Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blaze1994

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:14

Helaas ivm de feestdagen pas over 8 tot 10 dagen de uitslag van PIRO. Heb ik tot die tijd, tijd om te kijken hoe ik hier foto's plaats want als ik foto's toevoeg staan ze daarna niet bij mijn bericht |o

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:17

Hier is ie dan :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Blijkbaar hadden de foto's 24 uur nodig om zich voor te bereiden :+

MvdMullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:27

MvdMullen schreef:
Na een tijd hier mee te hebben gelezen kan ik met trots zeggen dat deze dame binnenkort vanuit Madrid naar mij zal komen! Volgens het paspoort heet ze Nora Del Jarama, maar haar roepnaam wordt Marley. Een 2 jarige P.R.E. Schimmel.

Afbeelding

Ik zie net deze reactie van mij. Ondertussen 2,5 jaar verder en ze is een hele madame geworden!

Afbeelding

MvdMullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:56

Ik heb een pb gestuurd maar heb geen idee of dit goed is gegaan. Maar bij deze weet je het, mijn vriendin heeft interesse en komt graag met je in contact.

Lante schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Jammer Lante,

Welke merrie doe je weg? Misschien zitten hier in het topic nog mensen die zoeken.

12 jarige merrie, B met winst (een keer voor de leuk mee gedaan, want ik rijd niet fanatiek meer), eerlijk paard, maakt ook makkelijk een sprongetje, buiten rijden, trailerladen is allemaal prima.
Wegens toch wel flink Spaans temperament en gevoelig op de hulpen geen beginnerspaard.
Kan bij stress wat weven op stal, daarom lagere prijsklasse.

[ [url=m/Bk21e5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij eventuele interesse PB

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 00:33

@Blaze1994

Wat een MEGA grote nek zeg!
Succes met dekens passen :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:45

MvdMullen schreef:
Ik heb een pb gestuurd maar heb geen idee of dit goed is gegaan. Maar bij deze weet je het, mijn vriendin heeft interesse en komt graag met je in contact.

Lante schreef:

12 jarige merrie, B met winst (een keer voor de leuk mee gedaan, want ik rijd niet fanatiek meer), eerlijk paard, maakt ook makkelijk een sprongetje, buiten rijden, trailerladen is allemaal prima.
Wegens toch wel flink Spaans temperament en gevoelig op de hulpen geen beginnerspaard.
Kan bij stress wat weven op stal, daarom lagere prijsklasse.

[ [url=m/Bk21e5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij eventuele interesse PB

Ik heb je pb beantwoord en volgens mij heb je het gelezen. Ik hoor het wel. :)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:39

Wow blaze, wat een nek zit daar op!

mvdmullen, ook een stukje lichter geworden :D

Voor mijn Pre ruin ben ik ook rustig aan het kijken naar een andere plek. Hij staat wel op internet, maar krijg tot nu toe niet de mensen die ik eigenlijk zoek.

Mochten jullie nog iemand kennen die op zoek is naar een pre ruin van 2007, 1.62 hoog. Super lief, heel makkelijk (na) te rijden. Mogen jullie mij altijd pb-en :o

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 09:36

Wat zoek je in een eigenaar Duijfje? Wat past bij hem?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:02

Duijfje schreef:
Hij staat wel op internet, maar krijg tot nu toe niet de mensen die ik eigenlijk zoek.

Herkenbaar; staat duidelijk bij dat het wel een merrie met Spaans temperament is, maar dan komen ze en dan zoeken ze eigenlijk toch gewoon een hele rustige en hoopten ze dat het wel wat mee zou vallen met dat temperament.
Als je een beetje een zelfverzekerde en invoelende ruiter bent is het echt heel prima in banen te leiden, maar het is een pittig paard dat echt moet werken, geen paard om dagelijks aan een lang teugeltje wat door het bos te stappen (tussen het werk door kan het prima een keer trouwens). We gaan misschien haar wel wat hoger klasseren met online proefjes en dan kan de prijs wat omhoog, misschien dat we dan wat meer de dressuurruiters aan spreken of zo. :Y)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:03

Ik zoek er stiekem op termijn een 3de bij. Mijn mini kudde van 2 merries is heel fijn, tot ik met 1 iets wil gaan doen, dan is de ander helemaal in paniek.

Het was natuurlijk de bedoeling dat er dit jaar een veulen geboren zou worden en mijn kudde compleet was, maar helaas mocht dat niet zo zijn.

Echt zoeken doe ik niet, ik moet er een beetje tegenaan lopen. Nu met die modder en de donkere dagen en mijn paddock die nog zo overhoop ligt is 2 paarden wel ff genoeg.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:23

Ik moet niet te veel meelezen zo, dan gaat het kriebelen haha
Ik heb helemaal geen tijd voor nog een erbij, maar ze zijn zo leuk :')

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:52

Dais_ schreef:
Ik zoek er stiekem op termijn een 3de bij. Mijn mini kudde van 2 merries is heel fijn, tot ik met 1 iets wil gaan doen, dan is de ander helemaal in paniek.

Het was natuurlijk de bedoeling dat er dit jaar een veulen geboren zou worden en mijn kudde compleet was, maar helaas mocht dat niet zo zijn.

Echt zoeken doe ik niet, ik moet er een beetje tegenaan lopen. Nu met die modder en de donkere dagen en mijn paddock die nog zo overhoop ligt is 2 paarden wel ff genoeg.

Dit was bij ons ook zo erg dat ik nu maar een A pony erbij heb. Ze braken echt alles af. Hoop volgend jaar stiekem op een merrie veulen dan kan ze blijven in de kudde.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:46

Ik wil over een poosje ook op zoek naar een jonkie erbij. Wel echt een die nog helemaal onbeleerd is, een 2 of 3 jarige. Nu heb ik er nog geen tijd voor. Het moet echt de opvolger worden van Quimero, maar die wordt dit jaar pas 14 en kan als het goed is nog wel even mee ;-).

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:35

Ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen over het castreren van een PRE (goedgekeurde dekhengst). Hij is al 11 en het moet nog blijken hoe "niet hengst" hij is natuurlijk. Ze zijn niet te vergelijken met KWPN hengsten bijvoorbeeld maar het blijft een hengst. Op z'n late leeftijd hoeft castreren natuurlijk geen gedragskenmerken te veranderen en heeft natuurlijk meer risico's..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:42

Ik negeer de te koop berichten ook even :=

Zucht.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 03:18

Blaze1994 schreef:
Ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen over het castreren van een PRE (goedgekeurde dekhengst). Hij is al 11 en het moet nog blijken hoe "niet hengst" hij is natuurlijk. Ze zijn niet te vergelijken met KWPN hengsten bijvoorbeeld maar het blijft een hengst. Op z'n late leeftijd hoeft castreren natuurlijk geen gedragskenmerken te veranderen en heeft natuurlijk meer risico's..

Hier ben ik ook benieuwd naar. Niet omdat ik wel of niet een hengst zou willen ruinen, maar puur uit nieuwschierigheid... Ik lees veel subjectieve redenen om een paard te laten ruinen of niet (bv. paardenwelzijn), maar ben ook benieuwd wat nou de fysieke en mentale veranderingen zijn van een paard die wel of niet hengst blijft? Wat nou echt de voor en nadelen zijn? (Dat de hengst dan als ruin in een groep kan is een van de enige redenen die ik langs zie komen)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 04:46

neile schreef:

Ik zoek eigenlijk een beetje hoe ik zelf was (lol) voordat ik zakelijk in de paarden ging.

Hij zou top zijn voor iemand die meer wil leren, dressuurmatig. Hij kent tot M2 alles heel goed en ook wat oefeningen van het Z. Piaf, passage doet hij ook.

Hij kan alleen en met een ander paard of in de groep. Hij is erg speels daarin, maar totaal niet gemeen.

Ik heb wel gemerkt dat hij het volle uren buitenstaan niet trekt. Hij heeft echt een stal nodig om tot rust te komen. Dat heeft hem toen echt goed gedaan.

Hij is super gevoelig voor grond werk en daarin heel erg meedenkend en ook weer speels.

Ik ging vroeger wel vaker met hem het Duin in of het strand op. Dat gaat, maar ik ken hem door en door.
Wat dat betreft zou een jonger iemand die niet bang is, lol met je knol. Beetje dressuur, wellicht eens een wedstrijd, beetje spelen. Ja denk dat dat wel past.
Van alleen maar werk kapt hij af.

@Lante, ik krijg echt alleen maar vragen of hij op buitenritten kan. Kan hij alleen?
Mensen met weinig budget maar heel levensverhaal. Laats had ik iemand die naar hem vroeg en vervolgens vroeg waarom ik zo veel geld voor hem vraag. Want er stond een andere pre die opgeleid was in de Spaanse rijschool voor nog geen €5.000. Dat was toch het hoogst opgeleide niveau.

Ik heb na de eerste vraag (was ook rond die trant) niet meer gereageerd.

Of een random bericht waarin iemand 1500 bied.

Ik heb hem nu hoger neergezet om bepaalde reacties voor te zijn. Het is bespreekbaar maar alsnog voor een braaf, fijn te rijden paard die ook nog het een en ander kent...

Wat betreft castratie:
Die van mij was toen 6.5 met castratie en heeft daar ruim 6 maanden last van gehad.
Ik zou het nooit meer doen. Wat een ellende.

Overigens betekend ballen eraf niet perse dat ze ineens lief samen kunnen staan. Hoe langer ze hengst zijn hoe lastiger. + als ze al gedekt hebben is het ook lastiger.

Weet wel dat als je ze verhuisd, ze bij jou ineens ook een opleving kunnen hebben voordat ze weer rustiger worden. Dit heb ik ervaren met een van mijn hengsten van nu. Zo veel mensen zeiden castreer hem nou gewoon. Ik weigerde gezien hoe het met de Spanjaard gegaan was. Ben blij dat ik mijn poot stijf heb gehouden.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 08:30

Blaze1994 schreef:

De mijne was 10 toen ik hem heb laten castreren en is dekhengst geweest. Hij was weliswaar heel braaf als hengst, maar ik heb mijn paarden bij elkaar staan (merries en ruinen) en ik wilde hem graag bij de groep hebben en niet alleen moeten laten staan. De castratie heb ik laten doen bij de Lingehoeve. Hij heeft er wel wat aan overgehouden, hij is nu (bijna 3 jaar later) nog steeds een beetje onzeker. Minder stoer dan toen hij nog hengst was. Nu hebben we daar niet superveel last van, dus heel erg is het niet. Hij vindt het leven in de groep wel erg leuk denk ik. Staat graag bij de anderen, speelt met de andere ruinen en ze slapen samen naast elkaar in het stro in de inloopstal. Al met al heb ik er zeker geen spijt van.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 08:49

Duijfje, kan me heel goed voorstellen welke vragen en boden je krijgt. Mensen denken echt voor een peulenschil een toppaard te kunnen kopen. Ik kan daar best vervelend van worden dat mensen altijd de afweging maken "maar bij de handelaar kosten ze zoveel niet". Euh ja, dat heeft ook zijn redenen waarom de paarden daar lager geprijsd staan.

Goeie paarden kosten geld. Punt

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:02

neile schreef:
Duijfje, kan me heel goed voorstellen welke vragen en boden je krijgt. Mensen denken echt voor een peulenschil een toppaard te kunnen kopen. Ik kan daar best vervelend van worden dat mensen altijd de afweging maken "maar bij de handelaar kosten ze zoveel niet". Euh ja, dat heeft ook zijn redenen waarom de paarden daar lager geprijsd staan.

Goeie paarden kosten geld. Punt

Helemaal mee eens, ik begrijp dat gejammer over prijs ook niet zo goed. Ik vind kwaliteit toch echt wel belangrijker. Dan maar even wat langer doorsparen. Mensen snappen ook gewoon niet wat het kost om een paard te fokken en op te laten groeien. En meestal is goedkoop uiteindelijk duurkoop, moeten ze veel investeren in bv training bij een professional omdat het paard zo verziekt is dat ze het zelf niet op kunnen lossen. Schiet mij maar lek.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:14

Ga helemaal met je akkoord Melrovers. Trouwens... 5000 voor een volwassen tot piaffe gereden paard. Kom op zeg. Ga naar een fokker en de veulens staan geprijsd VANAF 3500 euro tot... Wat zou een tot piaffe gereden paard 5000 euro kunnen kosten?! Ik kan me zo voorstellen wat voor paard dat dan zou zijn. Ergens een spanjaard in een achterafstraatje zijn niet-voordelig-gebouwd paard maar wel nog met PRE-papieren de piaffe geleerd met de zweep, paard met 8 anderen de vrachtwagen op en hup.
Dat zijn de prijzen gewoon, die zijn correct. Wil je een goedkoper paard, ga je beter op zoek naar een toffe kruising of een ras dat niet zo duur geprijsd staat.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:36

Bizar, dat gedoe over de prijs. Ik merk zelf dat ik veel vragen van mensen krijg die dan denken 'wel even voor 1/4 van de prijs hier in Spanje een paard te halen'. Dat ze dan geen Spaans spreken, niets weten van de cultuur, de manier van fokken/omgaan... mwah, daar hadden ze dan nog niet zo over nagedacht. Oh, en dat het transport geld kost ook niet. Ik denk dat het lastig inschatten is voor mensen omdat er wel paarden in die lagere prijsklasse zijn... dat daar dan heel vaak toch iets mee is, dat is moeilijk doorheen kijken van achter een schermpje natuurlijk.

Ik wil op termijn ook een derde! Nu heel contento met die twee van mij, maar als ik langer dan een paar uur weg wil wil ik niet dat de ander echt lang alleen komt te staan. Dat is nu toch nog niet aan de orde, maar op termijn

Over castreren:
Ik had mijn twee hengsten gewoon samen staan, en nu mijn jonge hengst Zafiro met mijn ruin Faro. Toeval, want Faro had van mij best zijn ballen nog mogen hebben, maar zo is het ook goed.
Ze eten samen uit een voerbak hier, spelen samen, doen alles samen.
Zolang dat sociaal huisvesten gaat als hengst mag bij mij een hengst hengst blijven.
Mijn Zaf is echt wel een binkie, maar de grootste knuffelkont die ik ken en nergens van onder de indruk.
Ik ken meerdere verhalen van heftige complicaties na de castratie en ook best wat paarden die hun zelfverzekerdheid compleet zijn verloren.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:23

Duijfje schreef:
neile schreef:

Ik zoek eigenlijk een beetje hoe ik zelf was (lol) voordat ik zakelijk in de paarden ging.

Hij zou top zijn voor iemand die meer wil leren, dressuurmatig. Hij kent tot M2 alles heel goed en ook wat oefeningen van het Z. Piaf, passage doet hij ook.

Hij kan alleen en met een ander paard of in de groep. Hij is erg speels daarin, maar totaal niet gemeen.

Ik heb wel gemerkt dat hij het volle uren buitenstaan niet trekt. Hij heeft echt een stal nodig om tot rust te komen. Dat heeft hem toen echt goed gedaan.

Hij is super gevoelig voor grond werk en daarin heel erg meedenkend en ook weer speels.

Ik ging vroeger wel vaker met hem het Duin in of het strand op. Dat gaat, maar ik ken hem door en door.
Wat dat betreft zou een jonger iemand die niet bang is, lol met je knol. Beetje dressuur, wellicht eens een wedstrijd, beetje spelen. Ja denk dat dat wel past.
Van alleen maar werk kapt hij af.

@Lante, ik krijg echt alleen maar vragen of hij op buitenritten kan. Kan hij alleen?
Mensen met weinig budget maar heel levensverhaal. Laats had ik iemand die naar hem vroeg en vervolgens vroeg waarom ik zo veel geld voor hem vraag. Want er stond een andere pre die opgeleid was in de Spaanse rijschool voor nog geen €5.000. Dat was toch het hoogst opgeleide niveau.

Ik heb na de eerste vraag (was ook rond die trant) niet meer gereageerd.

Of een random bericht waarin iemand 1500 bied.

Ik heb hem nu hoger neergezet om bepaalde reacties voor te zijn. Het is bespreekbaar maar alsnog voor een braaf, fijn te rijden paard die ook nog het een en ander kent...

Wat betreft castratie:
Die van mij was toen 6.5 met castratie en heeft daar ruim 6 maanden last van gehad.
Ik zou het nooit meer doen. Wat een ellende.

Overigens betekend ballen eraf niet perse dat ze ineens lief samen kunnen staan. Hoe langer ze hengst zijn hoe lastiger. + als ze al gedekt hebben is het ook lastiger.

Weet wel dat als je ze verhuisd, ze bij jou ineens ook een opleving kunnen hebben voordat ze weer rustiger worden. Dit heb ik ervaren met een van mijn hengsten van nu. Zo veel mensen zeiden castreer hem nou gewoon. Ik weigerde gezien hoe het met de Spanjaard gegaan was. Ben blij dat ik mijn poot stijf heb gehouden.

Bedankt voor je bericht! Ik heb meer gelezen dat ze er lang van bij moeten komen en ook het onzeker worden lees je vaker. Ik ben er ook bewust van dat hij idd even zal moeten wennen. Al is het wel lastiger om wedstrijden te rijden natuurlijk. Dan zal ik eerst met een ander paard een winstpunt in het L2 moeten rijden. Maargoed waar een wil is, is een weg

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:47

Of speciale wedstrijden waar je wel met een pre hengst heen mag. Volgens mij zijn die er ook. Barokke dagen? Zoiets? Dan mag je ook lager starten en dan als je L2 bent naar de knhs wedstrijden. Overigens tellen de barokke paarden wedstrijden dus gewoon mee kwa winstpunten.

Ja even wennen duurde bij wel lang hoor. Maar goed iets paard is natuurlijk wel anders :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:21

@Duijfje; die mensen berichten mij ook..
Had ook twee berichten van jonge meisjes die haar wel wilden verzorgen. :')
‘Als je de vraagprijs betaalt, mag je haar elke dag verzorgen.’ :Y)

Wordt er wat moe van, morgen weer mensen. Hoop nu gewoon een leuke match. :)