Niet PRE dekken met PRE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:34

De hengst die ik gebruikt heb, gaat toch ook wel richting 1m70. (Weet het niet precies, maar alleszins groter dan 1m65)
En op de filmpjes die ik de laatste tijd van hem gezien heb, is hij ook best imposant geworden. (Toen mijn merrie van hem gedekt werd was hij nog maar 4 en nog niet beleerd. Nu wordt hij al 6 en is onder het zadel. Dat scheelt natuurlijk.)
Mijn merrie is maar 1m54. En het veulen van nu 10 maanden is al 1m37.
Dus ik denk dat hij wel een stuk groter gaat worden dan zijn mama?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:59

Sammyoo schreef:
Ik denk dat een Lusitano meer body heeft dan een PRE?? Een PRE vind ik er vaak best klein uitzien met een wat langere ruiter erop.

Dat kan je echt niet veralgemenen hoor, kijk maar eens naar de PRE's op mijn site (link hieronder), ik ben niet klein en fijn en er staat op mijn site een ruin te koop van 1m60 en die is enorm breed, ik missta er niet op!

Cyrina

Re: Niet PRE dekken met PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:20

Ik vind het zelfs andersom, ik vind vaak PRE's meer body hebben.

TS wil je dit jaar al dekken, anders is het misschien een idee om naar de premiekeuringen van de PRE en de LUsitano te gaan. Dan zie je er ee nhoop tegelijk en kun je vergelijken en de keuringsresultaten zien.

Alleen die zijn pas in september.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 11:33

Zoals we het nu bedacht hebben willen we einde zomer seizoen (aug - sept) dekken zodat we volgend jaar een laat veulen hebben, ivm met de weide is dit voor ons het beste.

We hebben nu al enkele hengsten op een lijstje staan en willen in april hengsten gaan bekijken.
Ik heb zowel PRE als Lusitano als NRPS op het lijstje staan. Ik denk dat ik mijn keuze pas kan maken als ik hengsten live gezien heb en ik hoop dat de hengstenhouders me ook eerlijk kunnen adviseren of hun hengst wel of niet bij mijn merrie past, en wellicht neem ik ook nog iemand mee die verstand er van heeft, hoewel ik niemand echt ken die verstand heeft van PRE. Wel van het NRPS en KWPN. Wellicht dat dit toch weer anders kijken is naar wat je wilt verbeteren.

Ik denk dat wij sowieso wel naar de hengsten keuringen gaan omdat ik interesse heb in de rassen en daar kan je ook altijd van leren.
De merrie is aangekocht als fokmerrie dus het is de bedoeling dat ze ons de komende jaren van verschillende leuke veulens gaat voorzien en haar eigenaar haar recreatief rijd en ik haar tussen door nog uitbreng om in iedergeval predicaat sport nog te halen en de Abop en zo hopelijk nog keur te worden.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:57

Fijn dat je toch een aantal hengsten op jouw lijstje hebt staan. Ik denk dat elke hengsteneigenaar wel een goede nakomeling van zijn hengst wil en je dus ook wel goed advies over zijn/haar hengst kan geven zodanig dat de combi merrie x hengst gewoon goed klopt!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:20

Hou er wel rekening mee dat niet elke hengst zo laat op het jaar nog dekt.
Voor veel (natuurlijk dekkende ) hengsten stopt het dekseizoen rond juli. (En dat is al laat) Omdat ze ook nog in de sport gebruikt worden, of in goede conditie moeten zijn tegen de keuringen in het najaar etc...
Dekken en sportief presteren gaat niet voor elke hengst goed samen. ;)

+ Dat je een groot risico neemt met de dekvoorwaarden. Je hebt dan hoogstens 1 of 2 kansen om je merrie drachtig te krijgen.
Als dat niet lukt moet je het volgende jaar afwachten. En niet alle hengsten hebben een volledige garantie ivm dracht, of een life foal garantie. Meestal krijg je wel korting het seizoen erop bij een niet drachtige merrie. Maar financieel ga je er meestal op toe moeten leggen.
Waarom niet dekken in juni/juli? Dat is laat genoeg hoor. (En als het niet meteen wil lukken, heb je misschien nog wat extra kansen)
Mei en juni-veulens kunnen ook gewoon op de weide geboren worden.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 11:22

Betreft de tijd van de dekking heb ik niet helemaal zeggenschap omdat het niet mijn paard is maar ik zal het voor leggen.
In eerste instantie gaat de voorkeur wel uit naar KI omdat de merrie in het verleden een blessure heeft gehad en de eigenaar de risico's zo klein mogelijk wil houden (wat logisch is denk ik) mochten we op een hengst stuiten waar we helemaal wild van zijn die alleen natuurlijk dekt dan kunnen we altijd nog even in overleg met DA besluiten wel of niet doen.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:25

En anders kun je altijd nog met de hengstenhouder bespreken of KI mogelijk is..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:17

Met jou merrie en een ggk pre hengst kan je toch gewoon een nrps fokken je krijgt gewoon register a papieren bij het veulen en met 3jr ga je naar de keuring en kan het zelfs stamboek opgenomen worden.als je goed kijkt naar de goede slechte punten van de merrie zou ik het zeker doen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:20

Welke hengsten staan op je lijstje.
Qazare the massa is een mooie lusitano dressuur hengst

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 21:01

keona schreef:
Met jou merrie en een ggk pre hengst kan je toch gewoon een nrps fokken je krijgt gewoon register a papieren bij het veulen en met 3jr ga je naar de keuring en kan het zelfs stamboek opgenomen worden.als je goed kijkt naar de goede slechte punten van de merrie zou ik het zeker doen

Waar haal je die info vandaan want ik kan daar zelf niks over vinden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:03

Kady1 schreef:
keona schreef:

Waar haal je die info vandaan want ik kan daar zelf niks over vinden.

ik heb er een topic over
[F-AM] fokken binnen het nrps vragen

en ik heb gemaild met het nrps.jou merrie draagt 60% anglo-arabische bloed ga ik van uit of arabische en als je dekt met een pre heeft het veulen nog 30% van dat bloed dat zou genoeg moeten zijn om teregistreren.dan ligt het er alleen nog aan of je dekt met een ggk hengst of niet welk veulen boek je krijgt.ook heeft het er mee temaken of het stamboek waar een ggk hengst in staat een ggk europeese stamboek is.

ik zelf ga dit jaar ook dekken met een engelse volbloed merrie met ook een ander ras

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:06

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 10:48

Ok bedankt voor de tips, ik ben (nog) niet thuis in het fokken maar al doende leert men. Dat van die 12,5 & dat wist ik wel, maar ik dacht dat met PRE / Lusitano dan een B register zou krijgen.
Er wordt in ieder geval alleen met een goedgekeurde hengst gedekt.

op mijn lijstje van barokke paarden staan onder tussen:

Don Enamorado http://www.raimonddressagehorses.com/andalusiers.html
Machicco http://www.yeguadanj.be/pages/108257/Hengsten.html
Luis Seni http://www.antwerp-andalusians.be/pages ... _Seni.html
Quilo http://lusitano.nu/?page_id=49

Sportpaarden:
Karlous van Wittenstein http://www.staljacatra.com/karolus.html
Zarando http://www.jwouters.com/hengsten/Zardando.html
Superstar W http://www.jwouters.com/hengsten/Superstar.html

de laaste heb ik zelf tijdens mijn stage lang geleden mogen rijden, buiten dat hij veel presteert in het springen is het ook nog een heel fijn dressuur paard. Daarnaast geef ik een aantal ruiters met Nakomelingen van hem les en zijn dit allemaal hele fijne dressuur paarden met veel beweging en een fijn karakter.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:15

Aardig rijtje hengsten. Wat is voor jou doorslaggevend in je uiteindelijke keuze?

Met een APTO PRE hengst kan je ook een cruzado papier bij het PRE stamboek aanvragen!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 23:10

Het totaal plaatje moet kloppen bij de merrie en dat is dan doorslag gevend.
Naar prijs ofzo kijk ik niet echt. Ik heb wel een budget maar bedoel als de duurste hengst het beste zou zijn dan is dat maar zo .

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:43

Sammyoo schreef:
Aardig rijtje hengsten. Wat is voor jou doorslaggevend in je uiteindelijke keuze?

Met een APTO PRE hengst kan je ook een cruzado papier bij het PRE stamboek aanvragen!

daar zou ik niet voor kiezen als je nrps papier register a kunt aanvragen.je kan naar keuringen en je kan het erna stamboek oplaten nemen.cruzado papieren stelt weinig voor.denk er ook aan dat ze bij het pre stamboek bijna alles gewoon goedkeuren ze zijn absoluut niet streng daar zijn ze nu verbetering aan het aanbrengen in.zelf zou ik eerder dan voor een lusitano kiezen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 11:04

Ik heb zelf nog zitten zoeken, maar ik kan nergens vinden of PRE / Lusitano ook door NRPS op de lijst van EU erkende stamboeken staat.

Ik heb zojuist mailtjes er uit gedaan voor Afspraken in april om de hengsten te gaan bezichtigen. Dus ik hoop op snelle reactie zo dat ik mijn keuze kan gaan maken.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:29

De lisjt van erkende EU stamboeken is door de EU opgesteld, niet door het NRPS ;). Maar dit zijn erkende stamboeken.

Heb je ook wel eens aan Grelo gedacht? Hij is inmiddels zelf de jongste niet meer, maar zijn kinderen doen het heel goed in de dressuursport en de karakters zijn uitmuntend!