Dag 0 - stokmaat ca. 1m (niet gemeten)
Dag 100 - stokmaat 1.17m
Dag 130 - stokmaat 1.25m
Dag 150 - stokmaat 1.31m

Ik had zaterdag bovendien contact met de vorige eigenaar. Die vertelde dat de volle zus van Pit inmiddels met haar ruim 1,5 jaar een stokmaat heeft van ca. 1.50-1.55m. Ik denk dat Pit haar zus dus voorbij groeit voordat ze een jaar oud is - zeker als ze deze curve voort zet.
Verder heb ik vanavond mogelijk een puzzel opgelost die de veearts tot nu toe nog niet heeft kunnen fiksen. Pit heeft al een poosje dunne mest, zonder dat ze uitdroogt, zonder koorts, zonder dat ze suf wordt. Verder is ze echt volkomen gezond. Aanvankelijk dacht de veearts aan wormen, ontwormt, maar geen verschil. Toen dachten we misschien de antibiotica van Jels (via de melk), maar dat lijkt het ook niet te zijn. Toen dachten we misschien eikeltjes, maar die heb ik altijd uit de weide gehaald nadat we daar scherp op zijn geworden en ook dat heeft geen verbetering gebracht. Toen is er nog een rectaal monster genomen om te testen op de meest voorkomende bacteriën en virussen - also no. Laatste mogelijkheid was nog de mogelijkheid van zand, dus preventie psyllium gehad. Nog geen verschil.
Vanavond begon het mij ineens te dagen dat ik tot drie decimalen achter de komma in de voedingswaarde van Jels haar eten ben gedoken, maar niet bij dat van Pit. Ze krijgt Havens Veulenkorrel, twee maal daags. Dus toen ik vandaag op stal kwam heb ik eens goed naar de voedingswaarde gekeken. Blijkt meer dan 1/3 van de korrel uit zetmeel te bestaan.

Dus die veulenkorrel gaat de deur uit en ze gaat over op de Vitalbix muesli die Jels ook krijgt (Breed & Grow). Laag in suikers en zetmeel, geschikt voor lacterende merries, veulens en jonge paarden t/m 3 jaar. Eens zien wat dit voor effect gaat hebben.