CPL topic

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:29

Als die snelle reflexen wil ontwikkelen mag die wel even komen oefenen op mijn 21 jarige hoor. Die slaat je zo het licht uit de ogen als je niet oplet.
Cydectin of zalf aanbrengen is al een behoorlijke opgave, ik durf dus ook gern brhandeling te laten doen op haar, zie dat ze de therapeut het ziekenhuis in mept...
Probleem is vooral dat ze ofwel uithaalt, ofwel het even heel rustig laat doen en dan zonder reden of aanleiding plots keihard uitslaat. Je ziet het echt heel moeilijk aankomen...

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:32

De 4 daagse van de Blauwe Hengst is ook echt een basiscursus. Dus puur ook ter preventie, en evt toepasbaar op je eigen dier. Pas in de vervolgcursussen ga je paarden zien die van alles mankeren. Zo kregen wij o.a. een cpl'er en paar eczeempaarden.
Al stond ik tijdens de basiscursus ook 2 3jarigen te doen die het nog nooit ervaren hadden. Zal wellicht per locatie en groep verschillen wat voor paarden het zijn. Blijft toch lastig om oefendieren te vinden.

Haha ja dat bewegen is wel een dingetje. Ik sta soms in de meest onhandige bochten om toch veilig te kunnen werken. Niet elk paard is er in het begin gelijk fan van...

Welke fysio heb jij erbij gehad Anja? Mag evt per pb. Ben wel benieuwd wie er bij ons in de buurt nog meer mld doet nl!

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:31

Ik wil die van mij wel als oefendier aanbieden...

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:01

Die van mij zijn gelukkig wel rustig als ik met de benen bezig ben, of in ieder geval als ik ze aan het knippen ben. Ik let inderdaad altijd ook op als ik verneem dat ze even het gewicht verplaatsen oid, maar gelukkig nog nooit iets 'raars' gehad :) Maar de ene heeft een hekel aan water, dus als ik de benen moet wassen of schoonspoelen dan is dat ook een gevecht, met zijn 2en doen we dat dan, de ene houdt haar vast bij het hoofd en de ander probeert vanaf een veilige afstand met de slang de benen nat te krijgen, is altijd weer een avontuur op zich. Pogingen met zeep hebben we ondertussen opgegeven, dat wil echt niet... Op zich ook wel logisch, want ze had eigenlijk altijd wel 1 of 2 wondjes in de kootholtes van de mok, dus ik kan me voorstellen dat dat dan ook pijn deed... :(:) De ander die ik hier heb vind alles prima, wassen, knippen wat dan ook, die verzet geen been, dus dat is wel een verademing :D

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:48

Ik was vandaag bij de Welkoop en zag dat de finecto in de aanbieding was. Een pot kost nu 34 euro, dus we hebben er eens een meegenomen. Ik ga hem in het voorjaar pas testen omdat de paarden in de winter toch nauwelijks last hebben. Ben erg benieuwd! Zijn er inmiddels al meer mensen die het hebben geprobeerd?

zorro

Berichten: 8770
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:01

Ik ken het product, maar heb het nog niet geprobeerd. Maar in de aanbieding is het misschien wel interessant om te proberen. Met zo'n pot kun je toch 2 maanden doen, althans daar staat me iets van bij..

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:30

Is de finecto horse in de aanbieding ? Had hem hier nog niet gezien

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:35


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:42

Ik ben het inmiddels aan het voeren. Hier hebben ze helaas wat eerder al last gekregen van de mijten.

Kan nog niets zinnigs zeggen aangezien ze flinke jeuk had en ik direct heb gewassen met bye-mite. Ik blijf het de rest van het jaar preventief voeren en ben ook wel benieuwd of ze er nog last van krijgt. Normaal moet ik 2 tot 3 keer per jaar wassen.

Bedankt voor het aanbiedingslinkje. Heb meteen 2 potten besteld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-17 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:52

Ik ben ook erg benieuwd naar de Finecto, maar ik lees er erg wisselende verhalen over, dus ik twijfel enorm.
Ben op zich wel van het uitproberen en baadt het niet, dan schaadt het niet, maar ik heb hier nu al zo'n 20 potjes, poedertjes, mixjes, drankjes en druppeltjes staan die nagenoeg geen effect hebben. :+

Hier komt begin Maart de dierenarts langs en ik vraag dan gelijk even of ze Cydectin mee wil nemen.
Maandagochtend komt onze lymfe drainage therapeut voor de derde keer langs.

zorro

Berichten: 8770
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:56

Ja dat van die 20 potjes en poedertjes herken ik wel ja.. ik voel me net zo'n kruidenheksje als het voer klaar sta te maken. Schepje dit, eetlepeltje dat, paar blaadjes zo, drankje erdoor..

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:00

Ja haha, precies!

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:33

Het lijkt me heel vervelend als je niet iets kunt vinden wat werkt bij je paard... -O- Ik heb wel een new forest pony gehad die na 2 jaar zomereczeem kreeg, dat was ook niet te doen. Op een eczeemdeken na en stalling konden we niks voor haar betekenen dus dan zag je haar ook met jeuk lopen zonder dat je er iets aan kon doen :(

Gelukkig gaat het hier met de benen nog steeds super, paarden zijn blij, mooie schone kort geknipte sokken, geen wondjes, de benen zijn mooi dun, dus voor mij werkt de Chevadonyll en daar ben ik zoooooo blij mee *\o/* Nu komt de vorst weer, dus dan hebben we hier de natte periode eerst weer zonder problemen overleefd. Heerlijk om ook eens in de winter zulke vrolijke paarden te hebben, ik krijg er helemaal energie van :):)

Hoe is het gegaan met de lymfedrainage?

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:36

Dat is fijn! De vorst ben ik ook blij mee voor de paarden. :j

De behandeling ging goed, al was Kim deze keer best alert en ging ze niet echt 'mee', maar geeft niks.
Ik heb ook gefilmd, maar moet nog even wachten of ik het openbaar mag zetten. :)

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:01

Dat is mooi, maar wat bedoel je met ging niet echt 'mee'?

En ik ben benieuwd naar het filmpje, ik zou het leuk vinden om te zien hoe dat in zijn werk gaat! :)

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:08

Vorige keer liep ze tijdens de behandeling bij haar eten weg en ging echt compleet ontspannen staan slapen met haar neusje haast aan de grond.
Ze vond het toen zichtbaar fijn en hielp ook mee door haar gewicht te verplaatsen enzo.
Nu was ze vrij alert, maar ook wel stukjes dat ze even ontspande.

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:00

Ah, dank voor de uitleg :) hmmm, kan ook zijn dat ze gewoon een andere stemming had misschien?
Tenminste, ik heb 1 merrie die altijd in is voor aandacht, die ook echt altijd vrolijk is en overal voor in is, maar mijn andere merrie is heel anders, vooral tegenover vreemden. Zij houd niet zo van aandacht in de vorm van borstelen, aaien, knuffelen (eigenlijk helemaal niet...) en ze vind het meestal wel prima dat ik het doe, maar soms dan is ze echt heel afstandelijk en dan hoef ik haar ook echt niet te aaien of te kriebelen ofzo, laat staan dat een vreemde bij haar in de buurt kan komen.... Puur het rijden vind ze leuk dus daar is ze altijd wel voor in, maar alles eromheen... := Ik weet niet hoe 'toegankelijk' jouw paard is? Of hoe gemakkelijk ze met vreemden is? :)

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:21

Mijn merrie is met name heel erg gesloten, maar laat zeg maar wel alles toe. :)
Het viel gisteren wel op dat ze alerter was dan anders, dingen waar ze normaal totaal niet van opkijkt, trokken nu constant haar aandacht.

zorro

Berichten: 8770
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:44

Ik denk dat er bij de drainage best veel gebeurt in het lichaam, ondanks dat het hele zachte en vloeiende bewegingen zijn. Misschien dat ze daardoor 'helderder' was. Ik weet het niet hoor, vind het lastig inschatten of zo'n enorm lichaam dat allemaal echt duidelijk aanvoelt, maar als ik denk aan een vlieg op hun huid..

Marloes is altijd heel relaxt als ik haar behandel. In tegenstelling tot als ik bijvoorbeeld haar manen wil vlechten, dan loopt ze constant weg. Alleen bij Jenny blijft ze rustig een uur lang staan met vlechten, dat krijg ik niet voor elkaar. Loes word van het behandelen wel lekker relaxt merk ik daardoor.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:48

Ze voelen zeker even veel als een warmbloed. :j
Kim was inderdaad ook gevoeliger op aanrakingen op de huid, trillen.
Dus ze had gewoon een andere 'mood'.
De vorige keer was ze echt extreem ontspannen en die keer daarvoor neutraal.

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:18

Maar kun je nu na 3 keer ook al iets vernemen? De vorige keer zei je dat ze echt ontspande en nu een klein beetje. Maar hoe zit het met de benen? Kun je daar iets aan zien/voelen? Worden ze misschien zachter/dunner oid? Ik weet niet hoe snel zoiets moet gaan hoor dus misschien wil ik te snel, maar ik ben voornamelijk nieuwsgierig :o

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:51

Ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik ga toch de DA laten komen. Blijft vocht uitkomen, dus dan zit er toch ergens een ontsteking? Misschien met bepaalde medicatie daar even een rem op/boost voor?
Zou een bloedonderzoek Iets uithalen?
Dit heeft hij nog nooit gehad dus ben echt van alles aan het bedenken...

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:06

Hoe erger de benen er aan toe zijn zeg maar, hoe langer het vaak duurt voordat je resultaat ziet.
Bij Kim zagen we op zich na de eerste en tweede keer minimaal resultaat (benen dunner), maar dit kon toen ook nog komen omdat we meer reden met haar.
Nu na de derde keer (2 dagen na de derde keer) is overduidelijk te zien dat de lymfe drainage daadwerkelijk effect heeft. :j
De benen zijn zichtbaar dunner en de huid is een stukje soepeler.
Ik ga eens kijken of ik straks foto's kan maken.

Wat balen, Janneke.
Zou er een wond zijn gaan ontsteken? Heeft hij ook koorts of een warm been?
Ik denk dat de dierenarts je in dat geval antibiotica voor gaat schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:56

Hier een video van eind December, ook het punt dat we zeer serieus over inslapen nadachten.
Dit was wel na 5 minuten zo goed als over, maar toch heel naar om te zien.



Dit is vandaag.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:36

Filmpje van december valt wel mee hoor Tineke (enkel beoordeeld op dit filmpje he, ik weet niet hoe ze anders op dat moment was.), Filmpje van nu ziet er super uit :) !. Het is uiteraard niet fijn om te zien, maar zo te zien kan ze er behoorlijk mee omgaan, en zeker als het na enkele minuten over is ...

Het zijn natuurlijk hele grote en zware paarden, als die eventjes neerliggen en de doorbloeding is wat minder, is het logisch dat ze wat stram en stijf zijn. Zeker tijdens en net na het opstaan.
Mijn jongste staat ook ongeveer op die manier recht, maar is niet stijf erna (maar die is pas 7).
Mijn oudste (21) is een véél lichter type dan Kim, maar geeft ongeveer dezelfde symptomen, moeilijk rechtstaan, soms in twee keer en daarna ook gewoon echt heel erg stram. Tijdens het rijden is ze vaak de eerste tien minuten ook gewoon erg stijf en kort achteraan, pas eenmaal ze wat warm is en ik ze goed begin door te werken, begint ze onder te treden en te swingen.
Zolang ze na de opstart gewoon lekker los lopen, en ze uit zichzelf in de benen raken vind ik het wel goed.
Ik denk dat het daarom wel belangrijk is om ze dressuurmatig behoorlijk in training te zetten (alhoewel dat bij mij ook wel ontbreekt in de winter hoor,) maar zowel om het gewicht onder controle te houden, als om die rug en buikspieren te trainen en die achterbenen soepeler te maken, hoe meer beweging en hoe soepeler ze zijn, hoe minder de cpl kans krijgt ...