Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_ChaiLatte

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:02

Hallo allemaal, dit lijkt een van de weinige actieve topics over PRE paarden dus ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik een misschien domme vraag stel hier :)

In mijn zoektocht naar een PRE valt me op dat ze best verschillend gebouwd zijn. Ik hou persoonlijk van een mooie dikke, ronde nek zal ik maar zeggen, en die hebben ze lang niet allemaal. Is dit puur een genetisch verschil in bouw, of heeft dit nog te maken met leeftijd en hormonen? Ik zie bijvoorbeeld soms mooie dikke nekken voorbij komen bij 3 jarige hengsten, maar ook oudere hengsten die dit helemaal niet hebben. In hoeverre kan een dikke nek nog komen bij een paard van laten we zeggen 4, 5 jaar oud? En in hoeverre kan dit verdwijnen na een castratie?

Als jullie het leuk vinden om te laten zien zou ik heel graag foto's zien van jullie paarden op jongere leeftijd en hoe ze zijn uitgegroeid :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:51

Van 2017 tot nu. Laatste 2 foto’s zijn van vorige week.
In 2017 geruind. Die van ons is nog enorm uitgezwaaid en gegroeid.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:11

_ChaiLatte schreef:
Hallo allemaal, dit lijkt een van de weinige actieve topics over PRE paarden dus ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik een misschien domme vraag stel hier :)

In mijn zoektocht naar een PRE valt me op dat ze best verschillend gebouwd zijn. Ik hou persoonlijk van een mooie dikke, ronde nek zal ik maar zeggen, en die hebben ze lang niet allemaal. Is dit puur een genetisch verschil in bouw, of heeft dit nog te maken met leeftijd en hormonen? Ik zie bijvoorbeeld soms mooie dikke nekken voorbij komen bij 3 jarige hengsten, maar ook oudere hengsten die dit helemaal niet hebben. In hoeverre kan een dikke nek nog komen bij een paard van laten we zeggen 4, 5 jaar oud? En in hoeverre kan dit verdwijnen na een castratie?

Als jullie het leuk vinden om te laten zien zou ik heel graag foto's zien van jullie paarden op jongere leeftijd en hoe ze zijn uitgegroeid :)

Als dat echt je type is zou ik toch kijken naar jonge paarden die van zichzelf al wel een dikkere nek hebben! Je kan het toch vaak al wel van te voren een beetje inschatten.

Bij die van mij kon ik het vanaf dat hij 2-2,5 was al wel inschatten dat hij een aardig aanwezige nek kreeg := Hij wordt in juni 4, en zijn nek groeit nog elke dag. Is wel hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:13

Mijn schimmel zat zo tussen de 10-15 op haat toppunt qua bespiering.

Mijn bruine gaat voorlopig alleen maar zwaarder worden, zij wordt 5 dit voorjaar.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:37

_ChaiLatte schreef:

Je kunt een beetje naar de bloedlijnen kijken. Cartugano en Yeguada militair (YM) bloed zijn zaak zwaarder terwijl Escalera (ladder brandmerk) juist chiquer is. Nu zijn ze inmiddels flink gemixt vaak dus kun je het beste naar de ouder dieren kijken. Ik heb 1 hele zware merrie, en 1 chique fokmerrie. Je kon als jong paard al zien dat de een wel zwaar zou worden en de ander niet. Die aanleg zie je vaak wel. Jong geruind doet ook vaak af aan een barokke bouw. Hengsten krijgen natuurlijk altijd meer hals. Mocht je weten wat je zoekt kun je me eventueel pb’en ik weet wel een paard adresjes. Nl en Spanje.

Afbeelding
Afbeelding

Onze Calimocho is te koop mocht iemand een Pre zoeken voor de sport later. Grote maat, zeer goed bewegen! Kan gewoon in de opfok blijven waar hij nu staat.
Afbeelding

_ChaiLatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:12

Wat een mooie paarden allemaal <3 dus toch vooral een kwestie van bouw en bloedlijnen dan, dat is fijn om te weten. Niet dat ik straks een wat slanker paard koop en na een paar jaar teleurgesteld ben dat de dikke nek nooit komt :D (tegen de tijd is het paard natuurlijk toch al de liefste en maakt het niet meer uit, maar ik wil in eerste instantie toch echt wel op zoek naar mijn droompaard)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:43

Maar goed dat het geen merrie is zsazsa :') hij is wel heel leuk!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:53

Maartje_M schreef:
Maar goed dat het geen merrie is zsazsa :') hij is wel heel leuk!

Ja als het een merrie was had ik hem gehouden hoor, maar als dekhengst houden heeft weinig zin aangezien meerdendeels van wat we hebben familie van hem is. Daarom hoop ik uit de vos nu op een Palomino merrie, die houden we dan. Als het een hengst is helaas ook verkopen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:14

Ik sluit me aan bij de rest; je kunt het vaak echt al vroeg wel zien, maar er zit nog wel een verschil in het hele geheel wat barokker, of alleen de hals.
Mijn vos is eigenlijk heel elegant en fijntjes. Heeft in verhouding ook echt een klein hoofd en kleine voetjes, maar wel een mooie nek.

Afbeelding

Mijn zwartje (en inderdaad, Zsa Zsa noemt het al, hij heeft een flinke scheut yeguada militar) wordt bijna drie en had met 2 al best veel body. Zijn voeten zijn ook twee keer zo groot als die van mijn vos :')

Afbeelding

Afbeelding

En deze foto is van Zaf bijna precies een jaar geleden, toen was hij nog net geen 2.

Afbeelding

_ChaiLatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:37

Dat is precies wat ik bedoel Castellon, inderdaad flink body zo jong al! Hoewel ik je vos ook erg mooi vind moet ik zeggen. Ik ben benieuwd waar ik voor ga vallen, merk dat ik qua uiterlijk snel voor vossen val of bruin met een leuke bles en/of sneb. Misschien maakt de dikke nek dan minder uit :o ach ja straks kom ik met een hele fijne schimmel thuis, zo gaat het wel vaker met dieren :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 07:54

Yeguada Militar zit wel in heel veel paarden, de ene keer met wat meer bloed dan de andere keer. Dus wel nog heel goed kijken. Het is de oude staatsfokkerij-bloedlijn en die waren inderdaad meer barokker, ronder en ook erg rastypisch. Maar goed, die zijn ondertussen 'tig keer gemixt in heel veel dieren te vinden dat er alsnog veel variatie in zit. Maar een goeie scheut geeft inderdaad wel al wat meer indicatie!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:27

Chailatte, ha, dat zeg je goed!
Ik ben heeeeelemaal weg van schimmels/wit, maar je ziet wat ik heb staan :D En ik ben supergelukkig met mijn jongens

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:24

Ik heb 2 merries met allebei veel Yeguada Militar in de bloedlijn en dat zijn echt 2 compleet verschillende types van uiterlijk en karakter. Dus de lijn zegt ook niet alles :).

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:03

^ Ja, dat. Naast YM zit er wellicht nog wel wat anders door en er is nu al zoveel gefokt met die bloedlijn dat er moeilijk nog een lijn in te trekken valt, vind ik.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:36

Oooh oopsie, ipv 1 te verkopen hebben we er nog 1 bijgekocht :D

Een mooie grote merrie, meet nu al 1.56 en wordt eind Juli pas 2! Ze kan echt super bewegen en draagt wss het Pearl gen, de kleurentest is opgestuurd dus nu 2/3 weken wachten. Een hele mooie toevoeging op ons merrie assortiment.
Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:16

Proficiat! 2/3 weken wachten? Da's dan toch niet bij ANCCE aangevraagd. :')

Toevoeging: want daar wacht je 2/3 maanden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:02

ANCCE is meestal niet zo snel nee :=
Maareh, Dat gaat niet helemaal volgens planning dus Zsazsa :') Wel een leukerd zo te zien! Hoe kom je toch steeds aan die knapperds haha. Heb je deze in Nederland gevonden?

Ik ben vast langzaam aan het orienteren, ik verwacht binnen nu en 3 jaar (:+ ) een paard er bij te kopen. Dat moet dan een jonge merrie worden die hier in de kudde mee kan opgroeien. Dus ik ben vast eens aan het gluren waar ik dan zou kunnen slagen ;)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:45

Bij de Belgische fokkers! :D (Of Nederlandse)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:58

ja, maar welke dan? :D of te wel, ik probeer er maar vast een aantal te volgen op insta/facebook haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:59

Ik volg er ook al wat maar ik wil ze allemaal _O-

Ik twijfel nog tussen mijn jonge merrie laten dekken of er over een tijd zelf weer een aanschaffen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:00

heb ook aan zelf fokken gedacht, maar Elevada is al 14 en niet apto en ik weet niet zeker of ik dat karakter potentieel door wil geven :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:05

Hahahahaha dat kan ik me wel voorstellen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:33

Via de website van ANCCE Bélgica kan je een actuele lijst van fokkers terugvinden. Voor Nederland weet ik niet zo goed waar zo'n actuele lijst bijgehouden wordt.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:04

Maartje_M schreef:
ANCCE is meestal niet zo snel nee :=
Maareh, Dat gaat niet helemaal volgens planning dus Zsazsa :') Wel een leukerd zo te zien! Hoe kom je toch steeds aan die knapperds haha. Heb je deze in Nederland gevonden?

Ik ben vast langzaam aan het orienteren, ik verwacht binnen nu en 3 jaar (:+ ) een paard er bij te kopen. Dat moet dan een jonge merrie worden die hier in de kudde mee kan opgroeien. Dus ik ben vast eens aan het gluren waar ik dan zou kunnen slagen ;)

Woeste Hoeve PRE :j