Vragen voor de pre kenners.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:38

Wij hebben ook een en je merkt echt wel dat je moet laten weten wie de baas is,dat doen die portugeese ook niet voor niks respect is belangrijk.

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 05:40

Wat ik inderdaad met hem heb gemerkt is dat hij altijd de grens opzoekt met alles wat ik hem heb geleerd en aan het leren ben. Hij vecht er erg lang tegen en pas als ik echt op mijn strepen ga staan en zelfs boos word (een half jaar gebeten worden doet dat met je) dan pas houd hij er ook echt mee op. Ik ben alleen erg geduldig en wil ook niet te hard worden maar hij dwingt dit af want anders houd hij er echt niet mee op. Hij beet dan en keek dan naar mij ik gaf direct een tik terug en zei duidelijk nee dan beet hij weer ik weer een tik terug en nee soms ging hij wel twintig keer door voor hij die dag klaar was met bijten. Ik gebruik mijn stem veel en heb een vaste variatie die hij nu kent. Als ik op mijn strepen ga staan of hem beloon wat ik inderdaad veel en uitbundig doe (vind hij inderdaad geweldig) is de toon en wat ik zeg altijd het zelfde zodat ik altijd duidelijk ben voor hem. Ergens vermoed ik dus dat als ik echt hard ga worden met remmen dat hij het dan zal doen maar vind het zo afschuwelijk om te moeten doen. Dat ik echt eerst alles wil hebben geprobeerd voor ik dat doe. Ik heb nu een ongebroken bit besteld om te proberen, wellicht heeft hij echt moeite met het gewiebel in zijn mond van de dubbel gebroken myler die hij nu heeft.
En ja hij vouwt zijn kin tegen de borst zodat ik uitgeschakeld ben maar zo razendsnel dat ik dat niet altijd voor ben. Ik ben steeds bezig zijn hoofd omhoog te houden en dan is het rennen voorkomen maar dan word hij boos gaat schudden met zijn hoofd. Zijn voorbenen vliegen alle kanten op dan dus meer tempo naar voren dan is hij weer waar hij wil hij gaat hard dan weer proberen af te remmen en het riedeltje begint opnieuw. De laatste keer remde ik met de teugels iets meer omhoog op advies van mijn instructeur en dit voor kwam dat hij met zijn kin naar de borst kon maar dan word hij weer boos. Tegen de tijd dat ik stop met rijden komt het soms voor dat ik kan remmen met mijn zit en dat geeft een geweldig gevoel daar wil ik naar toe. Maar het is totaal onmogelijk omdat gedurende de eerste twintig minuten voor elkaar te krijgen. Hij weet dus wel wat ik bedoel vooral ook omdat ik altijd eerst met zit probeer te remmen en dan pas de teugel erbij haal. Ik ben super blij met alle tips. Maar het is echt nog niet mogelijk om met zit alleen te remmen want dat doet hij gewoon echt niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 06:10

Maar als ik dit zo lees moet je gewoon veel sneller en korter met hem zijn. Geen geduld en gelijk door pakken bij dagelijkse dingen. Zelf heb ik 0,0 geduld als het gaat om ongemanierd gedrag en geen van mijn dieren doet dit dan ook. Bij het aanleren dan weer wel maar nee is nee. Geen ruimte voor drama. Ze staan binnen een week los stil en kennen het woord: nee. Ook bij het opstappen wil ik dat ze volledig stil staan. En boos gedrag omdat jij zegt tot hier en niet verder? Echt niet hoor. Dat zou je van je kind of vriend toch ook niet tolereren?

bliver

Re: Vragen voor de pre kenners.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 06:24

Ik heb niet echt specifiek ervaring met pre's maar wel heel veel jonge paarden zadelmak gemaakt. Wat betreft het wegschieten klinkt het toch alsof hij ooit ergens met rijden/zadelmak maken erg van is geschrokken. Ik heb ooit een jong paard zo gigantisch van slag gezien uit het niks, omdat de ruiter een ritseljasje aanhad, dit paard is altijd raar blijven reageren op de ruiter. Pin me hier niet op vast want zoals ik al zei ik heb geen ervaring met pre's en weet dat dit een ander verhaal kan zijn.

Daarnaast vind ik dat hij toch erg veel hengsten gedrag vertoond zoals jij het uitlegd. Geen respect, het bijten achter het buurmeisje aan. Zou het per ongeluk kunnen zijn dat hij klophengst is? Mijn allereerste paard had dit namelijk ook en was netjes geruind bij de vorige eigenaar en bleek uiteindelijk klophengst te zijn.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 06:42

Die van mij vertoont in de winter dit gedrag ook. Het enige dat dan werkt is erop gaan zitten en hem gelijk aan het werk zetten. Geen seconde geven dat hij kan gaan nadenken om iets te gaan doen. En dan is het redelijk te doen. Volgens mijn instructeur verveelt mijn paard zich onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 07:18

Als jij wil dat je paard gaat gehoorzamen zul je je als leider op moeten stellen.
En wat is grof zijn? Ik denk dat je gewoon heel duidelijk moet zijn met wat je wil en ook duidelijk je grenzen moet stellen.
Paarden zijn wat dat betreft heel erg duidelijk naar elkaar. Kijk maar eens hoe die elkaar opvoeden. Dat gaat vaak niet zachtzinnig.
Als je met je been drijft t en je paard reageert er niet op zul je die hulp duidelijker moeten geven. Wat heeft het voor zin om dit 10 keer te herhalen? Beter is dan om meteen een grotere beenhulp te geven zodat je paard weet wat de bedoeling is. Voor alle partijen beter en duidelijk.
Vergeet niet dat een paard niet weet wat goed en slecht is en als het hem steeds weer lukt om weg te rennen hij dat ook leert om te doen. Weet hij veel dat hij dat niet mag doen.
Dus meteen de allereerste keer dat het gebeurd het de kop in drukken, dan maar een keer wel aan de voorkant duidelijk zijn. En als dat een aantal keren lukt om hem tegen te houden zal hij snappen dat het niet mag. Een paard weet niet wat goed en slecht is en leert net zo snel de slechte dingen. Dus voorkomen is beter dan.......

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:21

dat hij overal boos om wordt vind ik vreemd. Hoeveel paarden zijn zo vaak boos?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:22

Ts ik heb even gekeken wat er in Nerv Control zit en zag dat er heel veel magnesium in zit.

Er wordt hier gemeld dat magnesium paarden rustig maakt, maar eigenlijk is dit alleen zo als ze een magnesium te kort hebben! Wanneer een paard magnesium tekort heeft kan hij zijn spieren niet genoeg ontspannen (calsium is voor aanspannen, magnesium is voor ontspannen) en loopt dan dus altijd met spanning/ spierpijn rond. ook gaan ze het magnesium uit hun botten halen bij een te kort.

En laten ons ruwvoer door ons klimaat nou net heel vaak magnesium arm zijn.. terwijl het klimaat in Spanje juist wel voor veel magnesium zorgt.

Wanneer een paard geen gebrek heeft aan magnesium gebeurd er niks, behalve dat hij/ zij uitgegeven geld wegplast ;) Maar geen karakterverschil.

Ik zou zeggen; zet hem weer lekker aan de magnesium en dan nog een puurdere vorm ook dan de nerv control.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:52

Mijn eerste PRE was extreem dominant, hij dulde het niet wanneer je niet 100% met hem bezig was. En met 100% bedoel ik: 1 sec. blik van hem afwenden resulteerde in een paard dat mij corrigeerde! Met longeren moest ik hem heel de tijd in zijn ogen aankijken om hem op de cirkel te houden, anders kwam hij klauwend naar binnen. Hij kwam bij een een showstal uit Spanje vandaan. Onder het zadel waren wij echt een eenheid, heel bijzonder. Maar op de grond moest ik in het begin continu op mijn houding letten en wat ik uitstraalde, hier maakte hij misbruik van. Wat heb ik van hem geleerd!

Mijn trainer in de klassieke rijkunst leerde mij altijd: een gem. PRE hengst houd niet van al dat lieve/zoetsappige gedoe wat wij Nederlanders hier in het algemeen doen. Dus vooral niet al dat gekroel etc., gewoon werken en belonen. Ik rem op zit en denk aan een correcte ademhaling, ook van hem heb ik geleerd dat de noodrem van een paard bij een spiertje zit vlak achter de singel. Dit werkt bij mijn paarden prima. Van galop naar halthouden, praktisch zonder slide.
Van Spanje naar NL is een grote verandering, hier worden ze vaak nogal los gelaten waar ze in Spanje duidelijke regels hadden. Dus meer consequent. In Spanje veelal met stang gereden, hier met een trensje. Ze zijn vervolgens de weg kwijt en gaan de grenzen opzoeken.

Wat Nombrado zegt, ze zijn erg lenig. Mijn tweede PRE was erg sensibel en onwijs lenig. Wanneer hij schrok, en dit was erg regelmatig, dan kon je been-en draaiwerk zien wat je niet makkelijk bij een ander paard zag. Menig mens stond met een mond vol tanden te kijken wat hij met zijn lijf kon doen. Van dit soort paarden leer je veel en vergt veel van je tijd. In die zin dat je altijd geduldig moet zijn, goed aan je houding/ademhaling moet denken. Toen ik hem verkocht, heb ik de koper een handleiding incl. achtergrond meegegeven. Heb ook benadrukt dat hij zeker een jaar nodig had om te wennen en vertrouwen in je te krijgen. De koper heeft me later bevestigd dat ze zeker een jaar nodig hadden om elkaar te leren kennen.

Ik wens je heel veel sterkte met het vinden van het juiste pad met jouw paard, met tijd en geduld moet het goedkomen.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:53

Hmm ik snap dat het frustrerend is en de grens tussen paniek en doordrammen en gewoon niet willen luisteren en doordrammen is natuurlijk heel lastig te bepalen.
Is het niet een idee dat je professionele hulp gaat zoeken voor jullie en eerst bij de basis, dus vanaf de grond, gaat werken?
Ik zou er persoonlijk niet met een lekker gevoel op stappen als ik weet dat ik hem aan de hand al niet eens kan laten doen wat ik wil....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:29

Kinke schreef:
dat hij overal boos om wordt vind ik vreemd. Hoeveel paarden zijn zo vaak boos?

Onze merrie doet dit ook kusitano 3jr en heeft een duidelijke en harde hand nodig anders walst ze zo over je heen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:54

heel belangrijk bij deze paarden.....belonen, belonen, belonen als ze het WEL goed doen (of hun best doen) Daar groeien ze van!
Een PRE of Lusitano is heel mensgericht...ze voelen dus alles aan, vanaf angst, tot onzekerheid.
Maar ook je snelheid in reactie wordt regelmatig op de proef gesteld. Vooral met rijden ;-)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:14

Is heel raar om een boze PRE tegen te komen , baldadig kunnen ze wel zijn maar daarom conseguent zijn , vluchtgedrag onder zadel is vaak basistraining , doen het een keer komen er mee weg en dan proberen ze het weer zijn slimme paarden of het moet echt zijn dat ze ze doodschrikken van iets of pijn , als die braaf is aan de longe en goed luisterd , probeer hem dan nog aan de longe te rijden met iemand anders en goed de overgangen te lerén , maar zoals ik al eerder zei , moeilijk oordelen op een fórum

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:42

Wil je een foto van hem plaatsen? Mag ookprive,denk inderdaad dat je terug naar grondwerk en leidwerk moet gaan,duidelijk,consequent en toch zacht blijven,wat ik hoor uit jouw verhaal is dat als hij zih hard maakt ,verzet en jij dan ook harder word,denk dat dit alleen maar versterkt ipv beter word,dus werk in fases,geef hem ruimte om te reageren,een pre wil echt meewerken,maar denk dat je zijngebruiksaanwijzing nog bent aan het leren.

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 12:30

Even een update: Het gaat heel erg goed. Hij heeft er een vriendinnetje bij gekregen en die zijn stapel op elkaar. Ook heb ik hem weer op de nerv control gezet en heb een kimblewick bit gekocht. Dit bit was de oplossing voor het rem probleem en het vechten. Hij is heel rustig in de aanleuning geworden en vecht niet meer. Mijn instructeur wist niet wat ze zag een vrolijk paard die zin had om te werken. Hij is er niet meer vandoor gegaan. Sterker nog hij remt nu direct op stem en zit heb bijna geen teugel meer nodig. Aankomende week komen de vitamine en minerale brokjes binnen ben benieuwd of dat nog wat toevoegt. Ik ben ziels gelukkig en we hebben nu aan de rijtechnische dingen kunnen werken en heb alleen nog te doen met de normale jonge paarden dingen. Ik wil iedereen ontzettend bedanken voor alle hulp en verheug me verschrikkelijk op een heerlijke toekomst met mijn echt heeeeel geweldige paard. Nogmaals bedankt iedereen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:14

Leuk om lezen !! *\o/*
Moest wel even gaan googelen naar dat Kimblewick bit :o Maar dat is idd wat ik bedoelde met zo'n spaans bit ( of nou ja, spaanse stang eerder ). Daarmee is hij hoogstwaarschijnlijk ingereden en geeft voor hem nu een vertrouwd gevoel. Ook het feit dat hij een soulmate heeft, zal hem wel veel rust en ontspanning in het koppie geven.
Veel plezier nog met je spaanse ventje !

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:39

Ja opgelost hij vind een stangetje prettiger,dit is hij gewend.succes en een maatje is altijd fijn

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:22

Fijn zeg deze vooruitgang! Veel plezier en geluk nog samen.