KellyR schreef:Ik ben zelf geen fan van longeerhulpen.
Als ik je bericht lees, zie ik een paard geen idee heeft wat er van hem gevraagd wordt. Hij doet zijn best en gaat rennen, voorgaande keren moest hij dit ook van jullie doen, zal wel goed zijn.
Eerste wat ik denk, bit er uit, hij doet nog veel te gek om stabiel te zijn, op deze manier kan er een negatieve associatie ontstaan met het bit en dat ga je merken met rijden.
Neem een kaptoom, hiermee plaats je de schedel ipv dat je je paard ergens naar toe probeert te trekken.
Doe dan eens een paar stappen terug en begin bij de basis.
Leer hem zijn hoofd laten zaken en wijken voor druk.
Als hij begrijpt wat je vraagt, zal hij dit ook eerder doen.
Leer hem dus eerst toe te geven aan druk. Als je een touw op de kaptoom ring hebt geef je druk naar beneden, zachtjes (!). Als hij zijn hoofd laat zakken beloon je hem.
Doel: als jij aan het longeren bent en je neemt je lijn iets aan, dan zal hij zijn hoofd laten zakken naar een nagevelijke positie.
Wijken voor druk.
Heb je een menzweep? Gooi het koortje richting de buiten achterhand ter hoogte van de flank. Wiebel met het koortje van je zweep. Pas op, de eerst x kunnen ze heftig reageren op dat gevoel.
Hij zal weg stappen van dat flubbeltje. Doet hij dit niet, maak je de beweging wat groter en tik je hem aan.
Beloon hem als hij weg stapt van dat flubbetje.
Dit kan je dus oefenen aan de voor en achterhand.
Als hij dat doet als je er naast staat kan je het uitbouwen naar afstand, je hoeft dan alleen nog te wijzen naar de plek die je wilt plaatsen.
En zeker niet onbelangrijk, leer hem rustig van je weg stappen. Oefen de leidende en volg positie. Doe het ook terwijl je zelf achteruit loopt, houdt je persoonlijke ruimte continu goed in de gaten. Vanuit de volg positie is het weg stappen vaak het lastigste, hij moet het nu zelf doen.
Als de volg positie beter is, ga je die ook verder uitbreiden wbt afstand. Zo kan je hem dus uiteindelijk rustig (!) de volte op sturen.
En met de andere oefening kan je hem dan plaatsen en nagevelijk vragen op de volte.
Vraag hem naar binnen en naar buiten te laten gaan, houdt zijn lichaam in de gaten, blijft hij in balans of heeft hij bijsturing nodig.
Als dit allemaal stabiel is, dan ben je denk ik al een heel eind verder.
En met deze basis dingen kun je dus ook een start maken met wijken, schouder binnenwaarts, travers etc.
heel erg bedankt voor deze informatie hier ben ik iets mee