Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:53

naturalgirl schreef:
Ik probeer wel te luisteren, maar het komt allemaal nogal doemdenkend over. Precies alsof een hengst een of ander gevaarlijk monster is

Dat kan het wel worden, als je niet de ervaring hebt om het goed op te voeden. En dat geld trouwens niet alleen voor een hengst, maar een hengst is vaak wel een stuk dominanter dan een ruin of een merrie.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:15

Hej Naturel!
ik heb alytijs de zelvde wens gehad als jou, om een anda hengstje te hebben. maar ze hebben me altijd gesegt dat ik nog even moest wachten. over een jaar of 2 krijg ik er 1. maar ik zorg wel dat er ook toezicht is van een ervaren persoon met anda's. ik weet hoe je r mee om moet gaan, maar hulp is nooit verkeerd .
Succes ermee!!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:29

naturalgirl schreef:
Ik blijf dromen, en mijn hengst zal alles krijgen wat zijn hartje begeert. Ik zal alles doen om voor te zorgen dat mijn hengst zich optimaal voelt. En met een veulen kun je wel al veel doen. Er zijn zoveel leuke trucjes en dingen die een veulen zijn nieuwsgierigheid kan prikkelen. Ik ben ook van plan om er vaak mee te gaan wandelen. Voor de rest kan het lekker spelen.

Hoe oud ben je het lijkt wel of je een kleine kleuter bent

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:45

naturalgirl schreef:
Ik probeer wel te luisteren, maar het komt allemaal nogal doemdenkend over. Precies alsof een hengst een of ander gevaarlijk monster is

Geloof me, als die hengst zin krijgt dan kunnen ze zich lelijk gedragen ... been there done that ... zelfs de 21-jarige dekhengst die ik nu heb lopen verrast je nog wel eens.

Een veulen opvoeden op zich is al een hele klus, als we dan nog eens spreken over een HENGSTeveulen dan dien je toch echt wel een zooi aan ervaring met je mee te sleuren want dant is niet iets dat je "even doet." Gaat je letterlijk bloed, zweet en tranen kosten als je al het geluk hebt dat je te maken hebt met een "brave hengst" want elk veulen die gaat door periodes dat je ze het liefst door de plee trekt.

Vergeet ook niet (die indruk wek je namelijk wel) dat een Andalusisch hengsteveulen ABSOLUUT GEEN garantie is dat je er later zo een brave opdonder aan over houdt zoals we ze kennen uit de boeken. Andalusische hengsten zijn OOK hengsten en net zoveel paard als een ander.

De opfok van Andalusische hengsteveulens gebeurt doorgaans ook heel anders dan bij ons wat vanzelfsprekend ook tot andere resultaten leidt. (in Spanje houden ze zich bvb absoluut niet bezig met wandelen en spelletjes met hun veulens dat vinden ze funest en terecht! Niet voor niets dat al die "fabeltjes" over super brave Anda hengsten de ronde gaan ... ligt echt niet enkel aan het ras!!!!)

Wat mij betreft is je idee onhaalbaar, ik ben zelf in het bezit van een Lusitano die ik op zijn 2 heb MOETEN laten castreren voor zijn eigen bestwil en welzijn.
Had ik die hengst gelaten tot hij 5 was had ik een leeuw op stal gehad.
En het is echt niet zo dat ik geen ervaring had met veulens aan huis want ik doe niet anders.

Trouwens, als je echt wil dat je veulen in no-time in je nek zit moet je er vooral veel mee gaan wandelen. Hengsteveulens (ja ook die Andaatjes) zijn van nature uiterst baldadig en speels. Ga maar eens kijken hoe ze in hun vrije tijd in de wei met elkaar om gaan. Als je met je hengstje lekker op de baan denkt te kunnen wandelen kom je bedrogen uit ... na een kwartier denkt ie - speeltijd! En dan ben jij toch echt wel zijn slachtoffer met alle nare gevolgen vandien ... Zulke dingen kún je gewoon niet met een hengsteveulen en dat mag je ook niet van ze eisen op die leeftijd ...

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:52

MissArianne schreef:
naturalgirl schreef:
En ja, er kunnen ook lastige hengsten zijn, maar dat geld evengoed voor merries en ruinen. Het probleem is dat er bij hengsten direct een etiket wordt opgeplakt. Volgens mij zijn er ook merries en ruinen waar je heel streng en kordaat bij moet zijn.

Ik wil mijn paard nemen zoals het is. Is het een brave andalusische hengst (zoals ze bekend staan) fijn... Maar is hij gewoon hengst zoals de hengsten bekend staan (wat mij logischer lijkt), mij ook goed.
Dan kan ik er heerlijk mee NH'en, want zo'n hengst heeft karakter
. Na hard werken (en veel frustratie) zullen we een pracht van een band hebben, die niet kapot te breken valt. Het is zoveel mooier het allemaal met z'n tweeën samen te bereiken, dan een paard te hebben dat alles maar ondergaat.

Ja sorry hoor, alsof je dat alleen met een hengst kan hebben
Gebruik die vier jaar intensief om bij te leren zou ik zeggen.

pennyalarm??

Ik ben het er mee eens dat je bij paarden vooral op het karakter dat ze van nature hebben moet letten. Hengstengedrag is idd vrij vaak iets dat er ook geweest zou zijn als ze gecastreerd/merrie geweest waren. Elk paard is anders, al vanaf dag 1 dat ze geboren zijn!

Maar hoe zie je aan een veulen hoe het zich gaat gedragen als de puberteit echt toeslaat, of als het helemaal volwassen is. Feit blijft, veel hengsten zijn gewoon echt veel lastiger als ze puberen/volwassen zijn. We hebben veulens gehad, volle broers/zussen, gouden karakters, maar als ze tussen de 1-3 jaar oud zijn heb je toch echt meer je handen vol aan de jongens dan aan de merries.

Ze zijn intelligent en gevoelig, idd, dus ze zullen je altijd blijven uitproberen. Je wil je paardje als je maatje zien, maar dan moet je ook het geluk hebben dat je zo n paardje treft dat jou als maatje wil zien (trouwens, bij paarden gaat het immers toch meer om onderlinge dominantie rollen dan om kameraadschap, er bestaat niets zoals "gelijken").

Gebruik die 4 jaar om nog veel meer ervaring op te doen, begin met een ander paard dan met een (hengst)veulen. In 4 jaar tijd zul je het misschien minder zwart-wit zien. Misschien heb je in 4 jaar tijd niet eens de mogelijkheid/zin meer om zoveel tijd in een hengst te stoppen en wil je liever een ruin/merrie (Je vind dat andere mensen zich hier negatief uiten over hengsten, maar ben je zelf niet een beetje ten onrechte negatief jegens ruinen/merries?).

Er is niets mis met je droom najagen, maar net zoals MissArianne was het eerste waar ik aan dacht toen ik deze reactie van naturalgirl las "pennyalarm". Pas op voor het idealiseren van paarden!

-x- Nouska

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:05

Loolapelooza schreef:
naturalgirl schreef:

Een veulen opvoeden op zich is al een hele klus, als we dan nog eens spreken over een HENGSTeveulen dan dien je toch echt wel een zooi aan ervaring met je mee te sleuren want dant is niet iets dat je "even doet." Gaat je letterlijk bloed, zweet en tranen kosten als je al het geluk hebt dat je te maken hebt met een "brave hengst" want elk veulen die gaat door periodes dat je ze het liefst door de plee trekt.

Trouwens, als je echt wil dat je veulen in no-time in je nek zit moet je er vooral veel mee gaan wandelen. Hengsteveulens (ja ook die Andaatjes) zijn van nature uiterst baldadig en speels. Ga maar eens kijken hoe ze in hun vrije tijd in de wei met elkaar om gaan. Als je met je hengstje lekker op de baan denkt te kunnen wandelen kom je bedrogen uit ... na een kwartier denkt ie - speeltijd! En dan ben jij toch echt wel zijn slachtoffer met alle nare gevolgen vandien ... Zulke dingen kún je gewoon niet met een hengsteveulen en dat mag je ook niet van ze eisen op die leeftijd ...

Vind ik wel treffend.

Zelfs de allerbraafste hengstjes kunnen dit idee krijgen. Ze doen het immers niet omdat ze "gemeen", "vals", ofzo zijn, gewoon omdat ze willen spelen. Alleen heb je als dan als mens van 70kg x veulen van 150kg soms een probleem om ze nadat ze hun kracht hebben leren kennen over te halen dat jij toch echt de baas bent... Heb ik het nog niet eens over het pijnlijke probleem van wat dat gewicht jouw lijf aandoet als ze net lekker verkeerd op jou landen.. Merries zitten met een jaar in de wei te grazen ("met hun barbies te spelen"), terwijl hengstjes lekker willen keten!

-x- Nouska

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:16

Je moet het zelf weten natuurlijk.
Maar ik vind je een beetje klinken alsof alleen een hengst karakter heeft.
En wat je allemaal zegt klinkt zo ongelovig, alsof je iets te vaak de "ponyliefde is..." in de Penny hebt gelezen. Natuurlijk bouw je een band op met een paard, en natuurlijk word het een maatje voor het leven. Maar zo'n band krijg je niet alleen maar met een hengst hoor. Ik snap het echt nog steeds niet, waarom moet en zal je een hengst hebben? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? En zoals alle anderen hier al zeiden, een veulen opvoeden is heel zwaar. In het begin ziet het jou als een speelmaatje, wil op je springen, wil je bijten, etc. Dat kan je hem natuurlijk afleren door hem elke keer streng te straffen. Maar paarden moet je zien als kinderen, ook die krijgen een soort van fases waarin ze vervelend zijn, en je ze het liefst achter het behang wil plakken, er zullen best periodes bij zitten dat je met je handen in het haar zit. En daar moet je ook doorheen zien te komen, het is niet alleen het mooie.
En dan gaat er ook nog is ontzettend veel tijd in een veulen zitten. Een veulen wat de hele tijd in de opfok heeft gestaan, moet je ook bepaalde streken op stal afleren. Zo zie je wel is veulens die over de staldeur heen proberen te komen, of de halve boel afbreken.
Maarja, zelf weten, als je maar niet naderhand het paard de schuld geeft.

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 19:58

Ik heb nog nooit van Penny gehoord.
En meissielief door zo'n commentaar te geven, ben jij de kleuter en niet ik...

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:37

[quote="naturalgirl"]Ik heb nog nooit van Penny gehoord.
quote]

Dat komt vanzelf als je wat langer in het wereldje mee loopt

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 20:46

Ah neen, ik woon in België.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:54

Nou ik woon ook in Belgie en ik ken de penny toch ook. Hier verkopen ze het ook in de winkel hoor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:14

Hoi, ook ik heb 2 keer een veulen gefokt, beiden hengstjes. Eerste was best braaf en halster om gedaan, hoefjes, meelopen en afspuiten geleerd, maar wel met mama tussen merries met veulens. Hij heeft 1 keer me besprongen zonder gevolgen verder. De tweede was heel anders, en het waren beide quarters. Ik heb nu een New Forest pony vanaf zijn 4e en ik heb zo een goeie band met die pony. Heb hem 3 jaar en het is een ruin, maar je kan er echt alles mee. Kost ook tijd, maar dat bouw je op. Heb nog meer paardjes gehad en je krijgt het niet altijd. Ben nu zelf ook ouder en wijzer, maar best wel penny geworden door deze pony, omdat hij zo maf is. Succes

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:48

naturalgirl schreef:
Ik heb nog nooit van Penny gehoord.
En meissielief door zo'n commentaar te geven, ben jij de kleuter en niet ik...

Zeg ik dat jij een kleuter bent dan? Nee, dus dan hoef jij dat ook niet van mij te zeggen, want kleuters zitten hier niet op Bokt.
En dat ik 14 ben en jij (denk ik) ouder, wil niet zeggen dat ik geen commentaar mag geven in dit topic, had je het maar niet moeten openen.

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 21:50

Manuutje, ik had het niet tegen jou, sorry.
Ik had het tegen Meissielief...

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 21:53

En trouwens, Manuutje , moet ik misschien de Penny kennen om er iets van te kennen? Gewoon omdat ik me niet bezighou met paardentijdschriften betekent toch niet dat ik daardoor een dommerik zou zijn op vlak van paarden?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:59

naturalgirl schreef:
En trouwens, Manuutje , moet ik misschien de Penny kennen om er iets van te kennen? Gewoon omdat ik me niet bezighou met paardentijdschriften betekent toch niet dat ik daardoor een dommerik zou zijn op vlak van paarden?

Nee, juist niet. De Penny is een blad over paarden voor kinderen, allemaal onwerkelijke stripverhalen staan erin, gaat altijd over meisjes die het slecht hebben, en dan een paard gaan redden ofzo.. En allerlei vage artikelen Maar voor kinderen heel leuk om te lezen, bijna iedereen las ze vroeger wel.
En nee, je bent niet dom omdat je geen paardenbladen leest.
Maar dat van de penny sloeg er dus op, dat je een beetje realistischer zou moeten gaan denken.

naturalgirl schreef:
Manuutje, ik had het niet tegen jou, sorry.
Ik had het tegen Meissielief...

Ow, ik had niet door dat Meissielief de naam was van een user.

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 22:07

Ik ben ook heel realistisch, maar hoogstwaarschijnlijk kom ik op dit forum anders over. Natuurlijk zet ik de goede argumenten in van de hengst , maar het is niet zo dat ik besef wat ik in huis zo halen. Over zoiets moet je lang en rustig nadenken, daarom dat ik ook eens uit nieuwsgierigheid dit topic heb geopend.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:11

naturalgirl schreef:
Ik ben ook heel realistisch, maar hoogstwaarschijnlijk kom ik op dit forum anders over. Natuurlijk zet ik de goede argumenten in van de hengst , maar het is niet zo dat ik besef wat ik in huis zo halen. Over zoiets moet je lang en rustig nadenken, daarom dat ik ook eens uit nieuwsgierigheid dit topic heb geopend.

Als jij er toch van overtuigd bent dat je een Andalusische hengst wilt, dan zou ik iig aanraden om is een poosje op een Hengstenhouderij bijv. te gaan werken. Dan leer je iig goed omgaan met allerlei soorten hengsten, en dan heb je echt wat ervaring met hengsten, voordat je er zelf 1 aanschaft.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:27

Ik heb sinds vorig jaar een PRE hengstveulen. Hij staat lekker in een kudde bij de fokker en wordt daar opgevoed door de rest van de groep. Hij is erg braaf maar dat ligt ook aan het karakter van pa en ma. Zijn vader is Grelo, dekt erg vaak maar kan op wedstrijden met een los teugeltje langs een merrie uitgestapt worden en moeder is gewoon superbraaf wel een beetje lomp maar niet vervelend.

Ik ben zelf een B ruiter, rij nu een jaar of 8. Is hij braaf blijft hij hengst zo niet komt de dierenarts om wat te verwijderen.

Ik denk dat het heel erg ligt aan het karakter van je hengst of dit wel of niet goed zal gaan.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:16

Loolapelooza schreef:
naturalgirl schreef:

Geloof me, als die hengst zin krijgt dan kunnen ze zich lelijk gedragen ... been there done that ... zelfs de 21-jarige dekhengst die ik nu heb lopen verrast je nog wel eens.

Vergeet ook niet (die indruk wek je namelijk wel) dat een Andalusisch hengsteveulen ABSOLUUT GEEN garantie is dat je er later zo een brave opdonder aan over houdt zoals we ze kennen uit de boeken. Andalusische hengsten zijn OOK hengsten en net zoveel paard als een ander.

De opfok van Andalusische hengsteveulens gebeurt doorgaans ook heel anders dan bij ons wat vanzelfsprekend ook tot andere resultaten leidt. (in Spanje houden ze zich bvb absoluut niet bezig met wandelen en spelletjes met hun veulens dat vinden ze funest en terecht! Niet voor niets dat al die "fabeltjes" over super brave Anda hengsten de ronde gaan ... ligt echt niet enkel aan het ras!!!!)

Wat mij betreft is je idee onhaalbaar, ik ben zelf in het bezit van een Lusitano die ik op zijn 2 heb MOETEN laten castreren voor zijn eigen bestwil en welzijn.
Had ik die hengst gelaten tot hij 5 was had ik een leeuw op stal gehad.
En het is echt niet zo dat ik geen ervaring had met veulens aan huis want ik doe niet anders.

wij gaan toevallig wel al regelmatig met ons hengstenveulen wandelen over de baan, nou wil dit zeggen dat we dierenbeulen zijn???? of misschien dat we binnen de korste tijd in de kist liggen als ik jou mag geloven?
ik vindt dat je het toch maar heel erg veralgemeend
er zijn idd hengstenveulens bij wat niet te vertrouwen zijn maar ons veulen is er nu onderhand twee, staat in een groepje van vier hengsten (van één tot vier) en je ziet hem idd ook regelmatig omhoog gaan en spelen met de rest maar is dit niet meer dan normaal?
hij kan dus wel normaal aan een halstertouw langs je stappen zonder je te bespringen...en ik denk ook niet dat dit wandelen echt kwaad kan voor zijn verdere ontwikkeling als ie dit eens één keer in de maand doet. ik zie het eerder positief in...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:53

Lezen Beautyke

beautyke schreef:
wij gaan toevallig wel al regelmatig met ons hengstenveulen wandelen over de baan, nou wil dit zeggen dat we dierenbeulen zijn???? of misschien dat we binnen de korste tijd in de kist liggen als ik jou mag geloven?

Hmm, als jij dat denkt ... ik heb het iig nergens gezegd. Ze zijn wél een groter risico want vertonen zich doorgaans dominant tov vreemde paarden die je toch wel eens tegenkomt op de baan ...

beautyke schreef:
ik vindt dat je het toch maar heel erg veralgemeend
er zijn idd hengstenveulens bij wat niet te vertrouwen zijn maar ons veulen is er nu onderhand twee

Als men spreekt over het overgrote merendeel dan is het normaal dat men veralgemeent, taal werkt zo.

beautyke schreef:
staat in een groepje van vier hengsten (van één tot vier) en je ziet hem idd ook regelmatig omhoog gaan en spelen met de rest maar is dit niet meer dan normaal?

Loolapelooza schreef:

Hengsteveulens (ja ook die Andaatjes) zijn van nature uiterst baldadig en speels. Ga maar eens kijken hoe ze in hun vrije tijd in de wei met elkaar om gaan.

beautuke schreef:
hij kan dus wel normaal aan een halstertouw langs je stappen zonder je te bespringen...en ik denk ook niet dat dit wandelen echt kwaad kan voor zijn verdere ontwikkeling als ie dit eens één keer in de maand doet. ik zie het eerder positief in...

loolapelooza schreef:

Trouwens, als je echt wil dat je veulen in no-time in je nek zit
moet je er vooral
veel

mee gaan wandelen

Heb mijn 2-jarige ook wel eens een paar keer ermee "op uit" genomen om hem te laten grazen langst de weg zonder problems, maar toen uiteindelijk de hormonen de overhand kregen deden ze zowat alle goeie manieren teniet. Kon de hengst niet aan doen, testosteron zijn vreemde jonges ... en je kunt van een veulen nog niet zeggen of die er last van gaat krijgen.
Toen hij nog "brave hengst" was kon ik er bvb zonder moeite mee voor een grote trekker staan met dito oplegger en draaiende motor terwijl ik de weg moest uitleggen aan de bestuurder. Paar maanden later stond hij ineens k a a r s recht klauwend toen er weerom een trekker aankwam. Zo uit het niets, razendsnel ... Typisch hengstengedrag ook al was hij een week daarvoor gecastreerd. (dat duurt even eer je dat merkt)

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:46

Je start dit topic en vraagt mensen naar mening en tips, die je ook krijgt. Deze zijn over het algemeen, terecht, van een waarschuwend karakter en ik kan niet anders dan het hiermee volledig eens zijn. Onderschat een veulen niet, het zijn over het algemeen ongeleide projectielen en als je denkt dat je alles weet van paarden, zijn het juist veulens die je vaak voor een probleem kunnen zetten.
Hoe minder je met deze kleuters bemoeit, hoe beter het is. Een veulen wil geen mens als maatje, maar is gebaat bij een evenwichtige opvoeding door soortgenoten, wat in mijn ogen geen opfok hoeft te zijn.
Bovendien staat een iberier bekend om zijn intelligentie en gevoeligheid, houd daar rekening mee.

Kennelijk zijn de reacties teleurstellend voor je en had je misschien gehoopt dat er enthousiasme over jouw plannen zouden zijn. Neem de tips ter harte en bezint eer je begint, ik heb al teveel verhalen op Bokt gelezen waarbij het opvoeden van een veulen gruwelijk uit de hand is gelopen, dit betrof ook mensen die dachten dat ze wisten wat ze deden en met de ongetwijfeld beste bedoelingen, teveel met een veulen bemoeide.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:33

Citaat:
Toen hij nog "brave hengst" was kon ik er bvb zonder moeite mee voor een grote trekker staan met dito oplegger en draaiende motor terwijl ik de weg moest uitleggen aan de bestuurder. Paar maanden later stond hij ineens k a a r s recht klauwend toen er weerom een trekker aankwam

heeft dit enigssinds wel iets met zijn hormonen te maken of meer met het feit van dominantie naar jouw kant?
wat dat betreft heeft nog geen enkel van onze hengsten problemen gehad, moet wel zeggen dat de dominantie na andere paarden soms wel eens om de hoek kan komen kijken, en dat is dan ook de enige reden waarom we dit jaar in het najaar twee van de hengsten laten castreren, gewoon simpelweg omdat ze geen papieren hebben, niet moeten dekken en gewoon veel te veel energie verliezen op wedstrijd.
voor de rest valt de vierjarige hengst redelijk te rijden tussen andere paarden, zelfs tussen merries...

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 13:03

Maken jullie allemaal geen zorgen. Er zal geen Andalusische hengst komen. Helaas heb ik gisteren slecht nieuws gekregen waardoor ik me op andere dingen zal moeten concentreren. Dus, dat is een droom die in de kast wordt gestopt.
Bedankt voor alles, groetjes.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:14

naturalgirl schreef:
Maken jullie allemaal geen zorgen. Er zal geen Andalusische hengst komen. Helaas heb ik gisteren slecht nieuws gekregen waardoor ik me op andere dingen zal moeten concentreren. Dus, dat is een droom die in de kast wordt gestopt.
Bedankt voor alles, groetjes.

Jammer voor je..
Maar waarschijnlijk komt je droom ooit een keer wel uit..
Dan duurt het misschien wel een paar jaar langer.. Maar dat wil wel zeggen dat je een paar jaar meer de tijd hebt om allerlei leuke ervaringen op te doen op het gebeid van hengsten, barokkepaarden, enz.