Beleren "getraumatiseerde" PRE

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:38

super! *\o/*

xTammyy

Berichten: 4422
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:40

Alleen jouw reacties gelezen TS, maar mooi dat je er zo de tijd voor neemt.
De paarden hier in Spanje worden helaas niet met zachte hand behandeld en dat is hier ook uiterst normaal.
PRE's hebben een enorme werklust dus het zal zeker wel goed komen, ik blijf je volgen :)

Xantha

Berichten: 4625
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:19

Jullie gingen echt super goed, ben trots op jullie *\%/*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:38

Joolien schreef:
Je kunt altijd kijken voor een torrowgood, die kun je nog aan laten passen als hij gaat groeien :) Ik vind het fijne zadels.

Die heb ik ook een. Helen Klumper kan ze aanmeten en Jeanette Drent, hier in de buurt tenminste.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:00

xTammyy schreef:
Alleen jouw reacties gelezen TS, maar mooi dat je er zo de tijd voor neemt.
De paarden hier in Spanje worden helaas niet met zachte hand behandeld en dat is hier ook uiterst normaal.
PRE's hebben een enorme werklust dus het zal zeker wel goed komen, ik blijf je volgen :)


Zeker niet mijn ervaring bij de stallen in Spanje waar ik kom. :o
Normaal is het in Spanje dus zeker niet.
Je hebt zowel in Nederland als in Spanje er prutsers tussen zitten.

xTammyy

Berichten: 4422
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:12

Ik kom niet op stallen, heb alleen de Sicab bezocht en zie er hier dagelijks nogal wat op straat lopen :=
En kan niet zeggen dat ik het met het gros van de mensen eens ben hoe ze de paarden behandelen..

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:27

xTammyy schreef:
Ik kom niet op stallen, heb alleen de Sicab bezocht en zie er hier dagelijks nogal wat op straat lopen :=
En kan niet zeggen dat ik het met het gros van de mensen eens ben hoe ze de paarden behandelen..


Ben ook op de sicab geweest, niet alleen naar de show, maar ook tussen de fokkers en de keuringen.
Ze zijn trots op hun fokproduct, en gaan veelal fijn en verstandig met de paarden om.
Verder de stallen waar ik kom? vanaf het beleren tot basis africhting rustig en super in de basis africhting.
Ik heb nog nooit op zoveel goed gereden paarden gezeten als daar.
Hier in Nederland is het echt af en toe om te huilen.

EdkingEnzo

Berichten: 3474
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:08

Wat een leuke berichten! Goede vooruitgang! Leuk om jullie te volgen :)

Op het moment doe ik vrij weinig met dit weer haha...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:16

Dit paard heeft echt mazzel gehad.

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 00:05

Oh wat een leuke reacties allemaal!
Ik had al even niet meer gemeen hier. Maar super leuk dat er zoveel mensen mee lezen met ons verhaal! *\o/*
Zelf ben ik nog nooit in Spanje geweest bij stallen of fokkers, maar hoor inderdaad hele wisselde verhalen. Of juist heel positief, of juist heel negatief.

Ook bij ons is zit dit slechte weer een beetje in de weg.
Ik moet hem eigenlijk 3x in de week aan de dubbele longe en dan 2x in de week er op. Maar als t een keer goed regent is de paddock een zwembad en dan loopt die niet echt relaxed meer.
Maar goed dit hebben we wel door gezet dus hij is lekker aan het werk geweest de afgelopen tijd.
En stiekem is hij hier ook spiertjes mee aan het kweken dus dat is goed. +:)+
Het rijden in de bak gaat steeds beter. Hij vindt het allemaal wel nog een beetje spannend maar is heel braaf en goed bij me te houden. Ondanks dat we dit nog niet vaak gedaan hebben en hij zelf ook heel onzeker is geeft hij toch een veilig en vertrouwd gevoel. Het halt houden gaat dan ook super. Daarna kunnen we rustig weg stappen en ook het aandraven gaat langzaam aan iets beter. Ook hebben we inmiddels de cirkel waar we oplopen al uitgebreid tot de volledige lengte van de longeerlijn. Morgen gaan we dit weer even proberen en misschien dat we dan ook al een stukje los gaan proberen even afhankelijk van zijn bui. :roll:
Verder hebben we wel een primeurtje vandaag. :D
Vandaag hebben we namelijk voor het eerst een buiten ritje gemaakt.
Wel uiteraard was vriendlief mee om mee te wandelen en het Zarr voor de veiligheid nog aan het leadrope mee te kunnen nemen. Dit ging echt heel goed. Buiten is hij sowieso heel braaf en kijkt hij van weinig dingen echt op. Zo ook vandaag. Hij vond t heel leuk en had goed de pas er in, maar auto's, fietsers, mensen met honden het maakt hem allemaal niet uit. Hele grote vrachtwagens zijn wel een beetje spannend maar goed dat zijn dan ook wel rare dingen.
Ik denk dat we zo'n half uurtje buiten op pad geweest zijn en hebben veel gestapt maar ook stukjes gedraafd. :D Knap paard!!

Wel heb ik ook een ontdekking gedaan vandaag. Normaal wilde hij nooit zo aandraven op het harde. Maar nu merkte ik dat als ik mijn been wat verder naar achter deed en dan druk gaf dat hij dan wel aan draafde. Helemaal super natuurlijk dat ik de knop gevonden heb. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik deze knop ga verplaatsen naar de plek waar de hulp gegeven moet worden. Jullie enig idee? _O-
Tot snel liefs xx

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:09

Gaat goed joh!

Wat betreft aandraven: eerst de hulp geven op de plek waar je 'm zou willen hebben. Geef 'm even de kans om te reageren, zo niet, dan de hulp gebruiken waar hij wel op reageert. Andere optie zou zijn om vanuit de hulp die hij nu snapt een commando aan te leren, en dan vanuit het commando de hulp die jij wil.
Als hij al een commando kent vanuit longeren / lange lijnen, zou ik die laten helpen. Dus hulp geven waar je 'm zelf wil geven, dan commando erbij als hij niet reageert.

Ro5a
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:30

Leuk om mee te lezen! Ik ben bijna nooit op bokt, maar heb ook zo'n fijne Pre (Ruin, 5 jaar). De mijne is heel erg braaf!

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:15

Haha nou om die knop te verplaatsen is het enige wat ik kan bedenken met longeren zeg je altijd een comando misschien dat er bij zeggen en met baby stapjes je benen verplaatsen? :)*

GMekkes
Berichten: 767
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:08

Ik lees hier meerdere adviezen over het omgaan met een getraumatiseerd paard waar ik toch wel een andere mening over heb.

Wij hebben zelf een paard op stal met een "trauma" en die behandelen we wel degelijk anders dan onze andere paarden. In dit geval had het paard angst voor naderende mensen en is het paard meermaals in een situatie terecht gekomen waar het in zijn ogen niet anders kon dan aanvallen en vechten waarvoor hij vervolgens keer op keer werd afgestraft.

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en over het algemeen hebben we geen last meer van zijn "trauma". Na veelvuldig oefenen, korte sessies, meerdere keren per dag, kleine stapjes en gebruikmakend van positieve bekrachtiging kwam hij al vrij snel bij ons en konden we hem (weliswaar op een omslachtige wijze) een halster aandoen. Het duurde echter driekwart jaar met enkel positieve ervaringen voordat we het halster normaal over de oren af konden doen, zonder dat hij van slag raakte.

Ondanks dat het heel goed gaat en hij inmiddels zonder problemen zadelmak is, heeft hij dagen dat hij plotseling in oud gedrag vervalt. Op zo'n moment is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt een no nonsens houding aan te nemen, evenmin ga ik net zo doen als anders en ik ga hem zeker niet vertellen dat hij zich niet moet aanstellen.

Het laatste wat ik wil is het vertrouwen dat we hebben opgebouwd teniet doen en bovendien ben ik nog niet levensmoe. Want ondanks dat hij het zachtaardigste paard is dat ik ken weet ik zeker dat hij op dat moment agressief zal worden omdat hij op dat moment niet anders kan.

Ik keer om, ga wat anders doen en waag even later extra voorzichtig en rustig poging 2.
Het gekke is dat het dan ook zomaar weer klaar is, ik verwacht dus dat dit gedrag steeds minder vaak zal voorkomen maar helemaal verdwijnen zal het nooit denk ik.

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:21

Er is een verschil tussen als mens blijven hangen in het mishandeld zijn van het paard en die dus zielig vinden en gewoon reageren op paard dat je op dat moment voor je hebt. 2e is altijd de beste en verstandigste optie. Ene paard kan je in 5 min. zadel op smijten en die staat nog te suffen, ander kost zo relaxed blijven als baas gek doet 5 maanden trainen. Dat kan gewoon karakter zijn of slechte ervaringen, maar paard beschermen tegen alles wat hij eng vindt (want hij is vroeger mishandeld) is op zijn zachtst onverstandig. Jij mishandeld hem niet, voel je dus ook niet schuldig als je paard aangeeft iets eng/moeilijk te vinden door oude gewoontes of door onervarenheid. Je bent er enkel voor verantwoordelijk dat je de oefeningen zo aanbied dat paard er mee om kan gaan. Dus wat paard 1 in 3 stappen snapt/durft kan voor paard 2 20 stappen kosten, maar ze kunnen aan het eind beide die oefening op het zelfde niveau.

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 21:35

Hallo hallo!!

Aller eerst allemaal een gelukkig nieuw jaar en het aller beste voor 2016.
Het is al weer even geleden sinds ik voor het laatst jullie een update gaf.
Ik hoop dat jullie dan ook nog reuze nieuwsgierig zijn naar wat er allemaal gebeurd is in de tussen tijd.
Het is inmiddels 3 weken geleden. 3 onrustige weken.
In oktober zijn er nieuwe paarden op stal gekomen en sinds dien is het een beetje onrustig. Zar wil graag spelen en kijken hoe hoog hij in de rangorde kan komen en met de nieuwe paardjes was hij dat lekker aan het uitproberen. Met een paar trappen (met ijzers... -:(- ) tegen zijn schouder als resultaat. Dit is nu een week geleden gebeurd en vandaag liep hij eindelijk weer goed. Vanaf morgen gaan we dan rustig weer een beetje aan de slag.
De andere 2 weken ben ik nog veel aan het longeren geweest en heb ik ook buiten gereden met hem. Niet heel veel spannende en vernieuwends dus deze keer.
De komende weken gaan we weer goed aan de slag en het werk weer oppakken. de 10e komt Fiona ook weer voor een lesje dus ben erg benieuwd wat we dan weer leren gaan. +:)+

Keep u posted! x

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 09:15

Good morning,

Tijd voor een kleine update.
Deze week ben ik weer lekker met hem aan de slag gegaan. Het rijden ging opzich prima. Rechtsom ging gewoon goed. Netjes halt houden, weg stappen en aan draven. Allemaal geen probleem. Echter als ik dit linksom wilde doen ging het allemaal wat lastiger. Halt houden en wegstoppen ging prima, maar zodra ik wilde aandraven ging hij lopen draaien met z'n kont, niet willen aandraven of juist wegschieten en bokken. De eerste 2 keren dacht ik dat hij het gewoon moeilijk vond aangezien dit niet zijn voorkeurskant is.
Maar hij gaf dit was nu al de 3e keer dat hij dit aangaf en toen ben ik verder gaan kijken. Staat dan toch zijn bekken weer scheef? Heeft hij ergens zeer?
Instructrice een berichtje gestuurd en zij kwam met het idee om te rijden met een ander zadel en te kijken wat er dan gebeurde aangezien hij aan de longe linksom wel normaal loopt.
Gister hebben we dus gereden met een ander zadel. Tada problem solved. Ik kan dan ook niet wachten tot zaterdag, dan gaan we 2 zadels laten passen en hebben we hopelijk eindelijk een zadel wat echt goed ligt.
Wordt vervolgd. :):) Afbeelding

Ro5a
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-12-14

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:19

Wat is ie leuk!!!
Op de foto staat hij met het linkerachterbeen naar voren, terwijl rechtsachter naar achteren gestrekt is. Staat hij vaak zo? (De mijne doet dit namelijk ook) Kan ook een teken zijn dat hij ergens iets compenseert.
Wat goed dat je meteen bent gaan zoeken naar een oorzaak buiten je paard. Ik hoop dat je een goed zadel vindt, en anders heb je misschien iets aan de info op www.zadelmakerijpolane.nl

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 00:04

Dankjewel voor je berichtje!
Ik zal er eens op gaan letten met dat achterbeen. Volgens mij niet, was mij in ieder geval nog niet opgevallen.
Fiona die morgen komt is al eens eerder geweest met een zadel, dat zadel lag top was alleen te lang. Dus nu heeft ze zo'n zelfde zadel mee maar dan korter. ik ga er dan stiekem wel al een beetje van uit dat ik vanaf morgen een goed passend zadel heb.
Ik ga zo eerst toch even je site door spitten want vind 't altijd wel reuze interessant. :D

Ro5a
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-12-14

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:02

Fiona, is dat Fiona van Remedio?

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:05

Ja klopt! Ze komt vandaag voor de zadels en heb les. Ik heb er helemaal zin in. *\o/*
Heb je zelf ervaring met haar?

Ro5a
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-12-14

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:05

O wat leuk! Ja ik heb met Jonas 2,5 maand bij haar gestaan. En 10 lessen gehad. Doe haar de groeten volgende keer.
De foto is daar gemaakt, in Venhuizen. Jonas met mijn dochtertje (toen 4) erop. Zo braaf.

Ro5a
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-12-14

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:06

Ik weet niet of de foto nou geplaatst is of niet.

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:57

hahaha ik zie geen foto ik ben bang dat je het nog een keer proberen moet. 6 februari komt ze weer ik zal de groetjes doen!! Help me wel even herinneren. :x

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 22:24

Today was the day!
Ik ben helemaal heppie peppie! :):)
En ik zal jullie vertellen waarom.
Vandaag was het dan zo ver. Vandaag had ik weer les en hebben we zadels gepast.
Bam. Ik heb een zadel.
Afbeelding
Ja m'n beugels zitten nog verkeerd om maar ik ben er helemaal blij mee.
Het zadel is speciaal voor barrokjes en heeft een enkel blad voor veel contact met het paardje. Ik ben er helemaal blij mee. Hij heeft een ontzettend vrije zit, wat ik fijn vind.
Daarna zijn we gaan lessen.
Normaal doe ik dus alleen met met vriend in het midden op de volte rijden en moest hij echt nog helpen met het aandraven.
Vandaag hebben we de hele bak gebruikt en hebben we geoefend met het aandraven op mijn been. Been is iets wat hij soms nog niet altijd begrijpt, nu moet ik met een zweepje gaan rijden zodat als hij niet op mijn been reageert ik een tikje met de zweep op mn laars kan geven. Dit wetkt verrassend goed. We gaan echt met sprongen vooruit!! Verder veel achtjes en veel overgangen rijden.
Ik heb helaas geen meer filmpjes en foto's van vandaag want ik was veelste druk bezig met mezelf |o .