[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:21

We volgen gewoon netjes het schema van testen en ontwormen. Al is testen bij haar redelijk overbodig gebleken, in alle jaren dat ik haar heb, blijft ze zomers positief testen op de kleine rode bloedworm. Heel soms zie ik ze ook in de mest, maar heel vaak niet eens.
En verder gewoon dagelijks de wei/stal/paddock uitmesten zodat ze het niet verspreid. En die mest gaat bij een koeienboer over het land, niet over ons eigen land. En tot nu toe werkt dat ook goed voor de rest van de paarden. Ik weet niet zo goed wat ik nog meer moet of zou moeten doen. Want iedereen doet het goed en is verder hartstikke gezond. Dus dit houden we maar vol.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:26

En ontworm je haar wel na iedere positieve mestonderzoek? Hoevaak per jaar kom je dan ongeveer?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:52

Ja,elke keer ontwormen. Ik zit dan op 4x per jaar ofzo?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:54

Mooi dat het zo lukt! Nu zal ik ophouden met mijn (ont)wormen obsessie :+

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:30

:)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:52

Alle paarden die in de achtergrond staan te gluren. haha :')

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 07:13

Wat een plaatje Absolem! :wow:

Jels is weer rad *\o/*
Van 't weekend even kort aan de longe gehad en het leek erop alsof alles - voor wat betreft de beweging - weer is zoals het hoort te zijn. Hoeven zijn nog niet helemaal hersteld maar hoefsmid was er gisteren en die is niet ontevreden.
Hoefbevangenheid uit het verleden is geen zekerheid, wel dat ze ca. april/mei dit jaar ziek is geweest of iets onder de leden heeft gehad. Er lijken zich wat afvalstoffen/troep "in/bij de kroonrand op te hopen" maar de ontsteking lijkt weg, antibioticakuur is bijna af en als we weer meer kunnen bewegen met haar zou dat zichzelf allemaal op moeten lossen.

Hoefsmid was ontzettend tevreden over Pit haar benenstand. Aanvankelijk had ze voor een x-stand en kon ze haar (voor)knie niet goed strekken. Eind augustus was het al een stuk verbeterd, toen heeft de hoefsmid haar van voor een stuk achterover gezet. Stand is nu nagenoeg goed. Strekken doet ze goed, alleen als ze moe is heeft ze nog wat knikkebeentjes. Als ze eenmaal sterker wordt zal dat wel verdwijnen.

Al met al gaf dit een hoop opluchting. O:)

Nu had ik van 't weekend gelezen dat Patrick Molenaar komende week weer rondes gaat rijden om les te geven op locatie. Hopelijk kan hij mij nog inplannen, want ik wil het echt heel graag weer oppakken :Y)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:37

Absolem, zelfs van de paarden om jullie heen hebben jullie bekijks, hahaha. Mennen is een mooie work-out voor je jonkie. Leuk om te zien.

Fijn dat jullie weer ea kunnen oppakken. Rustig opbouwen lijkt mij.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:50

Leuk Absolem, en hij doet het heel braaf :j

Hier gelukkig de wormen nog altijd onder controle kunnen houden. Twee jaar geleden wel een jonkie die echt steeds heel veel spoelwormen had.

Hier gister ook weer onze drie jarige redelijke groene merrie ingespannen. Voor het eerst ging ze echt even aan de kletter. En zul je net zien, enorm veel ruimte en ze neemt de hele omheining mee. Paaltje voor paaltje vloog alles door de lucht :x Dat hielp niet om haar te kalmeren zeg maar := Gelukkig liet ze zich naar een paar honderd meter wel weer sturen en konden we haar uit laten lopen. Was even een spannend momentje maar uiteindelijk heel fijn kunnen rijden en zelfs de weg en het bos nog even ongewenst om er maar meteen weer door te zijn. Manlief is vandaag dus druk met de omheining opnieuw plaatsen :=

Las ook nog iets over castreren. Wij brengen de hengsten naar de opfok en als ze met twee en een half weer naar huis komen dan bekijken we of ze sterwaardig zouden kunnen zijn. Dan gaan ze naar de eerste bezichtiging of ze worden als twee en half jarige hengst verkocht. Eentje hebben we aangehouden en gecastreerd nadat hij niet verder mocht na de tweede bezichtiging. Die rijd ik nu in de dressuur.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:07

Hij was het nog niet vergeten na bijna een jaar niet voor de wagen te hebben gestaan.

Dit filmpje is gemaakt voor een geïnteresseerde die met 'm wil gaan tuigen. Mocht dit doorgaan dan koop ik komend jaar een nieuw veulen. Een kennis van me heeft hillbrand gebruikt op zijn bartele ster merrie.

En als daar een hengstje uitkomt duik ik er op af mits jelske dan verkocht is.

Deze bartele merrie heeft een dochter van Hette die dit jaar ook ster geworden is. En ik merkte aan mezelf dat ik er toch bijzonder enthousiast van wordt gezien hillbrand een zoon van Hette is en ik eigenlijk altijd al een Hette wou hebben.

En het paard wat ik voor jelske reed was een bartele. Waar ik goed ziek van was toen die onder mijn kont vandaan verkocht werd.

Mocht jelske verkocht worden. Ga ik hard duimen op een gezond hengstveulen. Begin ik opnieuw. Maar wel een goed gevoel over de hele situatie ipv gedwongen en rottig omdat ik m'n paard kwijt ben. En ik heb dan ook meteen een spaarcentje op de bank waardoor ik niet meer elke maand bang hoef te zijn voor onverwachte tegenslagen.

Dit besluit voelt goed nu.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:07

Dubbel

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:33

Lastig besluit Absolem maar het komt heel helder over. Goed gedaan!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:56

Klinkt als een plan Absolem :D

En jeetje, wat heeft mijn telefoon de autocorrectie veel gebruikt en wat woorden veranderd. Hopelijk nog te begrijpen :=

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:42

Klinkt over nagedacht Absolem. Hopelijk gaat alles volgens plan.

Jinthe: Dat was even een spannend moment dus. Gelukkig goed afgesloten

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:58

Het was zeker even spannend Sunny, zeker toen ze ook begon te bokken. We weten nog altijd niet waarom ze vertrok. Ze is wel gevoelig maar nu zette ze echt opeens aan. Gelukkig daarna goed en ontspannen kunnen rijden. Woensdag weer :Y)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 14:59

Jinthe1 schreef:
Leuk Absolem, en hij doet het heel braaf :j

Hier gelukkig de wormen nog altijd onder controle kunnen houden. Twee jaar geleden wel een jonkie die echt steeds heel veel spoelwormen had.

Hier gister ook weer onze drie jarige redelijke groene merrie ingespannen. Voor het eerst ging ze echt even aan de kletter. En zul je net zien, enorm veel ruimte en ze neemt de hele omheining mee. Paaltje voor paaltje vloog alles door de lucht :x Dat hielp niet om haar te kalmeren zeg maar := Gelukkig liet ze zich naar een paar honderd meter wel weer sturen en konden we haar uit laten lopen. Was even een spannend momentje maar uiteindelijk heel fijn kunnen rijden en zelfs de weg en het bos nog even ongewenst om er maar meteen weer door te zijn. Manlief is vandaag dus druk met de omheining opnieuw plaatsen :=

Las ook nog iets over castreren. Wij brengen de hengsten naar de opfok en als ze met twee en een half weer naar huis komen dan bekijken we of ze sterwaardig zouden kunnen zijn. Dan gaan ze naar de eerste bezichtiging of ze worden als twee en half jarige hengst verkocht. Eentje hebben we aangehouden en gecastreerd nadat hij niet verder mocht na de tweede bezichtiging. Die rijd ik nu in de dressuur.

Ik had hier een beetje overheen gelezen :# Sorry!
Alleen al met het lezen giert de adrenaline door mijn lijf - beelddenker zijn helpt hier overigens niet bij. Manlief zal er ook niet blij mee zijn geweest :=

Thijs heeft ook al meerdere keren geholpen met de afrastering repareren (Pit lijkt nogal een sloper, hopelijk trekt dat nog bij). Maar Thijs is bepaald geen fan van dergelijke klusjes.

Gisteren weer een beetje met Jels gewerkt <3 Ik word er blij van, merrie wordt er blij van, op een gegeven moment stond Thijs zelfs stilletjes naar haar te kijken terwijl hij over het hek hing. Ik reken mij gelukkig met dat dier.

Ondertussen: Pit is 132 dagen oud. En groeit hard. Heel hard. Had eigenlijk het idee om vanaf 100 dagen iedere 25 dagen een standfoto te maken en op te meten - bijna gelukt. Het is op dag 131 geworden. Mag ik even spamen?

Tjitske dag 0 - stokmaat ca. 1m
Afbeelding

Dag 100 - stokmaat 1.17m
Afbeelding

Dag 131 - stokmaat 1.25
Afbeelding

<3 Ik ben een beetje ondersteboven van hoe hard ze feitelijk groeit, maar ik vind het heel leuk om te zien hoe zij zich ontwikkeld.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 23:04

Leuk die groei foto’s.
Ik vind het ook bizar hoe snel ze groeien.
Van een wiebelig in de kreukels naar in No time van die stoere knotsen!

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:43

Hier doet de kleine meid het fantastisch ze glimt je tegemoet! Ze is ook zo knap!
Afbeelding

Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:49

Oja Stephanie, wat een glimworm!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:53

SunnyHorse schreef:
Leuk die groei foto’s.

Nou, je haalt de woorden uit mijn mond! :')

Stephanie: ik heb t al eens gezegd geloof ik, maar dat kolletje vind ik zo enig… <3

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:42

_Jelske schreef:
SunnyHorse schreef:
Leuk die groei foto’s.

Nou, je haalt de woorden uit mijn mond! :')

Stephanie: ik heb t al eens gezegd geloof ik, maar dat kolletje vind ik zo enig… <3

Ja dat kolletje is de rede dat ik in eerste instantie verliefd op d'r werd <3 . Ben ook echt blij dat ze er zo goed uitziet ondanks net bij mama weg en een compleet nieuwe omgeving en routine. Ze is nu pas 1,5 week bij mij

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:51

Dan heb je in ieder geval eer aan jouw werk!

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 11:03

Absolem, wat fijn dat het zo goed gaat met de driejarige, en hopelijk pakken de plannen uit zoals je wil!
Jinte lijkt me dood eng, ik ben niet gemaakt voor mennen!
Jelske Heb je wel eens gekeken naar kokosvezels? kun je voeren in de vorm van coolstance Te verkrijgen bij pure paardenvoeding. Zijn een bom vet en eiwit zonder zetmeel. Ik vind het echt top spul en ze komen er heel snel van aan ook in spieren. Als ze zo gevoelig is voor hoefbevangenheid, of wat ze ook gehad mag hebben, zou ik zelf niet zoveel zetmeel durven voeren. Ook afvalstoffen kunnen ze minder goed kwijt als de darm door veel zetmeel niet goed functioneert

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:56

Ze is niet gevoelig voor hoefbevangenheid hoor ;) sterker nog, haar voerbeleid is al behoorlijk arm voor wat betreft zetmeel en suikers.

Haar voer momenteel is rijk aan eiwitten (en vetten) en vitaminen en voldoet goed aan haar behoeften. Sterker nog: het voldoet zo goed dat we wat minder kunnen gaan voeren. :o we zitten straks nog steeds een stukje boven haar basisbehoefte zodat ze aan blijft komen, maar het vraagt minder van haar maag-/darmstelsel om te verwerken.

Ik heb zojuist bevestiging gehad dat ik donderdag in elk geval weer les heb in werken aan de dubbele longe van Patrick Molenaar! Super veel zin in :D
Eerste les met Jels en het gaat mij hoe dan ook helpen om haar te helpen. Het is even zien hoe lang ze het vol houd (hopelijk 30-45min).

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:21

Wat leuk! En fijn dat het zo goed gaat