Gelderse paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:54

union is gaaf!!!een goeie voor onder het zadel,lekker beestje hor!
mijn knollie-bollie heeft ook veel knie-actie,maar ja,er zit 2 keer cambridge cole in...
ik vind gracia niet zo mooi,een wat ouderwetse gelderse.maar ze straalt wel het echte gelderse uit!!

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:01

ik vin d dat ouderwetse juist veel gaver,... lekker breed... heerlijk!! maar goed ieder zijn keuze!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:06

timilon schreef:
union is gaaf!!!een goeie voor onder het zadel,lekker beestje hor!

Ja, het is zeker meer een beestje voor onder het zadel dan voro de kar vind ik. Hij komt wel i het tuig, hij is nu 2x betuigd volgens mij. Binnen kort zal hij wel voor het eerst voor een karretje gaan, en uiteindelijk komt hij naast zijn grote broer Otto in het span (dat is de bedoeling).
In rijden gaat ook redelijk, al geeft hij nog steeds elke keer met het zadel een rodeo weg en probeert eronder uit te rennen. Hij is nu al tig keer het zadel op gehad en gelongeerd maar hij blijft het doen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:08

mmm,kan best zijn dat als je er dalijk eenmaal opzit,hij geen kik meer geeft..

gracia:ik bedoel dat ze lang is,en een beetje week op de lendenen.
dat ze een iets rechte hals heeft.

een gelderse IS breed,en tja,ieder zijn smaak.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:13

ze is van wouter..... moeder is simone..... moeders vader weet ik niet uit mijn hoofd

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:16

aha,idd iets ouderwets bloed.
ben wel helemaal weg van wouter(en zn nakomelingen)!!!super mooie hengst!!!en brave nakomelingen,leuk!!!

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:20

ze heeft nog een zoon... wouter x fortissimo....

Afbeelding

het is een vrij oude foto ik ndke zo'n vijf jaar terug... leo is hier een jaar of vier... wat vinden jullie van hem....

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:35

mmm,iets platte croupe,maar redelijk front!
iets te gehoekt achterbeen(vind ik persoonlijk niet erg)en behoorlijk onderstandig.
ik weet niet of ik hem een verbetering vind.hoewel hij me wel aanspreekt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:54

timilon schreef:
mmm,kan best zijn dat als je er dalijk eenmaal opzit,hij geen kik meer geeft..

Zijn verzorgster is er nu al een aantal keer op geweest. Het ene moment is hij super braaf, hij kan opeens uiet het niets gaan rennen (proberen onder haar vandaan rennen). Maar dat is goed uit e zitten, hij is verder heel braaf Lachen

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:02

ow...mmm,niet echt een prototype gelderse dus...nah,dat vlugge heb je wel nodig als hij dalijk voor goed geld naar een topruiter word verkocht,haha!!!ik stippel zn toekomst wel uit hor,dat merk je wel ey:D

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:09

He ik meld me ook nog ff aan!! Ben helemaal weg van gelderse. Heb 1 1/2 jaar een ruin gereden (Ahoy x Monarch) Erg stoer paard. Bijna nergens bang voor maar als hij een plu zag ging de nek erop en was ik een heel klein meisje op een goot paard. En nu ben ik in het trotse bezit van een half gelderse merrie (Parcival X Zelhem) Haar vader is dus de goedgekeurde hengst parcival die vandaag op het NK 8ste is geworden in het zz licht!!!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:34

@Timilon mag ik vragen wat je dan van Regina vind? (foto's in mijn profiel en op de 2e pagina van dit topic).

@Tancreda, hebben jullie er bewust voor gekozen hem eerst onder het zadel te beleren en daarna pas voor de kar te zetten ipv andersom?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:39

timilon schreef:
ow...mmm,niet echt een prototype gelderse dus...nah,dat vlugge heb je wel nodig als hij dalijk voor goed geld naar een topruiter word verkocht,haha!!!ik stippel zn toekomst wel uit hor,dat merk je wel ey:D

Ik denk dat hij toch meer het tuig in gaat dan onder de man Verder recreatief bereden. Weet niet of de baas van plan is hem te verkopen, maar dat kan heel snel veranderen. Anders vooral tuiger en recreatief, niet een topsport richting ofzo Tong uitsteken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:41

Richtje schreef:
@Tancreda, hebben jullie er bewust voor gekozen hem eerst onder het zadel te beleren en daarna pas voor de kar te zetten ipv andersom?

Ik weet niet echt of het bewust is gegaan. Maar eerst het zadel gedaan, omdat meneer vrij weinig gewend is.
Bij Tancreda was het andersom gegaan. Ook eerst wat longeren, maar later eerst het tuig erop en voor ons uit sturen, en die stond ook zo voor het karretje.
Unino gaat wat langzamer omdat hij weinig gewend is. Tja, of het bewust is gegaan? Hij is ook veel later begonnen bij Union dan hij normaal deed. Meestal begint hij met 2, 2,5 jaar, nu is union goed 3 en begint pas. Waarschijnlijk omdat het best een moeilijk dier is, weinig gewend is enzo...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:58

Regina is namelijk eerst voor de kar gegaan, en op haar 4,5 is mij pas gevraagd of ik met haar onder het zadel wilde beginnen. De eerste stappen met het inrijden ging veel makkelijker, dan met een paard dat nog helemaal groen is, vandaar dat ik het vroeg.
Toen ze voor de kar stond kende ze verder overigens ook nog niets hoor, voor de kar ging goed, of nou ja goed.... het is eigenlijk een wonder dat er nooit wat gebeurd is. Maar voetje geven, poetsen gewoon aan de hand meelopen of wat dan ook kende ze niet eigenlijk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:18

Ja, dat gaat idd meestal wel wat makkelijker. Volgens mij stond Otto ook eerder in het tuig dan dat hij werd bereden. Want toen wij er net waren (2000/2001 hij was dus 4/5) stond hij al voor de kar, maar met rijden was het nog erg pril. (veel bokken en gek doen enzo Tong uitsteken)

Otto heeft overigens in zijn belerings periode meer op zijn twee achterbenen gelopen dan op 4 benen Haha! Bij elke situatie gig hij steigeren: In spannen/ aansingelen/ als hij moest wachten op een stoplicht/ als hij weer mocht lopen Rolleyes

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:26

Regina zal in het begin ook niet al te gemakkelijk geweest zijn, en wil idd bij bijv. stoplichten ook nog wel eens op twee benen lopen Schijnheilig

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:29

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:43

Leuke foto's! Lachen

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:51

foutje,zie bericht hieronder...
Laatst bijgewerkt door timilon op 26-06-04 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:55

timilon schreef:
@richtje:ik vind regina een behoorlijk rytipische gelderse.
het lijkt of ze een ietwat kort voorbeen heeft,en dat ze hem in de beweging ook iets strak houd.
ze heeft een mooi rond kruis,en dr gehele bouw straalt degelijkheid uit.ik denk dat ze een van de makkelijkst gebouwde paarden is die ik hier in het forum voorbij heb zien komen.ik denk wel dat het moeilijk is haar hals op lengte te houden.
ja,een mooie merrie,en zeker een mooie gelder!

heeft verder niemand meer foto's?ben erg nieuwschierig...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:06

Grappig, ik krijg namelijk altijd te horen dat ik kwa bouw en karakter zo'n moeilijk te rijden paard heb. Maar dat wordt natuurlijk vergeleken met de luxere rijpaarden en niet met andere gelderse paarden.

Wat je zegt over haar hals op lengte houden heb je idd gelijk in, ze heeft ook heel erg de neiging haar nek erop te zetten en haar rug weg te drukken en vast te zetten. Na veel longeren met gogue en heel veel werken aan de ontspanning, durft ze steeds langer en vaker de ontspanning op te zoeken, dus het begin is er nu Ik zal binnenkort weer eens rijfoto's proberen te maken.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:18

GB_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:44

mijn patser is kruising: gelderspaard kwpn..
Hij is zeer veelzijdig..
En overal voor in.. Lachen hier een fototje van mijn ventje
Afbeelding
Wat vinden jullie van Patsertje Schijnheilig

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:59

Een lekkere patser! Knap paardje, en ook al zo'n lief hoofdje!
Ligt het aan mij, of hebben alle gelderse zo'n lieve zachtaardige blik in de ogen Lovers (of in ieder geval de meesten Lachen )