Mijn droompaard gekregen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 07:49

heidy_wilco schreef:
De kollen in beide foto's lijken niet echt overeen te komen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Niet zeiken hé. Dit is hetzelfde paard en ik zal het wel weten éh

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 07:51

Only2Bianca schreef:
Kan niet slapen van de warmte en ga mee met bovenstaande. Foto’s lijken ook niet van hetzelfde paard aan de aftekening op het hoofd te zien. Maar hey, misschien is het stiekem gewoon jaloezie :z Een mooie zwarte hengst, willen we allemaal toch?

_Penotti

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:52

De tip die al veel gemaakt is, zoek goede begeleiding, en dat is niet die stalbaas, duidelijk niet.

In elk bericht geef je het paard de schuld.
Maar een paard pakt de mogelijkheden die de ruiter hem geeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:53

Neverland schreef:
Die pluk zie je gewoon hangen op de tweede foto... :+

En ik denk dat dat ook iets waar heidy overheen kijkt. Want die kol volgt inderdaad het ruit patroon van rechterkant (van de tweede foto) niet want die pluk hangt er overheen. :+

Oké dan zie je dat op mijn scherm niet goed, ik kon die pluk echt niet meer vinden... :D

Dan zal het wel kloppen inderdaad, dan is er nog werk aan de winkel voor ts in de zin van een hoop te leren met en over een jong paard.
Ts ik hoop dat je de juiste hulp zoekt, want je hebt een super gaaf paard, wees er zuinig op!

Mijn lusitano kocht ik ook als zwarte hengst en is nu met de juiste opleiding en verzorging een super gelukkige zwarte lusitanoruin! :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:57

Knap paard. Laat het alstjeblieft gewoon castreren in de herfst, is zoveel leuker voor het paard en jezelf. Verder qua rijden met een 3-jarige: 4 x er week 20 minuten is echt genoeg.

Hopelijk kun je een fijne instructeur / trice vinden, die je daarbij kan begeleiden.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 08:03

En we zijn geen beginners! We hebben gewoon weinig ervaring met een hengst en dat is even zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:05

Chanelle007 schreef:
En we zijn geen beginners! We hebben gewoon weinig ervaring met een hengst en dat is even zoeken

Hoe veel ervaring heeft je moeder dan? En waarom hebben jullie voor een hengst gekozen, ik neem aan dat jullie hem laten castreren?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:08

De definitie beginner is breed hoor :)

Jullie zijn geen hengst gewend, maar duidelijk ook geen jong paard.
Dan zou je een stalbaas die vind dat je elke dag een uur moet rijden aan de kant zetten.
Maar je zou ook geen uitspraken doen als hij doet flauw op een paraplu dus krijgt geen wortels.
Die link legt geen 1 paard. En dan kom je weer in de term beginner terecht, sorry :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:10

Prachtig paard! Dat is een mooi kado!

Door de manier waarop je dingen beschrijft lijken jullie erg onervaren. Niet alleen met een hengst (en een jong paard).

De lat hebben jullie hoog gelegd :j

Dat geeft niet maar betekent wel veel leren. Hulp vragen, regelmatig lessen en verdieping.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 08:14

_Penotti schreef:

Dan zou je een stalbaas die vind dat je elke dag een uur moet rijden aan de kant zetten.
Maar je zou ook geen uitspraken doen als hij doet flauw op een paraplu dus krijgt geen wortels.
Die link legt geen 1 paard. En dan kom je weer in de term beginner terecht, sorry :)

Daar gaat hem niet over. Het is gewoon hij doet mooi zijn rondje dan verschiet hij van die paraplu daarna is hij gewoon gepasseerd en dan begint hij dom te doen bij de mesthoop door langs alle kanten beginnen te lopen en onbestuurbaar is.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:21

Chanelle007 schreef:
heidy_wilco schreef:
De kollen in beide foto's lijken niet echt overeen te komen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Excuus hiervoor, maar je mag wel een andere toon aanslaan. Verder sta ik bij wat ik gezegd heb in ene eerder bericht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:22

Hebben jullie ervaring met meer gevoelige en intelligente paarden?

Wat was jou reactie na de paraplu en op welke manier heb je de spanning laten afvloeien en je paard vertrouwen gegeven?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:25

Hij gaat niet dom doen. Hij reageert als een paard :)

Een paard schrikt, ja dat doen paarden soms, jonge die alles moeten leren nog eerder.
In onze ogen soms voor onnozele dingen, maar hey, wij zijn mens geen paard, die zien dingen anders.

En dan komt het.
Hij is geschrokken en dan moet de ruiter hem op een prettige maar duidelijke manier, zonder boos te worden, hem laten weten, kom op het is niet eng. Het is maar een paraplu geen tijger die in bosjes zit en je op wil vreten.
Een ruiter die dat kan geeft dat paard vertrouwen, oh mijn baasje zegt het is niet eng, oke ik geloof haar.

Een ruiter die nog meer moet leren, geeft niet dat vertrouwen aan dat paard.
Dus paard denkt, de paraplu is eng, maar mijn baasje geeft ook geen leiding, ze word boos, maar dan vind ik het nog enger.
Oh jeeee.....zie je wel, daar bij de mestbult zit ook een tijger, echt wel!!
En mijn baasje word nog bozer, ik nog banger....ooh help zag het echt, in die hoek zit nu ook een leeuw.

En nog steeds geef je hem geen vertrouwen maar vind dat hij dom doet en gaat hem voor straf van zijn angst longeren.

Als jij bang bent voor spinnen, helpt het dan als iemand boos doet en zegt stel je niet aan en doe niet zo dom?! En die gaat vervolgens jou boos dwingen toch die spin te pakken. Gaat het dan over?

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:30

Prachtig paard TS! Daar mag je zeker trots op zijn <3

Chanelle007 schreef:
Daar gaat hem niet over. Het is gewoon hij doet mooi zijn rondje dan verschiet hij van die paraplu daarna is hij gewoon gepasseerd en dan begint hij dom te doen bij de mesthoop door langs alle kanten beginnen te lopen en onbestuurbaar is.
Weet je wat het is met die jonge dieren? Ze hebben gewoon nog niet alles gezien. Voor ons is een paraplu het normaalste vd wereld, maar jouw paard schrok ervan en gedroeg zich zoals zijn instinct het voorschrijft. Net zoals een hertje, zullen prooidieren schrikken en dan even in paniek zijn.

Die instictieve reactie komt vanuit het 'reptielenbrein'. Wij mensen hevben dat ook. Dat deel van het brein stuurt je je overlevingsmechanisme zo'n beetje aan. Wat voor mensen dus eetgedrag (daarom kunnen we vet/zoet eten zo slecht weerstaan), aggressie/angst en onze seksuele lusten. Allemaal gedrag wat we doen, voordat we er wel en breed over nadenken. Net zoals schrikken als iemand opeens voor je springt, je denkt er niet overna en schrikt direct. Sommige mensen draaien om en rennen weg, om na 10 passen te kijken wat er was. Precies die reactie komt vanuit je reptielenbrein:).

Je paard heeft dat ook. En als proodier is dat instinct net iets anders. Wij als mens kunnen het gevecht nog aan, een prooidier zal altijd vluchten.

En als je eenmaal in die schrikreactie zit, zie je opeens overal 'beren op de weg'. Ga jij na een horrorfilm s nachts op de fiets naar huis? Grote kans dat je dat opeens erg spannend vind en elke struik in de gaten houdt. Zie wel, dat is precies wat je paard deed :)

En voor angst wel/geen worteltjes krijgen is natuurlijk irrelevant. Gek dat jij thuis dan geen kopje thee meer mag, want je was bang na die horrorfilm.. Wat wel helpt is gerust stellen, ze aan vanalles leren wennen en je bewust zijn van het verschil tussen een prooidier (paard) en ons! Je paard pest je niet, doet niet vervelend, maar reageert op de situatie :j

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:46

Chanelle007 schreef:
_Penotti schreef:

Dat is niet dom doem. Het paard snap misschien ook nog niet alles. Is pas ook drie.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:52

freetorun schreef:

Chanelle007 schreef:
Weet je wat het is met die jonge dieren? Ze hebben gewoon nog niet alles gezien. Voor ons is een paraplu het normaalste vd wereld, maar jouw paard schrok ervan en gedroeg zich zoals zijn instinct het voorschrijft. Net zoals een hertje, zullen prooidieren schrikken en dan even in paniek zijn.

Die instictieve reactie komt vanuit het 'reptielenbrein'. Wij mensen hevben dat ook. Dat deel van het brein stuurt je je overlevingsmechanisme zo'n beetje aan. Wat voor mensen dus eetgedrag (daarom kunnen we vet/zoet eten zo slecht weerstaan), aggressie/angst en onze seksuele lusten. Allemaal gedrag wat we doen, voordat we er wel en breed over nadenken. Net zoals schrikken als iemand opeens voor je springt, je denkt er niet overna en schrikt direct. Sommige mensen draaien om en rennen weg, om na 10 passen te kijken wat er was. Precies die reactie komt vanuit je reptielenbrein:).

Je paard heeft dat ook. En als proodier is dat instinct net iets anders. Wij als mens kunnen het gevecht nog aan, een prooidier zal altijd vluchten.

En als je eenmaal in die schrikreactie zit, zie je opeens overal 'beren op de weg'. Ga jij na een horrorfilm s nachts op de fiets naar huis? Grote kans dat je dat opeens erg spannend vind en elke struik in de gaten houdt. Zie wel, dat is precies wat je paard deed :)

En voor angst wel/geen worteltjes krijgen is natuurlijk irrelevant. Gek dat jij thuis dan geen kopje thee meer mag, want je was bang na die horrorfilm.. Wat wel helpt is gerust stellen, ze aan vanalles leren wennen en je bewust zijn van het verschil tussen een prooidier (paard) en ons! Je paard pest je niet, doet niet vervelend, maar reageert op de situatie :j

Wat goed uitgelegd,

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:54

Wat een prachtig paard heb je gekregen TS! :) Hopelijk gaan jullie enorm van elkaar genieten!

Over zijn gedrag: hij is eigenlijk nog echt een kleutertje dat voor het eerst naar school gaat: sommige dingen gaan makkelijk, andere zijn spannend en dan moet hij aan de hand genomen worden door zijn ruiter / baasje die hem moet vertellen dat het niet eng is.
Behalve rijden, is grondwerk ook (juist!) heel belangrijk om hem te leren hoe alles werkt. En korte sessies met rijden en werken, een kleuter kan zich nog niet zo lang concentreren en dat hoeft een kleuter ook nog niet: die leer je spelenderwijs nieuwe dingen aan.
Een uur is veel te lang, zowel voor zijn koppie als voor zijn lijf: hij moet nog veel groeien dus dan is hard werken niet goed voor zijn lijf. Als je rustig aan doet met hem kun je jarenlang met hem samen genieten. :)

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 08:55

freetorun schreef:

Chanelle007 schreef:

Dankuwel eindelijk een normaal antwoord

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:56

En dan te bedenken dat dit dier de pubertijd nog door moet , ik hou mijn hart vast met dit soort combinatie's.

begrijp me niet verkeerd, ik gun je met alle liefde een leuk paardje, maar ik denk ook dat dit dier boven jou macht ligt. Als je een paard gaat "bestraffen'door geen wortel te geven nadat hij oa geschrokken is tijdens het rijden, dan heb je het echt niet begrepen.

Dit dier zou ook absoluut niks voor mij zijn hoor, veelste jong, veelste groen, dan kan ik niet.
Daarom heb ik ook een heel ander type paard, 1tje die wel bij mij past

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:02

Laat hem castereren dan ga je er veel meer plezier van beleven en is het ook een stukje veiliger.
Daarnaast word het voor je paard ook leuker want dan kan hij met zijn matties de wei in.

Die paraplu heeft een schrikreactie teweeg gebracht en daardoor is hij ineens alert geworden op alles.
Zoek de enge dingen op en maak daar iets leuks van door hem bv een snoepje te geven en hem er even aan laat ruiken. Vooral met dat laaste heb ik altijd veel succes. En neem de tijd ervoor. Word niet boos en als je wel boos denkt te worden zet hem dan weg en probeer het de dag erna nog eens.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:05

freetorun schreef:

Chanelle007 schreef:

Heel mooi beschreven inderdaad!

Chanelle, het is inderdaad echt suuuperbelangrijk dat je zo'n jong ding vertrouwen geeft en niet zijn angst en onzekerheid bevestigd. Een jong paard schrikt nu eenmaal makkelijker dan een ouder paard en nog iets anders dat hier nog niet genoemd is, het kan hen ook te veel worden!

Als jij iets té lang doorvraagt, of iets té lang blijft rijden, kan het voor zijn brein gewoon te veel informatie worden en dat zal je merken in hoe hij zich gedraagt en hoe hij naar je luistert.
Als je paard overprikkeld werd door het schrikken van die paraplu, kan het ook gewoon zijn dat het voor zijn jonge hoofd te veel werd en hij daardoor nadien niet meer wou "luisteren".

Het is heel belangrijk dat je met een jong paard op het juist moment ook stopt met werken. Je vraagt iets, hij vindt het moeilijk, je vraagt nog eens tot hij ook maar iets doet in de juist richting van wat je wil en dan stop, rust. Werk niet te lang aan één stuk en vraag hem niet te veel in een sessie, zodat hij de tijd krijgt om informatie te verwerken. Nu is hij nog héél jong en nog niet zo sterk, waardoor hij, in jouw ogen "dom" gaat doen als hij overprikkelt geraakt, maar als hij straks ouder is en sterker, gaat dat "dom doen" flink escaleren als je niet op het juiste moment stopt en hem de tijd geeft om te verwerken.

En ik treed veel van mijn voorgangers bij, zoek goede begeleiding! Waar in West-Vlaanderen zit je precies? Misschien ken ik via via wel een goede trainer met ervaring met jonge (Spaanse) paarden.

Verder superveel succes met Apollo, wat fijn dat hij nu écht van jou is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:09

Chanelle007 schreef:
ikkedus schreef:
Beestje is pas 3 hè. Zuinig aan. Veel andere dingen doen naast rijden.

Van de eigenaar moet ik 1u rijden met hem maar dat vindt ik eerlijk gezegd te lang dus ik rijd Max 20 min en ik stop ermee als hij het goed doet. Daarna speel ik nog een beetje met hem

Chanelle

rij je dan alleen over de hoefslag - daar bij wel steeds van hand-veranderen??

als je alleen maar over de hoefslag rijd is dat heel saai en verliest het paard de interesse en gaat
het zelf lopen klieren

het is geen manegepaard die braaf de rondjes loopt

zoek goede begeleiding vooral naast je paard, over leiding (kunnen) geven aan je paard

niet teveel verwennen daar worden ze alleen maar lastig van, belonen is iets anders

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:18

Heb je wel eens aan grondwerk en of schriktraining gedacht?

Geen wortel geven omdat hij ergens van geschrokken is is wel een beetje Penny denkend. Je kunt dan beter nadenken over hoe je hem kan begeleiden daarin,hoe je hem uit de schrik krijgt en vanuit de rust weer verder gaan.

Mag hij buiten lopen in de wei of staat hij apart in een box?
Kan mij voorstellen dat niet overal zomaar een hengst mag lopen of gestald worden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:22

Ik wil jullie graag een compliment geven voor de geduldige, uitgebreide en informatieve reacties in het topic, heel fijn!

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:13

Bedenk je wel dat je een jonge hengst hebt..
Hengst = vragen en ontvangen. Dwingen zit er niet zo erg in. Tenzij je echt een uitzonderlijk brave hebt.
In plaats van hem te straffen, probeer hem te laten zien wat wel goed is. Dat paniek zaaien en ontwijken niet de optie is, maar eerst samen gaan kijken! Vaak wanneer ze het gezien hebben en de link kunnen leggen dat het ze niet dood maakt zijn ze al een stuk rustiger. Desnoods vanaf de grond, dus wanneer je er naast loopt.
Misschien wel handig om hier toch echt begeleiding bij te nemen, desnoods iemand van buitenaf (dus niet denken dat iedereen op stal je zomaar gaat helpen, het is tenslotte jullie keuze geweest om dat dier te nemen).