russel schreef:Ik ben ook steeds bang dat mijn paard bevangen raakt. Wij zitten op een zandgrond, een weekje warm en droog en het gras ik kapot, maar een weekje regen en het groeit weer flink aan. 2 weken geleden had ik nog amper gras, nu heb ik weer een flinke hoeveelheid. Ik weet niks van fruktaan, maar heb ooit iets gehoord over gras dat in de stress raakt. Dus flinke weersveranderingen/temperatuursverschillen en dat is het de afgelopen weken geweest. Gras dat zwaar belast wordt, dan weer bijna verdort is en dat weer even rust krijgt, veel regen en zon en weer kan gaan groeien, is mij verteld dat dat gevaarlijk gras is omdat er dan te veel suikers aan gemaakt wordt.
Het zou een hoop schelen als mensen nu eens te weten komen dat het eiwit-verhaal achterhaald is en dat paarden hoefbevangen raken door het fructaan in het gras.
Of dat wat uitmaakt? Jazeker! Fructaan-concentraties zijn namelijk nogal weersafhankelijk. Als je eenmaal weet wat de risico-dagen zijn kun je de meeste hoefbevangen paarden gewoon laten grazen, als je tenminste de momenten waarop het risico hoger wordt vermijdt.
Speciaal voor de mensen met een hoefbevangenheid-gevoelig paard hebben de fructaan-index gemaakt, een tabel die ieder uur wordt aangepast en aan de hand van de meteo-gegevens voor ieder gebied de fructaan-verwachting opstelt.
Ook hebben we een pagina waar alles op staat over fructaan, wat het is, hoe je het kan vermijden, wat het doet met je paard, etc. Met een enorme lijst bronvermeldingen en onderzoeken. Ook voor DA's met 25 jaar ervaring interessant, want het is pas 2 jaar geleden ontdekt dat fructaan de grote boosdoener is. Sinds die tijd is alles in een stroomversnelling geraakt.
Zie http://www.hoefnatuurlijk.nl/misc/fructaan.htm
Groeten,
Frans