Andalusier Dekhengst gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gitje65

Re: Andalusier Dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:40

Bij Linda staat Manchego een gitzwarte PRE superbraaf karakter en met veel beweging zie www.fincalinda.nl. Ik heb een 2 jarige merrie en een 3 jarige hengst (is te koop) van hem.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 05:44

Wauw mooie Valk ja, haha jeetje wat zou daaruit komen dan, met een valk XD

Gitje65, 1 woord wauw!

Ik heb gister even een top drie gemaakt en daaruit komen Danzarin ( die mogelijk afvalt vanwege zijn bouw), Ulises en Ultramar. Deze twee wil ik ook sowieso gaan bezichtigen.

Ik zal eens kijken of het lukt me een foto van mijn merrie te plaatsen

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:04

Waarom zou Danzarin afvallen wegens zijn bouw, keurmeester voor apto keuring zei dat als de mijne wat meer uit gegroeit is heel veel potentie heeft en kans heeft echt hoog te eindigen op de keuring.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:26

_Dressage schreef:
Wauw mooie Valk ja, haha jeetje wat zou daaruit komen dan, met een valk XD

Gitje65, 1 woord wauw!

Ik heb gister even een top drie gemaakt en daaruit komen Danzarin ( die mogelijk afvalt vanwege zijn bouw), Ulises en Ultramar. Deze twee wil ik ook sowieso gaan bezichtigen.

Ik zal eens kijken of het lukt me een foto van mijn merrie te plaatsen

Hangt natuurlijk weer af van de genetische kleur van de merrie, maar algemeen kan je uitgaan van kans op Buckskin ( valk), bruin, zwart en Smoky Black. In België loppt van Ultramar 1 dochter uit een Buckskin merrie; die is zwart, waarschijnlijk Smoky Black.

Kijk bij zowel Lusitano als PRE hengsten ook naar wat ze nu presteren; er wordt nl. alleen maar op type en gangen beoordeeld waarbij de keuring van de Lusitano's weer strenger is dan van de PRE en kijk vooral goed naar de bouw! Bij veel PRE, ook goedgekeurde hengsten, zie je nog wel eens een enorme front; (te) zware hals, weinig schoft die ver doorloopt i.c.m. een zwakkere rug en weinig kont ( sorry, PRE fans, maar dit is nogal eens waar :o ). Overigens zie je ook bij Lusitano's dingen die je liever niet tegenkomt en ook daar lopen hengsten met te zware halzen. Ook iets om op te letten zijn de gangen; veel Iberiërs hebben de neiging om in draf te "maaien" met de voorbenen, dat is op zich geen probleem maar als het te erg wordt dan is dat minder gewenst en zeker bij het fokken van de "dressuurpaard" liever niet gezien.

Succes!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:57

Je hebt gelijk hoor ElCid, ik ben PRE-fan, maar ook Lusitano-fan en je ziet inderdaad heel veel foute ruggetjes bij de PRE's (mijn eigen 16-jarige hengst is daar ook een voorbeeld van, en een reden waarom ik NIET met hem dek, ondanks aanvragen).
Dus daar blijf je best van weg, je zou toch van een quasi perfect vaderdier vertrekken denk ik :)
Ik zou me dus ook niet blindstaren op kleur want dan verklein je het aanbod al. In verhouding zijn er vaak meer kwalitatieve schimmels te vinden.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 16:00

@ sandravdB, omdat ik denk dat hij mijn merrie niet ten goede komt.

@ ELCid, ik wil ook zeker kijken naar de bouw, dat is prio 1!
Daarvoor laat ik ook mijn masseuse kijken, zij heeft daar goed verstand van.
Ultramar zijn rug is niet zwak toch?

@idra ik staar me ook zeker niet blind op kleur, alleen zolang er goede zwarte hengsten zijn zal ik eerst daar naar kijken

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:05

Ken je Luis-Seni al? Is twee weken terug voor het eerst Internationaal gestart in een 3 sterren CDI, op Intermediaire niveau. Dus zeker een hengst met dressuuraanleg. Hij staat hier http://www.antwerp-andalusians.be/

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 16:09

@ idra, ja deze had ik inderdaad gezien. Ik zal alleen even een filmpje moeten kijken, want ik heb zo'n vermoeden dat ik hem te luxe vind, maar zoals ik al eerder eens heb gezegd, dat kan ook komen door het wedstrijd tenue en de Engelse dressuur

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:59

Ultramar heeft zeker geen zwakke rug; hij is nu 12 en heeft nog nooit problemen gehad. We hebben er ooit wel eens een osteopaath naar laten kijken, gewoon om te checken, maar die kon er niets op aanmerken! *\o/*

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 17:30

Oké dat is fijn om te weten!

Ik zal ook zeker je aanmerkingen op de bouw over anda's meenemen zodat il dat ook kan beoordelen wanneer ik ze ga bezichtigen

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:36

Luis-Seni is qua type heel erg barok hoor! Eerlijk gezegd dacht ik zelfs even dat er een Fries in de box stond. Wij hebben hem gezien toen we daar naar Lleno gingen kijken. Uiteraard vind ik dat ook een hele knappe hengst O:) , hij dekt KI, net als Luis!

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 17:52

Oké super!
Ik zal eens wat info opzoeken!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:25

Ja Luis is niet luxe, die is lekker barok, zijn hoofd is wel luxe :j

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 09:32

Nou ik ga de eigenaar eens mailen!

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 10:16

Ik heb even gezocht, heb niet echt goede foto's van mijn merrie van de zijkant, maar wel foto's zodat jullie een beetje een idee krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:17

Ik heb mail gehad van de eigenaresse va Luis-Seni, ik vroeg naar de sterke en zwakkere kanten van de hengst.
En een zwakker punt was zijn lange rug.
Zeker omdat mijn merrie al niet geweldig is in haar rug lijkt het me niet handig om een hengst erop te zetten die een lange rug heeft, nog meer kans voor het veulen om een zwakkere rug te krijgen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:07

Ik zou idd een hengst uitzoeken met een betere bovenlijn, hals en betere rug, om die zwakkere punten bij je merrie te verbeteren.
Ik zou zo 123 niet weten welke hengst zou voldoen.
idd Luis heeft een langere rug...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:08

Ik weet nog wel een leuke valk hengst? zeer mooi barok en rastypische bouw, groot en krachtig? Zij dekt er wel mee volgens mij.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:09

Ik volg stiekem even. <<)
Alleen zoek ik een sportief type, met veel beweging en kort gelijnd.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:21

Een PRE hoort in het vierkantsmodel te staan, dus hebben normaal gesproken juist een korte rug. Wat voor een PRE een lange rug is, is voor een warmbloed wellicht een normale rug.
Overigens vind ik als je gaat dekken met een PRE de rug wel een aandachtspunt, maar vooral omdat die bij de PRE nogal eens week is.
Je hebt een leuk paard, wel van deze foto's moeilijk het exterieur te beoordelen. Wil je met je nakomeling gaan dressuren? Denk dan eens aan Generoso CII, echt een geweldige beweger http://www.yeguada-residelca.com/Generoso-NL.html. Er zijn op Youtube wat filmpjes van hem te vinden.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:22

Sammyoo schreef:
Een PRE hoort in het vierkantsmodel te staan, dus hebben normaal gesproken juist een korte rug. Wat voor een PRE een lange rug is, is voor een warmbloed wellicht een normale rug.
Overigens vind ik als je gaat dekken met een PRE de rug wel een aandachtspunt, maar vooral omdat die bij de PRE nogal eens week is.
Je hebt een leuk paard, wel van deze foto's moeilijk het exterieur te beoordelen. Wil je met je nakomeling gaan dressuren? Denk dan eens aan Generoso CII, echt een geweldige beweger http://www.yeguada-residelca.com/Generoso-NL.html. Er zijn op Youtube wat filmpjes van hem te vinden.

Die is erg mooi! <3

http://www.yeguada-residelca.com/Bonito-NL.html
Deze spreekt mij alleen meer aan.

Maar ik blijf nog altijd verlieft op deze; http://www.horsespre.com/product/produc ... cid=1&cid=

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:33

@ Nombrado, wat bedoel je met betere hals? Is misschien op deze foto's moeilijk te zien maar die van mij heeft geen gekke hals of iets?

Welke valk hengst is dat?
Jij denkt dat geen va de hengsten die ik hier heb staan in het topic bij mijn merrie past?

@ sammyoo, ja dat weet ik, daarom kijk ik ook naar lusitano's, deze hebben over het algemeen een sterkere rug dan pre's. Het punt bij mijn merrie is gewoon dat ze voorheen nooit haar rug heeft gebruikt tijdens rijden, daardoor mist ze wat bespiering op de juiste plekken.

Ik wil de nakomeling niet uitbrengen denk ik. Il hou niet van Engelse dressuur dus zal ook niet gaan starten.
Mijn bedoeling is gewoon om de nakomeling juist op te leiden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:38

Bij een Lusitano vind ik de hals vaak kort en zwaar, daar moet je bij je hengstenkeuze wel op letten. En heeft je merrie nou een matige rug of is ze gewoon slecht bespierd?
Op de foto vind ik toch dat het paard dressuurmatig gereden wordt, of bedoel je dat je niet van wedstrijden houdt?

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:44

Er is bij gezegd dat ik bij de hengstkeuze moet opletten dat ik een hengst zoek met een goede rug.
Mijn merrie heeft geen onwijs slechte rug ofzo. Maar je kan wel voorstellen wat het met een paard doet als hij vanaf zijn 3e op zo'n manier word gereden dat hij zijn rug wegdrukt.
Dus het is maar net hoe je het ziet.

Je bedoelt mijn paard? Mijn paard is ook Engels ingereden en doorgereden. Toen ik haar kocht heb ik dus Engels gereden. Ik heb haar nu bijna 2 en half jaar en de is al meer dan 2 jaar met een blessure aan haar been. Dus heb haar nooit veel gereden.
Ik doe nu voornamelijk oefeningen in stap om haar soepel te houden en haar rug en been gebruik te verbeteren

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:53

_Dressage schreef:
@ Nombrado, wat bedoel je met betere hals? Is misschien op deze foto's moeilijk te zien maar die van mij heeft geen gekke hals of iets?

Welke valk hengst is dat?
Jij denkt dat geen va de hengsten die ik hier heb staan in het topic bij mijn merrie past?

de halslijn zou je met een pre goed kunnen verbeteren bij je paard, evenals de ruglijn.
ik heb zelf Nombrado, die is naar mijn ogen, 1 van de perfect gebouwde pre's die ik ooit heb gereden.
Je voelt het met rijden...alles klopt en is in balans.
maar jah, hij is wit :+
probleem is, als je op kleur gaat selecteren, het vaak ten koste gaat van de bouw bij de pre (of het karakter)
de best gebouwde pre's vind ik veelal nog altijd de schimmels (daar zijn er ook meer van :D )
ik zal nog eens de paarden nagaan, die je hier genoemd hebt....,welke ik het beste op jou merrie vinden.