[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jelske

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:05

Had ik strijkplanken besteld, maat full, in twee verschillende modellen. Passen ze niet… :roll:
Ik vermoed dat Jels dr benen iets grover zijn dan in mijn perceptie _O-

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:32

_Jelske schreef:
Had ik strijkplanken besteld, maat full, in twee verschillende modellen. Passen ze niet… :roll:

Hehehehe strijkplanken hehe

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:40

:') ik bedoel natuurlijk strijklappen. Al zouden strijkplanken eerder passen heb ik zo’n vermoeden _O- ~~}>

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 23:46

_Jelske schreef:

Ik moest dit toch echt 4 keer lezen :')

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 07:46

:Y)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:42

Ik zit toch een beetje in mijn maag met die beenbescherming. In retrospect overweeg ik ze nog eens te passen. Waar ik mee zit:

Uitgangspunt is dus dat ik twee soorten strijklappen/peesbeschermers heb gekocht. Het standaardmodel kogelbeschermer van BR en "echte" strijklappen van Caval-nogwat. Als ik kijk naar de kogelbeschermers van BR dan haal ik het klittenband aan de buitenkant voor bevestiging wel, maar het houdt niet over. Achteraf gezien denk ik dat ik misschien nog beter had moeten checken hoe strak ze werkelijk zitten en wellicht dat er wat rek in het materiaal zit wanneer je het eenmaal in gebruik neemt.

Dan de strijklappen. Dit is het dubbel-klittenbandsysteem. Dubbelzijdig klittenband eerst (naar achteren gericht) en dan de bovenste klittenband eroverheen voor bevestiging. Deze zitten ook echt op het uiterste, maar ik heb niet goed opgelet - denk ik - hoe strak het werkelijk zit. Vanmorgen stond ik op met het idee dat het misschien niet zo erg is als het klittenband op het uiterste zit, zolang het niet zo strak zit. Het elastiek gaat met het gebruik waarschijnlijk toch een beetje meer meegeven.

Dus ik ga straks als ik naar stal ga, nog eens goed passen geloof ik. |o

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:58

_Jelske schreef:
Ik zit toch een beetje in mijn maag met die beenbescherming. In retrospect overweeg ik ze nog eens te passen. Waar ik mee zit:

Uitgangspunt is dus dat ik twee soorten strijklappen/peesbeschermers heb gekocht. Het standaardmodel kogelbeschermer van BR en "echte" strijklappen van Caval-nogwat. Als ik kijk naar de kogelbeschermers van BR dan haal ik het klittenband aan de buitenkant voor bevestiging wel, maar het houdt niet over. Achteraf gezien denk ik dat ik misschien nog beter had moeten checken hoe strak ze werkelijk zitten en wellicht dat er wat rek in het materiaal zit wanneer je het eenmaal in gebruik neemt.

Dan de strijklappen. Dit is het dubbel-klittenbandsysteem. Dubbelzijdig klittenband eerst (naar achteren gericht) en dan de bovenste klittenband eroverheen voor bevestiging. Deze zitten ook echt op het uiterste, maar ik heb niet goed opgelet - denk ik - hoe strak het werkelijk zit. Vanmorgen stond ik op met het idee dat het misschien niet zo erg is als het klittenband op het uiterste zit, zolang het niet zo strak zit. Het elastiek gaat met het gebruik waarschijnlijk toch een beetje meer meegeven.

Dus ik ga straks als ik naar stal ga, nog eens goed passen geloof ik. |o

Tsjah veel friezen passen strijklappen slecht hoor.

Je kan ook een setje dressage boots nemen. Die zijn vaak toch al groot van pasvorm.

Ik gebruik zelf alleen bescherming op transport.

De peeskappen die ik gebruik tijdens trainen zijn loodkappen met 550 gram lood er in per peeskap.

Daarmee kan je de beweging iets vertragen waardoor ze ruimer gaan lopen.

Die heb je ook in strijklappen vorm.

Normaal worden ze bij springpaarden gebruikt om ze beter te leren hun benen boven de hindernis te vouwen. Maar om been techniek tijdens het longeren of verruimen te verbeteren werken ze net zo goed. En ze hebben tegelijk een beschermende functie.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:05

Ja, ik normaliter ook. Maar vandeweek begon het mij te dagen dat ze achter soms aantikt. Wilde een setje strijklappen om eens te bezien of ze enig nut zouden hebben.

Ik ga mij er eens in verdiepen, thanks voor de tip!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:48

Anders maak je eens foto's Jelske? Kunnen we mee kijken.

Ik heb voor mijn Friezen trouwens gewoon maat Full en die passen op het kleinste gaatje. Van BR geloof ik.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:43

BR kreeg ik dus het elastiek niet van vast achter (voor wel, maar was een set dus het hele zooitje gaat terug). Voor heeft ze het ook minder/niet nodig denk ik.

Die van Cavallo hebben gisteren overigens prima hun werk gedaan. Zitten niet te strak en het elastiek zal allicht nog wat rek hebben wanneer ze eenmaal in gebruik zijn. Aan de strijklappen was goed te zien dat ze af en toe flink de kogels langs elkaar veegt. Dus for the time being gebruik ik die, tot ik iets vind wat beter past.

Les ging goed, lekker veel huiswerk meegekregen maar ook fijne bevestiging van dingen die we al wel voor elkaar kregen. Jels was van een half uurtje echt kapot :=

Op een gegeven moment konden we wel goed zien dat ze haar rechter heup niet zo goed kan dalen als met haar linker heup, dus daar gaan we de osteopaat nog even over benaderen. Wel weer mooie dingen mee kunnen pakken waarmee ik haar weer goed verder kan helpen. We gaan de komende tijd dus weer lekker opbouwen zodat we strakjes ca. 2x per week aan de slag kunnen. Tussentijds gewoon aan de hand wandelen/stappen om toch de ligamenten de beweging te geven en de doorbloeding te stimuleren. *\%/*

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:09

_Jelske schreef:
BR kreeg ik dus het elastiek niet van vast achter (voor wel, maar was een set dus het hele zooitje gaat terug). Voor heeft ze het ook minder/niet nodig denk ik.

Die van Cavallo hebben gisteren overigens prima hun werk gedaan. Zitten niet te strak en het elastiek zal allicht nog wat rek hebben wanneer ze eenmaal in gebruik zijn. Aan de strijklappen was goed te zien dat ze af en toe flink de kogels langs elkaar veegt. Dus for the time being gebruik ik die, tot ik iets vind wat beter past.

Les ging goed, lekker veel huiswerk meegekregen maar ook fijne bevestiging van dingen die we al wel voor elkaar kregen. Jels was van een half uurtje echt kapot :=

Op een gegeven moment konden we wel goed zien dat ze haar rechter heup niet zo goed kan dalen als met haar linker heup, dus daar gaan we de osteopaat nog even over benaderen. Wel weer mooie dingen mee kunnen pakken waarmee ik haar weer goed verder kan helpen. We gaan de komende tijd dus weer lekker opbouwen zodat we strakjes ca. 2x per week aan de slag kunnen. Tussentijds gewoon aan de hand wandelen/stappen om toch de ligamenten de beweging te geven en de doorbloeding te stimuleren. *\%/*

Wat ik vaak doe met twee hoeven krabbers langs de ruggengraat vanaf bovenop de croupe tot langs de staart aanzet in een vloeiende beweging drukken.

Dan trigger je een reflex waardoor ze de achterhand onder zich trekken.

De ene reageert heftiger dan de ander.

Maar soms hoor je dan ook meteen wat ploppen(zeker als je het de eerste keer doet).

Beetje hetzelfde idee als wanneer een huisarts met een hamertje op je knie tikt.

Jelske kent het spelletje. En als ik achter 'm sta en ik zeg let op dan zie je 'm zijn staart al intrekken en soms een beetje zakken haha.

Kun je rustig iedere dag doen. Je maakt ze dan bewust van hun eigen lijf. En ze laten dan ook meteen wat blokkades los.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:56

Dat lijkt mij heel spannend := En ik weet eigenlijk niet of ik het durf...

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:36

Lekker bezig Jelske! Fijn dat het zo goed ging en je nu lekker verder kunt trainen.

Mijn prachtige hengstveulen heeft toch nog een nieuwe eigenaar weten te vinden :D

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:04

Gefeliciteerd Dennenboom, wanneer mag hij het huis uit?

Onze merrie nu ruim 2 weken zonder veulen. Die is enorm snel veranderd: fysiek echt opgeknapt en weer een prachtig pikzwart (winter) glanzend wintervachtje.

En weer een fijne menles gehad! Ze pakt het weer super op.
Afbeelding

Jullie nog een beetje de nieuwe lichting hengsten dit jaar gevolgd? We hebben alweer een favoriete op het oog die we mogelijk volgend dekseizoen op het oog hebben.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:29

Half november gaat hij weg :)

Fijn SunnyHorse!

Ik heb ze niet heel goed gevolgd, heb wel 12 november genoteerd :wow:

Welke hengst hebben jullie op t oog?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:36

Nu heet ie nog Kanne, de Ulbran x Thorben hengst. Uiteraard nog in het echt zien, en hij moet zijn brevet nog halen, maar hij lijkt mooi te passen op onze merrie.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 07:43

Wat fijn Dennenboom! Blijft hij in de buurt?

Mooi hé Sunny? Dat gitzwarte? Ik geniet er ook van. Ziet er wel prachtig uit voor de wagen :o Ik ben daar altijd van gecharmeerd.

Moest gisteren enorm lachen om Pit, die staat dus van de ene op de andere dag vol in de rui. Reden te meer om de roskam erbij te pakken. Nu heeft ze dat altijd heerlijk gevonden - evenals krabbelen - maar nu helemaal. Ze gaat er he-le-maal voor staan. En dan die bekken die ze erbij trekt... :') Om te gieren!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:12

SunnyHorse schreef:
Nu heet ie nog Kanne, de Ulbran x Thorben hengst. Uiteraard nog in het echt zien, en hij moet zijn brevet nog halen, maar hij lijkt mooi te passen op onze merrie.

Oh ja, ik weet welke hengst dat is. Hopelijk haalt hij zijn brevet!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:12

_Jelske schreef:
Wat fijn Dennenboom! Blijft hij in de buurt?

Mooi hé Sunny? Dat gitzwarte? Ik geniet er ook van. Ziet er wel prachtig uit voor de wagen :o Ik ben daar altijd van gecharmeerd.

Moest gisteren enorm lachen om Pit, die staat dus van de ene op de andere dag vol in de rui. Reden te meer om de roskam erbij te pakken. Nu heeft ze dat altijd heerlijk gevonden - evenals krabbelen - maar nu helemaal. Ze gaat er he-le-maal voor staan. En dan die bekken die ze erbij trekt... :') Om te gieren!

Hij blijft niet in de buurt. Maar wel een goed plekje :)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:44

Toch fijn als je dat weet denk ik :o

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 15:06

Poging 312 om passende peesberschermers te vinden voor Jelske. We hebben inmiddels strijklappen van Cavallo in gebruik die net passen en voor the time being gewoon prima zijn.

Afbeelding

We hebben inmiddels ingeslagen:
    - Eskadron All-round voor- en achterbeschermers
    - Kentucky 3D Spacer beenbeschermers voor voor en achter
    - Horsegear Lexi strijklappen (extra full!!)

Als horsegear past heb ik daar wel de kanttekening bij dat ik bang ben dat het te warm wordt en snel vies/slecht schoon te maken is… :\

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 00:18

M'n stalhouder heeft die van lemieux voor haar Fries. Andere merken waren te klein of bleven draaien, deze heeft ze een maand en bevallen goed.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 11:49

Lys_PPA schreef:
M'n stalhouder heeft die van lemieux voor haar Fries. Andere merken waren te klein of bleven draaien, deze heeft ze een maand en bevallen goed.

Deze houd ik even in gedachte.

Kentucky gaat terug naar de winkel. Eskadron past wel, maar ik denk dat ik dat type beenbeschermers niet zo wat vind (zijn die hoge, ook voor achter). Die van Horsegear (met dat bont) passen wel volkomen, zoals ze horen te zitten. Dus ik heb daar ook de beschermers voor de voorbenen bij besteld. Even kijken wat die doen.

Gisteren even stapwerk gedaan met Jels en die bontjes worden echt heel snel vies. Ik moet wel uit gaan zoeken hoe ik die het beste schoon kan maken… -O-
Als de voorbeen-beschermers ook goed passen kan ik nog overwegen om die van Eskadron toch ook weer terug te sturen. :roll:

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:32

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:00

Gelukt hoor *\o/*

Vandaag heerlijk genoten van een prachtige herfstrit. Ruim 17 km.
Goede oefening, over twee weken gaan we aantal dagen naar de Veluwe.

Afbeelding