Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Jesser schreef:http://nl.youtube.com/watch?v=AMLUEZhNP ... re=related
Kijk eens naar de bewegingen van dit paard. Niet dat ik voor het doden van de stier ben!
Maar probeer eens te kijken hoe dit paard getraind is, hoe men het dier berijdt, de oefeningen die hij in de arena met het grootste gemak toont.
(nogmaals, ik hou niet van stierenvechten, maar ik vind de rijstijl wel erg mooi om te zien.)
.Lusitana schreef:De FEI richtlijnen zijn gestoelt op Franse school en dat moet men dus feitelijk tonen in de ring.
Lusitana schreef:Daar gaan bij een warmbloed van groen tot sterk verzameld een aantal jaren overheen als je het volgens de klassiek methode wilt doen, en bij een Iberiër is het een kwestie van maanden, paard moet alleen leren zijn natuurlijke balans te herstellen onder de ruiter.... (uitgaande van een vierjarig of ouder paard dat er niet meer uiziet als een veulen).
DUS kan men eerder met de piaffe beginnen, de spieren zijn er bijna voor gemaakt.
Lusitana schreef:Ik ben in Saumur geweest bij trainingen en heb nooit een uitvoering van de Cadre Noir gezien, dus kan DAAR nou net niet over oordelen, maar kon bij de trainingen toch niks aparts ontdekken. Wat vond je dan niet okee?
Lusitana schreef:Het verschil met een ritmeester een gewone instructeur is de militaire opleiding.
Lusitana schreef:Ik wil niet zeggen dat hier alles beter is want ook hier heb je klojos, maar ik accepteer het niet dat mensen het idee hebben dat we ons in een soort wildwest gebeuren bewegen! Dus leg ik graag uit hoe het WEL is.
Jolynn schreef:Menig KWPN ruiter kan niet met dit soort paarden overweg.
Daarin heb je namelijk ongeloofelijk veel varieteit. De besten qua dressuur zijn over het algemeen sensibel, heet, supergevoelig en NIET koel in het hoofd.... Dus temperament in combinatie met een koel karakter zou voor veel KWPN-ruiters een welkome afwisseling zijn
Jesser schreef:Kijk eens naar de bewegingen van dit paard.
Jesser schreef:Maar probeer eens te kijken hoe dit paard getraind is, hoe men het dier berijdt, de oefeningen die hij in de arena met het grootste gemak toont.
)Lusitana schreef:Kwam ondertussen deze tegen, waarop je kunt zien hoe een beetje stierenvechter reageert wanneer de stier het paard wél raakt:
Guzzista schreef:Ik had begrepen dat dit prachtige paard een kruising was tussen een Quarter en Lusitano? Dacht dat ik dit filmpje al eens eerder tegengekomen ben hier.
Guzzista schreef:Sorry TS, even off topic![]()
Ik heb mijn oog laten vallen op een zwarte Lusitanomerrie van bij Romina Steiner, maar zoals hier al aangegeven is gaat de prijs voor bereden paarden een stuk de hoogte in (de merrie is vrij duur vergeleken met de paarden die ik in Frankrijk heb gezien). Heb de indruk dat men hier in Belgie en Nederland toch wel veel duurder is dan in Frankrijk? Alleen jammer dat het zo'n eind rijden is naar Frankrijk om paarden te gaan halen.
Persoonlijk ben ik stapelverliefd op deze hengst, het lijkt me een absolute droom om een veulen te fokken met deze hengst, nietwaar Marialva?
http://nl.youtube.com/watch?v=ABQATFbsUdE
Een vriend mailde me de link door van deze hengst en sedertdien ben ik absoluut verliefd op het Lusitanoras!
ik zeg je heel eerlijk ik de enige bij wie ik een paard zou kopen in Nederland is bij Romina, goed je betaald meer maar je hebt wel kwaliteit
jasmijn78 schreef:Lusitana schreef:De FEI richtlijnen zijn gestoelt op Franse school en dat moet men dus feitelijk tonen in de ring.
1 Alle vormen van dressuur hebben uiteindelijk dezelfde oorsprong... Dat neemt niet weg dat er nu verschillende stromingen zijn die andere eisen stellen aan de uitvoering. Bijvoorbeeld tactfouten, geen stelling en buiging etc. DAT is gewoon niet gewenst in de 'gewone' dressuur en wordt gezien als fout. In de voorbeelden die ik hier steeds aangehaald zie zie ik bijvoorbeeld de paarden dat niet behouden in de zijgangen... Maar goed, ik heb het al een paar keer proberen uit te leggen... Zie mijn vorige post nog maar eens...Lusitana schreef:Daar gaan bij een warmbloed van groen tot sterk verzameld een aantal jaren overheen als je het volgens de klassiek methode wilt doen, en bij een Iberiër is het een kwestie van maanden, paard moet alleen leren zijn natuurlijke balans te herstellen onder de ruiter.... (uitgaande van een vierjarig of ouder paard dat er niet meer uiziet als een veulen).
DUS kan men eerder met de piaffe beginnen, de spieren zijn er bijna voor gemaakt.
2 Als dat zo is wat jij zegt, dan snap ik de commotie niet over jonge warmboedpaarden die in proeven wat simpele zijgangen en verruimingen moeten laten zien??? Die zijn daar namelijk praktisch voor gemaakt, hebben dat van nature al, kost ze weinig moeite...Lusitana schreef:Ik ben in Saumur geweest bij trainingen en heb nooit een uitvoering van de Cadre Noir gezien, dus kan DAAR nou net niet over oordelen, maar kon bij de trainingen toch niks aparts ontdekken. Wat vond je dan niet okee?
3 De doc. ging over hun trainingen... Ik vond het gewoon niet mooi. Te hectisch, soms te grof, teveel spanning, afgeraffelde bewegingen etc. Maar nogmaals: ik bekijk dat vanuit mijn referentiekader 'gewone' dressuur.Lusitana schreef:Het verschil met een ritmeester een gewone instructeur is de militaire opleiding.
4 Mijn oude instructeur (inmiddels overleden) heeft destijds een millitaire opleiding gehad.... Net als waarschijnlijk veel oude instructeurs van huidige instructeurs...Lusitana schreef:Ik wil niet zeggen dat hier alles beter is want ook hier heb je klojos, maar ik accepteer het niet dat mensen het idee hebben dat we ons in een soort wildwest gebeuren bewegen! Dus leg ik graag uit hoe het WEL is.
5 Hebben we niet allemaal de neiging om ons stokpaardje/ideaal te verdedigen?
Jolynn schreef:Menig KWPN ruiter kan niet met dit soort paarden overweg.
6 Dan hebben ze niet op de juiste kwpn-ers gezetenDaarin heb je namelijk ongeloofelijk veel varieteit. De besten qua dressuur zijn over het algemeen sensibel, heet, supergevoelig en NIET koel in het hoofd.... Dus temperament in combinatie met een koel karakter zou voor veel KWPN-ruiters een welkome afwisseling zijn
Jesser schreef:Kijk eens naar de bewegingen van dit paard.
Prachtig. Je kan zien dat dat paard super snelle reflexen heeft...Jesser schreef:Maar probeer eens te kijken hoe dit paard getraind is, hoe men het dier berijdt, de oefeningen die hij in de arena met het grootste gemak toont.
7 Ik denk dat het er bij een training van een dergelijk paard er meer om gaat dat hij direct snel en heftig reageert, dan hoe hij de oefening 'technisch' uitvoert... Laat ik vooropstellen dat ik het bijzonder knap vind. Maar in vergelijking met 'gewone' dressuur wil men toch meer controle over de uitvoering (maar bij ons loopt er natuurlijk ook geen stier in de ring)
Het zijn gewoon twee verschillende rijstijlen. In de gewone dresuur willen ze bijvoorbeeld geen nagesprongen wissels zien etc.Lusitana schreef:Kwam ondertussen deze tegen, waarop je kunt zien hoe een beetje stierenvechter reageert wanneer de stier het paard wél raakt:
8 Als ik dit zie dan begrijp ik die commotie over LDR, eventing etc. ook niet echt... Zo'n mannetje kan wel verhaal bij de stier gaan halen, maar dan is het leed al geschied... Ik begrijp dat het cultuur is, en ik ben ook verder niet echt voor of tegen hoor... (er zitten altijd meerdere kanten aan een verhaal) Maar zo'n paard ondergaat wel een reeel risico bij het betreden van de ring met een stier op ernstige verwondingen, wordt door zijn ruiter daar wel bewust aan blootgesteld. Maar waarschijnlijk moet het eerst een olypische sport worden, moet zo'n mannetje eerst eens 3 OS achter elkaar goud winnen, en dan pas gaat de media en de paardenwereld over dergelijke dingen vallen...![]()
Guzzista schreef:Ik had begrepen dat dit prachtige paard een kruising was tussen een Quarter en Lusitano? Dacht dat ik dit filmpje al eens eerder tegengekomen ben hier.
Ik had hem ook al eens gezien. Het is idd een prachtig paard.
Ik heb je commentaren hierboven genummerd om niet alles te hoeven quoten.Dit wordt in elke school/stroming gezien als fout en als je paarden het ziet doen, wil dat niet zeggen dat alle paarden van een RAS dat doet, dit zijn RUITERfouten.Citaat:Bijvoorbeeld tactfouten, geen stelling en buiging etc. DAT is gewoon niet gewenst in de 'gewone' dressuur en wordt gezien als fout. In de voorbeelden die ik hier steeds aangehaald zie zie ik bijvoorbeeld de paarden dat niet behouden in de zijgangen...
Er zijn natuurlijk een aantal nogal "opwaarts" gebouwde paarden (reden waarom men graag een scheutje tuigbloed toevoegd) die dan idd ook wel wat voorsprong hebben, maar dat is niet rastypisch bij warmbloedrassen.
en daar draait het nu eenmaal om, de samenwerking met dat andere levende wezen daarbij, waarop je ook nog moet targeten, terwijl je zoveel mogelijk staaltjes rijkunst laat zien. Het is geen FEI dressuur.Citaat:Laat ik vooropstellen dat ik het bijzonder knap vind. Maar in vergelijking met 'gewone' dressuur wil men toch meer controle over de uitvoering (maar bij ons loopt er natuurlijk ook geen stier in de ring)
Citaat:Haai bokkers!
Een vriendin van me wil graag met lusitano's fokken. Een van haar redenen was dat Lusitano's heel slim zijn en snel in het hogere dressuur kunnen lopen. Allereerst is dit waar? Weten jullie nog andere typische Lusitano eigenschappen (wat bijvoorbeeld kwpners niet hebben)?
Ik hoor het graag.
marialva schreef:ik weet niet of jullie het in de gate hebben maar het is weer erg off topic ik tem even
marialva schreef:Guzzista schreef:Sorry TS, even off topic![]()
Ik heb mijn oog laten vallen op een zwarte Lusitanomerrie van bij Romina Steiner, maar zoals hier al aangegeven is gaat de prijs voor bereden paarden een stuk de hoogte in (de merrie is vrij duur vergeleken met de paarden die ik in Frankrijk heb gezien). Heb de indruk dat men hier in Belgie en Nederland toch wel veel duurder is dan in Frankrijk? Alleen jammer dat het zo'n eind rijden is naar Frankrijk om paarden te gaan halen.
Persoonlijk ben ik stapelverliefd op deze hengst, het lijkt me een absolute droom om een veulen te fokken met deze hengst, nietwaar Marialva?
http://nl.youtube.com/watch?v=ABQATFbsUdE
Een vriend mailde me de link door van deze hengst en sedertdien ben ik absoluut verliefd op het Lusitanoras!
@Guzzista bij Romina kan je het beste je lusitano kopen zei is erg selectief met het uitzoeken van haar paarden en zijn al haar paarden subliem gefokt, en verder dan dat ze zijn ook op kleur gekocht als je snapt wat ik bedoel? de zwarte merrie is een plaatje en heeft ook een creme GEN dus in combie met Quiosque krijg je zn zelfde veulen als ik nu heb van Quiosqueik zeg je heel eerlijk ik de enige bij wie ik een paard zou kopen in Nederland is bij Romina, goed je betaald meer maar je hebt wel kwaliteit
Lusitana schreef:De kleurfokkerij is in percentages wel te berekenen en je kunt ook wel voorspellen welke kleur het níet kan worden.
De dubbelverdunde crème kleur (perlino of cremello, hier heten ze beiden isabel) bv kun je maar uit een paar combinaties krijgen, die ontstaat niet spontaan.
Maar kleurfokkerij op zich is altijd een slechte zaak, want een kleur zegt niets over het gestel en zo gaan idd goede eigenschappen soms verloren, wat al eerder is aangestipt in de discussie. Als je op schoonheid gaat fokken, gaat kwaliteit en type vaak verloren.
Feit is dat bepaalde kleuren populair zijn en veel geld op leveren, dus gunstig voor broodfokkers.
Verder zijn er natuurlijk ontzettend veel Lusitano fokkers met hoge kwaliteit paarden.
Hoe het in Nederland zit weet ik niet, maar naar wat mijn oor bereikt lijkt het dat kwaliteit op zich niet zo denderend hoog ligt (wat Lusitanos betreft) en de keuze van paarden in verkoop beperkt is. Worden er hier al eeuwen lang honderden per jaar geboren, in Nederland zijn dat tientallen, als de fokker daar ook de beste zelf houdt, wat en slimme en beginnende fokker doet, en zo lang zijn jullie daar nog niet bezig, blijven er dus maar weinig kwaliteitspaarden over voor de verkoopt. Dit is even gewone logica zonder aanzien des persoons.
Natuurlijk zijn er ook importeurs die het aantal sneller kunnen vermeerderen. Maar dan kun je ze dus net zo goed zelf elders halen...
....)ElCid schreef:Probleem is alleen dat het in Portugal niet makkelijk en vaak zelfs onmogelijk om de echt goede paarden te kopen. Daarvoor heb je een ingang nodig, via via. De goede paarden zijn meestal niet te koop, en als dat wel zo is hangt er een flink prijskaartje aan en dan nog is de kans dat de fokker ze naar het buitenland laat vertrekken heel klein.
Het wil wel eens lukken als je de juiste mensen kent, de juiste manier van onderhandelen, etc.
Maar dat zijn dan ook de uitzonderingen!
. Een zeer goed paard kan ik me niet permitteren, ik wil gewoon een leuke merrie, belangerijkste is dat ze correct is, ga ze eerst laten keuren vooraleer ik ze kan verzekeren.
. Het hangt er natuurlijk ook van af wat je zoekt en waarvoor. Hierbij een foto van een merrie die binnenkort waarschijnlijk naar Nederland komt: 3 jaar, 1.64m, vraagprijs ligt ergens rond de 8000,-.
. We hopen in 2010 de titels te prolongeren, maar we hopen ook op meer concurrentie, want die ontbrak toch wel een beetje
ElCid schreef:Maar dan heb je dus een ingang. Het hangt er natuurlijk ook van af wat je zoekt en waarvoor. Hierbij een foto van een merrie die binnenkort waarschijnlijk naar Nederland komt: 3 jaar, 1.64m, vraagprijs ligt ergens rond de 8000,-.
Guzzista schreef:Lusitana schreef:De kleurfokkerij is in percentages wel te berekenen en je kunt ook wel voorspellen welke kleur het níet kan worden.
De dubbelverdunde crème kleur (perlino of cremello, hier heten ze beiden isabel) bv kun je maar uit een paar combinaties krijgen, die ontstaat niet spontaan.
Maar kleurfokkerij op zich is altijd een slechte zaak, want een kleur zegt niets over het gestel en zo gaan idd goede eigenschappen soms verloren, wat al eerder is aangestipt in de discussie. Als je op schoonheid gaat fokken, gaat kwaliteit en type vaak verloren.
Feit is dat bepaalde kleuren populair zijn en veel geld op leveren, dus gunstig voor broodfokkers.
Verder zijn er natuurlijk ontzettend veel Lusitano fokkers met hoge kwaliteit paarden.
Hoe het in Nederland zit weet ik niet, maar naar wat mijn oor bereikt lijkt het dat kwaliteit op zich niet zo denderend hoog ligt (wat Lusitanos betreft) en de keuze van paarden in verkoop beperkt is. Worden er hier al eeuwen lang honderden per jaar geboren, in Nederland zijn dat tientallen, als de fokker daar ook de beste zelf houdt, wat en slimme en beginnende fokker doet, en zo lang zijn jullie daar nog niet bezig, blijven er dus maar weinig kwaliteitspaarden over voor de verkoopt. Dit is even gewone logica zonder aanzien des persoons.
Natuurlijk zijn er ook importeurs die het aantal sneller kunnen vermeerderen. Maar dan kun je ze dus net zo goed zelf elders halen...
Volledig mee eens, maar ik wou zeggen dat het niet zeker is dat het veulen hetzelfde kleur zal hebben als Marialva haar prachtige veulen.
Quiosque is DUN van kleur, waarschijnlijk grulla of black-dun, maar kan ook sootybay-dun zijn.
Dat Quiosque + een zwart+cream-merrie een veulen zou krijgen als Marialva haar veulen is absoluut niet zeker, 50% kans dat het een dun is en in die 50% kans opnieuw 50%kans dat het ook cream zou zijn, pas dan krijg je 'dunskin' als kleur......(heb ik van een kennis, is niet mijn eigen wijsheid....)
Mijn mening is dat ik beter een goed jong paard importeer uit een gerenommeerde fokkerij (of zelfs veulentje) ipv een merrie die zij geselecteerd heeft voor de verkoop (zal ook wel een reden hebben) aan een hoge prijs.
ze is eventueel te koop maar als ik de prijs er niet voor krijg die ik in mn hoofd heb gaat ze niet weg en zal ik haar later inzetten voor de fokkerij in combie met onze eigen hengst Marialva schat ik zo dat daar bloed mooie veulens van moeten gaan komen