Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:33

Ik denk erover om Equilin balancer te geven. Daar heb ik er meer opgehad en is fijn spul.
Nu nog iets zoeken om het mee te mengen zodat ze iets in haar voerbak heeft als ze binnenkomt. Verder ben ik qua ruwvoer ook een feeder.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:05

Belker schreef:
Ik denk erover om Equilin balancer te geven. Daar heb ik er meer opgehad en is fijn spul.
Nu nog iets zoeken om het mee te mengen zodat ze iets in haar voerbak heeft als ze binnenkomt. Verder ben ik qua ruwvoer ook een feeder.

Ik zal later even meer reageren, ook over het paspoort, maar ik voer ook Equilin balancer en ben daar erg tevreden over! Mijn Arabje heeft in de winter inderdaad altijd wat dunne mest, maar is over sinds ik dit voer. Geef wel ook Fibra bij.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:58

Wauw wat gaat het hier ineens snel met berichten!

@Ir111, wat tof die puzzelrit, ziet er echt heel gaaf uit, stoere Kolonel! Ello heeft nog steeds ongeveer vakantie... Bak is nog slecht, zadel nog niet op orde, ik laks :o
@Emem, in mijn paspoort zit een chipsticker, met een barcode, daar zit een stempel over heen. Wat dat betekent weet ik ook niet... Als je enting meer dan een jaar verlopen is, dan moet je toch eigenlijk de basis enting opnieuw doen? Wilde zwijnen lijken me best eng om tegen te komen!
@Belker, wat een mooie en nog slanke merrie, gefeliciteerd! Leuk verhaal ook.

Wat betreft het paspoort heb ik een half antwoord, waar ik nog niet heel blij van word. Ze weten het zo ook niet en kunnen het pas zeker zeggen als ik het paspoort op stuur... Dat gaan we dus even niet doen! Dan ben ik bij controle in overtreding, want kan geen paspoort tonen. Ze vroegen mij wel om het chipnummer vast door te sturen, dan kunnen ze vast e.e.a. controleren. Ben er nog niet aan toe gekomen om te antwoorden naar ze, maar ga ik zo doen, met chipnummer dus. Maar eens kijken wat ze daar van kunnen zeggen. Van het paspoort kunnen ze kopie krijgen, of desnoods wil ik er wel mee langs gaan, maar opsturen ga ik niet doen.

Qua voer ben ik ook nog aardig aan het goochelen. Mijn Arabiertje mocht altijd eten wat hij wilde, onbeperkt gras en onbeperkt hooi. Toen kwam er een Haflinger bij (niet van mij, maar wel bij mij in pension). Toen kwam ik er al snel achter dat dit niet voor alle paarden is weggelegd... In de zomer staan ze hier volle dagen (07:30 - 18:00, of later) op het land, 0,5 hectare, geen strookbegrazing, wel netjes opbouwen. Dan voor de nacht Arabje onbeperkt (eet dan niet meer dan 2,5-3 kilo) hooi en hafje 4 kilo. Ze staan op stal op houtkrul en hooi krijgen en ze uit slowfeeder hooinetten. Hafje krijgt sinds vorig jaar een graasmasker op het land. Ochtend met graasmasker, middag zonder. Dit jaar is ze toch hoefbevangen geraakt door omstandigheden, dus volgend jaar hele dagen graasmasker. Ook vervang ik nu voor haar en Ello ong. 1/3 van het hooi door stro in het hooinet. Ello krijgt dan voor de nacht 5 kilo hooi/stro en overdag als ze straks (nu nog op het land) binnen blijven, 3 x 2 kilo hooi/stro. 4x per dag ruwvoer dus.
Binnen is trouwens stal + eigen uitloop paddock. Verder geen krachtvoer. De twee koudbloeden allebei 1x per dag een handje Fibra en Equilin balancer en een appeltje. Arabje krijgt ook nog Seniores Priores en muesli om op gewicht te blijven. Ik weeg alle hooinetten af, zodat ik echt weet wat ze binnen krijgen. Het is behoorlijk arm en grof hooi. Heel goed voor de koudbloeden, voor Arabje heb ik ander fijner hooi moeten kopen.

Ik weet nog niet goed hoe ik het straks in de winter doe. Ik heb dus 2 stallen met uitloop + eentje zonder, maar van daaruit kunnen ze wel in de bak. Die laatste stal had ik voor Ello bedacht, lekker veel buiten ruimte voor hem. Zelf dacht hij daar anders over, hij kon niet aarden in die box... Hij staat dus nu in een box met kleine (6x12) uitloop. Voor de nacht prima, maar straks is het voor de hele dag en nacht. Hij slaapt ook nog steeds in de paddock. Eigenlijk wil ik hem in die andere box hebben, maar ik wil hem niet weer zo van streek hebben als hij was. Bovendien moet hij dan eerst een stukje pad over voor hij in de bak in het zand kan gaan liggen 's nachts en dat is dan ook weer een stukje verder van de stal en de 2 andere paarden.
De uitloopjes waren eigenlijk bedacht voor de nacht alleen. Overdag in de zomer weiland en in de winter in de bak. Daar vonden de oudjes alleen niets aan. Na een half uur stonden ze te dringen bij het hek om er uit te mogen, naar hun stalletje met uitloop... Ze stonden dus uiteindelijk in de winter in stal met uitloop alleen. Ik weet alleen nog niet hoe Ello daarop gaat reageren. Ben bang dat het te weinig ruimte voor hem is en dat hij zich gaat vervelen. Alleen in de bak wil hij dan ook weer niet. Dan gaat hij als een malloot rond rennen en zo heeft hij zich al lelijk bezeerd. Maar even aankijken hoe het straks gaat, misschien toch nog van box wisselen. Ingewikkeld hoor, paarden houden! :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:08

Jeetje wat een puzzel Deborah! Ik denk dat je ze apart wilt hebben ivm de verschillende voerbehoefte?

Zou je de haf en Ello niet samen kunnen zetten en dan zo dat ze beiden de bak in kunnen? Of vindt de je Arab dat niet leuk, als hij alleen op stal achterblijft als de andere spoken in de bak gaan?

Oh, als ik jouw berichten lees ben ik helemaal een feeder. :o Ik voer smorgens en einde middag 1,5 kilo hooi (grof/arm). Dan voor de nacht gaat er -schrik niet :o := - 8 kilo hooi in, een mix van grof/arm en grof/ iets rijker hooi. Dat is schoon op s morgens... Hij staat in een stal met stro. En overdag 9-5 in de wei waar nauwelijks iets staat. Nu ik het opschrijf voel ik me helemaal een feeder... :o Probleem is dat wij geen hooinetten mogen gebruiken waardoor het eten langzamer gaat. Dan zou ik wel minder willen voeren. Ik ben zo bang dat hij zich kapot verveeld op stal...

Ik heb contact met het shetland stamboek gehad met de vraag of zij een buitenlands paspoort kunnen registreren, hier het antw:
Beste Irene,

Het is beste is dat een paspoortconsulent bij u langs komt om de pony te controleren op chipnummer. Daarvan stelt hij een formuliertje op en daarmee kunnen wij de pony bij ons met chipnummer registreren. Hierbij wordt echter alleen niet de afstamming geregistreerd. De kosten hiervoor zijn ongeveer €27,-

Nu is de chip al geverifieerd dus die controle is niet nodig. Dat heb ik vanmiddag gemaild, ik wacht nog verder op hun antwoord.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:26

In de zomer mogen ze allemaal samen op het land. Nacht wil ik ze apart houden i.v.m. rust (heeft mijn Arabje echt nodig) en inderdaad andere voerbehoefte.
Idee was dus in de winter overdag samen in de bak, maar daar wilden de oudjes dus niks van weten. Bak is stom. Daar willen ze niet in staan. Dus dan maar gewoon stal met ieder hun eigen uitloopje.
Ik vind die ruimte van de uitloopjes te krap om ze samen op te laten staan en wil ook dat ze naar binnen kunnen als het regent enzo. Maar 1 grote paddock en 3 boxen open zie ik ook niet zitten, bang dat ze samen in 1 box wurmen en er dan klappen vallen. En Arabje kan inderdaad niet alleen, die flipt dan echt. Was zelfs ook een reden om Ello te kopen, als hafje (is 26) het loodje legt, blijft hij alleen over en dan gaat ie door het lint...

Volgens mij voer je dan toch helemaal niet zoveel meer als ik toch? Totaal krijgt Ello straks op een dag 11 kilo. Misschien trouwens wel meer hoor, nu met nog redelijk gras overdag krijgt hij inderdaad 2x2 kilo + 5-6 kilo voor de nacht. Maar hij doet dan ook niks aan arbeid.
Ik had gehoopt dat ik hem ook gewoon onbeperkt ruwvoer kon geven, maar als ik dat doe werkt hij 4 x per dag 5 kilo weg... Dus zelfs met slowfeeder kleine porties aanbieden.

Jammer dat jullie geen hooinetten mogen geven zeg. Wat voor reden is daar voor?
En het studeren schiet zeker niet zo op hè?! ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:39

En even out of the box denkend; de boxen omtoveren tot 1 grote stal? Zodat ze wel bij elkaar kunnen? Alleen zit je dan nog met de voerbehoefte van je Arabier...

Oh, nee, De Kolonel krijgt ook 11 kilo (+ 8 uur gras van kale wei). OK, valt toch misschien wel mee. :+ Er is eens een paard bij ons op stal blijven hangen met de tak van zijn ijzer in een hooinet. Verder niets gebeurd, paard stond keurig op hulp te wachten. Maar sindsdien zijn alle netten verboden. Ook voor paarden op blote voeten.

Het sneue is dat het mijn toenmalige verzorgpaard was die bleef hangen. Die had veel voetproblemen en die hadden we die ochtend op kunststof plakbeslag gezet. Daarvoor altijd op blote voeten. Paard was een kleine drukte maker die snel met zijn voorbenen maaide. Ik had het dus zelf kunnen bedenken maar ja, dat deed ik niet... :roll:

Studeren schiet voor geen meter op. Ik probeer de weg van verschillende motorische prikkels te beschrijven, van start tot in de spier. Ik gooi alles door elkaar nu en vind er niks meer aan. Dus ik blijf nog maar ff bokken. :')

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:08

Haha, sterkte dan maar met studeren! Paarden allemaal samen in 1 box kan en wil ik niet. Haf heeft enorme voernijd en Arabje staat zo laag in rang dat hij zijn hele leven al niet mag eten en drinken van andere paarden.
Stom dat het daarmee voor alle paarden verboden is zeg :( Voor paarden zonder ijzers is dat helemaal geen risico....

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:21

Nou, ik heb antwoord van het NRPS, chip /paspoort staat dus inderdaad niet geregistreerd :( :

Ik snap inderdaad dat je dit [het paspoort opsturen] geen prettig idee vind. Echter heb je een groter probleem als het paspoort wel aanwezig is maar de chip niet geregistreerd is. Indien het opgestuurd wordt kan je het paspoort met een week weer terug verwachten. Indien er controle komt is een telefoontje naar ons voldoende om aan te tonen dat het voor registratie hier is. Langskomen is uiteraard ook mogelijk als jij dit prettiger vind. Een kopie van het paspoort is voor ons eigenlijk niet te doen en levert ons veel meer werk op.
Het chipnummer komt niet in het database van het rvo voor, deze zal dus nog geregistreerd moeten worden.
Om dit te regelen ontvangen wij graag een kopie van ID-kaart, het paspoort, als het aanwezig is een kopie van een koopcontract of keuringsrapport (Dit heeft te maken met datum van aankoop)
Verder stuur ik een formulier mee dat ook ingevuld moet worden.
Deze gegevens samen ontvangen wij graag per post of als je langst wilt komen graag deze gegevens ook mee nemen. Wij zijn maandag Tm donderdag van half 9 tot 5 aanwezig en op vrijdag tot half 1.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:04

Ik heb een vergelijkbaar antwoord van de NSPS (shetlandstamboek). Moet paspoort en chipverklaring opsturen (en koopovereenkomst want de chipverklaring is niet geadresseerd aan mij). Kosten zijn 27 euro. Ga ik volgende week maar even regelen dan.

Ik vind dat opsturen wel spannend, wat nu als het kwijtraakt!? :=

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 20:31

Ir111 schreef:
Ik heb een vergelijkbaar antwoord van de NSPS (shetlandstamboek). Moet paspoort en chipverklaring opsturen (en koopovereenkomst want de chipverklaring is niet geadresseerd aan mij). Kosten zijn 27 euro. Ga ik volgende week maar even regelen dan.

Ik vind dat opsturen wel spannend, wat nu als het kwijtraakt!? :=

Precies, dat ga ik dus niet doen, ik ga er maar gewoon langs...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 20:56

Ja, dat wil ik ook. Er zit een stamboek voor mini paardjes hier in de buurt. Dan moet het daar maar. :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:26

En het eerste beeldmateriaal van Savana in Nederland.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:56

Fijn dat ze nu thuis is Belker! Hoe is het gegaan vandaag?

Even een plaatje van De Kolonel zijn mooie hoofd spammen hoor (de foto is net niet scherp maar ik kijk een beetje gek dus het niet zo erg. :D ). Ik had springles vandaag, samen met mijn vriend. Was bij hem op stal dus met de trailer op pad. Zo gaaf, De Kolonel loopt nu zo voor mij uit de trailer in. <3

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 23:14

Tevreden kolonel.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:53

Leuk dat Savana nu in Nederland is! Ze lijkt al vrij relaxed op de filmpjes!

De Kolonel heeft inderdaad ook zo'n gaaf hoofd! Prachtige blik!

Ik moet dus ook nog even aan de gang met mijn paspoort in orde maken :(
Wat een gedoe allemaal!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:06

Savana is idd al prima gewend. We hebben nu een paar dagen met haar gewandeld en de wereld is om te ontdekken. Ik moet even wachten tot de schimmelinfectie weg is en dan gaan we er maar eens op. Ik heb een Wintec Isabelle Werth 16 inch die nu redelijk ligt. Over een paar weken mijn zadelfitter er maar eens bijhalen.
Ook ik moet het paspoort in orde gaan maken........

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:47

Vandaag heb ik het paspoort laten registreren bij het NRPS. Kon er op wachten, kosten 42,50, maar dan staat het paspoort ook meteen op mijn naam. Nu is ie tenminste helemaal goed geregistreerd!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:45

Oh goed bezig zeg! Ik moet er nog verder achteraan. Geen zin in... :z

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:57

Vandaag weer een mooie klusje :Y)
Beide paarden weer ontdaan van hun vacht /3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:17

Ik heb vandaag de schimmelplek geschoren. Ze stond gewoon los in de wei en bleef staan. <3 Zoete madam

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:40

Dat met dat paspoort moet ik ook nog regelen, kan me er ook nog niet toe zetten geloof ik....

Fijn dat het goed gaat met Savanna, hopelijk is de schimmel gauw weg en kun je ook gaan rijden.

Heidiheros: mooie foto's weer en ze zitten weer lekker kort in de vacht! Die van mij is een teddy aan het worden :o

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:02

Vandaag mochten we over het Aekingerzand crossen met de paarden! Een keer per jaar mag je van Staatsbosbeheer kriskras door het gebied rijden zodat het stuifzand ook daadwerkelijk zand blijft! Super gave plaatjes gekregen van mijn super knappe paardje <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:19

En... springen vind hij ook leuk *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:27

Heel erg leuke/stoere foto's HeidiHeros! Wat een prachtdier heb je toch! Mooie geschoren vachten ook.
Ik zit in dubio, scheren of niet? Lara heeft haar 'bontjas' ook al aan. Wat adviseren jullie? Heb al wel 'n katoenen deken op in de stal en als het erg vochtig is of waait dan doe ik de regendeken 0 grams erop.
Ze is vorige week vrijdag weer behandeld door de tandarts, haar wolfskiesjes zijn er uit. Oh wat vind ik het sneu om paarden onder sedatie te zien. Gelukkig is de 'trekking' goed gegaan, die kiezen zaten nog onder haar tandvlees dus was even 'wrikken'. Ze lijkt er geen last van te hebben, ik spoel haar mond nog wel uit de komende dagen. Ook gisteren voor het eerst (in mijn leven) bitloos gereden, dat ging best aardig. Ze vond het prima, wel iets minder controle voor m'n gevoel. Zodra het weer mag, gaan we maar weer aan de slag met bitje en met instructrice want we moeten nog 'n hoop bijleren. Wat vinden jullie van longeren met bijzet onder de borst door dames? 1x in de week hebben 'n longeerles, de ene keer sluit mijn instructrice de bijzetteugels langs haar hals naar de zijkanten van de longeersingel en andere x weer onder haar borst door naar de onderkant van de singel. Ik hoorde dat die keuze voor onderkant wat heftig is en dat paarden hier 'foute' spieren van krijgen. Hebben jullie hierin ervaring?
Bvd
Ir111 wat 'n enig hoofdje heeft jouw Freibergertje, en ja grappig jouw looks! Tof dat je 'm gewoon plaatst, op FB zie je alleen maar posefoto's (vooral met tuitende lipjes tegenwoordig! _/-\o_ ) Maar joh, valt best wel mee hoor, een moment opnametje, op de andere foto's sta je enig!
Belker wat voor soort schimmel heeft jouw nieuwe FM? :(
Vinden jullie het wellicht een leuk idee om in de (nabije) toekomst iets af te spreken met elkaar, ik stel voor zonder paarden dit keer. Om zo kennis te maken en om informatie/kennis te delen van onze grappige/lieve/sportieve Freibergers. Just a suggestion hoor, geen verplichtingen *\o/*

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:38

Onderlangs dwingt meer naar beneden. Tja, wat ik gebruik is per paard verschillend. Dieren die veel hun onderhals er op zetten leer ik eerst aan de hand hun hals op commando te laten vallen. Van daaruit ook verder onder de man. Ik pak aan de longe de onderlangs methode ook wel, maar niet lang. Nog geen 2 minuten per kant. Ik zelf vind dat longeertouw wel fijn. Dat geeft door druk op de rug vaak een mooi neerwaarts effect met lengte in de hals. Vooral lengte in de hals is bij deze bouw van belang.
Een qoque is hier ook fijn voor.