Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 16:41

oké wat ik dus wou zou zeggen. ik heb al redelijk wat ervaring met paarden maar nog niet echt met hengsten of jonge paarden. ik neem al les met frederick decleir. maar ik wil dus zelf ook oefenen en ervaring opdoen. Ik ben van plan om hem te castreren maar nu nog niet. Het probleem dat ik nu wou uitleggen is als we hem naar de longeercirkel brengen (met hoofdstel, longe en de longeerzweep om hem tijdens de route naar de longeercirkel te corrigeren) als we bij de longeercirkel aankomen dan rent hij de longeercirkel in en begint te galopperen mijn moeder laat hem eerst een paar rondjes galopperen en laat hem daarna een overgang maken naar draf. We proberen hem dit nu af te leren om te rennen in de longeercirkel. Bij de lesgever deed hij dit ook en hij wou ook rollen met zadel op. De lesgever heeft dan direct met de zweep getikt en hij sprong rechtop. Hij heeft dit een paar keer willen doen. we proberen hem zo goed mogelijk op te voeden maar we willen dat hij ook eens kan rollen in vrijheid. dit moeten we hem ook nog aan leren. dus wat hebben we in het kort gedaan. dit is ons schema van dit weekend dat geweest is:
zaterdag: longeren
zondag: longeren
maandag: waarschijnlijk weer longeren
ik weet niet wat ik de andere dagen nog kan doen met hem

nu gaat het over de merrie wintoe
we hebben eerst iedere dag aan de hand gestapt en daarna even gedraaft dat zag er goed uit dus heeft mama gisteren een les gevraagd om te kijken of ze nog kreupel liep maar dat was niet het geval.

de dingen die ik gekocht heb is dit:
- een longeersingel
- een longeer band (zie foto)
Afbeelding
- een eskadron control halster (zie foto)
Afbeelding

anjali

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:07

Ik vraag dit niet specifiek aan ts maar in het algemeen. Zij post een foto van een longeerband. Ik zie hier ook wel eens mensen daarmee werken. maar,waar dient dat toch voor??????

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 17:09

anjali schreef:
Ik vraag dit niet specifiek aan ts maar in het algemeen. Zij post een foto van een longeerband. Ik zie hier ook wel eens mensen daarmee werken. maar,waar dient dat toch voor??????

voor de achterhand te activeren dacht ik

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:10

Ik ben zelf geen fan van longeerhulpen.

Als ik je bericht lees, zie ik een paard geen idee heeft wat er van hem gevraagd wordt. Hij doet zijn best en gaat rennen, voorgaande keren moest hij dit ook van jullie doen, zal wel goed zijn.

Eerste wat ik denk, bit er uit, hij doet nog veel te gek om stabiel te zijn, op deze manier kan er een negatieve associatie ontstaan met het bit en dat ga je merken met rijden.
Neem een kaptoom, hiermee plaats je de schedel ipv dat je je paard ergens naar toe probeert te trekken.

Doe dan eens een paar stappen terug en begin bij de basis.
Leer hem zijn hoofd laten zaken en wijken voor druk.
Als hij begrijpt wat je vraagt, zal hij dit ook eerder doen.

Leer hem dus eerst toe te geven aan druk. Als je een touw op de kaptoom ring hebt geef je druk naar beneden, zachtjes (!). Als hij zijn hoofd laat zakken beloon je hem.
Doel: als jij aan het longeren bent en je neemt je lijn iets aan, dan zal hij zijn hoofd laten zakken naar een nagevelijke positie.

Wijken voor druk.
Heb je een menzweep? Gooi het koortje richting de buiten achterhand ter hoogte van de flank. Wiebel met het koortje van je zweep. Pas op, de eerst x kunnen ze heftig reageren op dat gevoel.
Hij zal weg stappen van dat flubbeltje. Doet hij dit niet, maak je de beweging wat groter en tik je hem aan.
Beloon hem als hij weg stapt van dat flubbetje.
Dit kan je dus oefenen aan de voor en achterhand.
Als hij dat doet als je er naast staat kan je het uitbouwen naar afstand, je hoeft dan alleen nog te wijzen naar de plek die je wilt plaatsen.

En zeker niet onbelangrijk, leer hem rustig van je weg stappen. Oefen de leidende en volg positie. Doe het ook terwijl je zelf achteruit loopt, houdt je persoonlijke ruimte continu goed in de gaten. Vanuit de volg positie is het weg stappen vaak het lastigste, hij moet het nu zelf doen.
Als de volg positie beter is, ga je die ook verder uitbreiden wbt afstand. Zo kan je hem dus uiteindelijk rustig (!) de volte op sturen.

En met de andere oefening kan je hem dan plaatsen en nagevelijk vragen op de volte.

Vraag hem naar binnen en naar buiten te laten gaan, houdt zijn lichaam in de gaten, blijft hij in balans of heeft hij bijsturing nodig.

Als dit allemaal stabiel is, dan ben je denk ik al een heel eind verder.

En met deze basis dingen kun je dus ook een start maken met wijken, schouder binnenwaarts, travers etc.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 17:12

KellyR schreef:
Ik ben zelf geen fan van longeerhulpen.

Als ik je bericht lees, zie ik een paard geen idee heeft wat er van hem gevraagd wordt. Hij doet zijn best en gaat rennen, voorgaande keren moest hij dit ook van jullie doen, zal wel goed zijn.

Eerste wat ik denk, bit er uit, hij doet nog veel te gek om stabiel te zijn, op deze manier kan er een negatieve associatie ontstaan met het bit en dat ga je merken met rijden.
Neem een kaptoom, hiermee plaats je de schedel ipv dat je je paard ergens naar toe probeert te trekken.

Doe dan eens een paar stappen terug en begin bij de basis.
Leer hem zijn hoofd laten zaken en wijken voor druk.
Als hij begrijpt wat je vraagt, zal hij dit ook eerder doen.

Leer hem dus eerst toe te geven aan druk. Als je een touw op de kaptoom ring hebt geef je druk naar beneden, zachtjes (!). Als hij zijn hoofd laat zakken beloon je hem.
Doel: als jij aan het longeren bent en je neemt je lijn iets aan, dan zal hij zijn hoofd laten zakken naar een nagevelijke positie.

Wijken voor druk.
Heb je een menzweep? Gooi het koortje richting de buiten achterhand ter hoogte van de flank. Wiebel met het koortje van je zweep. Pas op, de eerst x kunnen ze heftig reageren op dat gevoel.
Hij zal weg stappen van dat flubbeltje. Doet hij dit niet, maak je de beweging wat groter en tik je hem aan.
Beloon hem als hij weg stapt van dat flubbetje.
Dit kan je dus oefenen aan de voor en achterhand.
Als hij dat doet als je er naast staat kan je het uitbouwen naar afstand, je hoeft dan alleen nog te wijzen naar de plek die je wilt plaatsen.

En zeker niet onbelangrijk, leer hem rustig van je weg stappen. Oefen de leidende en volg positie. Doe het ook terwijl je zelf achteruit loopt, houdt je persoonlijke ruimte continu goed in de gaten. Vanuit de volg positie is het weg stappen vaak het lastigste, hij moet het nu zelf doen.
Als de volg positie beter is, ga je die ook verder uitbreiden wbt afstand. Zo kan je hem dus uiteindelijk rustig (!) de volte op sturen.

En met de andere oefening kan je hem dan plaatsen en nagevelijk vragen op de volte.

Vraag hem naar binnen en naar buiten te laten gaan, houdt zijn lichaam in de gaten, blijft hij in balans of heeft hij bijsturing nodig.

Als dit allemaal stabiel is, dan ben je denk ik al een heel eind verder.

En met deze basis dingen kun je dus ook een start maken met wijken, schouder binnenwaarts, travers etc.

heel erg bedankt voor deze informatie hier ben ik iets mee :D :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:20

Chanelle007 schreef:
anjali schreef:

Achterhand activeren doe je niet met hulpteugels ;)
Lastig uit te leggen via bokt hoe je dit wel kunt doen. Daarom is een instructeur nodig, die kan direct meekijken en zeggen wat je op welk moment kunt doen.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 17:28

@Dilan93 mag ik vragen waarom?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:33

Chanelle007 schreef:

Waarom je een instructrice nodig hebt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:34

Hoe lang staat hij op stal voor je gaat longeren? Of staat hij de hele dag in de wei/paddock.
Als zo'n dier z'n energie niet kwijt kan vind ik het niet gek dat hij direct gaat rennen

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:38

Kinke schreef:
Hoe lang staat hij op stal voor je gaat longeren? Of staat hij de hele dag in de wei/paddock.
Als zo'n dier z'n energie niet kwijt kan vind ik het niet gek dat hij direct gaat rennen

Dit is voor mij de belangrijkste vraag. Een paard van 4 elke dag longeren omdat hij anders gek wordt,is nefast voor zijn gestel, zeker als hij iedere keer als een gek ik kleine cirkels rent.

Het is normaal dat een jonge hengst veel energie heeft, maar als je daar niet goed mee omgaat, is hij heel snel kapot. 7 dagen per week longeren is niet gezond en zeker niet voor een jong paard. Dus het beste is elke dag buiten komen (als ruin kan hij dan spelen met andere paarden, dat is eigenlijk het ideale scenario) en maar 4 keer per week echt iets fysiek doen zoals longeren en hem op de andere dagen vooral mentaal uitdagen zoals bijvoorbeeld grondwerk wat niet fysiek uitdagend is. Je kan ook kijken of hij wil spelen met zo'n grote bal als hij alleen lostaat. Je moet durven een beetje creatief te zijn.

Maar de beste oplossing is snel castreren en in een groep elke dag buiten. Dan krijg je meestal een redelijk stabiel paard qua energie omdat ze de kans krijgen het zelf te managen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:44

SinneJ schreef:
Maar de beste oplossing is snel castreren en in een groep elke dag buiten. Dan krijg je meestal een redelijk stabiel paard qua energie omdat ze de kans krijgen het zelf te managen.

Amen _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:47

Ik lees hier al een hele hoop dingen die in de basis al fout gaan. Meteen laten rennen als hij in de longeercirkel komt?? Het resultaat hiervan is dat hij dus weet dat hij steeds mag rennen en steeds eerder gaat beginnen met drammen. Rennen en rollen doet hij op de wei maar. Aan de longeerlijn heeft die zich te gedragen. Dat houd ook in dat die in stap de longeercirckel in gaat en pas gaat draven of galopperen op het moment dat jij dit aangeeft.

Ik rijd op dit moment ook een paard die in het begin wilde rollen met zadel om onder het werk uit te komen. 3 keer heeft die het gedaan en 3 keer een flinke schop onder zijn buik gehad. Hij heeft het nooit meer gedaan. Ik weet niet of jouw paard gaat liggen om onder het werk uit te komen of dat hem echt iets dwars zit. Ga dit eerst uitzoeken

En iedere dag longeren met zo’n jong dier is niet verstandig als je hem lang heel wilt houden. Zijn energie kan die kwijt als die op de wei staat of als je hem losgooit in de bak, op jouw commando.

Ik lees dat je inmiddels les hebt, vraag je instructeur om tips en ga met hem aan de slag met grondwerk. Uit je de berichten die je plaatst blijkt dat je de nodige ervaring mist. Vraag het dan liever aan je instructeur die met je mee kan kijken ipv op bokt.

En nogmaals: castreren!!!

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 17:48

Dilan93 schreef:
Chanelle007 schreef:

Waarom je een instructrice nodig hebt?

waarom je geen hulpmiddelen mag gebruiken

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 17:50

KellyR schreef:
SinneJ schreef:

Amen _/-\o_

ik ga hem sowieso laten castreren maar nu gaat het echt niet

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:52

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:59

Chanelle007 schreef:

Ik ken de reden natuurlijk niet, maar ik heb ook de indruk dat de invloed van het hengst zijn wordt onderschat. En hoe langer je wacht, hoe meer van die gewoonten die hij nu ontwikkelt onder invloed van hormonen hij zal aanleren. En die zullen niet zomaar verdwijnen als hij gecastreerd is.

Bv: een hengst zal sneller drammen, dus het meteen rennen in de longeerpiste zal bij een hengst strenger moeten aangepakt worden. Je hebt het nu een paar keer toegelaten, dus je hebt dit probleem echt zelf veroorzaakt, door onkunde. Dat is geen beschuldiging, maar je moet begrijpen hoe een paard leert, want jij leert je paard slechte gewoontes aan zonder dat je het beseft. Hij heeft energie, hij vindt dat rennen wel fijn, dus je zal hem echt moeten corrigeren om dat af te leren en dat is jammer, want dat is een conflict dat vermeden had kunnen worden.

Dus je maakt het jezelf enorm veel moeilijker, maar ook hem.

Als je hem niet castreert, zal je deze problematiek serieus moeten gaan nemen, want je kan hem nu met momenten al niet houden (bv bij het binnengaan van de longeerpiste) en dat kan heel snel gevaarlijk gaan worden.

En sorry, maar dat heeft 90% van hier zien aankomen al van juni vorig jaar toen je hem gekregen hebt.

edit; En vergeet niet dat het vaak erger wordt als het echt koud is!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:02

_lauraaa_ schreef:
Ik lees hier al een hele hoop dingen die in de basis al fout gaan. Meteen laten rennen als hij in de longeercirkel komt?? Het resultaat hiervan is dat hij dus weet dat hij steeds mag rennen en steeds eerder gaat beginnen met drammen. Rennen en rollen doet hij op de wei maar. Aan de longeerlijn heeft die zich te gedragen. Dat houd ook in dat die in stap de longeercirckel in gaat en pas gaat draven of galopperen op het moment dat jij dit aangeeft.

Ik rijd op dit moment ook een paard die in het begin wilde rollen met zadel om onder het werk uit te komen. 3 keer heeft die het gedaan en 3 keer een flinke schop onder zijn buik gehad. Hij heeft het nooit meer gedaan. Ik weet niet of jouw paard gaat liggen om onder het werk uit te komen of dat hem echt iets dwars zit. Ga dit eerst uitzoeken

En iedere dag longeren met zo’n jong dier is niet verstandig als je hem lang heel wilt houden. Zijn energie kan die kwijt als die op de wei staat of als je hem losgooit in de bak, op jouw commando.

Ik lees dat je inmiddels les hebt, vraag je instructeur om tips en ga met hem aan de slag met grondwerk. Uit je de berichten die je plaatst blijkt dat je de nodige ervaring mist. Vraag het dan liever aan je instructeur die met je mee kan kijken ipv op bokt.

Bij mij wordt er niet onder de buik geschopt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:06

TS, mag ik vragen waarom je geen draaimolenpaard koopt? Die hoef je niet te castreren. Je hoeft niet na te denken wat je ermee moet doen. Ze hoeven niet in de wei. Het maakt niet uit in welke stalling ze staan, zolang ze niet opgevroten worden door de ratten / muizen of totaan de koten in het water staan. Het maakt niet zoveel uit of het een jonge of een oude is, als je op knoppie X drukt, doet ie knoppie X.

Ik lees alleen maar wij-wij-wij in je verhalen. En ik snap dat je afhankelijk bent van ouders en anderen. Maar dat vind ik voor een jonge hengst, die het allemaal niet meer snapt (want geen juiste instructies) ontzettend sneu.

Castreren kon eerst niet, want er waren vliegen.
Daarna niet, want je wilde nog sperma hebben
En nu zijn er geen vliegen en is er weer een andere reden.

Wanneer gaan jullie kijken naar wat je paard nodig heeft? Wanneer gaan jullie luisteren naar je paard, want het dier schreeuwt het uit dat ie zich onbegrepen voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:07

anjali schreef:
_lauraaa_ schreef:

ieder zn eigen mening :) bij mij wordt er niet gerold met zadel, geschopt en alle andere idioot gedrag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:09

Chanelle007 schreef:
anjali schreef:

[/quote]

Ik ben ook niet zo'n voorstander van zo'n longeerband. Ik zie het ook wel als een hulpmiddel voor wat minder handige longeurs (want in principe kun je het door laten treden van de achterhand beter bereiken met behulp van je zweep. Het risico van zo'n band is toch ook dat je hem niet goed afstelt. Verder moet je paard zeker niet kreupel zijn of disbalans hebben. En ik vind ook echt dat als je paard kreupel is geweest alleen nacontrole bij de dierenarts kan uitwijzen of het dat niet meer is. Daar hebben we zelf niet een voldoende goed oog voor, ook al ben je nog zo ervaren.
Als je zo'n band gebruikt; je paard moet zijn eigen balans zien te vinden. Zo te zien zit hij mij nu te strak. Dan geeft hij teveel weerstand en dat kan een ongetraind paard ook niet hebben.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 18:10

SinneJ schreef:
Chanelle007 schreef:

Ik ken de reden natuurlijk niet, maar ik heb ook de indruk dat de invloed van het hengst zijn wordt onderschat. En hoe langer je wacht, hoe meer van die gewoonten die hij nu ontwikkelt onder invloed van hormonen hij zal aanleren. En die zullen niet zomaar verdwijnen als hij gecastreerd is.

Bv: een hengst zal sneller drammen, dus het meteen rennen in de longeerpiste zal bij een hengst strenger moeten aangepakt worden. Je hebt het nu een paar keer toegelaten, dus je hebt dit probleem echt zelf veroorzaakt, door onkunde. Dat is geen beschuldiging, maar je moet begrijpen hoe een paard leert, want jij leert je paard slechte gewoontes aan zonder dat je het beseft. Hij heeft energie, hij vindt dat rennen wel fijn, dus je zal hem echt moeten corrigeren om dat af te leren en dat is jammer, want dat is een conflict dat vermeden had kunnen worden.

Dus je maakt het jezelf enorm veel moeilijker, maar ook hem.

Als je hem niet castreert, zal je deze problematiek serieus moeten gaan nemen, want je kan hem nu met momenten al niet houden (bv bij het binnengaan van de longeerpiste) en dat kan heel snel gevaarlijk gaan worden.

En sorry, maar dat heeft 90% van hier zien aankomen al van juni vorig jaar toen je hem gekregen hebt.

edit; En vergeet niet dat het vaak erger wordt als het echt koud is!

kan ik er iets aan doen dat ik mijn spaarrekening niet kan krijgen om alles te kunnen betalen. dit moet ik eerst hebben voordat ik hem kan castreren

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:10

anjali schreef:

Akkoord dat het niet ideaal is, maar als je een grote, sterke jonge hengst koopt en deze dan toelaat allemaal zaken te doen als rennen in de longeerpiste en rollen met zadel, dan wens ik je heel veel succes om dit met woorden en aanwijzende hulpen op te lossen.

Jij was de eerste om te roepen dat hij hengst moet blijven, dan moet je beseffen dat een hengst houden zonder ervaring zeker niet altijd een vredevol verloop kent.

En het is dan helemaal je eigen schuld dat jij dat dier hardhandig moet corrigeren, want het had voorkomen kunnen worden met betere aanwijzingen.

Je spreekt jezelf echt enorm tegen nu, Anjali. Als je een peace and love situatie wilt, dan koop je een betrouwbare ruin als je nog weinig ervaring hebt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:11

Chanelle007 schreef:
kan ik er iets aan doen dat ik mijn spaarrekening niet kan krijgen om alles te kunnen betalen. dit moet ik eerst hebben voordat ik hem kan castreren

En is dat omdat je per se zijn sperma wil opvangen of is een gewone castratie ook al te duur?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:13

Waarom zou je nu niet kunnen castreren? Een hengst van ons is vorige week nog gecastreerd gewoon waar hij op stal staat op de poetsplaats.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:15

Komt hij nu al buiten? Want anders is het natuurlijk heel logisch dat hij als een malle gaat rennen in de longeerkraal. Dan zet zelfs het braafste paard het op een lopen.
Je kunt dan trainen wat je wilt, maar eerst moeten gewoon de basisvoorwaarden voor elkaar zijn.

Wat bedoel je trouwens met dat je merrie disbalans heeft?