[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evdpanne

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:49

Denise: Gefeliciteerd met je winst!!
Angela: Ahhh arme Nouchka! Gelukkig dat de belangrijke delen niet aangetast zijn! Hopelijk hersteld het allemaal snel en heelt het netjes!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:58

oe angela das schrikken zoiets. tja soms kunnen ze helemaal door het lint gaan

denise: jaaaaaa!! gefeliciteerd. 1e proef ook 2e prijs ondanks die lage punten?? of was het een jury die niet durfde te punten?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:34

cloris schreef:
En toch scheelt het of je wel of niet met krukje opstapt dat is in het verleden ook wel eens uit zo'n onderzoek gebleken, er komt minder inspanning op heup/zadel en rug van het paard. En ja ook bij een kwpn van 1.70 scheelt het, krukjes zijn niet standaard 30 cm :D
Daarbij is het ook beter voor je zadel *D

Lees dit eens voor de gein???

http://www.passendzadel.nl/pb/informati ... lemen.html
Ja, de zadelmaker waar ik leer, roept ook niet anders, maar dit spreekt toch een klein beetje in mijn voordeel ook. :P

Denise!! GEFELICITEERD! En 185 is dik voldoende hè? Super gedaan!

Angela: Wat ongelooflijk pech dat dit moet gebeuren! Hier hadden we ook een veulen met zo'n diepe wond en mbv van suiker is de wond helemaal verdwenen. Suiker voorkomt het littekenweefsel. Sterkte hoor! Hopelijk geneest de wond zonder een al te groot litteken achter te laten!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:46

En even een knuppel door de kerk: We willen zo graag onze paardenruggetjes sparen... Ik heb om wille van Sam 15 kilo verloren. Gelijnd.

Citaat:
Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht. Een studie heeft bewezen dat paarden die een gewicht moeten dragen dat gelijk staat aan 25 tot 30 procent van hun eigen lichaamsgewicht, meer lichamelijke problemen krijgen dan paarden die 20 procent of minder moeten dragen.
Paarden die 30% lichaamsgewicht moeten dragen hebben aanduidend meer last van pijnlijke spieren, spierverzuring en een pijnlijke rug. De kans op problemen is minder aanwezig wanneer zij maar 25% van hun eigen lichaamsgewicht moeten dragen.

Debra Powell en haar collega's van de Ohio State University Agricultural Technical Institute, onderzochten dit in een studie waarbij paarden, een gewicht tot 30% aan lichaamsgewicht moesten dragen terwijl zij een standaard dressuurproef moesten rijden in een binnenmanege.

Zij onderzochten de hartfrequentie en de verzuring van de spieren tijdens inspanning. Bij de testpaarden die de zwaardere last droegen duurde het veel langer voordat hun hartfrequentie weer normaal was. Ook het herstel van de verzuring in de spieren duurde veel langer dan bij de paarden die minder dan 20 procent van hun lichaamsgewicht droegen.

Er werd ook bekeken of paarden met een zwaardere bouw minder last hadden van het overgewicht van de ruiter. De onderzoekers keken naar de schofthoogte van het paard, de bouw van het paard en de stand van de benen. Zij kwamen tot de conclusie dat de zwaarder gebouwde paarden slechts iets beter bestand zijn tegen het overgewicht van de ruiter.
(bron: passendzadel.nl)

Dus dat ik zonder krukje opstap, maar wel mijn best doe om niet te zwaar te zijn, vind ik dan weer in mijn voordeel spreken. Dit is bedoeld om over na te denken en geen persoonlijke aanval op wie dan ook of zich aangesproken gaan voelen. Ik trok het me wel aan en heb er om die reden wat aan gedaan, uit liefde voor mijn paard (en man en mezelf natuurlijk..)

Enne verder: LAURA!!! GEFELICITEERD met je trouwdag. Op hyves zag ik al een paar prachtige foto's van jullie mooie dag. Hinc is prachtig en kleurt bijna al bij je jurk. Hij wordt snel wit hè?

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:50

whaaaaa Denise *\o/* +:)+ *\o/* *\o/*

Gefeliciteerd!!!!! goed gedaan! En nog prijs ook! Wordt je vooruitgang ook door de jury gewaardeerd! Nou zo doorgaan!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:08

Als ik ga afvallen doe ik dat voornamelijk voor me eigen gezondheid en dat het dan ook nog eens veel prettiger is voor mijn paard is een hele fijne bonus. Alles wat meegenomen is om onze paarden te ontlasten vind ik de moeite waard dus ik blijf erbij dat met een krukje opstappen zeker beter is. Nu noem je zelf alleen je paard maar ik blijf ook je eigen heup opnoemen, zeker wanneer je op een hoog paard moet komen komt er heel veel kracht op je eigen heup ;) In dat stukje wat hierboven gelinkt staat zie ik ook dat het beter is.

Vroeguh sprong ik zo op mijn paard, dat gaat mij nu niet meer lukken :+

Denise; gefeliciteerd!!!

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:13

Esther - dank je :D

Frank - ja ook de eerste proef 2de prijs de nummer 3 had 165 en 177, en de eerste plaats had 200 en 210 dus we lagen redelijk uit elkaar

Anouk - ja dank je ben ook echt super tevreden jammer van de eerste proef maar daar kunnen we nu aan werken

Mies - dank je dit was echt de kers op de taart dit duwtje in mijn rug had ik echt nodig, dit is echt goed voor mijn zelf vertrouwen ;)

dank je cloris

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:19

zo kom ook weer even zwaaien! 8-)

denise, goed joh, gefeliciteerd!

Wat opstappen betreft, sinds mijn enkel niet meer zo geweldig is stap ik ook altijd netjes op met een krukje, en dat bevalt prima!
en voor Fifi 'r rug inderdaad ook een stuk beter...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:27

Het eerste stuk op Patrick zijn site geeft mij idd dus weer de bevestiging dat de rugproblemen van Jippe (links direct achter de schoft) komen van jaren met een fout zadel (te krap) gereden te zijn. (het opstijgen, de vergote druk links op de schoft!) Mijn magere 10 uurtjes in een jaar tijd (idd ben ik een zware ruiter) kunnen volgens mijn instructrice deze problemen niet veroorzaakt hebben. Immers de bewegingspoblemen en zadelproblemen waren er al vanaf dag 1. Ik heb dus veel geluk gehad dat ik er direct afkukelde, 4 maanden niet gereden heb, toen weer een beetje opgepakt van 2 keer een half uur per week. Dat maar enkele weken lang en toen de winter waarion ik niet rijden kon. Toen in januari geloof ik Patrick erbij gehad en zadel in de auto gemikt.

Dus dit staaft mij in mijn mening dat ik nu een goed zadel heb (zeker gezien het verschil in zadelen en aansingelen en ook in de bewegingen onder het zadel, paard is gewoon blij) en dat ik een goed moment heb gekozen voor instructie en eerdaags dus behandeling. Ik wil proberen (weet neit hoe druk men het heeft) om Jippes rug vlak voor mijn vakantie begin juli te laten behandelen. Iedereen zegt een week erna rust... Nou dan heeft hij 3 weken minstens rust 24/7 op de wei... Lijkt mij niet verkeerd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:28

een te krap zadel kan inderdaad veel problemen aanrichten...

maar een te ruim zadel ook, dat is het lastige...

Fifi had ook een hele slechte rug, bouw was breed, maar rug bovenop was extreem smal en zonder bespiering, en pas daar maar eens een zadel op wat goed ligt én ook nog eens groeimogelijkheden geven... :+

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:07

Angela -> Arme Noushka! Gelukkig heb je het op tijd gezien!
Beterschap met de kleine meid!

Ellis -> Wat voor zadel heb je nu op Fifi? Je had eerst een bruine New Kent meen ik me te herinneren?

Wat betreft opstappen, Rints is niet zo heel hoog, ik schat 1.65 ongeveer, maar ik stap altijd op met een krukje.
Uitzonderingen zoals buitenritjes uitgesloten natuurlijk, maar dan nog zal ik altijd kijken naar een boomstam/hekje oid in de buurt om bij op te stappen.
Ten eerste omdat ik haar rug en alles wat reageert met het opstappen te belangrijk vindt.
Elke keer dat je die belasting kunt uitsparen is meegenomen, denk ik altijd.
En ten tweede vind ik het zonde van mijn zadel.
Aangezien er altijd vanaf de linkerzijde wordt opgestapt krijgt je zadel ook eenzijdig steeds op z'n kl*te daardoor.
Rints rende in het begin weg voor het krukje, maar door haar er rustig aan te laten wennen, goed te belonen met brokjes, en stap voor stap verder te gaan, ging het steeds beter.
Nu blijft ze rustig wachten tot ik goed zit en ik heb ook geen beloning meer nodig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:16

Fifi is ook niet makkelijk met opstappen, al gaat het steeds beter.
Ze staat nu wel keurig stil naast het krukje, maar ze wil al weglopen voor ik helemaal zit, dus dan zet ik haar gelijk weer stil... 8-)
(Fifi is trouwens maar 1.58)

Ik had in het begin een KN met een wijde kamer, volgens de zadelmaker zou ze daarin moeten groeien als hij keek naar de breedte van haar schouder.
Dus met dikke onderleggers eronder gaan rijden en hopen dat ze vlot zou ontwikkelen, maar helaas...
Het zadel bleef te wijd...

Toen er bij toeval een andere zadelmaker op stal was en ik op dat moment veel problemen met rijden met haar had heb ik die opnieuw laten kijken.
Hij was bang dat ze op deze manier niet in het zadel zou groeien en er alleen maar last van zou hebben.
Met haar moeilijke/slechte rug was het enige wat hij kon bedenken lucht, dus of een flaironderlegger of een flairzadel...
Ik heb er toen ruim een maand niet opgezeten, alleen gelongeerd, en toen een 2e hands WoW kunnen kopen.
Ze is bij een boommaat 1 begonnen, en nu 2 jaar later heeft ze een 3... 8-)
denk dus dat dit wel de goede keus voor haar is geweest...

dus gelijk maar even stoer plaatje spammen... :D
Afbeelding

edit, wel leuk om het verschil te zien,
zo was ze 4 jaar geleden:
Afbeelding

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:38

Aha, en WOW dus.
Zat ik er ff goed naast, hahaha! :D
Maar wat een verschil tussen de 2 foto's!
Echt goed te zien!
Kan je nagaan wat een echt goed liggend zadel voor je paard én jezelf kan doen.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:39

wat een verschil ellis ze ziet er echt super uit

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:26

Ik kom ook weer even binnen vallen :D ! Ben net terug van een weekendje Centerparcs met de hele fam. altijd leuk 8-) .

Haha, moet wel lachen eigenlijk.. Chico vindt echt van alles eng, maar het krukje heeft ie nooit wat om gegeven.. :') . Ik stap ook altijd met krukje op. Lekker makkelijk en nog eens beter ook ;)

Ellis, :wow: Wooow, wat is Fifi veranderd zeg.. Dat eerste plaatje is gaaf :~ .

Denise, gefeliciteerd meis!!! Super goed zeg, you go girl *\o/*

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:32

Nouvel schreef:
een te krap zadel kan inderdaad veel problemen aanrichten...

maar een te ruim zadel ook, dat is het lastige...

Fifi had ook een hele slechte rug, bouw was breed, maar rug bovenop was extreem smal en zonder bespiering, en pas daar maar eens een zadel op wat goed ligt én ook nog eens groeimogelijkheden geven... :+

Helemaal mee eens! Bij Sam was het probleem hetzelfde en daarom heb ik in goed overleg mijn zadel daarop aangepast. Ik zie Sam groeien! Zijn rug is al veel beter dan een paar maanden geleden. En omdat zijn rug nu ontwikkelt is het zadel wel vast wat ruimer gemaakt, maar heb ik er wel een bontje ondergelegd om 'het gat' op te vullen, ik weet wel dat het tijdelijk is en ik houd daarom goed in de gaten dat het bontje er onder uit gaat, zodra dat kan. Ik vind bontjes zowiezo dikke ellende met rijden. Het dempt je gevoel met het paard.

Ik heb dat close contact zadel nog geprobeerd, maar na een grondige studie is die echt te ruim voor Sam. Voor een keer proberen kan het naar mijn mening geen kwaad, maar om het altijd te gebruiken is het funest. Het reed zalig, dus ik ben wel om! Ik weet nu wel dat ik zo'n zadel wil! Dus iemand nog interesse in een leuke (door mijzelf weer in elkaar gezette) Premier dressuur? :D

Ow en met mijn verleden met bekkeninstabiliteit, zal ik er nog eens goed over nadenken dan! ;)

Ik vind de foto van 4 jaar geleden wel een duidelijke mbt je zadel. Hij lijkt achterover te liggen? Was ie echt te wijd? Het kan zijn natuurlijk dat het beeld vertekent, omdat de benen van Fifi wat naar achteren staan en het sjabrak ligt ook niet recht :+ . Vaak ook een teken hè? Dat ze hun rug willen ontlasten. Maar idd een wereld van verschil!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:40

Wanda: Netjes, zie ik daar een streefgewicht staan? Knap vind ik dat! Ik weet zelf hoe moeilijk het is. Ook omwille van mijn gezondheid heb ik gelijnd hoor. Ik had veel last van mijn bekken en met minder te dragen gewicht heb ik veel minder last. Ik kan bijna alles weer, alleen lang staan is nog moeilijk

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:46

Ellis: Wat een verschil zeg! Ze is nu een stuk gespierder geworden! Haar achterhand en hals zien er nu ook heel anders uit ;).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:46

Ja wat een verschil he...

anouk, zadel was inderdaad echt veel te wijd...
nu zou ze 'm waarschijnlijk wel passen, want haar bouw is wel zo breed, maar er zat gewoon geen vlees en geen spier op haar rug...
het zadel ligt daar niet voorover, omdat ik er een pad en een bontonderlegger onder heb liggen, achterover ligt het ook niet, dat vertekent inderdaad door het in de kamer getrokken dekje en de naar achteren geplaatste achterbenen..
zou goed met haar ontlasten van de rug te maken kunnen hebben inderdaad, ze heeft heel veel moeite om rug en achterhand goed te gebruiken...

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:29

Oh lees het nu pas van Noushka... wat sneu zeg :(:) .

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:39

ilona - dank je nu moeten we doorzetten :D

ellis - fifi is dan aardig in de breedte gegroeid van een 1 naar een 3 is een teken dat jullie goed bezig zijn

angela - hoe gaat het nu met noushka ?

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:50

Nou komt vast helemaal goed Denise! Jullie zijn al zóveel gegroeid! Sinds je op je nieuwe stal staat gaat het volgens mij met sprongen vooruit +:)+

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:00

ilona: hoe laat hadden jullie in gedachten om dinsdag in de dd te gaan rijden?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:07

Heey

Dankjulliewel allemaal :) Ik zal de knuffels doorgeven.

Anouk: Ik zal het er eens met de VA over hebben, voor nu mogen we er helemaal niet aanzitten omdat anders de hechtigen ( nietjes) kapot springen of los laten ;).

Cloris: Ze heeft AB gekregen en nu moeten we er af blijven. Niet spoelen of wat dan ook.

Met Nouchka gaat het redelijk. Ze is nog wel erg moe van de verdoving/narcose ( de VA heeft haar helemaal plat moeten spuiten, hij deed het liever niet maar het was echt noodzakelijk).
Het beentje is een beetje dik en ze loopt in stap normaal maar in draf en galop is ze echt kreupel. De wond is nu mooi rustig.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:20

VA is net geweest. Ze heeft 39,2 graden koorts maar dat had hij al verwacht. Verder was hij erg tevreden. Nu heeft ze een koortsremmer gekregen en komt hij woensdag terug.