PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:16

Ik heb een aanval gezien van een hengst naar de andere toe. Beide onder het zadel, een hengst kwam een beetje te dichtbij. Waren beide Quarter Horses, afdrukken van de tanden van de hengst staan nog in de Neopreen pad. Even met de ogen knipperen en het is gebeurt....

Nogmaals, hengsten kunnen omslaan als een blad aan een boom. Ook Quarters hebben de naam meegaand en zoet te zijn maar kunnen ook heel onverwacht uit de hoek komen.

Hoewel ik de link al tot in den treure op Bokt heb neergezet:

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... -behavior/

En er zijn meer topics geweest over hengsten en casteren, ga de links even opzoeken. Hoewel het allemaal wat oudere topics zijn, het doorlezen meer dan waard.

[VN] Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

[OPG] Dominante hengst

[TI] Omgang met hengsten

[OPG] Hengsten in omgang.

[OPG] wie heeft een hengst?

[PP] Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

[PP] waarom zon heisa om een hengst?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:17

nou , parelli'en moet je met de PRE niet doen nee.. ;-)
worden ze levensgevaarlijk van
maar mag ik je vragen hoe oud jij bent? en wie jou die angstgevoelens betreffende hengsten inboezemt?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 29-01-13 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:18

nombrado schreef:
kinderachtig?
die ballen heeft onze lieve heer ze gegeven
een hengst heeft zeker met rijden nèt even iets meer! dat is niet kinderachtig, dat is zo.
Overigens vind ik het een beetje kortzichtig dat een hengst zwart voor de ogen wordt als hij een lekker wijf ziet lopen.
Wat heb jij voor een beeld van Hengsten?
Mijn ervaring is wel degelijk anders.
Die hengsten zijn niet gek hoor :(

Onze lieve heer heeft niet verzonnen dat paarden binnen hekken moeten staan, met 10 op een hectare en dat wij mensen er ook nog op moeten rijden. Ook niet dat ze in een hok van 3x3 moeten staan, dat er een zadel en bit in moet en dat een hengst niet kan dekken wanneer hij wil.

Denk jij dan dat alle hengsten zijn zoals die van jou?
Met een goede opvoeding kun je van veel hengsten een braaf paard maken.
Maar ik heb genoeg ervaring en ben realistisch genoeg om te weten dat veel hengsteneigenaren geen goede opvoeding kunnen bieden. Bovendien zijn er ook genoeg etters die bij de beste paardenlui nog vervelend blijven.

En ja, ik vind het kinderachtig om een hengst alleen hengst te laten omdat jij dat ene uurtje per dag 'net even iets meer' wilt voelen. Want dat betekend voor het paard dat hij vaak minder buiten komt, geen sociaal contact heeft en bovendien last heeft van zijn hormonen.

En nee, natuurlijk houd jij je hengsten niet zo. Ik ook niet.
Maar bij de meeste particulieren gaat het wel zo en zeker wanneer je op een pensionstal staat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:19

nombrado schreef:
huh? waar heb jij het nou over
wb de hengsten
tis duidelijk dat jij geen ervaring hebt met de PRE hengsten

Ras is in deze niet relevant.

Maar een topic die voor jouw misschien interessanter is dan alle andere:

[BKR] Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:21

hengst laten.
hij komt buiten samern met een ander paard dus heeft een goed leven zo.castereren kan altijd nog.ik zou hem ook aanbieden op de keuring als je zeker weet dat de ataxie weg is en niks erfelijks is.

maar ik heb dan ook niks met ruinen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:22

Ik volg cassidy. Ze weet dat ik indertijd ook zei "mijn kerel mag nog even hengst blijven wegens goed gedrag" en toch verliest hij binnenkort zijn ballen. Hij heeft 1x geprobeerd, ik heb dat piekfijn kunnen oplossen maar 1x is een keer te veel en daar ben ik altijd strikt in geweest. Hij mocht hengst blijven tot zijn gedrag het niet meer toeliet en al is het maar 1x, ik gun het hem geen 2e keer.

En ja, die staat lekker relax achter draad zonder stroom met merries in de buurt, houdt bij het rijden zijn aandacht goed bij me, ook op wandeling en kruisen met vreemde paarden erbij, kan 24/7 in het land in de zomer met 3 maatjes, kan sociaal zijn op pension... maar nee, hij is nutteloos voor de fokkerij, hij heeft 1x een uithaal gehad dus hakkie takkie zeg dag tegen zakkie.

Je bent er als eigenaar niks mee dat hij prima luistert maar een ander paard gaat heibel zoeken als die uitbreekt, of hij zoekt heibel "alleen maar omdat ie hengst is".
Hengst laten omdat dat mooier is voor de bespiering of omdat z'n manenkam anders omvalt vind ik persoonlijk echt flauwe excuses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:24

nombrado schreef:
Als paardenmens, leef je je in in de situatie van het dier.

En precies daarom is het op veel plekken in Nederland voor het dier zelf toch stukken leuker om als ruin te mogen leven? Een hengst zal je hier niet gauw in kuddeverband de wei op zien gaan, als ruin bied je hem die kans wel. Want onder sociaal contact met soortgenoten versta ik zelf toch wel iets meer dan 'even neuzen met de buurman' en 'het bovenluik van stal open hebben' bijv.

In het geval van de TS kan haar hengst nu nog lekker staan samen met een andere ruin, wat natuurlijk geweldig is en de beslissing lastiger maakt. Maar in veel gevallen kan zelfs buitenstaan met één ander paard samen al niet... Als het niets toevoegt om een hengst, hengst te laten... dan is het toch alleen maar mooi als je met een relatief ongevaarlijke ingreep de kwaliteit van de rest van zijn leven enorm kan verbeteren?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:25

kheb er door de 12 jaren heen, al heel wat in mijn handen gehad, dus nee....ik heb absoluut die ervaring niet
bangmakerij en niet nadenken. Een hengst zal je precies hetzelfde moeten opvoeden als een merrie of ruin
en dan is het geen koediekoedie, maar consequent in de opgroei (net als met kinderen, en helaas kan ook niet iedereen dat ;-))
ik vind het voor een merrie en ruin net zo misdadig ze in een kudde te zetten van een kleine ha.
reden waarom ik vind dat de pre beter in spanje kan opgroeien (op 1400 ha in een kudde van 30 ) Dat is pas in de natuur opgroeien en opgevoed worden.
Hoeveel blessures ik niet voorbij heb zien komen, door paarden in een kudde, beetwonden, dominante merrie e.d.
Overigens hebben de hengsten hier nergens last van hoor! en toch met rijden dat extra ;-) , dus ik laat het lekker zo
alleen als ik zie, dat het dier er zelf onder lijd, gaan de balletjes eraf
anders blijven ze lekker zitten.
voor iedereen een eigen keuze, jij neemt de jouwe, ik de mijne.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:26

WildWings schreef:
nombrado schreef:
Als paardenmens, leef je je in in de situatie van het dier.

En precies daarom is het op veel plekken in Nederland voor het dier zelf toch stukken leuker om als ruin te mogen leven? Een hengst zal je hier niet gauw in kuddeverband de wei op zien gaan, als ruin bied je hem die kans wel. Want onder sociaal contact met soortgenoten versta ik zelf toch wel iets meer dan 'even neuzen met de buurman' en 'het bovenluik van stal open hebben' bijv.

In het geval van de TS kan haar hengst nu nog lekker staan samen met een andere ruin, wat natuurlijk geweldig is en de beslissing lastiger maakt. Maar in veel gevallen kan zelfs buitenstaan met één ander paard samen al niet... Als het niets toevoegt om een hengst, hengst te laten... dan is het toch alleen maar mooi als je met een relatief ongevaarlijke ingreep de kwaliteit van de rest van zijn leven enorm kan verbeteren?

Leuk, en hem dan met beetwonden of peesblessures van het land halen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:28

Cassidy schreef:
nombrado schreef:
huh? waar heb jij het nou over
wb de hengsten
tis duidelijk dat jij geen ervaring hebt met de PRE hengsten

Ras is in deze niet relevant.

Maar een topic die voor jouw misschien interessanter is dan alle andere:

[BKR] Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

ja, ras is in deze wél relevant
want de TS heeft een PRE
en daar zit wel degelijk verschil in een PRE in vergelijk met de KWPN er kwa karakter!
Topic geen interesse in.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 29-01-13 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:28

Sowieso is hij nog maar 4, kan altijd dat hij in het voorjaar nog een fikse opstoot van hormonen krijgt. Wat dan? Kan ook dat hij dan plots zijn eigen maatje de duvel aandoet. Goed mogelijk dat het een laatbloeier is, het kan erg snel gaan.

Nombrado: dat kan je met alle paarden wel een keer meemaken, daarvoor hoeven ze geen hengst te zijn. In mijn kudde had je meer kans dat mijn dominante merrie de rest daar littekens van bezorgde dan mijn jonge hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:29

nombrado schreef:
WildWings schreef:

Leuk, en hem dan met beetwonden of peesblessures van het land halen?

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar bedoel je nou serieus dat je een paard het liefste zijn vrijheid ontneemt om blessures te voorkomen, en zijn sociaal contact ontneemt om beetwonden te voorkomen????

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:30

Varekaj schreef:
Ik volg cassidy. Ze weet dat ik indertijd ook zei "mijn kerel mag nog even hengst blijven wegens goed gedrag" en toch verliest hij binnenkort zijn ballen. Hij heeft 1x geprobeerd, ik heb dat piekfijn kunnen oplossen maar 1x is een keer te veel en daar ben ik altijd strikt in geweest. Hij mocht hengst blijven tot zijn gedrag het niet meer toeliet en al is het maar 1x, ik gun het hem geen 2e keer.

En ja, die staat lekker relax achter draad zonder stroom met merries in de buurt, houdt bij het rijden zijn aandacht goed bij me, ook op wandeling en kruisen met vreemde paarden erbij, kan 24/7 in het land in de zomer met 3 maatjes, kan sociaal zijn op pension... maar nee, hij is nutteloos voor de fokkerij, hij heeft 1x een uithaal gehad dus hakkie takkie zeg dag tegen zakkie.

Je bent er als eigenaar niks mee dat hij prima luistert maar een ander paard gaat heibel zoeken als die uitbreekt, of hij zoekt heibel "alleen maar omdat ie hengst is".
Hengst laten omdat dat mooier is voor de bespiering of omdat z'n manenkam anders omvalt vind ik persoonlijk echt flauwe excuses.

um...een Icaro is wel ff wat anders dan een PRE !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:32

nombrado schreef:
kheb er door de 12 jaren heen, al heel wat in mijn handen gehad, dus nee....ik heb absoluut die ervaring niet
bangmakerij en niet nadenken. Een hengst zal je precies hetzelfde moeten opvoeden als een merrie of ruin
en dan is het geen koediekoedie, maar consequent in de opgroei (net als met kinderen, en helaas kan ook niet iedereen dat ;-))
ik vind het voor een merrie en ruin net zo misdadig ze in een kudde te zetten van een kleine ha.
reden waarom ik vind dat de pre beter in spanje kan opgroeien (op 1400 ha in een kudde van 30 ) Dat is pas in de natuur opgroeien en opgevoed worden.
Hoeveel blessures ik niet voorbij heb zien komen, door paarden in een kudde, beetwonden, dominante merrie e.d.
Overigens hebben de hengsten hier nergens last van hoor! en toch met rijden dat extra ;-) , dus ik laat het lekker zo
alleen als ik zie, dat het dier er zelf onder lijd, gaan de balletjes eraf
anders blijven ze lekker zitten.
voor iedereen een eigen keuze, jij neemt de jouwe, ik de mijne.

Spanje als ultiem land voor de (op)fok, daar heb ik zo mijn ideeen over.
En je mag helemaal zelf weten wat je doet en welk risico je zelf wilt lopen.
Ik ga niet zomaar aan onbekenden adviseren om een hengst, hengst te laten.
Er zijn legio topics geweest die je gezien je snelheid van reageren niet hebt doorgenomen.
Dan laat ik het verder bij, zonde van mijn energie.
Ik hoop voor TS dat ze wel de tijd neemt om de topics door te nemen, uiteindelijk is zij het die de beslissing maakt, en ik wil haar daarbij veel wijsheid wensen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:34

WildWings schreef:
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar bedoel je nou serieus dat je een paard het liefste zijn vrijheid ontneemt om blessures te voorkomen, en zijn sociaal contact ontneemt om beetwonden te voorkomen????

waar staat dat?
als je mij 1600 ha geeft
zet ik met een gerust hart mijn kudde hengsten en merries en veulens erbij hoor , no problemo
Afbeelding
contact hebben ze zeker
zonder dat ze elkaar kunnen verwonden

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:35

nombrado schreef:
maar mag ik je vragen hoe oud jij bent? en wie jou die angstgevoelens betreffende hengsten inboezemt?

Dan weet jij zeker niet dat Parelli te gast is geweest op de rijschool in Spanje om daar de hengsten te trainen. :) Een paar weken lang. Parelli en PRE is een prima combi. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:38

nombrado schreef:
WildWings schreef:

waar staat dat?
als je mij 1600 ha geeft
zet ik met een gerust hart mijn kudde hengsten en merries en veulens erbij hoor , no problemo
[ Afbeelding ]
contact hebben ze zeker
zonder dat ze elkaar kunnen verwonden

Mijn hengsten staan samen zonder draadje er tussen. En ja er is wel eens een lapje stof af, maar de pret die ze samen hebben is geweldig!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:40

Je kunt een paard niet in een glazen kooitje zetten.

En Nombrado, qua leeftijd verschillen we niet zoveel, als ik af mag gaan op de foto's in je profiel. :D

De tijd dat jij met hengsten omgaat is niet relevant. Het gaat om de hoeveelheid hengsten die je in handen hebt gehad. Hoeveel waren dat er?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:43

Jessix schreef:
nombrado schreef:

Dan weet jij zeker niet dat Parelli te gast is geweest op de rijschool in Spanje om daar de hengsten te trainen. :) Een paar weken lang. Parelli en PRE is een prima combi. :)

haha, nou niet bij Goloso

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:44

Cassidy schreef:
Je kunt een paard niet in een glazen kooitje zetten.

En Nombrado, qua leeftijd verschillen we niet zoveel, als ik af mag gaan op de foto's in je profiel. :D

De tijd dat jij met hengsten omgaat is niet relevant. Het gaat om de hoeveelheid hengsten die je in handen hebt gehad. Hoeveel waren dat er?

umm...ff denken
stuk of 20/30? Wel alleen PRE (en 1 shetje van 5 :D )

oja , paar friezen
en wat KWPN ers....(maardaarhebikniezoveelmee)

maaruh, hoe oud denk je dat ik ben dan?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 29-01-13 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:44

Parelli werkt op ieder paard. Alleen dien je als mens je kennis een beetje op te vijzelen voordat je met een hengst aan de slag gaat. Omdat je hem met het programma zodanig uit kunt dagen dat er een aanval kan komen....en dan moet je er wel staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:45

nombrado schreef:
umm...ff denken

oja , paar friezen

Ok, laat maar, dan weet ik je ervaring naar waarde in te schatten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:47

waarom moet ik een hengst uitdagen, prikkelen om aan te vallen?
zie ik echt het nu niet van in
ik werk op basis van respect, wederzijds. ik mijn ruimte, zij die van hen,waarin je tot een samenwerking kan komen ook op basis van wederzijds respect.

Sjolvir

Heb niets tegen hengsten, heb er jaren 1 gereden, leuke hengst, heel braaf eigenlijk, had alleen schurfthekel aan ruinen en andere hengsten.
Merrie's daarintegen vond hij prachtig!! (dekte ook, dus niet vreemd)

Wat wil je met je paard?

Redenen om hem hengst te laten.
Hij is volkomen probleem loos in alle opzichten en wordt niet beperkt in bv weidegang/paddock gang doordat hij hengst is. Ook aan de hand en met het rijden is hij een engeltje, ongeacht wie er bij je in de buurt is met welk paard.
Je bent van plan om hem te laten dekken, dus hem actief aan te bieden voor dekkingen, wat betekend dat je in het dekseizoen hem indien een merrie hengstig is moet aanbieden, bij niet drachtig kan het zijn dat betreffende merrie elke ronde terug komt en dan kan je niet zeggen, ben er niet.
Om te dekken moet hij goedgekeurd zijn, heb je die kosten er voor over? En ga je hem laten dekken.

(in geval van geen dekambities van jou met je hengst zou ik ook de keuring eventueel maar laten zitten, weet niet wat het kost bij jullie stamboek, maar fjord naar de hengstenkeuring is meen ik al 450 euro, dan moet je toch wel al heel zeker zijn van dat hij eventueel wordt goedgekeurd anders zonde van het geld)

Redenen om te castreren.
Hij is wel eens onvoorspelbaar of dominant (ongeacht of dat onder het zadel, in het land of waar dan ook is)
Doordat hij hengst is wordt hij beperkt in zijn vrijheid in de zin van, kan niet zo vaak in de wei / paddock etc.
Hij staat zich op stal op te naaien over andere paarden (merrie's dan wel ruinen), wat hem berg energie en rust kost.
Wil je wedstrijden met hem rijden? Zo ja ben je al gekwalificeerd om met een hengst te mogen starten?
Want je mag niet met een hengst zomaar wedstrijden gaan rijden (zijn wat omwegen mogelijk, maar dat zijn vooral om wegen (barokke paarden wedstrijden, dan wel met ander paard gaan starten om kwalificatie te halen)

Ik heb dan wel geen pre, maar mijn ras paard is doorgaans ook hengst, heb meteen tegen fokker gezegd, wil een gekastreerde of laat hem castreren, simpelweg, omdat waar ik sta, paard niet in de wei mag als hij ongekastreerd is. (en klein detail heb ook nog een merrie, wel zo leuk je eigen paarden ook leuk bij elkaar te hebben staan)
Heb daar ook geen seconde over getwijfeld, heb jaren een hengst gereden en je krijgt overal de schuld van, al staat hij 25 meter verderop onschuldig te grazen, want het is een hengst.
Aan dat geneuzel had ik ook geen zin.
Ik mocht overigens wel gewoon hengst starten.

Gemiddeld genomen zeg ik, kastreren!
Paard lekker rust in zijn hoofd en daarmee de eigenaar ook.

nombrado

Cassidy schreef:
nombrado schreef:
umm...ff denken

oja , paar friezen

Ok, laat maar, dan weet ik je ervaring naar waarde in te schatten.

Fijn :D :+