[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jelske

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:22

Wij hebben zaterdag Pit weer gemeten overigens (die was toen precies 150 dagen oud). Het verloop tot nu toe:
Dag 0 - stokmaat ca. 1m (niet gemeten)
Dag 100 - stokmaat 1.17m
Dag 130 - stokmaat 1.25m
Dag 150 - stokmaat 1.31m

Afbeelding

Ik had zaterdag bovendien contact met de vorige eigenaar. Die vertelde dat de volle zus van Pit inmiddels met haar ruim 1,5 jaar een stokmaat heeft van ca. 1.50-1.55m. Ik denk dat Pit haar zus dus voorbij groeit voordat ze een jaar oud is - zeker als ze deze curve voort zet.

Verder heb ik vanavond mogelijk een puzzel opgelost die de veearts tot nu toe nog niet heeft kunnen fiksen. Pit heeft al een poosje dunne mest, zonder dat ze uitdroogt, zonder koorts, zonder dat ze suf wordt. Verder is ze echt volkomen gezond. Aanvankelijk dacht de veearts aan wormen, ontwormt, maar geen verschil. Toen dachten we misschien de antibiotica van Jels (via de melk), maar dat lijkt het ook niet te zijn. Toen dachten we misschien eikeltjes, maar die heb ik altijd uit de weide gehaald nadat we daar scherp op zijn geworden en ook dat heeft geen verbetering gebracht. Toen is er nog een rectaal monster genomen om te testen op de meest voorkomende bacteriën en virussen - also no. Laatste mogelijkheid was nog de mogelijkheid van zand, dus preventie psyllium gehad. Nog geen verschil.
Vanavond begon het mij ineens te dagen dat ik tot drie decimalen achter de komma in de voedingswaarde van Jels haar eten ben gedoken, maar niet bij dat van Pit. Ze krijgt Havens Veulenkorrel, twee maal daags. Dus toen ik vandaag op stal kwam heb ik eens goed naar de voedingswaarde gekeken. Blijkt meer dan 1/3 van de korrel uit zetmeel te bestaan. |o Een teveel aan zetmelen bij veulens leidt in de meeste gevallen tot dunne mest... 8)7

Dus die veulenkorrel gaat de deur uit en ze gaat over op de Vitalbix muesli die Jels ook krijgt (Breed & Grow). Laag in suikers en zetmeel, geschikt voor lacterende merries, veulens en jonge paarden t/m 3 jaar. Eens zien wat dit voor effect gaat hebben.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 11:21

Goedemorgen!
Gelukkig is onze fourageur de beroerdste niet: ik mag de zak veulenkorrel die gisteren geleverd is gewoon komen ruilen :D

En gisteren weer een nieuwe afspraak gemaakt met Patrick Molenaar 8 december weer les *\%/* Zoveel zin in! We zijn nu twee maal per week weer aan de slag aan de dubbele longe en flink aan het oefenen geslagen met het huiswerk dat we van de vorige keer hebben meegekregen. Het gaat steeds een stukje beter maar ik merk dat ik erg kritisch ben op mijzelf :#

Ik heb inmiddels ook een deal kunnen sluiten met de staleigenaar - ik mag op één van haar paarden (die Grand Prix geklasseerd is geweest) bij haar komen lessen. Mooie schoolmeester die mij handiger kan maken zodat ik Jels t.z.t. ook beter kan helpen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 10:07

Hopelijk heb je het probleem nu opgelost voor pit.

Wat gaaf dat je op zo'n leermeester les krijgt, lijkt mij zo'n gaaf gevoel.

Afgelopen week voor het eerst weer alleen op pad, hiske was telkens weer braaf te laden. Uiteraard nu dus niet..

Gelukkig na een half uur geduld toch alleen gelukt.

Teken dat we dit weer vaker moeten doen. De les ging wel weer erg fijn.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 10:31

Klinkt als een hele stap Getty! Ik zou het best spannend vinden om helemaal alleen op stap te gaan :o Ik vind het knap dat je dat gedaan hebt.
Enig idee waarom Hiske nu wel zijn kont op de krib heeft gegooid en tijd nodig had?

Getty_Maan schreef:
Wat gaaf dat je op zo'n leermeester les krijgt, lijkt mij zo'n gaaf gevoel.

Ik vind het ook heel gaaf :D Maar het is vooral ook echt goed voor mij en een beetje bittere noodzaak. Ik heb in het verleden af en aan les gehad en nooit de gelegenheid gehad om goed door te zetten. Ik ken echt de basis van de basis in het zadel en van veel dingen weet ik de theorie en de principes wel maar ik heb het nooit tot uitvoering kunnen brengen. Waar ik in het grondwerk en de dubbele longe dan weer heel bedreven ben overigens. Het helpt mij gewoon om handiger te worden in het zadel en straks - als Jels zover is - haar goed of beter te kunnen helpen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:26

We zijn Pit haar stal aan het voorbereiden (daar was nog wat werk aan, zullen we maar zeggen) en dat begint inmiddels aardig op te schieten. Ik heb straks precies de twee stallen aan de kopse kant van de schuur met een eigen hoekje en ruimte voor een grote zadelkast. In de ideale situatie zou ik in de toekomst drie zadels op willen kunnen bergen.

Nu ben ik even aan het spieken op marktplaats en het internet naar zadelkasten, maar ik geloof niet dat er een zadelkast is die zomaar drie zadels kan herbergen. Ik overweeg nu een grotere en een kleinere zadelkast (op of naast elkaar). Hoe hebben jullie je spullen opgeborgen?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:15

Dank voor jullie reacties. Mooie foto Sanet!

Ik vind het wat lastig omdat ik overal lees en hoor dat ze nog best zou moeten kunnen rijden. Op dit moment ben ik ziek dus ze staat nu even stil, misschien dat ik volgende week nog even erop stap en anders maar niet.

Jelske: Fijn dat je de oplossing denkt te hebben gevonden voor Pit! En fijn een leermeester om op te oefenen :) ik gebruik geen zadelkast dus daar kan ik je niet aan helpen

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:28

Beterschap :\

Nu ben ik alleen wel geîntrigeerd: als je geen zadelkast gebruikt, waar bewaar jij dan jouw harnachement? :+ Of heb je een zadelkamer tot jouw beschikking?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:16

Vorig jaar gingen we 3/4x met de trailer op pad, omdat er geen bak in de buurt was.
Hiske heeft dan na een tijdje altijd weer een terugval met het laden, maar dit was weer de 1e x dat ik helemaal alleen was met laden, dusja dan is het weer even anders.

Vorig jaar ging ik dus ook wel vaker helemaal alleen op pad, anders ben je zo afhankelijk van anderen en daar heb ik een hekel aan.

Hiske is verder echt super makkelijk.

Op marktplaats vind je ook een man uit Tjalleberd, hij maakt zadelkasten. Hij heeft kastenn waar 2 zadels in kunnen en maakt ze ook wel met 2 aan elkaar vast, zodat je meer kwijt kan en het alsnog niet mega veel ruimte neemt.

Ik ben destijds met een groen paard begonnen en gaan lessen. Erg lastig, om dat we beide de knopjes niet kennen, maar des te leuker als het dan lukt. Zijn toen tot de L2 met winst gekomen en daarna is dat paard verkocht.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:19

Nee heb ook geen zadelkamer. Tja hoe zeg ik dat _O- ik heb een schuurtje waar mijn paarden staan. Daar zitten nu 5 stallen in (3 nieuw en 2 oud). Die 2 oude gebruik ik o.a. voor stro opslag en over dat hek hangt ook mijn dekje,zadel etc. Heb 2 grote kasten waar dekens, dekjes en alles in liggen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:29

Tweede 'proef week is voorbij. Ik heb nog geen negatief nieuws. Alleen positieve geluiden.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:41

Absolem schreef:
Tweede 'proef week is voorbij. Ik heb nog geen negatief nieuws. Alleen positieve geluiden.

Fijn, hopelijk gaat de verkoop door :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:21

Getty_Maan schreef:
Vorig jaar gingen we 3/4x met de trailer op pad, omdat er geen bak in de buurt was.
Hiske heeft dan na een tijdje altijd weer een terugval met het laden, maar dit was weer de 1e x dat ik helemaal alleen was met laden, dusja dan is het weer even anders.

Vorig jaar ging ik dus ook wel vaker helemaal alleen op pad, anders ben je zo afhankelijk van anderen en daar heb ik een hekel aan.

Hiske is verder echt super makkelijk.

Op marktplaats vind je ook een man uit Tjalleberd, hij maakt zadelkasten. Hij heeft kastenn waar 2 zadels in kunnen en maakt ze ook wel met 2 aan elkaar vast, zodat je meer kwijt kan en het alsnog niet mega veel ruimte neemt.

Ik ben destijds met een groen paard begonnen en gaan lessen. Erg lastig, om dat we beide de knopjes niet kennen, maar des te leuker als het dan lukt. Zijn toen tot de L2 met winst gekomen en daarna is dat paard verkocht.

Aha, vandaar! Maar toch goed dat hij dan uiteindelijk gewoon is ingestapt toch ;)

Bedankt voor de tip van die man uit Tjalleberd, ik zal hem even opzoeken. Ik begin al een aardig idee te krijgen van hoe ik het hebben wil dus voor het zelfde geld kan hij mij daar goed bij helpen.

De ervaring van een groen paard helemaal zelf opleiden ligt denk ik nog wel in het verschiet voor mij. <3 Ik ben van plan Pit zo ver als in mijn vermogen ligt zelf op te leiden. Ik weet nog niet of ik het inrijden ook helemaal zelf wil doen. Dat laat ik nog even afhangen van hoe ze zicht in haar gedrag ontwikkeld. Het is een tamelijke hittepetit en ik heb de tijd van redeo's geloof ik een beetje achter mij gelaten :+

Dennenboom schreef:
Nee heb ook geen zadelkamer. Tja hoe zeg ik dat _O- ik heb een schuurtje waar mijn paarden staan. Daar zitten nu 5 stallen in (3 nieuw en 2 oud). Die 2 oude gebruik ik o.a. voor stro opslag en over dat hek hangt ook mijn dekje,zadel etc. Heb 2 grote kasten waar dekens, dekjes en alles in liggen.

Klinkt overigens evengoed als een ideaal...

Absolem schreef:

Wat goed! Hadden ze nog wat meer verteld over hoe het met hem gaat bijvoorbeeld?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:57

In de categorie "you learn something new every day": ik heb voor het eerst zelf een deken gerepareerd. B-) Ik voel mij nu handig as hell, :')

De twee verticale naden waren op de naad gescheurd en de bovenste gesp was er volledig af, waarbij het de fleece mee had getrokken. Dus daar zat een gat en een winkelhaak. Ik heb een oude broek verknipt, om een stukje stof er achter te kunnen plakken en vervolgens alles onder de naaimachine door gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een hele oude zweetdeken van de staleigenaar die ik zo nu en dan even over Pit heen kan leggen als ze in het zweet staat van al haar driftbuien. Gisteren had ze even op stal gestaan maar is ze kennelijk tamelijk driftig geweest - mevrouw was volkomen bezwaar maar het was inmiddels 1 graden. Dus ik kon haar moeilijk zo weer terug de wei op kletsen. Mag deze deken van de staleigenaar gebruiken zo lang ze er in past. Ik vond het namelijk een beetje kolder om een nieuwe te kopen voor een veulen wat groeit als een bonenstaak. :=

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:04

Pit was een tikkie frisjes geworden van de koude :+ Hittepetitje. Ze heeft eigenlijk van meet af aan een jolly, daar is ze ook altijd maar druk mee. Dat ding heeft zijn geld wel opgebracht. Wat ze bijvoorbeeld ook doet is voetballen met Thijs. Thijs schopt de bal en dan rent ze erop af. Vervolgens probeert ze op haar eigen manier hetzelfde te doen. :') Eigenlijk wil ik graag nog eens zo'n grote bal regelen, kijken hoe ze daarop reageert.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:14

Leuk hoor Jelske, zo'n fit paardje.
Ik heb ook geen echte zadelkast. Soms ligt het zadel gewoon in huis in de hal maar meestal op een bok in de garage. Daar is het net wat minder koud dan op de stal zelf en ook minder vochtig.

Hier ook een fit paardje. Door het nattere land al in korte tijd twee ijzers verloren. Afgelopen donderdag zou de smid komen maar die is uitgesteld tot dinsdag. Baal er wel van want dan staat hij al 1,5 week stil. Normaal vind ik dat niet zo erg maar ik zit midden in de selecties voor de regio en tja, dan wil je je training toch het liefst een beetje stabiel houden. Het is gelukkig nog maar L1 dus dat stelt niet veel voor. Dus ga ik er maar vanuit dat we alsnog een nette proef kunnen neerzetten als ik er weer twee keer heb opgezeten :D

Absolem, tot nu toe dus goed nieuws, je kunt langzaam gaan aftellen lijkt mij +:)+

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:49

hihi, ja leuk he? Ik kan er uren naar kijken. <3

Balen van de ijzers. De ijzers zijn natuurlijk precies van een voor en achterbeen? Kun je de andere ijzers niet ook eraf halen zodat je iig weer kunt trainen?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:30

Beide voorijzers zijn eraf nu. Maar omdat hij het gewend is loopt hij wat gevoeliger zonder. Wil hem dan liever niet belasten. Gelukkig nog maar een paar daagjes :Y)

De eerste bezichtiging komt er week aan, ook altijd leuk om te volgen +:)+

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 07:25

Ik had mij ook voorgenomen om dat eens te gaan volgen :D

xDaylight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 08:17

Hoi! Ik sluit mij hier graag aan. Sinds anderhalve maand ben ik zelf trotse eigenaresse van een knappe Friese merrie. <3
Het lijkt mij leuk om hier ook de ervaringen en foto's van andere trotse bezitters te zien.

Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 08:36

Daylight, welkom met jouw mooie Friese merrie!
Was je speciaal opzoek naar een Fries? En heb je plannen met haar?

xDaylight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 09:15

SunnyHorse schreef:
Daylight, welkom met jouw mooie Friese merrie!
Was je speciaal opzoek naar een Fries? En heb je plannen met haar?

Dankjewel! Ja ik zocht specifiek een grote maat Fries. Ik heb tot circa 14 jaar geleden fanatiek in de dressuursport gereden totdat ik een ernstig ongeluk kreeg en noodgedwongen moest stoppen. Van mijn ouders mocht ik nooit een Fries, want dat was niets in de dressuurring.. (hoe anders is dat na zoveel jaar haha). Maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan dus ik heb de stoute schoenen weer aangetrokken na een paar lessen. :))

Het zou wel heel tof zijn als we uiteindelijk aan de dressuurproeven toekomen. Ergens kriebelt het ook wel om eens te kijken of ze nog naar de keuring kan. Helaas heeft ze nu alleen veulenboek maar het is een plaatje om te zien. Eerst maar eens een goede combinatie vormen, conditie opbouwen en vooral werken aan het vertrouwen. :)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:37

Hier ook maar eens een update. Ben nu 2 maanden geleden verhuist nadat mijn relatie over was, kon maar 1 paard meenemen, en dat is Syb. Erg wennen voor hem, opgegroeid bij mij aan huis op de boerderij en staat nu op grote pensionstal met zo'n 80 paarden. Maar hij doet het goed, hij voelt zich de bink van de stal en begint al te wennen. Voordeel is wel de luxe van een binnenbak, buitenzetservice en de gezelligheid van stalgenoten. Ben nog niet terug op wedstrijdniveau waar we op zaten maar dat komt nog wel, eerst maar eens alles op koers krijgen.

M'n oude ruin van 22 is naar een bekende veulen opfok gegaan als veulenoppas, daar heeft hij het beter dan ik hem kon bieden. Paard heeft bij mij ook veel veulens onder zijn hoede gehad, was echt zijn ding, ben erg dankbaar dat ik nog zo'n fijn plekje voor hem heb kunnen vinden want andere optie was inslapen. Heb hem 18 jaar gehad, mis hem zeker hem niet meer dagelijks te kunnen zien, maar het is goed zo.

M'n jongste is 2 maanden geleden geruint en staat sinds gisteren op marktplaats omdat ik hem niet kan houden, staat nog bij m'n ex op de boerderij. Hadden een maatje voor hem in de vorm van een huurder, maar die heeft plotsklaps haar paard verhuisd vorige week. Hij is bijna 2,5 en klaar om al beetje mee te beginnen, dus vandaar nu toch maar een nieuwe eigenaar zoek.
Allemaal grote veranderingen, maar probeer er wat van te maken.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:47

Welkom Daylight! Wat voor 1 is het? Veel succes gewenst met haar

Wat een veranderingen Bopjebo. Gelukkig gaat het goed met Syb! Jammer dat je zo je keuzes moest maken

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:05

Welkom Daylight! Kun je wat meer over haar vertellen?
Ik herken wel wat je zegt hoor. Ik ben ook recent eigenaar geworden van (in mijn geval 2) friezen en de merrie heeft nog nooit de IBOP gelopen. Zo lijkt het mij dus leuk voor de ervaring om dat toch eens te gaan doen als ze er weer bovenop is. Verder ben ik in augustus met mijn veulen naar de keuring geweest, vond het reuze interessant!

Tip van Flip: ik kreeg een uitnodiging van het KFPS om naar de centrale keuring te komen en lezingen/praatjes bij te wonen over (de activiteiten van/rondom) het stamboek. Heb ik bijzonder veel van opgestoken en was ook nog eens heel gezellig. Daarnaast ook echt prachtige paarden gezien. Dus mocht je die uitnodiging ook krijgen, dan zou ik daar op in gaan als je in de gelegenheid bent!

@BopjeBo: wat een overgang zeg! Het klinkt wel alsof je met veel aandacht en intentie nieuwe thuis hebt gezocht/zoekt voor jouw paarden. Chapeau en succes met het settelen.

xDaylight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:15

Dennenboom schreef:
Welkom Daylight! Wat voor 1 is het? Veel succes gewenst met haar

Wat een veranderingen Bopjebo. Gelukkig gaat het goed met Syb! Jammer dat je zo je keuzes moest maken

Dankjewel! :D Een Jesse 435 x Jelle 368.