Lusitano kopen tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:43

Ik vind ze prachtig hoor, de moderne types met lange benen en veel beweging, daar gaat het mij helemaal niet om, maar ik denk inderdaad ook dat er zo voor gewaakt moet worden dat het originele type niet verloren gaat, want met dit nieuwe type gaat het echte barokke type er gewoon helemaal uitraken als die nooit meer door de keuringen gaan komen en dat zou eeuwig zonde zijn...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:21

Ik vind de commentaar toch niet helemaal terecht eigenlijk.
Er waren genoeg paarden die wonnen of vooraan geplaatst werden en ook nog eens medailles kregen, die volgens mij behoorlijk barok waren?
Om er maar eentje te noemen, de winnares van de 3 jarige merries bijvoorbeeld. (Die ook met een enorme score opgenomen werd.)
Barok genoeg, denk ik?
En ook de winnaressen van de 1 en 2 jarige merries, alles behalve warmbloedtypjes! Hele mooie rastypische hoofden, mooie barokke halzen en zeker ook niet enorm groot ofzo. De winnares van de 2 jarige bijvoorbeeld ken ik goed en die is net behoorlijk 'klassiek' gefokt. (Heeft ook 'oude' ouders.) Zoek maar eens een foto van die papa op, die ziet er net uit zoals je je een typisch barok paard voorstelt. :+
En de winnaar van de 2 jarige hengstenveulens, ook met zilver, ken ik beide ouders van. Hoe barok wil je het hebben? Google die ouders ook maar eens...
De winnares van de 4 jarigen (en beste merrie) was inderdaad aan de ranke kant. Maar die merrie was niet 100% in conditie, zat geen spier teveel op. En dat zei de jury ook zelf luidop. Maar dat was gewoon het beste paard en met meer spieren zou je daar een heel ander beeld van krijgen.
En hetzelfde geldt volgens mij voor die jonge hengst. (Los van het feit dat hij niet helemaal mijn smaak was) Maar ik denk wel dat als je dit paard binnen 2 jaar terugziet, dat je dan een heel ander paard ziet staan. Dit is een paard dat nog tijd nodig heeft.

Niet dat ik het nou altijd 100% eens was met de jury. Maar ik vond wel dat hij duidelijk kon verwoorden waarom hij voor een bepaald paard koos. En de dingen die hij noemde kwamen gewoon letterlijk uit de rasbeschrijving.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:06

ik heb de merries niet gezien, dus daar kan ik niet over oordelen...
wel het merrieveulen, dat was een prachtig veulen! :j

keurmeester kon inderdaad heel goed alles verwoorden, dat was absoluut interessant en leuk om te horen, heb er veel van opgestoken!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:18

Ow, dan moet je eens naar de foto's kijken en dan begrijp je wel wat ik bedoel, vermoed ik. ;)
s' Morgens oa. bij de stamboekopname van de merries kwam dat trouwens héél duidelijk naar voor, vond ik.
Zo zei hij oa. dat hij een paard niet kon opnemen omdat dat paard 'any breed' kon zijn.
En ook een andere werd afgekeurd wegens 'niet rastypisch genoeg'. Hoofd voornamelijk, daar viel hij over. En opwaartse lijn die er niet genoeg was, was voor hem ook een absolute no-go.
De zeer barokke hengst die niet opgenomen werd, vond ik ook terecht.
Onder het zadel toonde die nog best ok. (Alhoewel ook niet mijn smaak) Maar zodra dat zadel eraf ging, vond ik hem een heel stuk minder. Ik zou net verbaasd geweest zijn, had hij die wel goedgekeurd.

Jessix

Re: Lusitano kopen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:27

Ik heb toch zeker wel veel rastypische Lusitano's gezien hoor. Als je het over barok hebt wat meer naar de PRE neigt dan zul je dat minder tegen zijn gekomen, maar het klassieke type is zeker aanwezig. Vergeet niet dat het stamboek meerder type kent. Niet iedereen is gecharmeerd van een heel rond paard met weelderige krullen en dat is ook niet perse het voorbeeld van hoe een Lusitano eruit moet zien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:30

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:43

Hebben net een leuke Lusitano ruin binnengekregen , staat alleen in Spanje , bruin :) nog wat aan de iele kant

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:48

Jessix schreef:
Ik heb toch zeker wel veel rastypische Lusitano's gezien hoor. Als je het over barok hebt wat meer naar de PRE neigt dan zul je dat minder tegen zijn gekomen, maar het klassieke type is zeker aanwezig. Vergeet niet dat het stamboek meerder type kent. Niet iedereen is gecharmeerd van een heel rond paard met weelderige krullen en dat is ook niet perse het voorbeeld van hoe een Lusitano eruit moet zien.

ik doel eigenlijk meer op het ouderwetsere type dat minder hoog op de benen staat en iets minder naar het type van met moderne dressuurpaard gaat, ik had bij de hengsten het gevoel dat ze daar nu erg naar toe willen.
merries heb ik niet gezien, dus daar kan ik niet over oordelen...
maar misschien heb ik het mis hoor, maar dat is een beetje wat ik er van mee kreeg...
ik heb ook zeker prachtige rastypische paarden gezien!
en ook heel veel prachtige 'ouderwetse' hoofden, die nu wel weer meer mee gaan spelen lijkt, en dat is natuurlijk ook echt een raskenmerk dat niet verloren mag gaan naar mijn idee...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:34

Welke paarden bedoel je dan bijvoorbeeld?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:38

oh poe, ik gooi net van de week de boekjes met de namen weg... :D
maar meer in z'n algemeenheid ook als je luisterde naar wat de keurmeester aangaf als plus en minpunten van de betere en minder goede paarden kwamen toch steeds die lange benen weer terug...
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 14-09-13 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:39

Oh jammer dat je niet voorbeelden kunt noemen, dan valt er weinig over te bespreken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:50

ach is dat nodig dan?

elk ras ontwikkelt toch door naar moderne types, dat is eenmaal deze tijd en waar vraag naar is, dat hoeft toch niet per persoonlijk paard besproken te worden...
de mensen zijn langer, willen graag dressuur rijden, dan ga je daar naar fokken, dat lijkt me een logische ontwikkeling om de fokkerij in stand te houden, dat zie je ook bij andere rassen.
puur logisch, maar soms wel jammer dat er dan vaak een stukje van het authentieke ras verloren gaat...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:01

Ja het zou wel handig zijn als je kan aangeven waar je het over hebt. Dat hoeft ook niet persoonlijk te worden. Deze paarden hebben meegedaan om beoordeeld te worden, dus waarom zou je ze niet mogen bespreken? De fokkers die ik ken kunnen wel tegen kritiek hoor, daarom doen ze mee.

Ik heb serieus even het paard of de paarden gemist die jij voor ogen hebt. De witte hengst in de opname keuring was erg groot of toonde groot, maar was voor mij wel duidelijk herkenbaar als Lusitano. Verder kan ik me weinig kastelen herinneren.... Ik zie toch voornamelijk gewoon het vierkantsmodel zoals gewenst bij APSL.

Wat vind je van je eigen paarden dan? Zijn die modern of ouderwets barok?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:35

Mij viel juist de voorkeur voor neerwaarts gebouwde romp op (niet allemaal overigens)
Ik blijf zelf op de ouderwetse types vallen! Barok, rond , en mooi vierkant gebouwd (zoals het zou horen bij een goed dressuurpaard, die de verzamelingen moeiteloos kan uitvoeren)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:50

Zelf besteed ik niet zo veel aandacht aan het jury commentaar. Sowieso vond ik het al vreemd dat er maar één jurylid aanwezig was.. Doorgaans zijn er drie of minimaal twee. Nu hebben we het over de mening van één man. Hij heeft absoluut verstand van Lusitano's hoor, maar het blijft toch zijn voorkeur die zijn mening beïnvloed. Wat je schrijft nombrado, jij houdt van rond en barok. Daar hield deze jury van tijdens de merriekeuring en had weer iets anders voor ogen tijdens de hengstenkeuring. Dezelfde hengsten gaf hij minder dan een jaar geleden nog gouden medailles..

Dus vandaar dat ik ook schrijf, geef een voorbeeld om te bespreken. Wat is jouw opgevallen? Wat vind je dan mooi of juist niet? Wat is in jouw ogen klassiek? (deze vragen zijn algemeen gesteld) De Lustitano komt al uit vier hoofdlijnen. Een Veiga gefokt paard is toch nooit zo barok met weelderig behang en rondingen als een Andrade. Toch is het nu nog een paard uit hele oude, puur gehouden lijnen. De Andrade zal je meer kunnen vergelijken met de PRE. Als je de bloedlijnen teruggaat zul je ook gedeelde voorouders treffen. Wat je mooi vind is weer persoonlijke voorkeur, beide type staan in het ras.

Misschien een uitzondering daargelaten, maar ik vond de meeste jonge paarden toch wel in vierkantsmodel staan. Daarbij komt het uitzwaren natuurlijk pas na hun 5de of 6de jaar.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:56

Kan jij namen noemen Nombrado? Om misschien te illustreren wat je bedoelt?
Ook bij de merries of heb jij het nu ook alleen over de hengsten? (Ik moet eerlijk bekennen dat ik vooral met aandacht naar de merries gekeken heb. Ergens in de loop van de namiddag is mijn aandacht danig verslapt en ben ik meer beginnen rondwandelen. :+ Misschien daarom dat ik er een ander idee aan over hield dan degene die vooral hengsten hebben gekeken?)
Ik zat net nog eens foto's van die witte hengst te bekijken. Ik vond vooral dat hij nogal 'opgetrokken' stond.
Met een neerwaartse romprichting, denk ik aan oa. quarters (en niks tegen QH's, want ik heb er zelf ook eentje) maar dat zie ik toch niet terug bij deze paarden?
http://www.oypo.nl/pixxer.asp?id=9B9681D373D9F073
http://www.oypo.nl/pixxer.asp?path=o62gfp54&user=digifototaal
Het staat mij ook bij dat de keurmeester net verschillende keren opmerkingen gemaakt heeft over paarden die niet 'opwaarts' genoeg waren?

Tja, en dat ze er niet uitzien als PRE's, is eigenlijk net waarom ik ze leuker vind. :o
Ik vind ze net beter in elkaar zitten dan veel PRE's. Vooral qua rug en in de beweging. + Dat ik liever zo'n karakterhoofd zie dan die ponyhoofdjes bij veel PRE's.
Ik was overgings enkele weken geleden op de PRE-keuring in België en daar heb ik ook veel mooie paarden gezien. Maar toch ook dingen die echt niet konden en allerminst reclame waren voor het ras. Zo werd daar een 4-jarige hengst met een blokvoet (!!!) als eerste geplaatst in zijn rubriek. Terwijl de andere hengsten toch op z'n minst wel correct waren. Dat dier liep er zelfs onregelmatig door, en dan toch winnen... :?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:09

um...ik moet even op zoek gaan naar een foto.
o hier! http://www.oypo.nl/pixxer.asp?id=9B9681D373D9F073
Hij bewoog enorm , absoluut niet in het evenwichtsmodel staan (had voor mij zo een kwpn er kunnen zijn)
Ik vind toch wel dat ze het rastypische goed moeten bewaken en niet moeten meegaan in het racemodel types als de kwpners gedaan hebben.
Kijk naar een Fuego....zeer goed in evenwichts staand paard, barok van bouw, type winnaar in keuringen, en ook nog kunnen bewegen!
Het kan dus zeker wel!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:12

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:15

Je linkjes werken niet echt. :+ Misschien moet je ff zeggen waar de foto's precies staan, die je bedoelt?

En die bruine hengst. Ik weet het niet hoor.
Ik heb zelf een jonge PSL merrie, dus als ik naar (dek)hengsten kijk is dat een beetje met haar in gedachten.
En toen dat zadel eraf ging, had ik echt zoiets van "Oei, nee..." :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:21

Luckystory schreef:
Je linkjes werken niet echt. :+ Misschien moet je ff zeggen waar de foto's precies staan, die je bedoelt?

En die bruine hengst. Ik weet het niet hoor.
Ik heb zelf een jonge PSL merrie, dus als ik naar (dek)hengsten kijk is dat een beetje met haar in gedachten.
En toen dat zadel eraf ging, had ik echt zoiets van "Oei, nee..." :o

Ik moet zeggen, dat ik die bruine niet zonder zadel heb gezien...., maar die schimmel wel.
even zoeken welke het was.
laatste foto's zonder zadel
http://www.oypo.nl/pixxer.asp?id=9B9681D373D9F073

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:24

Zimero, de bruine hengst, was totaal niet in proportie. Veel te zware hals, veel te weinig bot. Het is zeker een leuk type om onder het zadel te hebben en al liet hij dat hier niet zien, weet ik dat hij fijn kan lopen. Maar of hij nou iets zou toevoegen aan het stamboek... :n

Wat type betreft komt hij denk ik inderdaad meer in de richting van de PRE paarden, dus ik kan me voorstellen dat mensen die van dat type paard houden hem erg mooi vinden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:30

Ik heb al zitten zoeken naar foto's van hem zonder zadel, maar die lijken nergens te vinden. Gek?
Misschien dachten die fotografen wel hetzelfde als ik en zijn daarom gestopt met foto's maken? :P
Maar wat ik er mij van herinner. Had hij een enorm zware hals die behoorlijk diep uit de borst kwam. En zijn rug/lenden waren ook niet al te voordelig. Ik vond net dat hij nogal neerwaarts toonde oa. door die hals.
Het paard leek zichzelf wel op te waarderen onder het zadel. Dan was hij best leuk om naar te kijken. :j Maar als dekhengst zag ik er eerlijk gezegd weinig in.
De schimmel vond ik dan weer te strak in de rug trouwens... (Tsss, nooit goed voor mij. :+ Heb er wel leuke gezien hoor, maar dat waren broertjes van mijn merrie. Ben ik dus weinig mee ;) )
Maar als je alleen al naar die foto's kijkt, vind ik het commentaar dat hij zijn achterhand niet goed kon onderbrengen toch niet echt terecht?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:33

Ik heb er niet heel veel aandacht aanbesteed, maar hebben ze hem wel laten zien zonder zadel? Volgens mij werd al snel duidelijk dat hij niet door de keuring heen zou komen, toch? Voor mijn gevoel mocht hij na het rijden meteen de baan verlaten. Maar nogmaals, ik kan het mis hebben, ik zat niet echt meer op te letten toen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:36

Jessix schreef:
Ik heb er niet heel veel aandacht aanbesteed, maar hebben ze hem wel laten zien zonder zadel? Volgens mij werd al snel duidelijk dat hij niet door de keuring heen zou komen, toch? Voor mijn gevoel mocht hij na het rijden meteen de baan verlaten. Maar nogmaals, ik kan het mis hebben, ik zat niet echt meer op te letten toen.

Ja hoor, ze hebben hem zonder zadel laten zien. Ik was maar met een half oog aan het kijken tijdens het rijden. Maar weet heel zeker dat hij zonder zadel doorheen de baan stapte want toen knapte ik er heel erg op af. :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:39

Ik heb de voorbrenger nog uitgebreid gesproken nadien. Hij was er ook al zeker van dat hij niet opgenomen zou worden. er zit dus wel degelijk verschil tussen PRE en Lusitano blijkt maar weer.
Kzou die hengst zo willen rijden (en als je een merrie hebt, met een strakke rug hem erop zetten ;-))
Ik begrijp niet wat je bedoeld met weinig bot?
Wel kan ik zo (zonder ik hem zie bewegen) aan zijn bouw al zien dat hij dat zeker kan.
Niks mis met zware hals...het teveel aan vet, kan met de juiste training gewoon "minder worden"
Van mij mag ie naar de PRE keuring ;-)
Als iemand nog een foto van hem heeft in zijn blootje? graag!