Fries, Z springen ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Re: Fries, Z springen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:59

mijn vriendin had een fries ( is inmiddels overleden ) die sprong met mijn paard ( mijn paard ook overleden was een kwpn'er) los 1.40m, onder het zadel weet ik niet omdat die vrouw durfde niet te springen helaas heb ik geen foto van die springende fries
volgens mij kunnen ze wel springen maar geen Z

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:59

zoals al eerder gezegt een sprong is nog niet een Z parcours..

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:00

mhh sorry meiden.. die site is down... ik kan het niet meer vinden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:01

Pletje123 schreef:
Daar ben ik nou wel benieuwd naar Satrbreeze Lachen Of dat dat er daadwerkelijk minder zijn. Maar goed, dat is offtopic denk ik.

@Suelza: ik bedoel te zeggen, dat een Fries van tegenwoordig lang niet meer zo zwaar is. Niet veel zwaarder dan een KWPN-er. Het beeld lijkt alleen anders, door al dat haar en een wat andere bouw. Minder langgelijnd bijvoorbeeld.

Maar goed, er zijn geen Friezen die op Z-niveau springen. Toch nog beweren dat Friezen op Z niveau hun benen kapot springen, vind ik dan ook een gewaagde uitspraak. Bewijs heb je namelijk niet. Het is een verwachting.

Nee, het is een uitspraak van een dierenarts mbt beengebreken...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:04

Waar baseert hij dat dan op?

Een uitspraak kan ook een verwachting zijn. Volgens mij is er nog geen onderzoek naar gedaan, puur omdat de gebruikers van het Friese paard niet willen springen Lachen

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:05

of omdat de mensen die willen springen geen fries nemen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:06

Ik denk toch wel dat je aanname wel kunt maken hoor
Omdat het lijf niet optimaal gebruikt word op de sprong, zal ook de landing minder optimaal zijn, waaroor er harde klappen komen op de gewrichten.
Verder is de doorsnee fries toch wel grover gebouwd dan doorsnee kwpn-er

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:08

ja dat is waar,
als je een echt springgefokte kwpn'er met veel springpotentie naast een wat luxere fries ziet kun je veel verschillen ontdekken hoor
dat betekend niet dat een fries minder is dan een kwpn'er, ze zijn gewoon niet voor alles geschikt maar dat is een kwpn'er ook niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:09

nee hoor, genoeg kwpn-ers waar je ook neit verder komt dan een B parcours
Nogmaals, ik vind friezen erg leuk, maar omdat het leuke paarden zijn kunnen ze niet direct alles Lachen
En dat hoeft ook niet.
Elk paard/ras zijn eigen kwaliteiten Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:11

runningkawa schreef:
Omdat het lijf niet optimaal gebruikt word op de sprong, zal ook de landing minder optimaal zijn, waaroor er harde klappen komen op de gewrichten.

Toch denk ik dat je voorzichtig moet zijn in dat soort uitspraken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:12

waarom?
Daar zeg ik toch niets verkeerd mee?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:12

* sorry verkeerd gelezen Bloos

Ik wilde niet beweren dat je het hier verkeerd zegt, maar dat men in het algemeen voorzichtig moet zijn met uitspraken over het kapot springen v/d gewrichten. En sowieso niet zomaar uitspraken van anderen als waarheid moet beschouwen.

Wellicht zit er een heel logische gedachte achter, dan nog blijft het een verwachting/aanname.
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 25-04-07 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:13

Dat doet een kwpn-er ook als hij verkeerd belast wordt
Dus ik zie het verschil niet om eerlijk te zijn
En de fries springt nu eenmaal niet zo lichtvoetig

edit
en dan heb ik het niet over een huppeltje voor de lol, het gaat hier om het zwaardere werk in dit topic Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:15

Ja oke...

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:27

@ Fiiiek

[/quote]

Dat is zeker geen fries, hij heeft geen sokken, laat staan dat hij er de lichaamsbouw van heeft. (wat niet wegneemt dat een fries zo hoog zou kunnen springen)[/quote]

Ik heb het even gecheckt....op google. En de foto komt van een site van een paardenspel. Misschien dat jullie er ooit in jullie pennytijd Tong uitsteken aan mee hebben gedaan maar dan kun je virtueel paarden kopen en spullen enzo en moet hem je (nep)paard via internet verzorgen...naja daar staat hij op! Conclusie, het is dus geen echte fries!!

Als dit geen nieuwe informatie is...excuses!! Vork

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:28

de foto van die springende 'fries' deed het niet meer bij mij...vandaar!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:54

Eind jaren '80 reed was er bij mij 'in de kring' een Fries die L springen geklasseerd was.
Won ook nog regelmatig een prijs.

Dat is tot nu toe de enige die ik echt op officiële (spring)wedstrijden gezien heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:47

mensen die echt wedstrijden in de springsport willen rijden kopen idd geen fries lijkt mij, al lijkt het mij wel leuk om hier wat hindernissen neer te zetten, en 1 keer in de week te springen, maar dat is gewoon puur voor de lol en ook zeker geen 1 meter meer wil je echt verder gaan in de springsport oid, zou ik ook niet kiezen voor een fries

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:48

Nou jongens, ik geloof dat ik ga verliezen Clown

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:56

Ik neem aan dat je zelf ook wel in gedachte had dat een fries never nooit niet een Z parcours zou halen? *LOL*

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:18

Pletje123 schreef:
runningkawa schreef:

Toch denk ik dat je voorzichtig moet zijn in dat soort uitspraken..

We spreken hierover friezen die een Z parcours van 1.30 rondspringen (ik durf de breedte van de oxer en de triple al niet meer te noemen). Ik durf deze uitspraak dus zeker wel te doen. Nogmaals, zoals ik al eerder zei...Eer je Z springen ben, heb je al aardig wat parcoursen in de benen wil jij je paard goed voorbereid het Z inrijden. Daarbij is een Z parcours vrij technisch (om over hoogte en breedte maar te zwijgen Clown ) en moet ik met mijn uberspringgefokte paard al mijn sprongen tellen in de training (op dringend advies van DA) om te voorkomen dat ik de benen kapot rij.

Dan ga jij mij vertellen dat je met een fries, die alles behalve gefokt is om te springen en die absoluut minder vermogen, lef en kracht heeft als een goed springgefokt paard, dat wel even kan doen. Ik durf keihard te zeggen dat je dan willens en wetens je paard kapot rijd. Het dier is er al niet op gebouwd en zeker niet op gefokt en als hij dan al 1.30 hoog springt, dan zou ik het ronduit onverantwoord vinden om hem een 1.30 parcours rond te laten springen. Dat beest breekt zijn nek!!! Zal zichzelf iedere dubbelsprong (en die zitten er toch zeker 2 keer in bij een Z parcours) met man en macht moeten redden om goed uit te komen. Dat wordt een parcours vol noodsprongen (afstanden passen niet), blessures (balken zijn erg hard) om nog maar te zwijgen van het mentale leed dat je het dier aandoet om hem een dusdanig technisch parcours door te rijden.

Ook ik heb met een fries eenmalig een B parcours rondgesprongen om aan te tonen dat ook friesen kunnen springen (en dat deed ie goed ook), maar geloof me (ik weet niet wat jij zelf springt) bij het Z parcourswerk is de belasting op zowel voor- als achterbenen (nogmaals, kijk eens naar een goede landingsfoto) dusdanig dat ik daar best een uitspraak over durf te doen.

Bovendien loop ik lang genoeg in de paardensport mee (kom uit een fokkersfamilie, neef internationaal military ruiter) om niet "zomaar" iets voor waar aan te nemen. (Dus ook dat was weer een aaname Vork ).

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:26

Wij krijgen de Phryso thuis en als ik me goed herinner stond daar eens een meisje in met een Fries. Dat meisje zat op Deurne en deed dat dus ook met een Fries. Die Fries sprong over alle hindernissen heen, was ook iets van M-Z niveau. Ze ging altijd met haar Fries als eerste met eventing en daarna gingen de KWPNers erachter aan. Vooral bij de enge hindernissen was dat handig als de KWPNers niet durfden. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:27

In deurne hoeft je paard maar B te zijn. Lachen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:29

Nogmaals... Er zit een enorm verschil tussen M/Z niveau en M/Z starten op concours... Dan train je gewoonweg heel anders en bovendien is een x aantal sprongen van 1.20/1.30 heel anders als een heel parcours wat er vol mee staat. Onderschat dat niet!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:31

maar dan kan het toch wel zijn dat die fries M/Z niveau was? Omdat het op Deurne B niveau hoeft te zijn hoeft die fries toch geen B niveau te zijn? (over het feit of die fries het écht kon ga ik verder maar even niet op in.....) Lachen