Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:29

annemieb schreef:
friezen zijn koudbloeden ! het zijn in feiten eigenlijk werkpaarden!

Nee hoor, van oorsprong zijn het luxe RIJpaarden
Chique werkpaard heb ik anders hahaha

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:23

Starbreeze schreef:
annemieb schreef:
friezen zijn koudbloeden ! het zijn in feiten eigenlijk werkpaarden!

Nee hoor, van oorsprong zijn het luxe RIJpaarden
Chique werkpaard heb ik anders hahaha

Er zijn genoeg zware warmbloedrassen die als werkpaard gebruikt werden.

Maar hoe kan de fries en een draver (in de zin de dat de draf de belangrijkste gang is) en een rijpaard zijn?

Voor rijpaarden en dus ook luxe rijpaarden was de galop een veel belangrijkere gang, omdat die veel comfortabeler zat.

Voor tuigpaarden was juist de draf veel belangrijker aangezien de draf een economischere gang is en het zitcomfort niet belangrijk is als je er niet op zit.

Nederland was vroeger een land dat bekend stond om zijn tuigpaardenfokkerij en niet om zijn rijpaardenfokkerij. De friesen waren dan ook al wereldberoemd in heel Europa als luxe koetspaarden.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:01

En wat vind je in de bloedlijnen van de hedendaagse KWPN dressuurpaarden terug? Toch ook bloed van de ouderwetse tuigpaarden, Geldersen en Groningers? Wil dat zeggen dat dat ook geen rijpaarden kunnen zijn?
Johan Hamminga zei vorige week nog dat de afgelopen twintig jaar de galop van de Friezen enorm verbeterd is (hij testte indertijd in Ermelo de Friese hengsten en is nu opnieuw verrichtingsjurylid dus hij kan vergelijken).
In het verleden werden ze ook al gebruikt voor hogeschooldressuur en als rijpaard, als je daarnaar kijkt is het dus helemaal niet zo vreemd.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:20

horseyfries schreef:
En wat vind je in de bloedlijnen van de hedendaagse KWPN dressuurpaarden terug? Toch ook bloed van de ouderwetse tuigpaarden, Geldersen en Groningers? Wil dat zeggen dat dat ook geen rijpaarden kunnen zijn?
Johan Hamminga zei vorige week nog dat de afgelopen twintig jaar de galop van de Friezen enorm verbeterd is (hij testte indertijd in Ermelo de Friese hengsten en is nu opnieuw verrichtingsjurylid dus hij kan vergelijken).
In het verleden werden ze ook al gebruikt voor hogeschooldressuur en als rijpaard, als je daarnaar kijkt is het dus helemaal niet zo vreemd.

Vandaar dat de KWPN-ers met volbloed veredeld zijn om hun galop te verbeteren en in de loop van de tijd veranderd is in een heel ander type paard.

Gelukkig zijn ze met het friese paard verstandiger geweest en hebben ze het ras in stand gehouden (kijk maar eens hoeveel moeite er tegenwoordig gedaan wordt om te proberen de gelderlander en groninger als ras in leven te houden). Persoonlijk vind ik het jammer dat de fries onder invloed van de populariteit van de dressuur ook steeds edeler moet worden, wees liever trots op de bijzondere achtergrond van je ras.

Dat laat onverlet dat je friesen als rijpaard kan gebruiken en dat er friesen zijn met een goede galop, die hoog in de dressuur kunnen komen.

Mijn reactie was bedoeld voor de mensen die in dit topic zeiden dat friesen van oudsher al rijpaarden waren. En de mensen die de middeleeuwse friese paarden aanhalen, die halen een heel ander paard aan. Het europese paard dat langs de hele noordzeekust van frankrijk tot denemarken gefokt werd, werd in die tijd het friese paard genoemd. Dit is het moederras waar alle westeuropese warmbloedrassen, inclusief de huidige fries, zijn gefokt.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:41

Ik begrijp niet waarom iedereen het toch altijd zo over de galop heeft, mijn fries heeft een galop waar menig KWPN-er jaloers op zou zijn Tja wat erin zit, komt er bij mij iig gewoon uit!

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 01:20

Starbreeze schreef:
Ik begrijp niet waarom iedereen het toch altijd zo over de galop heeft, mijn fries heeft een galop waar menig KWPN-er jaloers op zou zijn Tja wat erin zit, komt er bij mij iig gewoon uit!

Alleen betekent dat niet dat het ras om zijn goede galop bekend staat.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 06:13

Inderdaad!

Samar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:06

Huh?

Sfieke = pletje123???

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:47

@Samar: waar heb je het over?

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:53

Barcelano schreef:
Sfieke schreef:
@Coydog: dat is een beetje kort door de bocht! Gelderlanders werden bijv ook op het land gebruikt vroeger, en zijn echt wel warmbloeden! Die vlieger gaat lang niet altijd op.

Als je goed gaat kijken dan zijn er inderdaad nog maar weinig echte koudbloeden!

Lees ook eens de posts van Barcelano

En een Tinker is toch een koudbloed??

Ik ben niet zo in de tinkers.
Maar is het niet zo dat de tinker is onsstaan door allerlei rassen te krusien??

Duh!

Zie bovenstaande reactie. In de quote staat Sfieke schreef en de originele post is opeens geplaatst door Pletje123.

Zie pagina 2 van dit topic.

Moet ik nog duidelijker zijn???

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:25

pagina 128 Huiskamertopic Gelderlanders (Elegant):

"haha nee, me naam is verandert

Wegens verschillende redenen... maar goed"

Het wordt tijd voor weer een nieuwe naam denk ik.....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:23

*temt

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:48

Pletje123 schreef:
@Samar: waar heb je het over?

Had je even tijdelijk last van geheugenverlies?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:30

En gaan we nu weer ontopic?
Praten over een naamswijziging is hier niet aan de orde

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:34

Het is ondertussen wel duidelijk....

Dat Friezen niet om hun goede galop bekend staan wil niet zeggen dat er niet een heleboel Friezen zijn die heel goed kunnen galopperen, maar dat er andere in het oog springende dingen eerder gezegd worden, zoals bekend om hun zwarte kleur, mooi behang, super karakter....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:34

Waarom zou het gezegd worden dan? Als ze zo goed kunnen galoperen?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:25

Waarom zou wat gezegd worden??
Ik volg je al even niet meer.....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 03:01

Maar om even weer netjes on topic te gaan, het is een warmbloed, weliswaar zware warmbloed, vanwege het spaanse bloed en russische draver bloed wat erin gefokt is. Zonder dat bloed zou het een koudbloed zijn, maar dan zou een fries er nog steeds als een grotere zwarte of bruine ijslander uitzien.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:21

horseyfries schreef:

Dat ze slecht kunnen galoperen natuurlijk! Kon je me al even niet meer volgen? Ach gossie

@Karl:Haha een grote Ijslander?

Zelf dacht ik ook dat het een warmbloed is...

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:08

Er wordt nergens gezegd dat er gezegd wordt dat ze zo slecht kunnen galopperen, alleen maar dat ze niet bekend staan om hun goede galop. Zoals ik al eerder zei, dat is omdat er andere dingen eerder in het oog springen, zoals de zwarte kleur en het behang en de verheven draf.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:13

Dus: de Friezen kunnen wel degelijk (goed) galoperen? Maar dat wordt gewoon niet genoemd? Want de kleur en het behang valt meer op. Is dat wat je probeert te zeggen?

Dan ben ik het niet met je eens...

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:54

Pletje123 schreef:
horseyfries schreef:

Dat ze slecht kunnen galoperen natuurlijk! Kon je me al even niet meer volgen? Ach gossie

@Karl:Haha een grote Ijslander?

Zelf dacht ik ook dat het een warmbloed is...

Voor zover het bekend is volgens de huidige bronnen had het inlandse paard wat al sinds de romeinen als het friese paard bekend staat het exterieur dat vergelijkbaar was met een ijslander maar dan wat groter.

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:23

Pletje123 schreef:
Dus: de Friezen kunnen wel degelijk (goed) galoperen? Maar dat wordt gewoon niet genoemd? Want de kleur en het behang valt meer op. Is dat wat je probeert te zeggen?

Wat mankeert er volgens jou dan aan de galop van de gemiddelde Fries?

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 13:29

Bij de meeste friezen zie je een krachtigere en explosievere galop ( hoop dat ik het goed uitlegt) dan bij de andere rijpaarden deze zjin meer elasticer.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:30

Samar schreef:
Pletje123 schreef:

Wat mankeert er volgens jou dan aan de galop van de gemiddelde Fries?

Ik zeg niet dat er wat mankeert aan de galop van de gemiddelde Fries.

Waar ik op doel is HorseyFries haar beredenering. Daar ben ik het niet mee eens. Friezen zijn nu eenmaal geen galopeerders, daar zijn ze niet op gefokt. Dat ze in de galop uitblinken zou dan ook wel heel bijzonder zijn voor een paard dat jarenlang op de draf geselecteerd is.
Een logisch gevolg zou dan ook zijn dat de gemiddelde Fries geen bijzonder goede galop heeft.

Horseyfries zegt dat ze niet bekend staan om een goede galop, want de manen, de zwarte kleur en de verheven draf valt het eerst op!

Ik denk: de Fries staat niet bekend om een goede galop, omdat die galop nou eenmaal niet zo ontzettend bijzonder is. Er zullen best Friezen zijn die geweldig kunnen galoperen, uitzonderingen zijn er altijd Maar dat heeft dan dus helemaal niks te maken met de manen en de kleur.

Btw, het topic gaat over de vraag: Zijn Friezen werkelijk warmbloed? En niet: Kunnen Friezen goed galoperen? Was dus een beetje offtopic...