"Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken in d

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:02

andafries schreef:
horseyfries waarom is Anky beter dan een B- ruiter zij is toch ooit ook begonnen in de B.

Inderdaad! En sommige personen moet je zeker niet onderschatten, ook al rijden ze nog maar B! Zonde is dat, te zeggen dat een B ruiter het niet zou weten. Een B ruiter zit nog aan het begin van zijn wedstrijdcarriere, maar wellicht heeft hij of zij elders wel enorm veel ervaring op gedaan! Het hoeft dus helemaal niets te zeggen

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:14

Toen Anky in de B reed wist ze vast nog niet wat ze nu wist en ze was ook zeker niet zover gekomen als ze toen al had gedacht dat ze het allemaal wel wist.....

We hebben het hier over fokken. Andafries, je hebt daar heel duidelijke meningen over. Dus ik vraag je waarom je dat dan niet in de praktijk bewijst dat je mening juist is en gewoon topfriezen fokt. Omdat het gemakkelijke antwoord is dat de FPS jury jouw paarden niet waardeert omdat zij het verkeerd zien heb ik je ook nog de uitweg geboden om ze dan in de sport uit te brengen en daarin te bewijzen dat jouw ideeën over hoe je goede paarden fokt niet alleen theorieën zijn, maar het in de praktijk ook klopt wat je zegt.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:19

newt schreef:
Tjonge jonge... Sinds wanneer heb jij voor een onderbouwde mening een cijfer gekregen op school. Is dat een nieuw vak geworden ofzo... ik kreeg namelijk nóóit een cijfer voor een mening...... en je mening doordrukken pfff erg vermoeiend.... en ik ben het met andafries eens er wordt veel te veel door gefokt op papier... en dat is niet alleen maar bij het friese stamboek
en de langere rug die er in gefokt wordt... die wordt alleen maar weker

Citaat:
horseyfries zegt: Een barok paard is niet plotseling niet meer barok omdat het een iets langere rug heeft toch?

Is wel zo want het barokke is er uit gefokt, door het fokken op sterwaardige papieren, en omdat het steeds meer een dressuur matig type paard moet worden.

Citaat:
horseyfries zegt: Is een Grand Prix paard geen gebruikspaard volgens jou? Wat is het dan?

Een gebruiks paard kan een grand prix paard worden, maar een Grand prix paard kan bijna nooit een gebruiks paard worden omdat ze daar véél te duur voor zijn. En niet de weg op mogen lopen omdat daar het risico voor blesures veel te groot zijn, of voor de kar lopen!!! ooit Salinero,Corland,Bonfire,Johnson,Barbria,Playboy,Florencio,Lingh,Indoctro,Houston,Jazz noem maar op voor de kar zien lopen??

Sinds wanneer moet een gebruikspaard voor de kar lopen???
Dressuur is ook gebruik.....

"Het barokke is eruit gefokt"??? Wat is het barokke volgens jouw dan?

"Je mening doordrukken"?? Dus als andere mensen argumenten aanvoeren die negatief zijn voor de Fries is dat niet hun mening doordrukken maar als ik daarop antwoord met tegenargumenten die positief zijn voor de Fries dan is het dat wel?
Vreemde ideeën over discussiëren heb jij hoor!

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:27

Wie zegt dat het FPS onze paarden niet accepteerd , inderdaad de kruisingen niet maar ik heb ook niet gezegd dat dat moest toch? Wij hebben er fijne gebruikspaarden van. Oja wij hebben een hengst van 22 jaar die hadden ze graag op de hengstekeuring gezien(Rients x Jarich) maar helaas wij wilden hem niet naar het verrichtingsonderzoek hebben. Omdat wij liever zelf de paarden aanrijden . Enne onze merrie (Jillis x Hearke)gaat dit jaar onder een FPS hengst. Dus ik ben niet tegen het stamboek hoor.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:30

Ok dus als je dan vind dat de fokkerij helemaal de verkeerde kant opgaat dan kan je toch bewijzen door goede resultaten op de keuringen te halen dat je superfriezen op jouw manier kan fokken?
En als je je paarden niet naar de testen wilt doen (wil ik ook niet trouwens) dan kan je toch door ze in de sport uit te brengen dat ze daar wel super geschikt voor zijn?

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:40

Waarom alleen in de sport uitbrengen ? En wie zegt dat ik superFriezen wil fokken , dat wil ik helemaal niet , maar ik wil wel sterke paarden. Kijk ik ben helemaal dressuur gek. echt waar maar ik wil niet op concours (vreemd he !)Ik heb teveel wedstrijden meegemaakt (ben er zat van) . Het liefst wil ik mijn paarden klassieke dressuur bij brengen (hogeschool) dat ze ook een levade kunnen enz. Ja en dan werken die lange ruggen toch echt in je nadeel hoor!!!

newt

Re: "Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:42

skat lees de andere stukjes dan es ff terug, we hebben t over dressuur... over dat ermeer is dan alleen dressuur/springen
die hans-anders of eyewish wordt wel erg aantrekkelijk nu...

ene... wie wou de mening van andafries ondebouwd hebben ??

Wat sommige mensen tegenwoordig onder barok verstaan is de vraag, en dat wordt dan weer een mening, en zo blijf je door gaan...

en als we zo door gaan het gaat niet meer om wat de titel van het topic ons zegt... wat volgt --> een slotje!

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:49

Ik heb zelf ook een Fries maar ik vind kruizingen met Friezen vaak erg mooi hoor. Ik heb Bonte Willem ook zien lopen tijdens de Barokke dagen in Balkbrug en dat is een schitterend voorbeeld van een mooie kruising

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:53

Ja bonte Willem heb ik ook gezien prachtig dier!!!
newt wat versta jij onder een barok paard ?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:10

andafries schreef:
Waarom alleen in de sport uitbrengen ? En wie zegt dat ik superFriezen wil fokken , dat wil ik helemaal niet , maar ik wil wel sterke paarden. Kijk ik ben helemaal dressuur gek. echt waar maar ik wil niet op concours (vreemd he !)Ik heb teveel wedstrijden meegemaakt (ben er zat van) . Het liefst wil ik mijn paarden klassieke dressuur bij brengen (hogeschool) dat ze ook een levade kunnen enz. Ja en dan werken die lange ruggen toch echt in je nadeel hoor!!!

Je wilt sterke paarden. Is dat volgens jou wel of niet mogelijk binnen het Friese ras?
Verder wil je een paard wat de Levade kan leren en een korte rug heeft.
Zijn die volgens jou niet binnen het Friese ras te vinden?

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:24

Op dit moment moet je heel goed zoeken maarreh ze zullen er vast wel zijn tenminste dat hoop ik wel!!! En anders hebben we de kruisingen nog endaar ging dit topic over toch? haha.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:45

Dat is mijn punt! Als je je bezig houdt met Friezenfokkerij is het toch juist een uitdaging om een Fries te fokken met de punten die voor jou belangrijk zijn zonder daarbij gelijk naar kruisingen te grijpen en daarmee eigenlijk geen Fries paard meer over te houden?

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 01:13

Ik vindt dat Friezen, gekruisd met andere rassen hele leuke combinaties op kunnen leveren(niet altijd). Bijvoorbeeld een kruising met een Andalusier(heb er al meerdere malen hele leuke resultaten van gezien).

Is denk ik zeer smaakgevoelig. Maar niet perse slecht. Is gewoon een ander paard. Een kruising PRE x Fries is en geen PRE en geen Fries, maar kan wel heel leuk zijn .

Rasfokkerij zal er altijd zijn. Moet ook blijven vindt ik. Geldt voor alle rassen wat mij betreft.

Maar als je gewoon op zoek bent naar een paard wat je aanspreekt qua bouw, karakter en mogelijkheden maakt het wat mij betreft niet uit of het een kruising is of niet.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:00

Inderdaad PatriesjeMR2 ben ik met je eens. En horseyfries ik hoop dat je mijn stukjes goed gelezen hebt wij gaan zeker door met het fokken van Fps , Maar wijzelf vinden het leuk om af en toe te gaan kruisen toch niks mis mee . We krijgen er toch geen papier bij , nou en . Jou mening is duidelijk jij wil het dus zuiver houden vindt ik oke . Voor jou is het als vloeken in d ........ (het kruisen)

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:47

Nee hoor, voor mij ligt het wat genuanceerder dan dat.
Ik kan me heel goed voorstellen dat als je een paard wilt fokken voor een bepaald doel, je daarbij geen jarenlang foktraject wil afleggen en het liefst naar die genen grijpt die je (hopelijk) gelijk geven wat je wilt, dan kun je met dat eindprodukt gelijk aan de slag.
Zo zou ik als dressuuramazone me kunnen voorstellen dat ik Jazz of Krack C op mijn Friese merrie zet en zo een paard fok waar ik het allerhoogste mee zou kunnen halen.
Zoals ik al eerder zei: ik heb geen probleem met mensen die kruisen maar ik vind het niet terecht dat die roepen dat ze een "verbeterde Fries" fokken, want het is helemaal geen Fries wat ze fokken.
Daarom kies ik voor de lange weg om binnen het Friese ras zo te fokken dat ik uiteindelijk ook paarden fok waarmee ik mijn doel, zo hoog mogelijk dressuurrijden, kan bereiken.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:52

Dan zijn we het toch eens , want ik wil ook geen verbeterde Fries fokken , want die bestaat gewoonweg niet .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:53

*o/*

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:47

Zelf zouden wij thuis nooit een kruising fokken met de paarden die we nu hebben, wij zouden het echt niet in onze kop krijgen om een fries op een KWPN'ers zetten, zonde zonde zonde, oké er kunnen plaatjes uit komen, maar ik ben er niet voor.

We zien veel te veel dat er kruisingen worden gedaan, die echt een ramp zijn en jah dan word het toch echt de slacht, zonde.

Ik ben zelf niet een friespaarden fan, maar mijn moedr heeft een prefernte friese merrie en die zouden we nooit laten dekken door een ander ras, zonde.

Opzich vind ik de arbo fries niet lelijk en haf x arbier ook niet, arbo fries heeft net meer power dan een fries en zal het hoger halen in de dressuur dan een fries, maar jah er zijn nog niet echte grote van, beetje jammer.

Nouh mensen ik hou dus niet van kruisingen, bij de pony's heb ik er echt geenmoeite mee, want er zijn echt gewldig mooie kruisingen, maar bij me eigen paarden kruizen wij niet, dat laten we aan andere mensen

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:31

Ik vind PERSOONLIJK dat kruisingen met een Fries niets afdoen aan het Friese ras, dat staat daar namelijk los van. Ik vind het dan ook onzin om te roepen dat een kruising met een Fries hetzelfde is als vloeken in de kerk (zo was het toch).

Ik heb zelf een kruising Fries x KWPN (ja Marijke ik dus wel) en ik vind hem (uiteraard) prachtig. Als hij een volle Fries was geweest had ik hem nooit gekocht, gewoonweg omdat ik Friezen best mooi vind maar er zelf geen zou willen hebben (tenzij je op slag verliefd wordt uiteraard maar het zou nooit het eerste zijn waar ik naar zou zoeken). iemand die een Fries wil koopt een Fries en iemand die een kruising wil koopt een kruising, quite simpel.

Dat Friese fokkers iets anders roepen, ja logisch. Als ik roze fietsjes verkoop en de handel loopt goed en dan komt ineens iemand met een roze fietsje met zijwieltjes die ook goed verkoopt en daardoor eventueel in mijn vaarwater terecht zou kunnen komen en handel af zou kunnen vangen, zou ik ook roepen dat fietsen met zijwieltjes voor mietjes zijn. Je moet ook kijken naar wie het zegt. ik heb een kruising dus ik ben voor, iemand met een Fries zal misschien tegen zijn.

Ik vind dat mijn kruising het beste heeft van allebei, zijn bouw is meer die van zijn moeder (Fries) hij is dus niet superrank, hij heeft veel knie-actie maar wel nèt minder dan een echte Fries, zijn behang neigt meer naar dat van een Fries maar hij is (vind ik) eleganter dan een Fries en uit zijn karakter kun je ook duidelijk KWPN halen. Bovendien is hij bont en dat heeft hij toch echt aan zijn papa te danken, ik vind het prachtig.

Ik vind dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten, je kunt prachtige kruisingen hebben en minder goede net zo goed als dat er prachtige Friezen rondlopen tegen Friezen die nèt niks hebben.

Ik ben het overigens wel met Andafries eens dat de echte Barokke Friezen de laatste jaren wat meer veld hebben moeten ruimen voor het luxere type Fries en dat vind ik PERSOONLIJK jammer. Verder ben ik het volledig eens met Patriesje: smaken verschillen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:35

ik heb een merrie een fries gekruist met een arabier, deze merrie terug laten dekken door een friese hengst en dit is mijn hengstje dan geworden.
Afbeelding
dit is de merrie 6 jaar, ik zal binnenkort eens foto's van onder het zadel plaatsen
Afbeelding
dit is de hengst, hij is nog geen 3
ik vind kruisen met friezen geen probleem mits er is nagedacht over een kruising.
groetjes

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:39

deze hier boven vind ik een mooi paard, er is niks mis met kruisingen, maar ik zou het zelf echt nooit doen, maar als ik een super mooie kruising kan kopen of een lelijke fries, dan ga ik toch voor de kruising.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:46

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:44

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:48