Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 14:13

Cassidy schreef:
Toch jammer dat je de waarschuwing van Pat niet ter harte neemt. of kunt waarderen als wat het is: ervaring van een paardenman. Ik kan leren van de fouten van een ander, ik neem waarschuwingen van mensen die met meer paarden in aanraking zijn gekomen dan ik dat in de rest van mijn leven zal kunnen krijgen, wel degelijk serieus. Dat jij je blindstaart op dat ene ras dat jij in je omgeving te zien krijgt, en niet over het randje van je bord heenkijkt, is toch echt jouw probleem. Hoeveel Lusitano's en Andalusiers zullen er hier in de paardenpopulatie van Nederland (die geloof ik een half miljoen telt, als het niet meer is) rondlopen? En hoeveel hengsten hebben een ingevuld leven hier in Nederland?

In de eerste plaats gaat dit topic over Iberische paarden, daarom staat het op het barokke paarden forum.

In de tweede plaats heb ik ook al 34 jaar ervaring in een paardenwereld.
Waarom zou ik uitgaan van iets uit de Amerikaanse wereld als de discussie draait om iets van het Iberisch schier eiland?

Het kan mij niet schelen hoeveel paarden van een ander ras gecastreerd worden. Het gaat mij om het castreren van de om hun makheid bekend staande , Iberische paarden. Je moet het binnen de context zien en niet naar hengsten in het algemeen gaan en al helemaal niet naar paarden in Amerika.

Ik vind het prettiger als men in een discussie uitgaat van eigen ervaringen. Als je quotes van derden neer gaat zetten, wordt het quotes aanvallen of verdedigen, terwijl dat de mening is van een derde die niet eens aanwezig is op het forum.

tyepfouten verwijderd
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-06-06 14:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 14:16

Cassidy schreef:
Lusitana schreef:
Je kunt je ook aanvragen waarom zo´n paard dat deed, maar dat is een andere discussie.

Nee, dat behoort tot de discussie. Een hengst zal bij het gevecht met een andere hengst altijd naar diens keel gaan. Dus het feit dat hij naar de keel ging van de eigenaresse is puur hengstengedrag. Een merrie doet dat toch echt niet. Die trapt eerder dan dat ze bijt.

Nee, ik vraag me ook helemaal niet af waarom hij haar naar de strot greep en niet wat anders deed, maar wat DE REDEN was om haar naar de strot te vliegen. Ik heb ook wel eens zin om iemand naar de strot te vliegen namelijk, als ze me sarren. Er kan soms een punt komen dat het genoeg is, dat je niet meer kunt nemen en al was je dan daarvoor lief en aardig, dan barst dan toch een keer de bom. En hoe hij je dan aanvliegt mag geslachtbepaald zjn, maar DAT er aangevlogen wordt, NIET.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:20

Hoeveel ervaringen denk je dat ik heb met Iberische rassen? Niks, nul, nada. Maar als dit dan betekend dat ik mijn mond moet houden omdat het jouw kruistocht voor de Iberische Hengst dwarsboomt heb je toch echt pech gehad. Heb inmiddels begrepen dat die kruistocht niet helemaal zonder eigenbelang is, als ik zie dat de paarden die jij op je bemiddelingspagina aanbiedt allemaal hengsten zijn, heb ik zomaar de indruk dat de verkoop daarvan niet zo heel erg vlot verloopt? Wat is eigenlijk de reden dat men alleen hengsten aanbiedt? Houden ze alle merries het liefste zelf?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:21

Lusitana schreef:
En hoe hij je dan aanvliegt mag geslachtbepaald zjn, maar DAT er aangevlogen wordt, NIET.

Mee eens. Maar een trap zal zelden op een plek aankomen (of het moet op het hoofd zijn) dat hij meteen dodelijk is. Een beet naar de keel en het uitrukken van het strottehoofd toch vaak wel.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 14:28

Cassidy, ik begrijp je boosheid niet. Ik open een topic over Iberische paarden op een barok forum. Als je daarover wilt meepraten, is het wel zo handig dat je je op zijn minst bewust bent van het verschil tussen Iberische paarden en andere.

Verder heb ik ook al uitgelegd dat het topic niks met iets te maken heeft.

Je gaat off topic en je valt me hier aan.
Maar ik zal braaf antwoorden. ik verkoop rijpaarden. Dat zijn hier voornamelij hengsten. De verkoop loopt niet vlot omdat het hele dure paarden zijn en men in Nederland voor een dubbeltje op de eerste rang wil staan. Verkochte paarden binnen Portugal (wat wel heel snel gaat) worden van de site verwijderd omdat dat zonder mijn bemiddeling gaat. Die wel via mijn bemiddeling zijn verkocht staan een tijd als verkocht op de site, vooral om te laten zien welke kwalieteit paarden ik selecteer.

Dit is wederom GEEN verkoop praatje of promotie van mijn site, maar een antwoord op je vraag.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:30

Barokke paarden zijn niet alleen Iberisch Lusitana, ik dnek dat je een beetje doordraaft.
Ik heb zelf een IHW hengstveulen gekocht, Gronings gefokt.
Op de keuring vonden ze hem zo goed dat ze hem opfokwaardig vonden voor de hengstenshow.
Ik heb hem echhter dit voorjaar laten ruinen. Waarom?
Niet omdat ik bang ben voor de hengst die hij zou kunnen worden, maar omdat het in Nederland niet handig is om een hengst te houden als hij niet voor nageslacht hoeft zorgen.
Odin is ingeschreven bij een klein stamboek, het zou gaan om hooguit 5 dekkingen per jaar.
Daar tegenover staat dat hij als hengst niet in het land kan,niet in de kudde, weinig sociaal contact.
Daar had ik allemaal geen zin in.
Ik wil een fijn rij-en menpaard, en in die zin heb ik meer aan een ruin als aan een hengst.
Ben ik nou een slechte paardeneigenaar, omdat ik zijn ballen heb laten verwijderen?
Kom nou toch......
In Spanje en Portugal houden ze hengsten in toom met de zweep en de seretta, is dat een alternatief?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 14:32

Cassidy schreef:
Lusitana schreef:
En hoe hij je dan aanvliegt mag geslachtbepaald zjn, maar DAT er aangevlogen wordt, NIET.

Mee eens. Maar een trap zal zelden op een plek aankomen (of het moet op het hoofd zijn) dat hij meteen dodelijk is. Een beet naar de keel en het uitrukken van het strottehoofd toch vaak wel.

Wat is je punt? Het kan mij het niet schelen of ze gedood worden of het overleven. Het gaat erom dat ze het misschien wel verdient hebben.
Zoniet, dan heb je het over een vals paard, dat geen bestaansrecht heeft, en dat heb ik al gezegd dus is het cirkeltje weer rond.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:32

Lusitana schreef:
Cassidy, ik begrijp je boosheid niet. Ik open een topic over Iberische paarden op een barok forum. Als je daarover wilt meepraten, is het wel zo handig dat je je op zijn minst bewust bent van het verschil tussen Iberische paarden en andere.

In de titel staat anders niks over Iberische paarden, daar staat iets over hengsten.
Die kunnen wat mij betreft van shet tot trekpaard gaan, dus die discussie had je overal neer kunnen zetten.
Verder is Bokt een openbaar forum, en mag iedereen reageren. Er staat nergens dat je een extra kartje moet kopen om op het barokke paardenforum te kunnen posten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:34

Het belichten van de facet dat de Iberische paarden zo zoet zijn en daarom niet gecastreerd hoeven te worden in jouw ogen, loopt parallel met het feit dat je de paarden op je site ook naar Nederland denkt te kunnen verkopen. Ik zal de enige niet zijn die denkt dat je dit topic bent gestart met een bepaalde reden in je achterhoofd.

Wat jij overigens offtopic bestempeld is een bredere visie, zoals er wel meer mensen in dit topic wat breder keken dan het Iberische ras, temeer omdat er in Nederland niet zo heel veel van rondlopen.
Maar als je wilt dat het topic doodbloedt omdat niemand meer reageert kun je dat ook krijgen hoor!

JessyHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:40

Ik ken hengsten die tussen de merrie's, ruinen en andere hengsten op het weiland staan. De hengsten dekken gewoon weg niet, ze weten niet wat het is. Ze staan op een manege waar kinderen lessen krijgen op deze paarden.

Nathalie02

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:42

Iedereen mag zijn eigen mening geven. De meeste mensen hebben nou eenmaal geen ervaring met Iberische paarden. Als je daar specifiek een mening over wilt weten kun je een topic als dit misschien op een forum waar ze goed op de hoogte zijn over deze paarden. Nu hou je toch dat mensen hun algemene mening geven.

Misschien kunnen we ook een beetje vriendelijk blijven?
Laatst bijgewerkt door Nathalie02 op 05-06-06 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 14:46

Billy schreef:
Barokke paarden zijn niet alleen Iberisch Lusitana, ik dnek dat je een beetje doordraaft.
In Spanje en Portugal houden ze hengsten in toom met de zweep en de seretta, is dat een alternatief?

Het is een topic over Iberische paarden, niet over barokke paarden, lees even mijn openingspost!!!!

Ja, seretta wordt gebruikt aan de longe hier en daar, ben ik het ook niet mee eens, maar het is heus niet zo algemeen als men denkt (ik had er nog nooit van gehoord tot ik het hier op bokt tegenkwam)
En er is noks mis met gebruik van een zweep. Als je wilt opvoeden, zul je moeten corrigeren. Het gaat erom te weten hoe, waar, wanneer en in welke mate om het juist te doen.
Een tik met de zweep schaadt een paard echt niet als het rechtvaardig is. Paarden begrijpen heel goed waar ze fout gaan en accepteren een berispig van een leider of dat nu een ander paard is of een mens.
En eenmaal opgevoed, is het niet meer (zo vaak) nodig om ze te berispen.
Ik zie tien keer liever een tik met de zweep omdat het paard opdringering wordt dan een tik met een zweep omdat een ruiter ongeduldig wordt of gefrustreerd raakt en dus onterecht gestraft wordt. Dát is pas frusterend en funest voor een paard.
Overigens wordt de zweep helemaal niet zo kwistig gehanteerd. Hij wordt veel vaker alleen getoont. En omdat ze een keer hebben geleerd dat het een teken is van "niet doen wat je wilt doen" is dat genoeg. Moet ik hier nu een cursus hoe voed je een paard op gaan geven?
Als je de opvoeding weglaat en niet meer op durft te treden krijg je de problemen. Maar ook met ruinen en merries.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 14:48

Billy schreef:

In de titel staat anders niks over Iberische paarden, daar staat iets over hengsten.
Die kunnen wat mij betreft van shet tot trekpaard gaan, dus die discussie had je overal neer kunnen zetten.
Verder is Bokt een openbaar forum, en mag iedereen reageren. Er staat nergens dat je een extra kartje moet kopen om op het barokke paardenforum te kunnen posten

Ik neem aan dat iemand ook de openingspost leest en niet alleen de titel!!!!
En je mag beslist je mening geven, maar het moet WEL ontopic zijn en het topic gaan over Iberische paarden
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-06-06 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:49

Nee, dank je, ik ben heel goed in staat om mijn paarden zelf op te voeden.
Maar ik hoor regelmatig verhalen van paarden met littekens op de neus, dus zo vriendelijk zal die seretta niet zijn.
Oh ja, en zou je dat neerbuigende tontje uit je posts willen halen?
Dat irriteert mij mateloos. Je bent niet de enige die verstand heeft van paarden, maar zo doe jij het wel voorkomen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:50

Lusitana schreef:
Ik neem aan dat iemand ook de openingspost leest en niet alleen de titel!!!!
En je mag beslist je mening geven, maar het moet WEL ontopic zijn en het topic gaan over Iberische paarden

Dan moet je dat in je titel vermelden, en ja, dan heeft het helemaal veel weg van een verkooppraatje.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 14:51

Ik heb al uitgelegd dat je vvan ene halster ook een kale neus kunt krijgen, zulke paarden heb ik in Nederland ook gehad, warom denk je dat er neusbontjes bestaan?

Ik gebruik geen neerbuigend toontje, als je dat zo leest is het jouw probleem.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:51

Kunnen we nu dan ontopic gaan en het gewoon over de Iberische paarden (hengsten) hebben?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:54

Wil je dat in het vorvolg dan ff in de titel vermelden?
Dan weet ik waar ik uit moet blijven.
Daarbij, als jij op een sarcastisch toontje gaat vragen of je een "cursus hoe voed je een paard op moet geven" is dat wel degelijk neerbuigend.
Subsubsubmod, kun je niet een tag in de titel zetten?
Dan zijn er geen mensen meer om in dit topic mee te praten en bloedt het vanzelf dood

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 14:57

Billy schreef:

Dan moet je dat in je titel vermelden, en ja, dan heeft het helemaal veel weg van een verkooppraatje.
[/quote]
De openingspost lezen is het minste wat je kunt dopen voordat je reageert.
En dat verkooppraatje: Ik blijf niet herhalen, lees maar wat er al gepost is.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:58

In de eerste post van Lusitana staat dat het haar om Iberische hengsten gaat. Lijkt me duidelijk genoeg.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 14:59

Billy schreef:
Wil je dat in het vorvolg dan ff in de titel vermelden?
Dan weet ik waar ik uit moet blijven.
Daarbij, als jij op een sarcastisch toontje gaat vragen of je een "cursus hoe voed je een paard op moet geven" is dat wel degelijk neerbuigend.
Subsubsubmod, kun je niet een tag in de titel zetten?
Dan zijn er geen mensen meer om in dit topic mee te praten en bloedt het vanzelf dood

Waarom, lees je alleen titels? en ik heb geen sarcastisch toontje, want je kunt niks horen van geschreven tekst, ofwel. Je leest het zelf zo, al is het niet zo bedoelt. Wat ik bedoelde is dat ik aanneem dat mensen weten hoe opvoeding werkt, zoadat we on topic kunnen blijven.
En dat wens ik nu ook te doen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:00

Heb ik gedaan, maar dat geloof ik dus niet. Anders ga je voor een lege parochie preken, zoveel Iberische hengsten zijn er nit in NL, en zeker niet op bokt, dus je zult op de een of andere manier mensen over de streep moeten trekken om zo'n superbrave Iberische ballentent te kopen, nanders heb je niemand om hier mee te praten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 15:01

En jij komt alleen een topic binnen om iemand aan te vallen? Of heb je nog een bijdrage voor de discussie?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:02

Die had ik, maar die telt niet mee, want Odin is een IHW-er en niet Iberisch

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:03

Billy schreef:
Heb ik gedaan, maar dat geloof ik dus niet. Anders ga je voor een lege parochie preken, zoveel Iberische hengsten zijn er nit in NL, en zeker niet op bokt, dus je zult op de een of andere manier mensen over de streep moeten trekken om zo'n superbrave Iberische ballentent te kopen, nanders heb je niemand om hier mee te praten

@ Billy: _/-o_ , ,