28

Succes met je beslissing ivm de chemische castratie Cambiar. Maar zo te lezen kom je er wel uit :)

Leuk dat je de foto's op bokt hebt geplaatst Nicolien :D! Briska ziet er goed uit! Ik durf me verder niet uit te laten over wat DE juiste rasstanddaard is. Maar op de foto vind ik dat Briska in elk geval wel mooi in evenwicht lijkt.
Mijn Frans is slecht, dus ik volg de discussie niet echt, maar bestaat de onenigheid niet vooral tussen Berberliefhebbers in Maghreb landen en Berberliefhebbers in Europa? Of is er ook grote onenigheid binnen Europa?

Ik zal eens kijken of ik ook een zijaanzicht foto heb van Bouazine, is misschien leuk om te vergelijken :)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 09:08

De onenigheid bestaat ook binnen Europa (en in de Maghreblanden zelf). De discussie gaat vooral tussen liefhebbers van het originele model, meer richting endurance, en de liefhebbers van tbourida/fantasia modellen, meer barokke paarden. Wat niet wil zeggen dat er niet een middenmodel is wat liefhebbers van beide extremen ook goed bevalt :) ik denk dat voeding en training ook al een hoop kan veranderen..

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:24

Bedankt voor de uitleg Zitouna :)
Het lijkt me dat er op die discussie nooit een antwoord zal komen. Zoals hier op bokt al is besproken zijn er verschillende typen Berbers. En ik ben het ook met je eens dat voeding en training heel veel uitmaken. Volgens mij is Raisulih van Hofreitschule Buckeburg ook geïmporteerd uit een van de Maghreb landen, en die is echt heel barok, grotendeels door training volgens mij. Natuurlijk is het model er wel al naar, maar de spieren ontwikkelen zich op deze manier door zijn training in de klassieke dressuur. Zelfde geldt tot op zekere hoogte ook voor Housam. Ten minste, dat is hoe ik het zie. Maar zoals ik al zei volg ik de echte discussie niet, dus misschien dwaal ik hier alweer af :P

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:18

Ja ik zie dat net zoals jij, maar enkelen vinden ook dat de Berber echt een endurancepaard ist en nooit geschikt kan zijn om een dressuurpaard te worden bvb. Anderen vinden weer dat de Berber een lief knuffelpaard is die alles wel een beetje kan maar in niks geweldig is. Ik heb 7 Berbers en Berber-Arabieren op stal staan en ze zijn allemaal behoorlijk anders qua karakter, er zijn er met heel veel dressuuraanleg en ook die wat minder dressuuraanleg hebben, met heel veel uithoudingsvermogen en met wat minder, maar dat zijn uiteindelijk allemaal dingen die wel getraind kunnen worden natuurlijk. Bij sommige paarden moet je er alleen iets meer voor doen. De discussies op zich zijn wel interessant maar gaan soms wel erg ver, heb ook geen tijd meer om alles nog te lezen hahaha. Eerst kon ik me er nog wel eens druk over maken maar heb nu ook meer zoiets van laat iedereen toch zijn eigen ding doen ;)
Wat wordt Bouazine overigens een plaatje <3

Nicolien leuke foto's van Briska ook! Wat een sneeuw daar joh!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:43

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:14

Absoluut supergaaf fantastisch *\o/*. Blijf spammen!