[HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idra

Re: [HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:58

soeske schreef:
Dank jullie wel! Zal er eens op letten, ik gaf hem inderdaad wat meer teugel, omdat ik dacht dat hij minder tegen druk kon. Vooral met een dubbelgebroken drukt hij dan zijn rug weg en neus in de lucht en mond open..

Misschien zou tegen het mond openen ook al een neusriem kunnen helpen. Ik zeg niet dat je hem moet dichtsnoeren en ook niet dat je daarna niet weer zonder neusriem zou kunnen gaan rijden, maar je zit hier nu met een rijtechnisch probleem dus dat moet je even "depanneren". Daarvoor zijn in het begin wel wat middeltjes goed.
Een gecombineerde neusriem zou ideaal zijn, omdat je mbv het sperriempje het bit stabiel kunt leggen in zijn mond.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:59

soeske schreef:
Dank jullie wel! Zal er eens op letten, ik gaf hem inderdaad wat meer teugel, omdat ik dacht dat hij minder tegen druk kon. Vooral met een dubbelgebroken drukt hij dan zijn rug weg en neus in de lucht en mond open..

Ja lekker dwingen, kan Piropo ook zo goed.. even eruit komen, onderhalsje lekker even erop en dus rug weg, veel ruiters/amazones denken; hoe minder druk hoe beter maar wanneer een paard constant de teugels uit je handen trekt krijgt hij ook elke keer druk op zijn lagen.. je begint met duidelijke, voor het paard te onderscheiden, hulpen en als het paard die beheerst en of snapt DAN pas ga je de hulpen steeds kleiner maken.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:03

Ik vergat nog te zeggen dat ik jouw stal echt heel erg mooi vind Ja

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:40

Lusitano -> Bedankt voor de link van die leuke site!
Echt leuke dingen staan erop!
Ik vind die frontriem Luxe erg mooi voor bij m'n friesje, maar ze heeft nu een hele mooie met echte Swarovski-stenen, die kreeg ik erbij van de boerin.
Staat dan een beetje raar om zo snel al wat anders erop te doen vind ik dan weer.......
Hij staat bij m'n favorieten! Clown

Campanero, betekent dat zoiets als 'vriend'?

cloris schreef:
Voor de dames uit de Noord-kop en omstreken, zullen we eerst gewoon zonder paarden? en dan misschien daar afspreken wanneer we een strandrit gaan maken?

Ik denk dat ik in ene heel veel haast heb om Grytsje mak te krijgen zodat ik mee kan......
Het is een grote droom van mij om ooit een strandrit te maken.

Ik lees het al, jullie zijn echt wel vergevorderden met rijden.
Bij jullie vergeleken ben ik nog maar een prutser. Knipoog
Vanmorgen heb ik weer een les gehad en die stond vooral voor Grytsje en mij centraal voor het in stelling brengen en houden.
In stap krijg ik haar zowel links- als rechtsom prima in stelling.
In draf gaat het linksom redelijk (kan meer) en rechtsom loopt ze gewoon met haar hoofd dwars naar buiten toe.
Ik moet meer m'n binnenbeen er tegenaan houden en haar niet zo krap houden aan de teugels.
Ook moet ik niet telkens zo kijken of ze nou goed loopt omdat ik dan scheef ga zitten..... Cool
Zodra ze weer terug viel een volte rijden en dan weer verder proberen.
Dat is even wat anders dan een gewoon manegepaard of eentje die alles al kent.
Ik vind het wel erg leuk en leer er een hoop van.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:49

In theorie weten we een hoop met zijn allen. De uitvoering blijft altijd een uitdaging. je paard is geen dag hetzelfde. Met de juiste theoretische onderbouwing komt dat gevoel met ervaring! Belangrijker dan stelling is de buiging Saida! Als je de juiste buiging hebt om je binnenbeen (met een ondertredend achterbeen en een paard dat niet op het binnenvoorbeen valt) dan komt die stelling daar achteraan. Altijd met de achterkant beginnen.
Waar veel mensen ook vaak heel erg van schrikken is de invloed van de begrenzende (buiten)teugel op de volte. Op het moment dat je daar meer ruimte geeft (zo vaak werk je ongemerkt toch terug) kan je paard opeens de volte op in de juiste stelling zonder weg te lopen van achteren. De buiging om de volte in stand te houden waarborg je toch met benen en zit.
We prutsen kortom veel te veel aan de voorkant terwijl eerst de achterkant in orde moet zijn!
Paardrijden is verdorie nog niet zo makkelijk.... Clown

saida, graag gedaan! een extra frontriem is altijd leuk.... ik merk dat ik steeds erger wordt daarin..... laat iemand me tegen houden voor ik een echte setjes nerd wordt!

Was overigens van de week ook weer aan het oefenen met het vlechten van de manen van Sam, probeerde nu echt een vlecht bovenop zijn kam te maken. Dat staat werkelijk prachtig! Alleen zakt hij vrij snel toch weer naar opzij. Ik wil niet te strak vlechten (straks kan hij niet meer grazen Haha! ) zal het komen doordat zijn manen zo enorm zwaar zijn? Hoe hou ik die vlecht netjes???
Vanavond nog maar eens en poging doen.

Cloor, zullen we eea concreet maken??

Ik zou zeggen borrelen in Alkmaar? Weet jij een leuke tent, misschien op de kaasmarkt vwb herkenbaarheid en vindbaarheid Haha!
zaterdag 6 oktober
zaterdag 13 oktober
zaterdag 20 oktober
zaterdag 27 oktober
Ik ben van de partij en kan alle dagen (treurig eigenlijk.... Bloos ) of zorg dat ik kan.

Dus voor een lijstje:

Marit, alle data
Cloris,
etc.....

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:51

Voor mensen die van verder weg komen en ook mee willen doen, logeren is optioneel! (moet ik wel wat regelen met luchtbedden ed)
Eigenlijk is iedereen gewoon welkom! Wat dat betreft zou Amsterdam ook nog een optie zijn om te borrelen?!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:56

Haha nee dan zit ik toch liever hier in Spanje! Nu is het een beetje bewolkt, en zonnetje schijnt niet, dus perfect weertje om lekker naar Fuego te gaan!

Foto's komen zo, even errop zetten Knipoog

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:00

Lusitano schreef:
Waar veel mensen ook vaak heel erg van schrikken is de invloed van de begrenzende (buiten)teugel op de volte.

Inderdaad, de hele binnenbeen-buitenteugel theorie wordt soms wat te strak toegepast.
Eigenlijk moet je streven naar een gelijke aanleuning op twee teugels. Als je paard nu net enorm vasthoudt op de rechterteugel, en die teugels is linksom je buitenteugel, moet je hem daar niet nog eens extra naartoe gaan rijden. Nee, dan moet je streven naar contact op de binnenteugel, tot het gelijk verdeeld is.
Als je je paard niet toestaat zijn hals te laten buigen omdat jij hem te veel begrenst met je buitenteugel, lukken voltes inderdaad ook niet goed.
Een paard mag in principe nooit meer stelling aannemen dan dat hij buiging in zijn lichaam heeft. Het moderne anky-rijden lapt dat principe wel volledig aan zijn laars Haha!

Ik ben nog nooit in Amsterdam geweest, dus als het daar zou doorgaan, wil ik wel proberen langskomen Haha!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:05

Lusitano schreef:
Was overigens van de week ook weer aan het oefenen met het vlechten van de manen van Sam, probeerde nu echt een vlecht bovenop zijn kam te maken. Dat staat werkelijk prachtig! Alleen zakt hij vrij snel toch weer naar opzij. Ik wil niet te strak vlechten (straks kan hij niet meer grazen Haha! ) zal het komen doordat zijn manen zo enorm zwaar zijn? Hoe hou ik die vlecht netjes???

Ik wil het je wel een keer voordoen?
Citaat:

Ik zou zeggen borrelen in Alkmaar? Weet jij een leuke tent, misschien op de kaasmarkt vwb herkenbaarheid en vindbaarheid Haha!
zaterdag 6 oktober
zaterdag 13 oktober
zaterdag 20 oktober
zaterdag 27 oktober
Ik ben van de partij en kan alle dagen (treurig eigenlijk.... Bloos ) of zorg dat ik kan.

Dus voor een lijstje:

Marit, alle data
Cloris,
etc.....

Ja we vinden wel wat in Alkmaar, ik kan alleen de 13e oktober

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:08

Idra schreef:
Lusitano schreef:
Waar veel mensen ook vaak heel erg van schrikken is de invloed van de begrenzende (buiten)teugel op de volte.

Inderdaad, de hele binnenbeen-buitenteugel theorie wordt soms wat te strak toegepast.
Eigenlijk moet je streven naar een gelijke aanleuning op twee teugels. Als je paard nu net enorm vasthoudt op de rechterteugel, en die teugels is linksom je buitenteugel, moet je hem daar niet nog eens extra naartoe gaan rijden. Nee, dan moet je streven naar contact op de binnenteugel, tot het gelijk verdeeld is.
Als je je paard niet toestaat zijn hals te laten buigen omdat jij hem te veel begrenst met je buitenteugel, lukken voltes inderdaad ook niet goed.
Een paard mag in principe nooit meer stelling aannemen dan dat hij buiging in zijn lichaam heeft. Het moderne anky-rijden lapt dat principe wel volledig aan zijn laars Haha!

Ik ben nog nooit in Amsterdam geweest, dus als het daar zou doorgaan, wil ik wel proberen langskomen Haha!

Ik stuur mijn paard trouwens met mijn bekken de volte op, want ik lees hier teveel buitenteugel maar wat dacht je van al die ruiters die een paard op de binnenteugel de volte in sturen en juist weer die hele buitenteugel vergeten?
Net als je been, waarom zoveel met dat been willen doen? waarom zoveel met dat binnenbeen drijven? een paard in balans en evenwicht wat niet gestoord wordt door zijn ruiter loopt gewoon Clown

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:10

Dan mis je toch wat Lobke!
Vorig weekend zat ik op het terras op rembrandtplein en dan komen er opeens een stel straatartiesten een optreden doen. Geweldig leuk! Er gebeurt gewoon altijd wat.

Dat Anky principe gaat me steeds meer tegenstaan....mensen vergeten de achterkant en de verbinding been, achterbeen paard gewoon helemaal! Tegenwoordig is het been naar teugel. Zo wordt er gedacht. Daarmee trek je je paard natuurlijk volledig op de voorhand..... het is jammer dat er niet meer mensen inzien dat dat niet de weg is.....
Helaas heeft het mij ook een flinke zoektocht gekost om tot de klassieke dressuur te bekeren Lachen Terwijl dat feitelijk de enige correcte weg is. Zij het iets langer.
Ik zou hier echt uren over kunnen schrijven.... Lachen
Er stond toevallig vandaag een meisje op HaW met een nieuw/jong paard waarbij je zo duidelijk het verschil zag. Met meer lengte liep hij keurig zoals een jong paard hoort te lopen, in evenwicht. Daarna te diep ingesteld en boink, paard volledig op de voorhand. En echt een plaatje van een merrie! Als je je daarvan bewust bent komt het proces vanzelf op gang. Het is voornamenlijk de gedachtengang omkeren en echt van achter naar voren gaan denken en doen!
Het wordt vaak geroepen maar blijkt toch een hele lege kreet waar niemand echt invulling aan weet te geven. Vervolgens krijgen we weer allemaal stuwende paarden te zien ipv dragend....
ik draaf door...even een bakkie halen! Clown

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:15

cloris schreef:
Ik stuur mijn paard trouwens met mijn bekken de volte op, want ik lees hier teveel buitenteugel maar wat dacht je van al die ruiters die een paard op de binnenteugel de volte in sturen en juist weer die hele buitenteugel vergeten?
Net als je been, waarom zoveel met dat been willen doen? waarom zoveel met dat binnenbeen drijven? een paard in balans en evenwicht wat niet gestoord wordt door zijn ruiter loopt gewoon Clown

Eens, daarom eerst goed aan de hulpen stellen! Duidelijk maken wat je verwacht. Dan heb je zoveel been niet meer nodig. Feitelijk hoort je paard jou te volgen wanneer je je schouders indraait. In de praktijk is dat niet altijd zo makkelijk.
Om Sam er doorheen te krijgen rij ik hem wel nog met behoorlijk wat binnenteugel (daarbij plaats ik hem wel steeds weer terug om te voorkomen dat hij op zijn binnenschouder valt) als hij eenmaal ontspant heb je al die hulpen helemaal niet meer nodig en kan je zoveel met alleen je zit.
Wat mij betreft is de buitenteugel alleen maar begrenzend en corrigeer je alleen waar nodig. Verder niet.
Je krijgt het helaas niet allemaal kado....

Vwb het vlechten. Graag!!! Knipoog Meteen leuk voor een mini meeting Haha!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:22

Lusitano schreef:
Eens, daarom eerst goed aan de hulpen stellen! Duidelijk maken wat je verwacht. Dan heb je zoveel been niet meer nodig. Feitelijk hoort je paard jou te volgen wanneer je je schouders indraait. In de praktijk is dat niet altijd zo makkelijk.
Om Sam er doorheen te krijgen rij ik hem wel nog met behoorlijk wat binnenteugel (daarbij plaats ik hem wel steeds weer terug om te voorkomen dat hij op zijn binnenschouder valt) als hij eenmaal ontspant heb je al die hulpen helemaal niet meer nodig en kan je zoveel met alleen je zit.
Wat mij betreft is de buitenteugel alleen maar begrenzend en corrigeer je alleen waar nodig. Verder niet.

Ik stel Piep ook wel eens meer in hoor, hij heeft moeite met linkerbuiging in het lichaam en is zo soepel dat ik niet anders kan dan hem meer naar binnen stellen zodat hij die kaak loslaat, over de schouder wegvallen mag hij niet want dan heeft de oefening geen zin meer dus iets meer druk van mijn knie, ik doe ook wendingen zo en dan moet je puur op je zit sturen.
Ook wel met meer contra-stelling, ze brengen dan het achterbeen veel meer onder om zo te kunnen lopen.. zo zijn er zo veel dingetjes..
Citaat:

gaan we even regelen dan maar he Knipoog

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:24

Roept u maar.
Ik ben zo flexibel met mijn schema Lachen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:46

Lusitano schreef:
cloris schreef:

heb ik dan toch makkelijk paard, ik vraa 1 keer en hij blijft daar gewoon lopen in die stelling , en zelfs op 1 hand gereden.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:46

Lusitano schreef:
Roept u maar.
Ik ben zo flexibel met mijn schema Lachen

Kom ik ff op terug moet ik even kijken wanneer ik die kant op kan komen, kwa tijden ook geen probleem?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:58

doordeweeks wel, dan werk nog. Op dinsdag en woensdag ben ik in de middag vrij.

Moll, dat is het voordeel als je helemaal groen begint en vanaf het begin goed kan opbouwen. Met Sam heb ik in het begin toch wel wat foutjes gemaakt. Plus een slecht passend zadel wat voor beginnende atrofie heeft gezorgd.
Maar Sam doet enorm zijn best, en ik ook Lachen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:01

Lusitano schreef:
doordeweeks wel, dan werk nog. Op dinsdag en woensdag ben ik in de middag vrij.

Moll, dat is het voordeel als je helemaal groen begint en vanaf het begin goed kan opbouwen. Met Sam heb ik in het begin toch wel wat foutjes gemaakt. Plus een slecht passend zadel wat voor beginnende atrofie heeft gezorgd.

met je eens, en dan daar bij is corecte instructie een must en zoals je zegt een goed passend zadel en daar heb ik ook gelijk voor gezorgt, maar dan wel boomloos, en dubbele longer werk vind ik in deze ook een groot voordeel

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:07

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:09

Moll, volgens mij heb jij hetzelfde zadel als ik had wat uiteindelijk voor die atrofie heeft gezorgd... (branderup epona) dat zegt overigens niets over het zadel op zich. Wel over het passen bij het paard. Ik dacht daarmee ook het beste te hebben. Het kan helaas wel eens verkeren...
ook met instructie zit het nu helemaal goed! Ik had al goede begeleiding met Ellen Schuthof. Die zat alleen te ver voor echte intensieve begeleiding met een jong paard. Nu les ik bij dressuurnatuurlijk.nl (Astrid) Werkelijk fantastisch! Ik leer iedere les dankzij haar weer zoveel dingen voelen bij Sam. Zij werkt echt aan de ontwikkeling van je ruitergevoel.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:57

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:04

cloris schreef:
Voor de dames uit de Noord-kop en omstreken, zullen we eerst gewoon zonder paarden? en dan misschien daar afspreken wanneer we een strandrit gaan maken?

Prima idee. Voorlopig ben ik n.l. nog afhankelijk van vervoer van anderen.
Maar een strandrit in de toekomst lijkt mij erg leuk!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:42

Lusitano -> Grytsje loopt idd op de volte meer met haar achterhand eronder, dat voel ik meestal wel.
Het probleem met mij is dat het mij nog niet lukt om dat zo te houden zodra we het rechte stuk weer opgaan.
Ook niet als ik de volte stukje bij beetje open en dan het rechte stuk op ga.
Ongetwijfeld doe ik iets verkeerd, geef ik verkeerd hulp of zit ik verkeerd, maar zolang ik dat nog niet doorheb en niet weet kan ik natuurlijk proberen wat ik wil.
Ze is nog vrij jong en moet het ook allemaal nog leren, net als mij.
Ze heeft ook nog heel erg dat ze graag dicht bij de andere paarden wil blijven, waardoor ze regelmatig zo van de hoefslag afgaat en schuin de bocht doorsjeest.
Dat wordt al wat beter gelukkig.
Wat jij zegt over eerst de achterkant voor elkaar ga ik vanavond meenemen naar mijn andere instructrice.
Ik wil proberen om een privéles te krijgen ipv in de groep meelopen.
Dan kunnen we er even goed aan werken.
Het is idd niet gemakkelijk maar het blijft wel een onwijs leuke uitdaging, en het gevoel van trots en triomf als het dan uiteindelijk is gelukt is geweldig!

Idra -> Dat heb ik idd ook verschillende keren gehoord wat jij zegt, en dat probeer ik ook wel toe te passen.
Ik hou té veel contact met de teugel, en dat moet idd wat losser.

Cloris -> Ik gebruik mijn teugels niet om te sturen, alleen om stelling te vragen en om contact te houden voorlopig.
Alleen als ze in ene van de hoefslag afspringt om naar de andere paarden te snellen dan pak ik uit reactie wel de teugels om haar tegen te houden.
Verder probeer ik alles op zit en met benen te doen.

Lusitano schreef:
ik draaf door...even een bakkie halen! Clown

Tja dat krijg je als je ergens vol van bent hè! Haha!

Lusitano schreef:

Dus wat jij zegt is eerst met je paard aan je been en zithulp werken en als dat voor elkaar is kan je pas verder.
Ik ben nu dus eigenlijk al een stap te ver bezig met Grytsje?

Lusitano schreef:

Grytsje is groen, maar dat ben ik in principe ook.
Ik ben ook wel eens bang dat ik het haar verkeerd aanleer, en afleren is moeilijker dan aanleren......

Esssss -> Wat een kanjer is het ook en hij loopt ook erg mooi!

Lusitano schreef:
viewtopic.php?f=11&t=835681&st=0&sk=t&sd=a
Dit is toch ongelovelijk.....
doet gewoon zeer aan je ogen. Over rollkur gesproken.... systematische mishandeling.

Dit vind ik persoonlijk veeeeeel te ver gaan......
Dat mensen dat mooi vinden! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:56

Jeetje Marit, die foto's!! Nooit achter Van Baalen gezocht... Klassiek opgeleid door Hinneman en dan zoiets?? Wat een eng gezicht!!

Wat betreft het rijden, ik vind wel dat het paard eerst kaak, nek, hals en rug goed los moet laten voordat hij goed zijn achterhand eronder kan laten treden of kan inbuigen. Voorkant is voor mij dus wel degelijk belangrijk, maar dan met een ander doel. Paard moet eerst los zijn voordat je verder kunt werken.

Wat betreft stelling, als een paard linksom wel makkelijk door zijn lichaam buigt en stelling aanneemt en rechtsom niet, dan heb ik geleerd om dan rechtsom eerst iets contra stelling te nemen, dus op zijn makkelijke kant, als hij daar los laat vanuit de lossigheid om te buigen naar de rechter kant. Pakt hij weer vast het ritueel weer opnieuw. En ook hier is die lossigheid weer belangrijk.

Ben het zeker ook met Moll eens dat werken aan de dubbele longe heel belangrijk is! Vooral jonge paarden leren hierdoor onbelast hun balans te vinden en in de juiste houding te lopen. Maar hetzelfde geld voor de wat 'oudere' paarden. Daarnaast zie je duidelijk vanaf de grond hoe je paard reageert, loslaat, deining in de rug of z'n binnenachterbeen goed onder de massa komt, enz. enz.
Maar heel belangrijk om dit van een deskundig iemand te leren, want je kan je paard door verkeerde teugelvoering net zo makkelijk vast laten lopen als onder de man.

Bij mijn oude paardje gebruikten we ook de piaffe als oefening hem meer op de achterhand te krijgen en hem krachtiger te maken. Natuurlijk is dit wel in een verder stadium. Ik reed dan op de volte en zodra ik de korte zijde van de hoefslag naderde was het langzaam, langzaam, langzaam en dan hop-hop-hop-hop. Het doel was dan om bij de A of C op de plek te blijven hem iets tegen houden, maar wél los te laten aan de voorkant. En dan weer naar voren wegdragen, dus ook een klein beetje schakelen.

Tot zover mijn visie Vork

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 23:06

cloris schreef:
Lusitano schreef:

Ik wil het je wel een keer voordoen?
Citaat:

zaterdag 6 oktober
zaterdag 13 oktober
zaterdag 20 oktober
zaterdag 27 oktober

Dus voor een lijstje:

Marit, alle data
Cloris,
etc.....

Ja we vinden wel wat in Alkmaar, ik kan alleen de 13e oktober

Even snel: lijkt me heel leuk, ik zorg wel dat ik de 13e kan Haha! (vast wel).
Lijkt me ook leuk ergens een hapje eten, pizzeria bijv.?