naturalgirl schreef:Ik probeer wel te luisteren, maar het komt allemaal nogal doemdenkend over. Precies alsof een hengst een of ander gevaarlijk monster is
Geloof me, als die hengst zin krijgt dan kunnen ze zich lelijk gedragen ...

been there done that ... zelfs de 21-jarige dekhengst die ik nu heb lopen verrast je nog wel eens.
Een veulen opvoeden op zich is al een hele klus, als we dan nog eens spreken over een HENGSTeveulen dan dien je toch echt wel een zooi aan ervaring met je mee te sleuren want dant is niet iets dat je "even doet." Gaat je letterlijk bloed, zweet en tranen kosten als je al het geluk hebt dat je te maken hebt met een "brave hengst" want elk veulen die gaat door periodes dat je ze het liefst door de plee trekt.
Vergeet ook niet (die indruk wek je namelijk wel) dat een Andalusisch hengsteveulen ABSOLUUT GEEN garantie is dat je er later zo een brave opdonder aan over houdt zoals we ze kennen uit de boeken. Andalusische hengsten zijn OOK hengsten en net zoveel paard als een ander.
De opfok van Andalusische hengsteveulens gebeurt doorgaans ook heel anders dan bij ons wat vanzelfsprekend ook tot andere resultaten leidt. (in Spanje houden ze zich bvb absoluut niet bezig met wandelen en spelletjes met hun veulens dat vinden ze funest en terecht! Niet voor niets dat al die "fabeltjes" over super brave Anda hengsten de ronde gaan ... ligt echt niet enkel aan het ras!!!!)
Wat mij betreft is je idee onhaalbaar, ik ben zelf in het bezit van een Lusitano die ik op zijn 2 heb MOETEN laten castreren voor zijn eigen bestwil en welzijn.
Had ik die hengst gelaten tot hij 5 was had ik een leeuw op stal gehad.
En het is echt niet zo dat ik geen ervaring had met veulens aan huis want ik doe niet anders.

Trouwens, als je echt wil dat je veulen in no-time in je nek zit moet je er vooral veel mee gaan wandelen. Hengsteveulens (ja ook die Andaatjes) zijn van nature uiterst baldadig en speels. Ga maar eens kijken hoe ze in hun vrije tijd in de wei met elkaar om gaan. Als je met je hengstje lekker op de baan denkt te kunnen wandelen kom je bedrogen uit ... na een kwartier denkt ie - speeltijd! En dan ben jij toch echt wel zijn slachtoffer met alle nare gevolgen vandien ... Zulke dingen kún je gewoon niet met een hengsteveulen en dat mag je ook niet van ze eisen op die leeftijd ...