[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDaylight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:23

_Jelske schreef:
Welkom Daylight! Kun je wat meer over haar vertellen?
Ik herken wel wat je zegt hoor. Ik ben ook recent eigenaar geworden van (in mijn geval 2) friezen en de merrie heeft nog nooit de IBOP gelopen. Zo lijkt het mij dus leuk voor de ervaring om dat toch eens te gaan doen als ze er weer bovenop is. Verder ben ik in augustus met mijn veulen naar de keuring geweest, vond het reuze interessant!

Tip van Flip: ik kreeg een uitnodiging van het KFPS om naar de centrale keuring te komen en lezingen/praatjes bij te wonen over (de activiteiten van/rondom) het stamboek. Heb ik bijzonder veel van opgestoken en was ook nog eens heel gezellig. Daarnaast ook echt prachtige paarden gezien. Dus mocht je die uitnodiging ook krijgen, dan zou ik daar op in gaan als je in de gelegenheid bent!

@BopjeBo: wat een overgang zeg! Het klinkt wel alsof je met veel aandacht en intentie nieuwe thuis hebt gezocht/zoekt voor jouw paarden. Chapeau en succes met het settelen.

Ah dat is een goede tip, thanks!

Ze is 12 jaar (Jesse 435 x Jelle 368) en heeft nog niet zo veel gedaan in de zin van wedstrijden en dergelijke. Wel op jonge leeftijd wat wedstrijden gelopen. Vanaf de geboorte is ze van dezelfde eigenaar geweest dus dat helpt mij natuurlijk dat ik haar hele geschiedenis te weten kan komen. Vooralsnog is ze ontzettend lief en braaf, alleen snel afgeleid... :') En ze kan buiten behoorlijk kijken en gespannen raken maar dat is denk ik ook een kwestie van tijd en vertrouwen. We blijven dus nog eventjes binnen haha. Aangezien ze echt de bouw heeft om voor de kar te lopen, wil ik uiteindelijk nog wel kijken of ik haar daarvoor kan (laten) beleren. Dubbele lange lijnen pakt ze al ontzettend goed op en ze kijkt niet op van iets achter haar benen. We hebben wekelijks privéles waarbij ik mij op dit moment vooral focus op rechtrichten, conditie en op eigen benen lopen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:30

Absolem schreef:
Tweede 'proef week is voorbij. Ik heb nog geen negatief nieuws. Alleen positieve geluiden.

Ahh dat is fijn!

Mooi paard Daylight!

Oeii Bopjebo, lijkt me heel erg naar om mee te maken.. maar als ik je berichtje zo lees zijn Syb en de 22jarige in ieder geval al goed terecht gekomen. Nu je jonkie nog.. hopelijk krijgt hij snel weer soortgenoten erbij, want nu staat hij alleen dus? Succes en sterkte!!

Ik heb ook geen zadelkast. Ik heb thuis een eigen 'paardenwinkel' noem ik het altijd maar, zoveel spullen heb ik. Dus er ligt n hoop op zolder, in de garage en in de loods :+ en de spullen die ik daadwerkelijk gebruik liggen bij hem op stal in een garage met dekenrekken, zadelsteun etc.

Wij gaan deze week naar een menwagen kijken voor Picasso. Mijn vriend ment met onze pony's en heeft me toch zo ver dat we het ook met Picasso gaan proberen (onder begeleiding van onze meninstructeur, al is Picasso al beleerd voor de wagen). In januari staat er een (men)vaardigheidsparcours onder het zadel op de planning, lijkt me superleuk! Onze locale menvereniging organiseert dit.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:40

Wel een mooi project zo te horen :D Leuk dat je aansluit!

@Lys_PPA: :') Over laten halen... Je weet zeker dat je niet besmetten bedoelt?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:51

_Jelske schreef:

Hahah, ik ben stiekem wel een beetje bang dat hij mn paard inpikt ja :') Dit had ik noooooit verwacht toen ik Picasso kocht (of samen kwam met mn vriend). Mijn vriend is niet eens een 'paardenmens', maar doordat ik ooit dacht dat hij het mennen wel leuk vond heb ik een tweespan beleerde shetten gekocht en inmiddels gaat hij met ze op wedstrijd en wil hij dus over op een maatje groter :+
Ik koop de paarden, hij de karren haha.

_Jelske

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:15

WHAHAHAHAHAHAHAHAHA _O-

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:16

Lys_PPA schreef:
_Jelske schreef:

Hahah, ik ben stiekem wel een beetje bang dat hij mn paard inpikt ja :') Dit had ik noooooit verwacht toen ik Picasso kocht (of samen kwam met mn vriend). Mijn vriend is niet eens een 'paardenmens', maar doordat ik ooit dacht dat hij het mennen wel leuk vond heb ik een tweespan beleerde shetten gekocht en inmiddels gaat hij met ze op wedstrijd en wil hij dus over op een maatje groter :+
Ik koop de paarden, hij de karren haha.

Ah nou mocht het toch (heel onverwachts) nog floppen bij de koninklijke stallen dan heb ik een poep brave julius x jasper te koop. Hoeft hij niks meer aan te doen qua beleren of verkeersmak maken. Kan tegenwoordig ook in het tweespan lopen _O-

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:34

Absolem schreef:
Ah nou mocht het toch (heel onverwachts) nog floppen bij de koninklijke stallen dan heb ik een poep brave julius x jasper te koop. Hoeft hij niks meer aan te doen qua beleren of verkeersmak maken. Kan tegenwoordig ook in het tweespan lopen _O-

Hahah, neeee ik heb echt genoeg paarden, hoe graag ik zo'n brave als die van jou erbij had gehad. Er staat nog vanalles op m'n wensenlijstje, dus beter ga ik m'n geld weer gewoon uitgeven in volgorde van prio (en nee, daar stond geen grote menwagen met tuig bovenaan :+ )

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:48

Klinkt alsof hij vooruitgang boekt Absolem!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 16:02

_Jelske schreef:
Had ik begin oktober een winterdeken (of, nou ja, regendeken met afneembare hals) besteld voor Jels, inclusief onderdekens. Hele pakketje goed voor een paar honder euries. Krijg ik de ene week bericht dat het volgende week geleverd gaat worden en de volgende week bericht dat de levering weer is uitgesteld.

Inmiddels maar eens gaan bellen met Hypostore. Krijg ik een vrij wazig verhaal, althans ik vermoed dat wij elkaar niet begrepen maar mijn doorvragen heeft niet geleid tot opheldering. Mij werd verteld dat de deken 'uit productie is'. Ik begrijp daaronder: ze maken hem niet meer. Ik vermoed dat zij bedoelt dat hij nog gemaakt moest worden, inmiddels gemaakt is en onderweg is naar Nederland (vanuit Ierland, for f### sake). Verwachting eind deze week/begin volgende week verzenden.

Hele zooitje is natuurlijk wel op voorhand afgetikt en bovendien hoor ik al sinds oktober dat ze verwachten dat hij eind deze week/begin volgende week verzonden wordt.

Zoals jullie begrijpen, verwarring alom, maar ik begin wel ongeduldig te worden. :=

Remember this one?
Nog steeds geen deken. -O- Vanmorgen maar weer gebeld - kennelijk zit het er toch één dezer dagen aan te komen want de nieuwe mevrouw zei dat hij elk moment bij de winkel wordt verwacht.

Ik zit er inmiddels toch wel op te wachten. Vrijdag op zaterdag hebben ze zonder problemen de nacht buiten gestaan. Zaterdag op zondag heeft Pit het duidelijk koud gehad. Die stond zondag ochtend gewoon te rillen. Heb ze gisteren avond dus maar op stal gezet - wat ook wel weer mooie dingen brengt overigens (zal even een filmpje posten), maar heeft niet mijn voorkeur. Vanmorgen beide dames met hun regendeken op de weide gezet en vanavond maar weer aankijken. Als het even tegen zit dan zet ik ze vanavond weer binnen met als gevolg dat ik morgen ochtend vroeg weer extra op en neer moet rijden. :\

Verder ben ik blij dat de voorbereidingen aan Pit haar stal gestaag vorderen, want ze wordt echt te groot om nog samen op stal te staan... :=

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 16:32

_Jelske schreef:
_Jelske schreef:
Had ik begin oktober een winterdeken (of, nou ja, regendeken met afneembare hals) besteld voor Jels, inclusief onderdekens. Hele pakketje goed voor een paar honder euries. Krijg ik de ene week bericht dat het volgende week geleverd gaat worden en de volgende week bericht dat de levering weer is uitgesteld.

Inmiddels maar eens gaan bellen met Hypostore. Krijg ik een vrij wazig verhaal, althans ik vermoed dat wij elkaar niet begrepen maar mijn doorvragen heeft niet geleid tot opheldering. Mij werd verteld dat de deken 'uit productie is'. Ik begrijp daaronder: ze maken hem niet meer. Ik vermoed dat zij bedoelt dat hij nog gemaakt moest worden, inmiddels gemaakt is en onderweg is naar Nederland (vanuit Ierland, for f### sake). Verwachting eind deze week/begin volgende week verzenden.

Hele zooitje is natuurlijk wel op voorhand afgetikt en bovendien hoor ik al sinds oktober dat ze verwachten dat hij eind deze week/begin volgende week verzonden wordt.

Zoals jullie begrijpen, verwarring alom, maar ik begin wel ongeduldig te worden. :=

Remember this one?
Nog steeds geen deken. -O- Vanmorgen maar weer gebeld - kennelijk zit het er toch één dezer dagen aan te komen want de nieuwe mevrouw zei dat hij elk moment bij de winkel wordt verwacht.

Ik zit er inmiddels toch wel op te wachten. Vrijdag op zaterdag hebben ze zonder problemen de nacht buiten gestaan. Zaterdag op zondag heeft Pit het duidelijk koud gehad. Die stond zondag ochtend gewoon te rillen. Heb ze gisteren avond dus maar op stal gezet - wat ook wel weer mooie dingen brengt overigens (zal even een filmpje posten), maar heeft niet mijn voorkeur. Vanmorgen beide dames met hun regendeken op de weide gezet en vanavond maar weer aankijken. Als het even tegen zit dan zet ik ze vanavond weer binnen met als gevolg dat ik morgen ochtend vroeg weer extra op en neer moet rijden. :

Verder ben ik blij dat de voorbereidingen aan Pit haar stal gestaag vorderen, want ze wordt echt te groot om nog samen op stal te staan... :=

[ Video ]

Als die deken er de komende dagen niet is heb ik wel een stal deken/liner Maat 195 (dacht ik) te leen. Gezien ik komende tijd geen paard heb.

Misschien iets krap maar this iig iets. Kan je even overbruggen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 16:34

Dat vind ik bijzonder vriendelijk en houd ik graag even warm!

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 18:46

Absolum wat fijn dat hij het zo goed doet, maar had niet anders verwacht na je verhalen.

Welkom daylight, die afstamming ben ik helemaal onbekend mee. Maakt het wel weer interessant, knappe merrie.

Bopjebo wat een veranderingen, fijn dat het allemaal wel goed opgelost lijkt. En je oudje heeft een gouden plekje gekregen.

Wat geweldig lys, dat hij er zo'n plezier aan beleeft.
Mijn vriend heeft ook niks met paarden, maar vroeg of hij laatst met Maan door het dorp mocht fietsen (hij dus op de fiets en Maan ernaast ) :+

Heb gezegd dat ik niet wil dat hij verongelukt :') hoe hij hier ook ineens bij komt, geen idee..

Jeetje wat een ellende jelske, dat probleem nog nooit gehad met hypostore..

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:44

Bobjo, je hebt veel aan je hoofd zeg! Lastige keuzes, hopelijk binnenkort in rustiger vaarwater.
Volgens mij is jouw paard nu ook de opvoeder van mijn veulen. :D

Wij hebben tegelijk veel pech: 1 (veulen dit jaar) met droes knapt gelukkig alweer op, jaarling staat op 3 benen (mogelijk klap gehad) , staat op pijnstillers, en mijn merrie geeft pijn aan bij haar borstspier -O-
Laatst bijgewerkt door SunnyHorse op 21-11-22 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:45

Hypostore kan vaak verder prima gaan, maar als het eenmaal misgaat dan is het een vreselijk gedoe met hen is ook mijn ervaring. Ik bestel er verder niet meer.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:16

Welkom Daylight, leuk dat je dan toch een Friesje hebt en ook nog eens leuke plannen. Geniet ervan!

bopjebo, jeetje, wat een nare periode heb je gehad. Een pensionstal zal dan wel even wennen zijn maar voor jouzelf misschien wel leuk om nieuwe contacten op te doen en weer een eigen leven op te bouwen. Heel zuur dat je je jonkie niet kunt houden maar hopelijk kun je je straks troosten als er een goede fijne plek voor gevonden is. Sterkte met alles!

Sunny, jeetje, ook al zo'n pech. Weet je waar de pijn op het borstbeen vandaan komt?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:50

Nee, ik weet het helaas niet: irritatie? Verstapt? Deken? Geen idee!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:57

Thanx voor alle lieve berichtjes, fijn om dat te kunnen delen :(:)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:05

SunnyHorse schreef:
Bobjo, je hebt veel aan je hoofd zeg! Lastige keuzes, hopelijk binnenkort in rustiger vaarwater.
Volgens mij is jouw paard nu ook de opvoeder van mijn veulen. :D

Wij hebben tegelijk veel pech: 1 (veulen dit jaar) met droes knapt gelukkig alweer op, jaarling staat op 3 benen (mogelijk klap gehad) , staat op pijnstillers, en mijn merrie geeft pijn aan bij haar borstspier -O-

Dat meen je Y;( Schiet lekker op zo...
Hopelijk knappen ze iig gauw weer op.

SunnyHorse schreef:
Hypostore kan vaak verder prima gaan, maar als het eenmaal misgaat dan is het een vreselijk gedoe met hen is ook mijn ervaring. Ik bestel er verder niet meer.

Ik ga normaliter graag naar de epplejeck of divoza of een andere (kleinere/zelfstandige) ruitersportzaak in Apeldoorn. Te meer omdat je de dingen dat ook even kunt zien/voelen. Alleen dit systeem had ik op het internet gezien en was verder nergens te verkrijgen. Had wel eens eerder daar iets besteld en dat was dan weer zonder problemen.
Overigens is het mij wel heel duidelijk gemaakt dat ze niet moeilijk doen als ik de bestelling wil annuleren. Alleen zit ik daar ook weer niet op de wachten want ik wil graag dit systeem... |o

BopjeBo schreef:
Thanx voor alle lieve berichtjes, fijn om dat te kunnen delen :(:)

Anytime :(:)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:25

Wat balen Bopjebo! Klinkt wel of je een super plek hebt gevonden voor Bo.
En wat jammer dat je je jonge topper moet verkopen. Hopelijk vind je een fijne plek voor hem. Succes met Syb op de pensionstal, zal een hele overgang zijn.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:30

Hahah getty_maan, fietsen met je paard.. doe het wel eens met de minis maar zie mezelf nog niet met groot paard, laat staan mn vriend :')

Welk systeem/deken heb je besteld Jelske?

Nou dat zit idd niet mee sunnyhorse :(

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 21:00

Ik heb de Rambo Supreme 1680D Medium Vari-Layer besteld, juist vanwege de pasvorm en het feit dat het mij in staat stelt om de deken aan te passen aan de behoefte van het moment. Maar kreeg juist vanmiddag de bevestiging dat ze hem nu echt ieder moment verwachten binnen te krijgen en de vraag of ik er toch nog op wilde wachten. Ik heb gezegd dat als hij de deze week niet binnenkomt ik verwacht dat in elk geval de binnendekens met de eerst volgende gelegenheid op de post gaan. Dus ik ben benieuwd.

Mijn kaptoom is wel binnen gekomen vandaag. Ik heb besloten mee te gaan doen met de online cursus longeren aan de enkele longe bij Noor Tanger en Patrick Molenaar.

Ben naar de themabijeenkomst vanavond in Zwolle. Ben wel erg nieuwsgierig naar dat fokkerijonderzoek. B-)

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 23:12

@Xdaylight wat een prachtige merrie heb je! Lekker van elkaar gaan genieten, keuring is altijd leuk om mee te maken als je geld hebt en je vind leuk kan je het zeker proberen niks te verliezen!

@Bobjo Jeetje wat een moeilijke periode voor jou, wel heel fijn dat je goede plekjes heb kunnen vinden en hopelijk nog vind.. altijd lastig op naar een nieuwe start en nieuw begin. Denk wel dat het heel fijn is dat je nog een paard hebt

@Sunnyhorse meen je niet.. zit niet mee jonge spul is altijd zo vatbaar hopen dat ze snel opknappen <3

Ik had laatst een update over quick zn schimmel/regenschurft is bijna helemaal weg.
Iom DA door gegaan met ketoconazol lokaal te smeren op hoofd en 1 keer wassen met betadine heb ik vorige week kunnen doen toen nog warm was. Daar is die heel erg van opgeknapt en kwam ik heel wat extra plekken tegen.
Van het weekend weer lokaal betadine op plekjes gedaan. Gaat allemaal stuk beter. Zn vriendje reitse heeft het nu ook maar veeel minder heftig dat als quick dat had! Hopen dat we voor de winter gehad hebben ik ondersteun hem met redcel.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 00:25

Sannatris, hopelijk dan nu helemaal onder controle en klaar deze winter. Soms best lastig. Maar hoe plots het opkomt, zo kan het ook uiteindelijk weer weg zijn. Hopelijk blijft het weg. Wel Quick weer mooi veel in de handen daardoor. Wat vond ie er zelf van?

Jelske, wat vond je van de themabijeenkomst? Hoe waren de reacties op de plannen?

Getty, met Maan naast de fiets op pad met iemand die eigenlijk niets met paarden heeft :+ heerlijk zo’n positief naïef idee :D zou mennen niet wat voor hem zijn? Leuke men cursus? Zo is mijn man ook uiteindelijk verslingerd geraakt.

Kreeg gelukkig weer positieve berichten uit de opfok. Jaarling loopt alweer beter. Gebruikt het been alweer meer. Krijgt de komende week nog rust, door hem naast zijn groepje even in aparte box te zetten. En het veulen met droes is wel wat ziekig maar lang niet zo erg als een aantal anderen. Hij knapt al goed op. Ga er niet heen om te kijken, alhoewel ik het graag zou willen, maar ik ben veel te bang dat ik het meeneem naar huis naar mijn drachtige merrie. Beter van niet.

Jullie ervaringen met droes?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:34

Hè wat leuk. Ik was ook bij de themabijeenkomst in Zwolle aanwezig. :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:51

Ja ik vond het een heel nuttige presentatie die helder uitlegt waarom ze het reglement m.v.t. De DNA-testen willen wijzigen. Het komt erop neer dat ze in plaats van de nu gebruikelijke test waarbij slechts drie markers worden getest (deerggroei, waterhoofd en vosfactor) volledig in kaart willen brengen wat de genetische diversiteit momenteel werkelijk is en op welke punten nog homozygoten bestaan (al dan niet letaal) en wat de risico’s daarvan zijn op het gebied van de gezondheid. Bij die resultaten worden dan ook de resultaten naar het onderzoek naar slokdarmverwijding meegenomen en dat resulteert dan uiteindelijk in een advies voor de fokkerijraad, maar het stamboek is - heb ik de indruk - wel degelijk van plan om de uitkomsten serieus in overweging te nemen. Er ontstond sowieso nog wel een interessante discussie op een bepaald punt.

Het tweede gedeelte, na de pauze, heb ik overigens niet bijgewoond (reguliere agenda, los van dit onderzoek).