Einde van het gelderse Ras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:10

Hartstikke mooi! Misschien kan dit in de toekomst ook bij divoza of zo? Die hebben de KWPN kledinglijn ook.
Jouw merrie(?) lijkt erg op onze Jaline, Zakerno x Indiaan; zit dat er wat achter of is het toeval? Zal proberen een foto van haar hier te krijgen. En is ze vos of zilverappel? Dit vanwege haar manen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:14

op dr papieren staat vos maar ik heb ook al van mensen gehoord dat het zilverappel kan zijn.
die van mij is een laurentz en volgens mensen die dr hebben gezien een hele echte Tong uitsteken

als je het e-mail adres wilt hebben moet je het maar zeggen dan kan je altijd mailen of ze ook een deken van jou willen doen.
het beste is een wolle deken.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:17

wij hebben ook een laurentz en dat is een blonde vos! Naast dekens heb je ook sjabrakken met hetzelfde logo, die kun je gewoon bestellen. Wij rijden er al jaren mee!!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:54

dekens kon je niet bestellen hadden ze het over die hun maakten waren kampioensdekens.
ik heb al zoveel verschillende kleuren gehoord ik hou het maar gewoon op vos

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:42

Afbeelding

dit is dus onze Jaline, drachtig van de gewonnen dekking van Parcival.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:47

ze lijken idd.
de mijne is op het moment niet drachtig maar misschien het voorjaar weer en dan als ik het voor elkaar krijg wordt het upperville

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:52

Persoonlijk gaat Upperville me net iets te ver wat afstamming betreft; er zit nogal wat Engels Volbloed achter:
Pretendent = Le Faquin XX
Twiggy = Lucky Boy XX
Ilonka = Koridon XX
zelfs Oleprinses is maar 25% Gelders.........
En dan ook nog Amor, dat karakter van hem vererft me wat teveel. Wij hebben nu een Koss merrieveulen dat ook veel te veel van Amor heeft. (Angsthazen, eenkennig, voor amateur niet erg meewerkend).
En als je wat ouder wordt zoals wij (56) wordt het karakter en het met je mee willen werken toch echt heel belangrijk.
Daarom hoop ik ook nog een keer met Ahoy te kunnen fokken. En Mats staat ook op het lijstje, daar zit dan wel weer bloed achter maar Marco Polo gaf superkarakters door die voor je door het vuur gingen.

Maar misschien past hij wel heel goed bij jouw merrie? Het is best moeliijk een goede hengst te vinden die zowel qua karakter als type een beetje "Gelders" is!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:54

Volgens mij past Recruut ook bij de meeste Gelderse merries, weet alleen niet of hij nog leeft?!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:01

ik wilde eerst parcival maar dat is een broer van laurentz.
en koss werd me afgeraden omdat ik dan een hele grote kans had dat ik een nog erger heethoofdje zou krijgen dan ik nu heb.
(al is die van mij thuis superbraaf)
ik heb alleen op de site gekeken naar gelderse hengsten verder heb ik er niet heel veel verstand van dit is mn 1e gelder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:13

Upperville had ook niet een heel positief veulenrapport. Vitens is een zoon van Parcival, al iets verder weg qua inteelt. Je hebt wel een mooi type merrie. Bekijk Sirius nog eens, geeft ook brave karakters en is veelzijdig.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:22

sirius lijkt me idd ook wel wat dat ik die niet gezien heb.
vooral het veelzijdige zoek ik in de hengst al rij ik wel dressuur maar als het veulen toch weg moet is het makkelijker om te verkopen vindt ik.
al is een goede hengst op stal ook niet verkeerd maar dan moet ik wel wat meer verstand krijgen van keuringen enz.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:41

Ik zou dan ook liever voor Sirius gaan, maar heb natuurlijk geen idee hoe jouw merrie is; je zegt thuis braaf, maar langs de weg, als er een tractor voorbij komt, of op een terrein met muziek, andere paarden, vlaggen e.d.?
Good-old Elegant is ook niet voor niets Keur geworden neem ik aan, kan ook goed springen trouwens.
Verder vind ik James Bont Knipoog erg leuk maar da's weer geen KWPN maar IHW.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:48

langs de weg ook braaf 200% verkeersmak met zn allen naar buiten is ook geen probleem.
tractor is ze gewent ook vrachtwagen geen probleem we hebben land en bak naast de weg.

maar zodra we op het wedstrijd terrein komen gaat er een knopje om en wordt ze gespannen en heet.
ik dacht eerst dat het aan mij zou liggen maar bij een ander is dat ook.
we hebben ook pas 6 wedstrijden gehad ik hoop dat het beter gaat als we er meer gaan rijden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:59

Da's inderdaad het beste, oefenen, oefenen, oefenen................
In je eigen bak kun je proberen de omstandigheden wat na te bootsen, kunnen er ook eens anderen bij je komen rijden?
Of marsmuziek laten schallen (maar denk aan de buren............. Haha! ) en als het flink waait vlaggen ophangen.

Wij kregen trouwens gisteren hooi, de transporteur stond naast de staldeur en die staat er anders dus nooooooooooooooit....... de beide drachtige tantes niet uit de wei te krijgen? Lang moeten praten voor ze er langs gingen maar wat zit er dan een hals op!

Zo is er met elk paard wel wat, ik denk dat opvoeding ook een boel doet. Ons Koss-trutje staat in de opfok (Kornhorn) met 8 anderen, lekker elke ochtend naar buiten en baas is ze al niet meer..... Bloos Haha! Bloos Haha! . Ze komt er pas weg als ze 3 is tenminste als ze dan rijp is voor opname stamboek. En een ander mag haar van me inrijden, dan ben ik bijna 60 Boos! en stap er echt niet als eerste meer op.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:12

we hebben een voetbalveld naast ons en die roepen ook nogal eens om Tong uitsteken we kunnen ook regelmatig een kur op muziek rijden.

zodra mn startkaart binnen is gaan we weer gewoon verder ze moet het toch een x leren.
ik ben helaas niet de enige die beslist over het fokken dus ik moet nog even heel lief kijken en even een beetje zeuren voor een gelderse hengst.
en dan kijken wat het wordt en of het blijft of niet.
voor een hengst hebben we eigelijk geen plek of we moeten een stal bijmaken.
dus eigenlijk hoop ik dan meer op een merrie dan bijna 4 jaar wachten en inrijden.

het is wel leuk om te doen maar ik bergijp wel dat je er zelf niet meer opstap.
ik denk dat ik het tegen die tijd ook aan een ander overlaat.

wat zijn ze mooi he als ze de nek erop zetten.
utoop kan ook schitterend lopen en showen vooral als de gevreesde skippybal weer in de bak komt Tong uitsteken

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:47

Om nog even op het voer terug te komen; mijn Kimberley x jazz krijgt alleen een beetje kruiden musli na het rijden en genoeg droog kuilgras verder niks. Geen enkel paard krijgt nog biks bij mij en ze doen het er perfect op.

Ik ben ook op zoek naar een Gelderse merrie met een sportief type en een Gelders temperament en uit Gelderse lijnen uiteraard voor sport en fokkerij.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 00:37

dat het maar een goed jaar mag worden voor de gelderse en dat ze niet verdwijnen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 09:38

Dat gaat dit jaar vast niet gebeuren Haha!

Allemaal de beste wensen voor 2007, met veel vruchtbare merrie's en mooie veulens Ja

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:41

Ook namens ons uit het hoge noorden wensen wij iedereen veel gezondheid voor mens en dier en verder alles wat goed is voor het jaar 2007!

(Jeetje Lia, wat was jij vroeg! Wow! )

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:14

Van mij ook iedereen de beste wensen toegewenst! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:20

linky schreef:

(Jeetje Lia, wat was jij vroeg! Wow! )

Maak daar maar laat van, kwam pas om 09:00 uit de nachtdienst Haha!
Wel lekker gewerkt met de hond Ja

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:00

Wow, ja, dat moet (helaas) ook doorgaan natuurlijk; mijn vader was ook maar 1 x per 3 jaar thuis met Oud & Nieuw.
Nu maar gauw op naar: het voorjaar, lange buitenritten, wedstrijden, veulens, kortom plezier met (Gelderse) paarden! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:06

linky schreef:
Wow, ja, dat moet (helaas) ook doorgaan natuurlijk; mijn vader was ook maar 1 x per 3 jaar thuis met Oud & Nieuw.

Dat is nog netjes, ik ben in 10 jaar 1x thuis geweest Haha!
Onder het motto "jij wil een hond....."
...en ik moet zeggen dat toen ik vorige jaar een keer vrij was ik er vrij verloren bij zat en de dagen erna eigenlijk een beetje jalours was op de collega's die de honden goed hadden kunnen inzetten.
Vind het dus geen straf om dan te werken Haha!

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 20:37

iedereen de beste wensen! en idd ook voor de gelderse paarden en de goede bloedlijnen!!!

ik ga eens proberen een foto van mijn gelderse merrie proberen te plaatsen (hoe doe je dat, sorry "bok" pas sinds kort). de mijne is idd echt volgens de onderstaande uitleg (en haar moeder was precies zo).

Citaat:
Mijn vroegere instructeur was bij de bereden politie. Ik sprak hem laatst en hij zei dat de "echte" Gelders steeds moeilijker te krijgen waren in Nederland. Wat volgens hem zo uniek was aan de "echte" Gelders is dat ze heet te MAKEN zijn, zonder echt gek in de kop te worden, plus dat ze dapper en betrouwbaar zijn, dat ze voor je willen werken en dat er echt wat aankomt als er een Gelder verschijnt. Allemaal dingen die ze bij de Bereden Politie wel erg waarderen. Gelders blijven doorgaan, ijzersterk.

goede promotie ideën! leuke discussie! Ga proberen naar de wedstrijd in Tiel te komen.

ps tipje: check als je paard alleen musli voert even de verpakking. soms staat er op dat het alleen "aanvullend voer" is (waarschijnlijk zullen jullie dat allemaal wel weten). en vergelijk voor de gein een basisbrok en een musli met elkaar qua energie/vitaminen/mineralen en andere voedingswaarde. (basisbrok en musli verschillen trouwens veel per merk)

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 20:41

Afbeelding
[quote]

leuk dat logo!!! iets voor een zadel dekje ook?? hoe, waar, wat is die te krijgen. wil die !!

ps succes met het starten van je wedstrijd