Afspenen van aan anda veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FransVeldman

Re: Afspenen van aan anda veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:23

russel schreef:
Ik ben ook steeds bang dat mijn paard bevangen raakt. Wij zitten op een zandgrond, een weekje warm en droog en het gras ik kapot, maar een weekje regen en het groeit weer flink aan. 2 weken geleden had ik nog amper gras, nu heb ik weer een flinke hoeveelheid. Ik weet niks van fruktaan, maar heb ooit iets gehoord over gras dat in de stress raakt. Dus flinke weersveranderingen/temperatuursverschillen en dat is het de afgelopen weken geweest. Gras dat zwaar belast wordt, dan weer bijna verdort is en dat weer even rust krijgt, veel regen en zon en weer kan gaan groeien, is mij verteld dat dat gevaarlijk gras is omdat er dan te veel suikers aan gemaakt wordt.

Het zou een hoop schelen als mensen nu eens te weten komen dat het eiwit-verhaal achterhaald is en dat paarden hoefbevangen raken door het fructaan in het gras.

Of dat wat uitmaakt? Jazeker! Fructaan-concentraties zijn namelijk nogal weersafhankelijk. Als je eenmaal weet wat de risico-dagen zijn kun je de meeste hoefbevangen paarden gewoon laten grazen, als je tenminste de momenten waarop het risico hoger wordt vermijdt.

Speciaal voor de mensen met een hoefbevangenheid-gevoelig paard hebben de fructaan-index gemaakt, een tabel die ieder uur wordt aangepast en aan de hand van de meteo-gegevens voor ieder gebied de fructaan-verwachting opstelt.

Ook hebben we een pagina waar alles op staat over fructaan, wat het is, hoe je het kan vermijden, wat het doet met je paard, etc. Met een enorme lijst bronvermeldingen en onderzoeken. Ook voor DA's met 25 jaar ervaring interessant, want het is pas 2 jaar geleden ontdekt dat fructaan de grote boosdoener is. Sinds die tijd is alles in een stroomversnelling geraakt.

Zie http://www.hoefnatuurlijk.nl/misc/fructaan.htm

Groeten,
Frans

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:25

Ach de VA die het onthouden van water aanbeval, is ook niet echt de eerste de beste, eigenlijk een VA waar men vanuit heel nederland naar toe gaat om zijn kunde

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:27

kimmie261 schreef:
en wel fijn te weten dat ik dus geen enkel probleem zal krijgen later met mijn friese jaarling,nu deze met 7 maanden afgespeent is!!geen trauma,dus ook nooit een onbehandelbaar paard...phoe he!!fijn!!

oliebol man, ik kan mijn 2-jarige wel naar de slager brengen nu, want die is al met 4 maanden afgespeend.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:29

Probleem met veeartsen met veel ervaring is dat ze wel eens vergeten dat er nieuwe dingen gebeuren.
Interessant verhaal over fructaan, ga het eens even doorgeven aan iemand die een paard heeft dat snel bevangen wordt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:34

maar een merrie met een muilkorf laten lopen op lekker gras is toch ook zielig??..lekker frustrerend voor zo'n beest..uiteindelijk kan je van een wei een zandbak maken,maar daar staat ze nu in,dus dat maakt ook niet echt veel uit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:05

@Frans, als ik op de fruktaan agenda kijk en ik zie, O mooi vandaag risico is nul, maar als 2 dagen geleden het risico hoog was, waar is dat fructaan dan gebleven? Al het gras is weer iniminie gegroeid, dus des te interessant voor de vreetwolf van mij.

Zou het kunnen zijn dat dat gras ook wat anders ruikt? Altijd weer die neus in dat gras en dan hardgrondig ruiken en dan gewoon weglopen van voor mijn mensenogen mooi sappig groen gras en dan zo een verdord plukje pakken, snap ik ook niet echt. Maar het ruiken van alles is wel iets wat ze steeds doen, zouden ze dan het fructaan ruiken en wellicht ook zo iets van mmmmm lekker zoet?

Dus om kort te zijn. Het fructaan dat is aangemaakt en in het grassprietje zit, sprietje nog niet opgegeten, en tijdens de nulrisico dagen eet mijn paard juist die sprietjes. Weg fructaan? Of alleen die dag wordt er geen fructaan aangemaakt, maar wat er al is, is er..... , dus pech paardje?

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:11

russel schreef:
@Frans, als ik op de fruktaan agenda kijk en ik zie, O mooi vandaag risico is nul, maar als 2 dagen geleden het risico hoog was, waar is dat fructaan dan gebleven? Al het gras is weer iniminie gegroeid, dus des te interessant voor de vreetwolf van mij.

Dus om kort te zijn. Het fructaan dat is aangemaakt en in het grassprietje zit, sprietje nog niet opgegeten, en tijdens de nulrisico dagen eet mijn paard juist die sprietjes. Weg fructaan? Of alleen die dag wordt er geen fructaan aangemaakt, maar wat er al is, is er..... , dus pech paardje?

Het staat allemaal op die pagina: Fructaan is een bouwstof die zich ophoopt als de zon schijnt maar het gras niet kan groeien (omdat bijvoorbeeld de temperatuur te laag is). Zodra de missende factor wordt opgeheven wordt het fructaan alsnog gebruikt om te groeien en is dan omgezet in van alles en nogwat, zoals cellulose voor de celwanden.

De fructaan-index houdt rekening met de hoeveelheid zon en het temperatuursverloop. Concreet: als er twee dagen geleden veel fructaan in het gras zat, maar de temperatuur kwam 's nachts boven de 15 graden uit, dan is het fructaan nu weer verdwenen. Het is nu bewolkt, dus dat betekent geen fructaanproductie (daar is zon voor nodig) maar wel verbruik (het is immers warm genoeg). Superveilig graasweer dus.

Daarom is het voorjaar vaak onveilig: veel zon (dus veel fructaanproductie) maar weinig fructaanverbruik (want de temperatuur is dan vaak nogal laag).

Of paarden fructaan kunnen ruiken weet ik niet, maar zou goed mogelijk zijn. Er is gedocumenteerd dat paarden de meest fructaanrijke delen van de plant het eerste eten.

Groeten,
Frans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:15

@Frans

Marlies025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:17

@Russel:
Goeie, kritische vragen...je hebt er duidelijk over nagedacht!

Na een dag van weinig groeimogelijkheid, maar op de dag zelf prima omstandigheden, moet je er inderdaad ('s ochtends waarschijnlijk) rekening mee houden dat het fructaangehalte nog hoog is.
Maar Fructaan is wel een koolhydraat en dat verbrandt snel, dus later op de dag kan het paard dan prima in de wei.

Groeten!

Marlies025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:18

oeps te laat maar goed bedoeld!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:22

Dat verklaart ook dat het voorjaarsgras zo slecht kan zijn.

Goh echt intressant!

Ik had het al wel hier en daar gehoord, maar nooit echt in verdiept

Bedankt Frans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:10

Dus in het voorjaar je paard s'nachts buiten zetten.

Ik zet altijd mijn paard voordat ik ga werken buiten, kwam er ooit een boertje die zei, dat het beter voor de paarden is om ze in de middag buiten te zetten. Ik snapte er toen niets van, zou hij het zelf wel hebben gesnapt? of gewoon boerenwijsheid en vraag niet waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:38

@Frans, je site bestudeerd. Kom ik tot de conclusie dat bv suikerklontjes geven niet gezond is. Maar ik heb altijd een aversie gehad tegen melasse in het voer, en vele suikerklontjes vond ik ook al niet gezond.

Kan ik mij voorstellen dat een paar appels en wortels per dag tesamen met een hand klontjes tijdens borstelen en rijden niet echt gezond is. Dan wordt er ook vaak bietenpulp gevoerd, ook dat bevat veel koolhydraten.

Lees je de zakken voer, zit er overal veel melasse in.

Stel dat je dit schrapt uit het dieet heb je dan al minder kans op bevangenheid.

Dikke paarden meer kans op bevangenheid dan magere paarden gaat dan toch ook niet op?

Wel een heel duidelijke uitleg en bedankt voor de reaktie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:21

Tinkerlove schreef:
Nee hoor, zou ik ook niet doen. Het gaat jou toch alleen om het geld. De merrie is alleen maar voor de fok en hoe meer veulens, hoe meer geld. Volgend jaar zeker weer één??
Je bent niks beter dan de eerste de beste broodhandelaar, en dan durf jij wat te zeggen over Spanjaarden.

Zo Tinkerlove, kan het wat minder?!
Lijkt mij niet dat je met 1 merrie een broodfokker ben, bovendien geeft Pia echt wel om haar dieren hoor, anders zou ze zich niet zo druk maken om haar hoefbevangen merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:53

Ik denk niet dat het fair is om Phia nu zo een etiketje op te plakken.

De wending in het topic is best interessant, heb liever hier meer info of ideeen, hersenspinsels over.

Misschien kan Phia hier nog iets mee. Phia is begaan met haar merrie en veulen, kunnen we daar nu over ophouden? Wil graag meer zinnige info zoals Frans binnenbracht hebben we met ze allen nl nog wat aan. Heeft dit topic nl ook een doel gehad.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:48

Over fructaan heeft in een paardenblad een keer gestaan!
Waarom denken jullie dat de andere paarden van 10 tot een uur of 6 / 7 in het land staan?
Mijn merrie krijgt geen gras, dus van fructaan kan ze niet bevangen raken. Wel van meer krachtvoer of kuil. Ze doet het nu heel goed op oud hooi en 4 handjes muslie, aangevuld met vit. E met selenium.

Tinkerlove schreef:
Quote:

Nee hoor, zou ik ook niet doen. Het gaat jou toch alleen om het geld. De merrie is alleen maar voor de fok en hoe meer veulens, hoe meer geld. Volgend jaar zeker weer één??
Je bent niks beter dan de eerste de beste broodhandelaar, en dan durf jij wat te zeggen over Spanjaarden.

Broodjesfokker met 1 fokmerrie die nu niet drachtig is en die dit jaar niet meer gedekt wordt
Zie ook even onderschrift

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 23:13

Ik zal wel iets heel vreemds vertellen,
maar ik vind t op mijn beurt vreemd dat Phia wordt afgebroken omdat ze met 4 maanden een veulen af wil spenen.

Mij is altijd geleerd dat dat normaliter met 3 maanden gebeurd........
Vanwaar t gemuggezift?

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 00:04

Ineke2 schreef:
Tinkerlove schreef:

Zo Tinkerlove, kan het wat minder?!
Lijkt mij niet dat je met 1 merrie een broodfokker ben, bovendien geeft Pia echt wel om haar dieren hoor, anders zou ze zich niet zo druk maken om haar hoefbevangen merrie.

Sorry sorry, liet me even gaan. Zag in haar profiel dat de merrie in eerste instantie gekocht was voor de fok. Dus trok ik waarschijnlijk "voorbarige" conclusies.

Maar Phia, jij reageert ook zooo bot. Gaan mijn haren zo van overeind staan.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 00:13

Raar he, dat ik zo reageer. Vooral als mensen niet goed kunnen lezen of terug lezen of een profiel even bekijken
Dat scheelt enorm veel onnodige beschuldigingen die ik niet pik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 07:37

Ik moet heel hard nadenken, weet niet meer welke maar ben ongeveer 4 jaar geleden naar een Andalusierfokker geweest. Zij hadden tal van merries lopen en ongeveer 4 dekhengsten. Ook liepen er nog wat latere veulens rond. Alle veulens werden tegelijk afgespeend, de latere veulens dus met 4 of 5 maanden. Ik vond dat vreemd, laat die latere veulens dan nog lopen met de merrie, maar regel was dat alles te gelijk ging.

Dat is broodfokken, zoveel mogelijk tegelijk in de opfok om de verkoop in te kunnen gaan. Wordt kennelijk vaak zat gedaan.

Hoevelen hier op bokt zullen een paard hebben dat zo kort bij de merrie heeft gelopen? Vast wel velen en er zullen vast ook wel vele hele lieve aardige traumalozen tussen lopen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:04

Wij haalden onze hengstveulens altijd met 4 maanden bij de merrie weg en de merrieveulens vaak een maand later. Ben ik nou een broodfokker??
Lijkt mij niet wij hebben deze keuze gemaakt omdat onze merrie de hengstjes echt heel erg zat werd en heel zuur begon te doen tegen ze.
De merries gingen weg omdat onze merrie met een maand of 5 zoveel aan het veulen gaf dat ze zelf geen vlees meer op har lijf hield.
Al deze veulens zijn in de opfok gegaan en ik heb ze allemaal zelf zadelmak gemaakt en gevolgd in hun sportcarriere maar er zit er niet 1 tussen die moeilijk of afwijkend gedrag vertoonde.

Je kunt wel heel hard roepen dat het niet natuurlijk is allemaal maar de manier waarop wij paarden houden is niet natuurlijk. Het feit dat we erop gaan zitten is niet natuurlijk en daarnaast zijn de meeste paarden inmiddels zo doorgefokt dat ze in de natuur niet zo goed meer zouden functioneren.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:35

Dat Fructaanstuk vind ik danig intressant..

Ps, een paard/pony met "muilkorf" op het land zetten vind ik persoonlijk niet zo erg, wij hadden een pony lopen die al bevangen werd als hij naar gras keek... die hebben we toen zo'n emmer gegeven, kon hij gewoon in de groep en dat is gewoon perfect gegaan, hij kon EN buiten en een sprietje gras eten EN hij had geen last meer van bevangenheid... zielig vond ik het eigenlijk niet, ja als hij alleen in de paddock stond als zijn vriendjes in het land stonden.

Verder houd ik er zelf wel degelijk rekening mee dat ik een paard heb wat "sober" is kwa voer en hij komt dan ook niet op een zeer rijk land, maar ik vind persoonlijk een schraal land veel fijner voor paarden, wij hebben toch al de neiging paarden te over-voeren.

Over het algemeen zijn er maar zeer zeer weinig mensen die een paard "natuurlijk" kunnen houden ongeacht het land waar het dier oorspronkelijk vandaan komt, mijn paard heeft nu meer vrijheid en zeker meer levensruimte dan hij had in zijn "geboorteland" en wat is natuurlijk nog tegenwoordig? het is toch een utopie ... iedereen zoveel land en grond en vrijheid dat de paarden allemaal vrij rond mogen lopen daar waar ze willen, en ik heb het al eens aangegeven, waar in dit verhaal komt het Zadel??? het bit? of hoofdstel cq halster?? hoe natuurlijk is DAT?

Rekening houden met je paard, zijn/haar behoeftes weten en daar op redelijke wijze aan voldoen geeft echt geen ongelukkige paarden lijkt mij... ja paarden die 24 soms 48 uur in een stal van 2x2 staan, 1x per dag water krijgen en 3x per week moeten lopen.... das niet echt paardvriendelijk... gut waar heb ik dat nou toch gezien...

Het afspenen gebeurde bij ons eigenlijk nooit op dezelfde leeftijd maar er werd gewoon gekeken naar veulen en merrie, trok het de merrie leeg dan werden ze afgespeend, was het TE veel voor moeders (lastig hengstje) idem, was er niets aan het handje bleven ze meestal tot 6/7 maanden..
voor zover ik weet zijn het allemaal prima paardjes geworden...