Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WimL schreef:Ok, nu bestaan er mss geen albino's, maar morgen kan er eentje geboren worden. Heel gewoon paardje, op het kleurtje na, mss wel met twee zwarte friese ouders, en perfect in staat om een jaar of twintig te worden.
WimL schreef:![]()
Heb je mss een sluitend argument dat mijn stelling weerlegt? Albinisme is een mutatie die plots kan optreden, dus waarom niet?
De mutatie kan nadien wel doorgegeven worden aan nakomelingen.
Verhaaltje daarover: in Midden-Amerika is er een indianenvolkje waar albinisme aan veel hogere percentages dan gemiddeld voorkomt. Wetenschappers vroegen zich af hoe dat dat komt, en stelden een onderzoek in. Die indianen wonen in grotten en de mannen gaan overdag naar de velden om te werken, de vrouwen blijven thuis. Niets abnormaals zou je denken, ware het niet dat de albinomannen, die vanwege de zon niet op het veld kunnen gaan werken ook thuis moeten blijven bij al die vrouwen waarvan de mannen de hele dag uit werken zijn...
MonicaG schreef:Witte friesen bestaan niet, alleen zwarte![]()
Als het een witte, een vos of weet ik veel is, is het een kruising
ponyzotje schreef:Dat is zever, mellamoshan. Er zijn meer voor's dan tegen's, de grootste voor is dat het bij ALLE andere diersoorten ook kan, en dat er geen reden is om aan te nemen dat het bij paarden niet kan. Zover als we nu staan, betekent dit dat we er gewoon bijna moeten vanuitgaan dat het wel kan.
De grote verwarring op internet is er tussen OLWS, wit, verdunningen en albino. Die is er overal.
Dat wetenschappers hier niet aanwezig zijn slaat op niets: de wetenschap is alomtegenwoordig én toegankelijk. Alleen is 'google' gemakkelijker. Elk wetenschappelijk naslagwerk kan worden geraadpleegd. Zoals ik al enkele malen eerder heb gezegd, heb ik een albino paard gezien in het boek van Wissdorf, maar dat mag ik niet kopiëren en hebben andere mensen niet, dus laat ik vallen. Web of science, pudmed... zijn alle toegankelijk.
Het is gewoon jammer dat diegenen die de instelling hadden dat het niet kan, eraan blijven vasthangen zonder te letten op enig bewijs in een of andere richting. Dan heb je echt wel oogkleppen op, waardoor je niet openstaat voor andere meningen.
Jammer, dat er geen bewijzen komen, ook niet van mensen die claimden albinopaarden te kennen...
WimL schreef:![]()
Heb je mss een sluitend argument dat mijn stelling weerlegt? Albinisme is een mutatie die plots kan optreden, dus waarom niet?
De mutatie kan nadien wel doorgegeven worden aan nakomelingen.
Verhaaltje daarover: in Midden-Amerika is er een indianenvolkje waar albinisme aan veel hogere percentages dan gemiddeld voorkomt. Wetenschappers vroegen zich af hoe dat dat komt, en stelden een onderzoek in. Die indianen wonen in grotten en de mannen gaan overdag naar de velden om te werken, de vrouwen blijven thuis. Niets abnormaals zou je denken, ware het niet dat de albinomannen, die vanwege de zon niet op het veld kunnen gaan werken ook thuis moeten blijven bij al die vrouwen waarvan de mannen de hele dag uit werken zijn...
NicoleKelos schreef:
horseyfries schreef:Er is wel een reden om aan te nemen dat het bij paarden niet kan. Als het wel echt voor zou komen dan zouden er bewijzen genoeg te vinden zijn immers? Het is niet moeilijk om van een bijna uitgestorven tijger een albino te vinden want die wordt wereldberoemd, waarom denk je dat dat bij paarden anders zou zijn? Ze zijn er simpelweg niet!
En als je wetenschappers wilt horen, bel dan eens naar het DNA onderzoeksinstituut van Haeringen. Zij zullen je dat wel vertellen.
Riemke schreef:hallo allemaal, kom hier even binnenvallen en de discussie is flink bezig!
Ik ben zo vriendelijk geweest om even de ECHTE wetenschappeliijke literatuur door te zoeken voor jullie! Heb een wetenschappelijk artikel gevonden in het tijdschrift Genetics met alles over kleurvererving bij paarden. Er staat ook een stukje over albinisme in! Dit is de link maar ik weet niet of jullie die kunnen openen..http://www.genetics.org.ezproxy.library.wur.nl/cgi/reprint/33/1/22 ik zal daarom alles even goed lezen, en de belangrijke stukjes quoten!
Citaat:Albinism is the earliest observed and best known of color mutations in most mammals. Mutation to a completely inactive state, of the color gene, expressed by the symbol c, constitutes when homozygous, cc, a true and complete albino having a wholly unpigmented skin, coat, and eyes. The eyes appear pink bxause of the red blood corpuscles in the back of the eye, the red color of which “shows through” because not screened by intervening pigment cells as in the eyes of animals of normal full color. Familiar examples of true albinos are found in white mice, white rats, and the commonest
variety of white rabbit.
Citaat:No true albino mutation of the color gene is known among horses, though several varieties of white horse
are popularly known as albinos.
Citaat:True albino horses are unknown, but the name albino has been applied to
certain combinations of the basic color genes A and B with the gene for dominant
dilution D, as indicated in table 3. The name albino has also been applied
to white horses which possess a gene for dominant white, epistatic in crosses
with all colored types of horses.
MonicaG schreef:Witte friesen bestaan niet, alleen zwarte![]()
Als het een witte, een vos of weet ik veel is, is het een kruising