Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:48

berdien85 schreef:
Gefeliciteerd allemaal! Goed bezig :D

Jammer Lauke, vooral voor Ida. Hopelijk voelt ze zich snel weer fijner!

Ik heb morgen weer eens een wedstrijd. Eens zien hoe dat gaat. Ik overweeg namelijk een wedstrijdstop.

Waarom overweeg je een stop? Als dat vanwege de spanning is dan zal die spanning niet minder zijn tegen de tijd dat je weer besluit te starten, misschien zelfs nog erger. Ik doe nu de online cursus van Paard en lifestyle, beter presteren op wedstrijden. Daardoor word je wel veel bewuster van waar je mee bezig bent en waarom je dat doet. Misschien ook iets voor jou?

Michelletjuh

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:53

Even een tijdje weggeweest, maar ik kan nu ook zeggen dat het starten toch echt dichtbij komt! :D
15 mei eerst een oefenwedstrijd en als dat goed gaat dan word de startkaart aangevraagd!
Het is alleen voor het eerst op vreemd terrein en op gras.. Iemand daar tips voor? := Is het verstandig om ijzers met doppen te hebben of is dat niet nodig? Ze staat nu namelijk zonder ijzers.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:48

Spannend!
Als je alleen ijzers neemt voor die ene (oefen) wedstrijd zou ik het zeker niet doen.
En van te voren proberen lekker te oefenen op gras en als het kan ook op vreemd terrein oefenen

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:53

ff spammen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:26

Gave foto's Jenny!!! :j

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:27

erg mooi :j

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:32

Dat ziet er goed uit Jenny!
Leuk jasje ook.. volgens mij heb ik precies dezelfde gekocht.
Iedereen nog gefeliciteerd met de behaalde resultaten, zie hele nette punten voorbij komen +:)+

Ik begin al wat kriebels te krijgen. Zag net op de knhs-site dat ik mijn laatste wedstrijd in maart 2011 gereden heb mijn toenmalige kanjer.
A.s. zondag mijn vuurdoop met Jinthe. Ons eerste wedstrijdje samen al gaan we vooral voor de ervaring.
Ze loopt op zich wel netjes maar voor een B proefje komt er toch nog heel wat bij kijken merkte ik van de week :') Daar waar de meeste jonge paarden graag aan de hoefslag/bakrand blijven plakken loopt mevrouw het liefst midden door de bak te crossen, zover mogelijk van de hoefslag/bakrand af. Voltes gaan goed, maar gewoon de hele lange zijde op de hoefslag blijven en netjes een hoek doorrijden vind ik met haar moeilijker dan ik 10 meter appuyeren met mijn vorige paard vond. %)
Afgelopen maandag voor het eerst buiten gelest ipv in de binnenbak daar we zondag ook gewoon buiten moeten starten. Rij thuis wel altijd buiten, maar toch... ze vond het echt mega-spannend zo'n andere bak met andere bakkabouters, struiken met enge wezens erin etc.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:33

Estherr__1 schreef:
Spannend!
Als je alleen ijzers neemt voor die ene (oefen) wedstrijd zou ik het zeker niet doen.
En van te voren proberen lekker te oefenen op gras en als het kan ook op vreemd terrein oefenen

Dankje, Ja wij hebben haar liever niet op ijzers, maar mocht ze gaan glijden... Ik zal vragen of ik op het weiland van de boer eens mag oefenen. Hebben nog nooit op gras gereden. Zijn al eens in een andere binnenbak geweest en dit ging goed. Alleen spiegels zijn erg interessant :') Tussen andere paarden gaat het thuis ook goed, hoop dat dat op vreemd terrein ook zo zal zijn. Het zullen voornamelijk mijn eigen zenuwen wel zijn die het erger maken dan het is :Y)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:41

Michelletjuh schreef:
Estherr__1 schreef:
Spannend!

Dankje, Ja wij hebben haar liever niet op ijzers, maar mocht ze gaan glijden... Ik zal vragen of ik op het weiland van de boer eens mag oefenen. Hebben nog nooit op gras gereden. Zijn al eens in een andere binnenbak geweest en dit ging goed. Alleen spiegels zijn erg interessant :') Tussen andere paarden gaat het thuis ook goed, hoop dat dat op vreemd terrein ook zo zal zijn. Het zullen voornamelijk mijn eigen zenuwen wel zijn die het erger maken dan het is :Y)

Gewoon een keer uitproberen! Mijn hoefsmid vond het destijds ook niet nodig om 4kant op ijzers te zetten, kon best zonder op gras. Na 1 wedstrijd heb ik er meteen ijzers onder laten zetten. Maar dit verschilt van paard tot paard, dus gewoon eerst uitproberen en dan pas geld uitgeven.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:02

Wauw wat een mooie fotos jenny! Geweldig ziet er heel goed uit. Ik heb wel ijzers in de zomer komen er vanmiddag weer onder. Gister een super fijne les gehad we gaan nu echt met sprongen vooruit. Zou zo leuk zijn als het er op wedstrijd ook uit komt

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:03

Meeste paarden kunnen best op gras lopen zonder ijzers, maar paarden met weinig balans nog zelf wordt al lastiger, zeker als het gras nat is.
Als je ijzers hebt en je moet op gras, moet je wel stiften erin draaien, anders wordt het glijden nog erger dan zonder ijzers.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:05

Smaak-vraagje:

Wat zien jullie het liefste op wedstrijd bij een fries? Een hengstenvlecht, los of knotjes?

Ik vind zelf knotjes wel erg mooi en zo'n hengstenvlecht lijkt me ook best wel trekken aan de manen bij halsstrekken bv. Had nog niet eerder knotjes bij een fries gezien op wedstrijd, zie eigenlijk alleen maar los of een hengstenvlecht, maar zie bij Jenny nu ook knotjes en vind dat toch ook wel erg mooi staan zo :j

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:10

Michelletjuh schreef:
Estherr__1 schreef:
Spannend!

Zou er niet voor die ene wedstrijd ijzers onder zetten. Als je een paar keer op gras kan rijden kan je testen hoe ze loopt. Wij rijden thuis altijd in het land, zonder ijzers en Jetta loopt prima.

Emma, gaaf een Beart-veulen. Heb hem (Beart dan he 8-) ) tijdens de HK en laatst tijdens de hengstenshow bij v Maanen gezien. Wat een gave hengst is dat! Hij staat bij mij ook hoog op het lijstje voor een eventueel veulen.

Jenny, ziet er goed uit! Mooi jasje ook. Mag ik vragen welke dat is? Ben namelijk nog op zoek :o .

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:12

Raiza schreef:
Smaak-vraagje:

Wat zien jullie het liefste op wedstrijd bij een fries? Een hengstenvlecht, los of knotjes?

Ik vind zelf knotjes wel erg mooi en zo'n hengstenvlecht lijkt me ook best wel trekken aan de manen bij halsstrekken bv. Had nog niet eerder knotjes bij een fries gezien op wedstrijd, zie eigenlijk alleen maar los of een hengstenvlecht, maar zie bij Jenny nu ook knotjes en vind dat toch ook wel erg mooi staan zo :j

Ik vind een mooie strakke hengstenvlecht ook heel gaaf staan! Maar knotjes ook. Zelf krijg ik zo' n strakke vlecht nog niet voor elkaar, dus ik denk dat ik ook met knotjes ga starten, dat kan ik tenminste wel.
En dan ondertussen blijven oefenen op het vlechten :D

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:16

boerinnetje schreef:
Jenny, ziet er goed uit! Mooi jasje ook. Mag ik vragen welke dat is? Ben namelijk nog op zoek :o .

Ik ben Jenny wel niet, maar het lijkt me dit jasje. Heb deze ook besteld. Heb er maandag nog 1 bijgekocht omdat ik denk dat deze te warm is voor de zomer omdat hij gevoerd is, maar vond hem te mooi om terug te sturen, dus bewaar hem voor de winter :o
http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... ijjas.html

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:23

Raiza schreef:
Smaak-vraagje:

Ligt een beetje aan de lengte van de manen, als er nog knotten in kunnen vind ik dat ook altijd mooi staan.

Bij mijn merrie zijn de manen echter zo lang dat knotjes echt niks meer gaat worden :') ik doe ze dan in een strakke vlecht langs de hals, ik vlecht dan onderste boven.

@boerinnetje, ja gaaf is die he! Ik heb echt mega zitten twijfelen welke hengst ik wilde maar ben toch wel heel blij met m'n keuze :D. Nu hopen dat er een vruchtje zit vrijdag.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:40

manen: als je goed kan vlechten is een hengstenvleg wel heel gaaf, maar heb veel lelijke gezien

jasje: is maat M/38

ijzers: voor eenmalig en in de B zou ik ze niet doen, maar ik doe het dit jaar in de L1 wel zodat ik meer grip heb als ik gas moet geven of bij het wijken maar is echt gevoelsmatig

thnx allemaal altijd leuk als er toevallig een fotograaf aanwezig is

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:05

en ja het jasje is te warm voor bij mij alles boven de 15 graden helaas, heb het snel warm

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:06

Raiza, hengstenvlecht vind ik erg mooi maar vind dat deze het mooist word als het paard wel lange manen heeft, mijn ervaring is met korte manen dat hij dan niet goed blijft zitten.
Zotte heeft lange manen dus bij haar blijft hij erg goed zitten:
Afbeelding

Losse manen is bij mij geen optie, met galopperen slaan ze in mn gezicht :')
Knotten vind ik ook altijd erg chique

Emma, snap dat je blij bent met je keuze, die hengst zou ik ook zeker gekozen hebben! (of Pier :P )

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:07

esther ja prachtige vlecht zo, ik kan het helaas niet zo goed

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:19

Losse manen is hier ook geen optie haha, laatst voor foto's even gedaan maar alles zat ook in de knoop met de teugels :')

Mijn wedstrijd vlecht;
Afbeelding

Pier stond ook hoog op het lijstje haha en Epke, eigenlijk van alles wat weer terug viel op Beart hahaha

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:42

Emma en Esther ik ben jaloers op jullie prachtige manen!

Ik doe altijd een hengstenvlecht en heb daarbij meestal Hulp van mijn zusje die is daar super goed in.

Ik ben 1e paasdag bij myrna van wijk geweest voor les en heb super fijn gereden en hele fijne tips gekregen Ivm mijn been. Afgelopen dagen thuis geoefend en ik merk onwijs veel verschil zo onwijs fijn. Vandaag aan de longe gehad en daar was de handrem er ook eindelijk af.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:19

Emma, prachtige vlecht hoor! Zo doe ik hem ook altijd ik vlecht nu onderhands ipv bovenhands en het blijft weken zitten zo

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:25

Dat onderhands vlechten krijg ik maar niet onder de knie

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:36

Ik eerst ook niet ik ging op een krukje staan en heb het wel tig keer achter elkaar opnieuw gedaan. Dara vond het gelukkig niet erg. Ze vond het wel lekker dat gefriemel aan haar manenkam.

Wie heeft er dit weekend nog een wedstrijd gepland? :) ;)

Wij mogen zondag weer. Heeeeeel misschien laatste keer z1. Maar we wachten rustig af.