mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:07

Urielle schreef:
Met zo'n KWPNer die niet geschikt is voor dressuur ga je ook niet ver geraken
Met ieder paard kun je tot het Z komen, als dat je doel is, prima. Flink trainen en goed lessen met je Fries en dan kom je er nog wel. Maar als je verder kijkt dan de Z2 is de kans dat het met een Fries lukt gewoon erg klein. Des te leuker als het alsnog lukt natuurlijk.

Je noemt trouwens bouw en gangen, waar denk je dat de geschiktheid voor dressuur van wordt afgeleid ?

duh, werkwilligheid, bouw en gangen! Dat geldt voor een fries net zo goed als voor een ander ras! Je hebt genoeg moderne friezen met goede gangen die zeker heel geschikt zijn voor de dressuur.

En er zijn ook steeds meer friezen die hoger dan Z2 lopen hoor, dat zijn echt geen uitzonderingen meer!! En er komen er in de komende jaren nog veel meer bij, dat is gewoon een feit.

Flink trainen en goede lessen nemen is in mijn ogen altijd een voorwaarde om goed te presteren

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:41

Het is inderdaad een voorwaarde, net als dat je paard moet willen werken Waar een wil is, is een weg en dat geldt in dit geval voor de ruiter maar zeker ook voor het paard!

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:58

Sfieke schreef:
En dat is ook meteen het probleem Wendely: De Friezen zijn er niet op geselecteerd en de KWPN-ers, Trakheners etc in dit geval wel! Dus hoe komen mensen erbij dat het met een getalenteerd Fries paard (wat nu pas beoordeeld wordt op bijv de galop) even makkelijk is als met een getalenteerde KWPN-er de Grand Prix te halen? Dat is (vind ik) gewoon onzin! Je moet bij een Fries drie keer zo hard je best doen, en dan is het inderdaad juist leuk, maar dat betekent niet dat het dan even makkelijk gaat.

En daar ben ik het dus volledig mee eens! Ook al heb je een getallenteerde Fries je moet alsnog 3 keer zo hard werken dan je met een wp'ner zou moetn bij wijze van spreken..

polly2

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:05

Bij het aanleren van bepaalde dingen moet je drie keer zo har werken vaak, idd...maar als het eenmaal ebvestigd is vind ik de fries wel constanter...minder wispelturig...uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Ik heb ruime ervaring met beide: fries en KWPN.

misspapaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:16

als je om je heen kijkt en ziet friesen hoog in de dressuur lijkt het mij dat ook friesen ver in de dressuur kunnen komen .
ik ken zelf een shet die L2 rijd mensen zeggen ook shetjes zijn niet voor de dressuur maar hij kan het wel:D

zelf vind ik ]friesen gewoon onwijs gaaf dus waarom niet hoog in de dressuur zit het er in dan wel zit het er niet in dan minder

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:41

Eeen fries kan makkelijk de Z halen, maar Anky heeft wel gelijk, je zult niet een Fries zien meedoen aan de olympische spelen.

een KWPN'ers heeft gewoon meer elastiek, niet allemaal hoor Anky haar Salinero vind ik echt niet een mooi paard, maar onder het zadel toont ie wel heel erg mooi en een mooie piaffe en passage.

Maar zolang je de achterhand er niet goed onder rijd, kom je helemaal niet ver, er moet gewoon veel meer op de basis gelet worden in de paarden wereld en niet alleen in de krul trekken.

Een fries met een goede achterhand en dan moet de ruiter ook nog meezitten, kan het misschien best halen, Adel doet het ook goed op Grand prix niveau, maar ik zie hem niet op de olympische spelen lopen.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:15

Volgens mij kan je hier jaaaren over doorgaan Mensen waarbij de Friezen een speciaal plekje hebben zullen nooit zeggen dat ze het niet halen tot de Olympische Spelen en mensen die geen speciaal plekje hebben voor de Friezen zullen niet zeggen dat ze het halen... Tjah!

Ieder zijn ding

En HorseyFries, er lopen ook wel meer Friezen hoger... maar goed... het was meer een uitspatting die niet al te serieus genomen moest worden ik weet dat ik het dan beter niet neer had kunenn zetten....

Carlijn101

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:21

Ik den dat een fries het zeker moet kunnen op hoog niveau in de dressuursport te lopen, met juiste training.
Wel denk ik dat een fries er wat meer moeite mee zal hebben of het langer zal duren..
Oefeningen als middendraf blijven wat moeilijk voor een fries.. Maar daarentegen zijn ze weer erg sterk in oefeningen als Piaffe en passage.

Vind het wel vreemd dat Anky gezegt zou hebben dat een fries een koudbloed is en het daarom moeilijker zal hebben.
De fries is namelijk een warmbloed paard.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:04

Vergelijk de KWPN'ers en de Friezen, neem de aantallen , wat er in de sport loopt, hoe groot de stamboeken zijn...dan kom ik zelf gewoon op de conclusie dat de verhoudingen gelijk zijn...er zijn legio's KWPN'ers, en veel minder Friezen.

Het is trouwens onzin dat je met een fries veel harder moet werken dan een KWPN'er, zoals ik zeg het is in verhouding, dus er zijn ook genoeg andere rassen behalve fries die je vooruit moet slaan...(beetje cru) het is een kwestie van het juiste paard, met het goeie gehalte aan talent , doorzettingsvermogen, mooie bouw , elastiek in t lijf, en de juiste gangen, en vooral de wil om te werken en het plezier wat hij laat zien, en zulke friezen zijn er heus wel, en let op, er komen nog veel meer !!

Ik heb zelf een hengst (Fries) waar ik heel arrogant wel over durf te zeggen, dat menig KWPN'er daar jaloers op kan zijn, en niet veel daar aan kunnen tippen, hij is vaak geroemd om zijn exterieur, om zijn gangen (ja hij tuigt in de draf, MAAR kan OOk strekken !!) zijn mooie exterieur, zijn werkwilligheid, alles gaat van een leien dakje bij hem! zo'n KWPN'er ben ik nog NOOIT tegengekomen ! en heb er heel wat gezien, in de handen gehad en gereden !!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:19

Marliesvr schreef:
duh, werkwilligheid, bouw en gangen! Dat geldt voor een fries net zo goed als voor een ander ras! Je hebt genoeg moderne friezen met goede gangen die zeker heel geschikt zijn voor de dressuur.

Damn, en ik er maar over inzitten dat ik geen geld heb voor een van die spaarzame dressuurgefokte talenten waarmee ik nog naar de ZZGP kom. Nou, mijn nieuwe heeft de werkwilligheid, de uitstraling, een dragende achterhand, ruime bewegingen en kan gemakkelijk schakelen. En dat voor nog geen 2000 Euro! Gewoon trainen moeten we! Ik zal een kaartje sturen vanaf de OS.

*ironische mode weer uit*

Sorry, ik probeer maar duidelijk te maken hoe klein het deel paarden is dat naar de ZZGP komt. Daarvoor moet een paard gewoon echt heel wat in huis hebben.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:05

Deze discussie begint vreemde vormen aan te nemen.....
Zo zegt iemand dat je een "getalenteerde Fries" moeilijker naar de Grand Prix krijgt dan een "getalenteerde warmbloed". Een getalenteerd paard is toch niet voor niets getalenteerd? Dan kost het nog altijd tijd en training maar een getalenteerd paard is een getalenteerd paard, of het nou een Fries, warmbloed of Lusitano is.

Naar de ZZGP komen niet zoveel omdat je niet alleen een getalenteerd paard moet hebben, maar ook een goede ruiter die dan ook nog eens tijd, moeite en geld wil investeren in de trainingen en begeleiding.
Dit is bij de Friezen iets wat nog in de kinderschoenen staat. Gelukkig zijn er steeds meer mensen van overtuigd dat het wél kan en investeren die in een goede opleiding voor hun getalenteerde paard, zoals bijv. Ted Kop Jansen Tjibbe Ylcke bij Christa Laarakkers in training heeft, met als resultaat op hun eerste Prix St. Georges wedstrijd met een nog geen achtjarige Tjibbe Y. meer dan 65 %!
Ik zou dus persoonlijk niet al te hard gaan roepen dat er NOOIT een Fries de Olympische Spelen gaat halen want daar kan nog jaren naartoe gewerkt worden. Zoals bijv. Belinda Nairn Wertman nu al met Goffert rond de 70 % haalt in de Grand Prix (had zij in België gewoond dan had ze dus al Olympische Spelen gereden, de concurrentie in Amerika is zo groot dat dat nu nog niet genoeg is, maar de capaciteiten hebben ze dus!)

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:55

horseyfries schreef:
Zo zegt iemand dat je een "getalenteerde Fries" moeilijker naar de Grand Prix krijgt dan een "getalenteerde warmbloed". Een getalenteerd paard is toch niet voor niets getalenteerd? Dan kost het nog altijd tijd en training maar een getalenteerd paard is een getalenteerd paard, of het nou een Fries, warmbloed of Lusitano is.

Het maakt wel degelijk verschil of het een Fries of wp'ner of lusitano..
En zoek jij trouwens eerst maar eens uit of een Fries een warm of koudbloed is! Het is dus een WARMBLOED!
Je kunt een Fries en wp'ner niet met elkaar vergelijk qua beweging en vooral niet qua elastisch zijn. Een Fries is lang zo elastisch en soepel niet dan een wp'ner en zal dus meer moeite en tijd kosten om bepaalde oefeningen aan te leren..

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:11

[/quote]
En zoek jij trouwens eerst maar eens uit of een Fries een warm of koudbloed is! Het is dus een WARMBLOED!
Je kunt een Fries en wp'ner niet met elkaar vergelijk qua beweging en vooral niet qua elastisch zijn. Een Fries is lang zo elastisch en soepel niet dan een wp'ner en zal dus meer moeite en tijd kosten om bepaalde oefeningen aan te leren..[quote]

Er is niemand die ooit heeft vastgesteld of een Fries warmbloed of koudbloed, de meningen zijn verdeeld.

een fries kan net zo goed elastisch zijn net als een wpn'er, ik had het over de verhoudingen die zijn wel degelijk gelijk...er zijn net zoveel wpn'ers die stijf en stram zijn als in verhouding er Friezen zijn !
Friezen worden altijd zo over 1 kam gescoren, net zoals het vooroordeel dat ze niet in de dressuur thuis horen, dan zijn ze weer niet elastisch genoeg....*zucht*

De friese Indoorkampioenschappen van dit jaar (2005-2006) waren van de klasses L2 tot en met Z2 , dat zijn dus 5 klasses waarin een titel valt te halen, waarvan er 3 werden gehaald door een fries, en dan nog niet te spreken over de reserves, en de rest van de plaatsen...de Friesen maken een opmars, en ik ben er wel degelijk zeker van dat er Friezen op de OS komen...ze worden gewoon steeds beter, omdat er nu meer op gelet wordt e.d.

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:31

Die is er dus wel zal zo het stuk wel even opzoeken waarin er een is geweest die een heel uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar de herkomst van het Friese paard. Daaruit is dus gebleken dat het wel degelijk een Warmbloed paard is, kijk maar eens waaruit een Fries is ontstaan, allemaal warmbloedrassen!

Er zijn natuurlijk uitzonderingen bij de Friezen en wp'ners qua elastisch zijn.. Maar naar het grootste deel gekeken zijn wp'ners over het algemeen gewoon elastischer dan een Fries is.

En dat heb ik ook gezegd, Friezen komen steeds meer in opmars je ziet ze steeds meer in de dresuur maar de verhouding Fries/wp'ner in de dressuurring zijn nog lang niet gelijk getrokken er zijn gewoon nog steeds meer wp'ners die er in de ring lopen dan Friezen. (Over het algemeen gesproken he)

Ook ik ben er wel degelijk van overtuigt dat er ooit nog een Fries op de OS zal lopen..

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:09

Urielle schreef:

Sorry, ik probeer maar duidelijk te maken hoe klein het deel paarden is dat naar de ZZGP komt. Daarvoor moet een paard gewoon echt heel wat in huis hebben.

Maar dat betekent niet dat een fries het niet zou kunnen!

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:30

Nee, want er zijn al 1 of 2 Friezen die in de ZZGP lopen..

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:09

wendely schreef:
Nee, want er zijn al 1 of 2 Friezen die in de ZZGP lopen..

Weet ik, maar Urielle lijkt het nog niet helemaal te snappen

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:28

Jaa ik snapte je
Ik zie dat ik het er een beetje vaag neer heb gezet. Maar bedoelde dus ook van.
Nee idd, dat betekend niet dat een fries het niet zou kunnen!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:10

Er zijn idd op de wereld 'wel wat' Friezen die erin mee kunnen. Net zo goed als er enkele andere paarden binnen de barokke rassen mee kunnen komen (en er mensen in het ZZGP zitten met simpele KWPN'ers/Holsteiners/Trakehners/Hannoveraans etc. die het van te voren misschien niet gedacht hadden). De kans dat zulke paarden ook nog bij de juiste ruiter terecht komen, niet geblesseerd raken voordien en er ook nog eens niks anders misgaat onderweg (wegvallen financiering etc.) is gewoon bar klein omdat het wel de minderheid is. Het ras is nu eenmaal niet gericht op dressuur gefokt. Als er over enkele decennia de splitsing tussen het koetstype en het luxe type vergroot is zullen er misschien meer komen maar vooralsnog trekken ze het gewoon niet zo gemakkelijk.
Overigens snapt Urielle best dat er enkele Friezen ZZGP lopen want Urielle kent een bepaalde Friezenruiter in het ZZGP , maar die moet er ook tien keer zo hard aan trekken als diegene had moeten doen met een paard wat al generaties lang gefokt is om te presteren in de dressuurringen omdat het fysiek gewoon niet allemaal altijd mee wil. Voor de iets minder getalenteerde ruiter dus nog steeds reden om op safe te spelen en een dressuurgefokt paard aan te schaffen. De kans dat wij, als simpele mens beginnend in de dressuur, er nu met een Fries zullen raken is gewoon niet zo groot.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:25

wendely schreef:
horseyfries schreef:

Je kunt een Fries en wp'ner niet met elkaar vergelijk qua beweging en vooral niet qua elastisch zijn. Een Fries is lang zo elastisch en soepel niet dan een wp'ner en zal dus meer moeite en tijd kosten om bepaalde oefeningen aan te leren..

???? Ik zet hier neer wat andere mensen zeggen en vervolgens moet IK uitzoeken wat een Fries is???
Misschien moet jij eerst eens iets uitzoeken voor je uitspraken doet als "een Fries is lang zo elastisch en soepel niet dan een wpner en zal dus meer moeite en tijd kosten om bepaalde oefeningen aan te leren"...
Hiermee bevestig je dus weer eens een vooroordeel.
Mijn Fries moet nog zeven jaar worden, loopt ZZ licht en wordt nu doorgetraind voor de Prix St. Georges....
Ik heb kwpners, bwpers, hannoveranen en westfalers gereden en heb nog nooit een paard gehad wat de oefeningen zo gemakkelijk aanleerde als deze Fries.
Dat wil niet zeggen dat er geen warmbloeden zijn(want zo noem je in de volksmond nu eenmaal alle "bruinen" ook al is de Fries idd ook een warmbloed!) die minstens net zo goed zijn.
Elk paard heeft meer of minder talent voor dressuur in het algemeen en meer of minder talent voor bepaalde oefeningen. Dat is bij een Fries niet anders.

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:02

Sorry dan heb ik dat verkeerd gelezen mijn excuus hiervoor..

Ik bevestig helemaal geen vooroordeel, maar zeg dat over het algemeen wél zo is. Ik ken er dus genoeg waaronder onze eigen friezen die dus wel veel meer moeite kosten, tien keer zo hard werken omdat ze gewoon lang niet alles zo goed oppakken en niet zo elastisch zijn. En ik ken het verschil ook wel tussen de 'warmbloeden (bruinen)' en Friezen heb er genoeg bruinen gereden! En die waren stukken makkelijker te rijden dan onze Friezen en de Friezen die ik uit mijn omgeving ken.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:32

heyitsme schreef:

De friese Indoorkampioenschappen van dit jaar (2005-2006) waren van de klasses L2 tot en met Z2 , dat zijn dus 5 klasses waarin een titel valt te halen, waarvan er 3 werden gehaald door een fries, en dan nog niet te spreken over de reserves, en de rest van de plaatsen...

Tja...dat was natuurlijk in Friesland...logisch.....

Grapje!

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:41

horseyfries schreef:

???? Ik zet hier neer wat andere mensen zeggen en vervolgens moet IK uitzoeken wat een Fries is???
Misschien moet jij eerst eens iets uitzoeken voor je uitspraken doet als "een Fries is lang zo elastisch en soepel niet dan een wpner en zal dus meer moeite en tijd kosten om bepaalde oefeningen aan te leren"...
Hiermee bevestig je dus weer eens een vooroordeel.
Mijn Fries moet nog zeven jaar worden, loopt ZZ licht en wordt nu doorgetraind voor de Prix St. Georges....
Ik heb kwpners, bwpers, hannoveranen en westfalers gereden en heb nog nooit een paard gehad wat de oefeningen zo gemakkelijk aanleerde als deze Fries.
Dat wil niet zeggen dat er geen warmbloeden zijn(want zo noem je in de volksmond nu eenmaal alle "bruinen" ook al is de Fries idd ook een warmbloed!) die minstens net zo goed zijn.
Elk paard heeft meer of minder talent voor dressuur in het algemeen en meer of minder talent voor bepaalde oefeningen. Dat is bij een Fries niet anders.

Ik ben het deels met je eens. Maar je kunt je natuurlijk niet baseren op alleen deze fries. Ik ken ook zat WPN-ers die dat in no time bereiken en ik denk dat er ook zat friezen zijn die dat kunnen bereiken.
Toch kan ik vanuit mijn ruime ervaring met beide...friezen en wpn-ers zeggen dat je doorgaans met friezen er harder aan moet werken. Ook Tineke Bartels, die veel bereikt heeft met Friezen heeft daar uitgebreid over geschreven in de Phryso een paar jaar geleden. Haar artikelen waren zo herkenbaar!
Ik heb dus ervaring met beide en ook ervaring met meer en minder aanleg...maar toch...over het algemeen blijf ik vinden dat je bij een fries zelf rijtechnisch meer in je mars moet hebben...en daar mankeert het dan ook vaak aan als je een B ruiter met een fries ziet.
En ik wil daarmee niet zeggen dat je het bij een WPN-er kado krijgt en dat daar geen paarden bij zijn waar je meer geduld en volharding moet hebben...oh nee....
Daarnaast doe ik duurtraining met onze Friezen omdat ze ook marathons lopen aangespannen. En daarbij kan ik zeggen dat je ook daar er langer over doet om ze een goed uithoudingsvermogen voor die tak van sport te bezorgen. Ik doe ook duurtraining met New Foresters die voor de kar lopen en die zijn eerder op het gewenste niveau.
Logisch...van oudsher is een fries gefokt enerzijds voor het zware landbouwwerk in een laag tempo (stap en dus krachttraining, sterk zijn ze wel)...toen waren ze nog kleiner en zwaarder en anderszijds voor het showelement...dus even kort knallen.....
In een marathon moeten ze langer knallen en ook nog kunnen schakelen in hindernissen...dat vergt veel van ieder paard...maar bij een fries moet ik dus meer energie steken om de conditie op peil te krijgen. Vanuit dat gebruiksdoel is ook de Arabofries ontstaan...dat is niet voor niets....

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:21

Ik baseer me ook niet alleen op deze Fries.....
Natuurlijk zijn er KWPNers die ook heel fijn werken, maar ook rotkwpners!
Ik word gewoon moe van al dat veralgemenen. Wat voor ras het ook is, in elk ras zitten getalenteerde paarden en minder getalenteerde paarden.
Ik zie te vaak mensen met hele getalenteerde Friezen die zelf niet goed kunnen rijden en die dan bij slechte resultaten roepen dat een Fries "echt niet gemakkelijk is hoor...."

Ook voor de marathon geldt: zoek een paard die van nature dat uithoudingsvermogen heeft, ook onder de Friezen zijn ze te vinden!
Maar als je toevallig een paard op stal hebt staan en hij is er niet echt geschikt voor en je wilt er toch marathon mee gaan rijden, ja, dan zul je meer moeite moeten doen.
Het zou in mijn ogen een enorme verbetering zijn als mensen een paard zochten wat geschikt was voor de sport die ze ermee wilden doen in plaats van eerst een paard te hebben en dan een sport te kiezen. Ook binnen een bepaald ras is dat heel goed mogelijk, het kost alleen meer moeite vooraf maar volgens mij heb je achteraf veel meer plezier!

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:14

LoveLeandro schreef:
ik vind het geweldig gave paarden! maar ik weet et vdder oowk niej, heb wel vaak gehoord dat bepaalde jury's een hekel hebben aan friezen.
ook heeft Anky (op haar fanclubdag) gezegd dat Friezen koudbloeden zijn en dat je er daarom niet zo meej kan rijden zoals zij met haar paarden doet.
maar volgens mij moet je wel ver kunnen komen met friezen,kijk maar naar Friso bijvoorbeeld (komt ff in me op ) die kan oowk vet veel!

Ehm fyi, een fries is een WARMBLOED, goh, dat uitgerekend Anky iets van ons kan leren Ze was ook al op een clinic tijdens het NK voor friese paarden, persoonlijk dacht ik go home! want haar mening over friezen? die wil je echt niet horen als liefhebber zijnde!

Van discriminatie door jury's heb ik eerlijk gezegd nog nooit last gehad. Je moet gewoon je paard goed voor elkaar hebben en niet -als je dat niet kan- de jury hiervan de schuld geven.

En tja wat is hoog in de dressuur? Z2? GP? Net wat Gillian al zegt, alsof iedere KWPN-er daarvoor geschikt is... en de OS? Waarom moeten friezenmensen zich toch altijd op dat niveau gaan verdedigen? 1 op de 100 friezen die in de dressuur lopen start ZZGP... is dat bij een KWPN-er ook zo?

Ik rij zelf ook een fries en ik heb daar nog nooit spijt van gehad, ik vind het superpaarden en ze hebben gewoon net dat beetje extra uitstraling, kijk maar ff in mn profiel als je me niet geloofd
Menig KWPN-er heeft een zware dobber aan ons op wedstrijd, mijn paard heeft uitstraling en is een heel bijzondere verschijning en het werk kan ze makkelijk aan!