Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

nombrado schreef:kinderachtig?
die ballen heeft onze lieve heer ze gegeven
een hengst heeft zeker met rijden nèt even iets meer! dat is niet kinderachtig, dat is zo.
Overigens vind ik het een beetje kortzichtig dat een hengst zwart voor de ogen wordt als hij een lekker wijf ziet lopen.
Wat heb jij voor een beeld van Hengsten?
Mijn ervaring is wel degelijk anders.
Die hengsten zijn niet gek hoor

nombrado schreef:huh? waar heb jij het nou over
wb de hengsten
tis duidelijk dat jij geen ervaring hebt met de PRE hengsten
nombrado schreef:Als paardenmens, leef je je in in de situatie van het dier.
)
, dus ik laat het lekker zoWildWings schreef:nombrado schreef:Als paardenmens, leef je je in in de situatie van het dier.
En precies daarom is het op veel plekken in Nederland voor het dier zelf toch stukken leuker om als ruin te mogen leven? Een hengst zal je hier niet gauw in kuddeverband de wei op zien gaan, als ruin bied je hem die kans wel. Want onder sociaal contact met soortgenoten versta ik zelf toch wel iets meer dan 'even neuzen met de buurman' en 'het bovenluik van stal open hebben' bijv.
In het geval van de TS kan haar hengst nu nog lekker staan samen met een andere ruin, wat natuurlijk geweldig is en de beslissing lastiger maakt. Maar in veel gevallen kan zelfs buitenstaan met één ander paard samen al niet... Als het niets toevoegt om een hengst, hengst te laten... dan is het toch alleen maar mooi als je met een relatief ongevaarlijke ingreep de kwaliteit van de rest van zijn leven enorm kan verbeteren?
Cassidy schreef:nombrado schreef:huh? waar heb jij het nou over
wb de hengsten
tis duidelijk dat jij geen ervaring hebt met de PRE hengsten
Ras is in deze niet relevant.
Maar een topic die voor jouw misschien interessanter is dan alle andere:
[BKR] Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?
nombrado schreef:WildWings schreef:En precies daarom is het op veel plekken in Nederland voor het dier zelf toch stukken leuker om als ruin te mogen leven? Een hengst zal je hier niet gauw in kuddeverband de wei op zien gaan, als ruin bied je hem die kans wel. Want onder sociaal contact met soortgenoten versta ik zelf toch wel iets meer dan 'even neuzen met de buurman' en 'het bovenluik van stal open hebben' bijv.
In het geval van de TS kan haar hengst nu nog lekker staan samen met een andere ruin, wat natuurlijk geweldig is en de beslissing lastiger maakt. Maar in veel gevallen kan zelfs buitenstaan met één ander paard samen al niet... Als het niets toevoegt om een hengst, hengst te laten... dan is het toch alleen maar mooi als je met een relatief ongevaarlijke ingreep de kwaliteit van de rest van zijn leven enorm kan verbeteren?
Leuk, en hem dan met beetwonden of peesblessures van het land halen?
Varekaj schreef:Ik volg cassidy. Ze weet dat ik indertijd ook zei "mijn kerel mag nog even hengst blijven wegens goed gedrag" en toch verliest hij binnenkort zijn ballen. Hij heeft 1x geprobeerd, ik heb dat piekfijn kunnen oplossen maar 1x is een keer te veel en daar ben ik altijd strikt in geweest. Hij mocht hengst blijven tot zijn gedrag het niet meer toeliet en al is het maar 1x, ik gun het hem geen 2e keer.
En ja, die staat lekker relax achter draad zonder stroom met merries in de buurt, houdt bij het rijden zijn aandacht goed bij me, ook op wandeling en kruisen met vreemde paarden erbij, kan 24/7 in het land in de zomer met 3 maatjes, kan sociaal zijn op pension... maar nee, hij is nutteloos voor de fokkerij, hij heeft 1x een uithaal gehad dus hakkie takkie zeg dag tegen zakkie.
Je bent er als eigenaar niks mee dat hij prima luistert maar een ander paard gaat heibel zoeken als die uitbreekt, of hij zoekt heibel "alleen maar omdat ie hengst is".
Hengst laten omdat dat mooier is voor de bespiering of omdat z'n manenkam anders omvalt vind ik persoonlijk echt flauwe excuses.

nombrado schreef:kheb er door de 12 jaren heen, al heel wat in mijn handen gehad, dus nee....ik heb absoluut die ervaring niet
bangmakerij en niet nadenken. Een hengst zal je precies hetzelfde moeten opvoeden als een merrie of ruin
en dan is het geen koediekoedie, maar consequent in de opgroei (net als met kinderen, en helaas kan ook niet iedereen dat)
ik vind het voor een merrie en ruin net zo misdadig ze in een kudde te zetten van een kleine ha.
reden waarom ik vind dat de pre beter in spanje kan opgroeien (op 1400 ha in een kudde van 30 ) Dat is pas in de natuur opgroeien en opgevoed worden.
Hoeveel blessures ik niet voorbij heb zien komen, door paarden in een kudde, beetwonden, dominante merrie e.d.
Overigens hebben de hengsten hier nergens last van hoor! en toch met rijden dat extra, dus ik laat het lekker zo
alleen als ik zie, dat het dier er zelf onder lijd, gaan de balletjes eraf
anders blijven ze lekker zitten.
voor iedereen een eigen keuze, jij neemt de jouwe, ik de mijne.
WildWings schreef:Misschien begrijp ik je verkeerd, maar bedoel je nou serieus dat je een paard het liefste zijn vrijheid ontneemt om blessures te voorkomen, en zijn sociaal contact ontneemt om beetwonden te voorkomen????

nombrado schreef:nou , parelli'en moet je met de PRE niet doen nee..
worden ze levensgevaarlijk van
maar mag ik je vragen hoe oud jij bent? en wie jou die angstgevoelens betreffende hengsten inboezemt?
Een paar weken lang. Parelli en PRE is een prima combi.
nombrado schreef:WildWings schreef:Misschien begrijp ik je verkeerd, maar bedoel je nou serieus dat je een paard het liefste zijn vrijheid ontneemt om blessures te voorkomen, en zijn sociaal contact ontneemt om beetwonden te voorkomen????
waar staat dat?
als je mij 1600 ha geeft
zet ik met een gerust hart mijn kudde hengsten en merries en veulens erbij hoor , no problemo
[ Afbeelding ]
contact hebben ze zeker
zonder dat ze elkaar kunnen verwonden

Jessix schreef:nombrado schreef:nou , parelli'en moet je met de PRE niet doen nee..
worden ze levensgevaarlijk van
maar mag ik je vragen hoe oud jij bent? en wie jou die angstgevoelens betreffende hengsten inboezemt?
Dan weet jij zeker niet dat Parelli te gast is geweest op de rijschool in Spanje om daar de hengsten te trainen.Een paar weken lang. Parelli en PRE is een prima combi.
Cassidy schreef:Je kunt een paard niet in een glazen kooitje zetten.
En Nombrado, qua leeftijd verschillen we niet zoveel, als ik af mag gaan op de foto's in je profiel.
De tijd dat jij met hengsten omgaat is niet relevant. Het gaat om de hoeveelheid hengsten die je in handen hebt gehad. Hoeveel waren dat er?
)