Azteca

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

castano

Re: Azteca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:33

ja inderdaad wil je hoogte en hals verlening enz krijgen is de keus voor een iberisch of azteca B beter.maar wat is je fokdoel wat wil je gaan doen met je veulen...gewoon voor je zelf of zou je het ook als fokpaardje willen gebruiken
kan je een foto plaatsen van je merrie?

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:37

@ koena er staan al wat voorbeelden op op pagina 1
de D en de B
ik zal wat foto,s zoeken van een A

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:11

Ik wil een veulen fokken voor mijzelf, maar dat wil niet zeggen dat ik in wil leveren op kwaliteit. Dus ik wil wel een veulen fokken wat later ook bij kan dragen aan de fokkerij, wat goed beweegt en natuurlijk een goed karakter heeft.

Dit is haar:
Afbeelding
Afbeelding

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:29

Zo, dit is al een behoorlijk volgeschreven topic geworden :D maar misschien is 't leuk voor je om straks in het voorjaar 's te gaan kijken bij de Azteca fokkerij Dos Mundos, dan staan er nl al wat verschillende Azteca's, zowel in afstamming als in leeftijd....er staat in ieder geval een 1-jarig hengstje (D) die waarschijnlijk aangehouden gaat worden voor de fokkerij, wellicht interessant, maar ook de 2,5 jarige ruin, nog een merrietje en de nieuwe aanwas straks, een Azteca-A uit Neo 8-) heb je een beetje een idee wat er zoal uit kan komen (en geloof me....ze zijn gaaf)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:31

Authentic schreef:
Ik wil een veulen fokken voor mijzelf, maar dat wil niet zeggen dat ik in wil leveren op kwaliteit. Dus ik wil wel een veulen fokken wat later ook bij kan dragen aan de fokkerij, wat goed beweegt en natuurlijk een goed karakter heeft.

Dit is haar:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Heel mooi paard,vind ik zelf.maar als je toch wilt fokken met haar zul je toch eerst papieren moeten aanvragen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:36

Ik wil inderdaad een keer kijken bij Dos Mundos :j

keona schreef:
Heel mooi paard,vind ik zelf.maar als je toch wilt fokken met haar zul je toch eerst papieren moeten aanvragen

Hoe bedoel je? Ze is gewoon AQHA geregistreerd ;)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:39

g*D ver de G*d ben al een uur bezig met foto,s te uploaden ze zijn elke keer te groot
geduld hiihih ik ben bezig ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:44

Authentic schreef:
Ik zit nu heel erg te twijfelen, als ik uit mijn merrie een Azteca zou fokken heb ik naar mijn gevoel 2 goede keuzes: met een Azteca B een Azteca A fokken (5/8 Quarter 3/8 Iberisch), of uit een Iberisch paard een Azteca D fokken en dus 50/50.

Mijn merrie is een typische Foundation Quarter merrie (ik overweeg ook om nog FQHA papier aan te vragen voor haar :D ), erg compact gebouwd, hele stevige bilpartij en een hele brede schouderpartij. Ze is wel vrij klein (1.45) en heeft een lage halsaanzet. Als ik níet voor een Quarter hengst zou gaan, maar voor een Iberisch type, dan wil ik ook graag wat hoogte toevoegen en vanzelfsprekend (althans, dat vind ik) een hogere halsaanzet willen zien.

Heb je voorbeelden van Azteca's type A met 5/8 Quarter bloed? :)

Wat je tussen haakjes schreef,dacht dus dat ze nu nog geen papier had.sorry niet echt veel verstand van quarters.maar je bedoelt dus dat je ze bij nog een 2de stamboek wilt inschrijven.sorry mijn fout

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:45

Afbeelding

dit is een azteca A een AxA vader moeder een A
dame is 3 mnd oud hiiih

Afbeelding
dit is een azteca A merrie 6 jaar

Afbeelding

azteca A 2 jaar

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:49

je merrie ziet er erg goed uit :j :j :j :j
maar ik snap dat je wat lengte/hoogte wil zo hier en daar.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:50

keona schreef:
Wat je tussen haakjes schreef,dacht dus dat ze nu nog geen papier had.sorry niet echt veel verstand van quarters.maar je bedoelt dus dat je ze bij nog een 2de stamboek wilt inschrijven.sorry mijn fout

Oo vandaar :D nee ze is bij het reguliere Quarter stamboek ingeschreven, maar er is ook nog een register voor Quarters waarbij wordt gekeken naar de hoeveelheid Thoroughbred-bloed dat na 1941 is ingefokt, mijn merrie is voor 93% 'Foundation', dus mag daar ook geregistreerd worden. :D

Dank je voor de foto's castano! Weet je toevallig ook in welke hoeveelheden er Quarter in zit bij deze paarden? :o

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:54

castano schreef:
[ Afbeelding ]

dit is een azteca A een AxA vader moeder een A
dame is 3 mnd oud hiiih

[ Afbeelding ]
dit is een azteca A merrie 6 jaar

[ Afbeelding ]

azteca A 2 jaar

Moet zeggen dat alleen de 2jr aan zou spreken als ik die foto's zie van die azteca a.maar dat zal de smaak wel zijn

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:56

castano schreef:
je merrie ziet er erg goed uit :j :j :j :j
maar ik snap dat je wat lengte/hoogte wil zo hier en daar.

Dank je. :D

Ja iets meer de hoogte in zou mogen, maar ze is niet extreem klein voor een merrie met redelijk wat reiningbloed. Als ze nou een schoft had gehad, dan had ze net even een paar centimeter hoger geweest maar dat zat er helaas niet in. :P Ze heeft wel een mooie hals, niet te dun en ook niet te kort, alleen hij zit wel laag natuurlijk. :)

We hebben zeg maar nooit een probleem met lang en laag :P
Afbeelding

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:57

Ik vind die eerste, van 3 maanden ook absoluut niet verkeerd om te zien. :) De tweede foto is denk ik ook een beetje uit een ongelukkige hoek genomen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:58

Azteca f daar staat bij lusitano x criollo.maar de moeder moet criollo zijn,kun je deze kruising ook anders om maken.want deze staat er niet bij.ook ben ik benieuwd naar dat type paard.en het gebruiks doel.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:14

ja de foto,s zijn door mij gemaakt hiihhi ben niet zo heeel goed erin...
je moet zelf maar even bij jos gaan kijken. en zeker als de A geboren word

keona...ik denk dat jij meer van de b,s houd ben ik zelf ook erg gek van ,al hoe wel ik de a die jos verwacht ook erg mooi gaat vinden :)

azteca f word eigenlijk nooit gedaan..is er bij gezet omdat er in mexico nog wel eens criollo zijn...je moet het fok schema zien als...je mag/kan een azteca fokken in maximaal 5 stappen en dan kan je ook criollo gebruiken..geen idee hoe die eruit zien...
ben zelf in sept naar Mexico geweest om de A te kunnen zien had ook geen idee hoe die eruit zagen.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:20

authentic ze is wel echt gaaf...
zou het wat worden met neo Afbeelding

*D *D *D *D

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:25

Afbeelding
dit is ook een A

<3 <3 <3 <3 <3

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:40

de foto's die ik tot nu toe heb gezien denk ik ook dat ik azteca b het mooiste vind.heb dan die met criollo nog niet gezien en nog een paar maar a spreekt mij niet zo aan eerlijk gezegt
castano schreef:
ja de foto,s zijn door mij gemaakt hiihhi ben niet zo heeel goed erin...
je moet zelf maar even bij jos gaan kijken. en zeker als de A geboren word

keona...ik denk dat jij meer van de b,s houd ben ik zelf ook erg gek van ,al hoe wel ik de a die jos verwacht ook erg mooi gaat vinden :)

azteca f word eigenlijk nooit gedaan..is er bij gezet omdat er in mexico nog wel eens criollo zijn...je moet het fok schema zien als...je mag/kan een azteca fokken in maximaal 5 stappen en dan kan je ook criollo gebruiken..geen idee hoe die eruit zien...
ben zelf in sept naar Mexico geweest om de A te kunnen zien had ook geen idee hoe die eruit zagen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 12:06

Ik vind Neo een aansprekende hengst :j heeft hij al nakomelingen uit Quarter merries?

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:08

hihi eind mei komt de eerste :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 12:18

Ah ik ben benieuwd! :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:20

Uiterlijk is altijd meegenomen maar ik vind het fijne van mijn kruizing dat het zo'n veelzijdig paard is , goed uithoudingsvermogen , wendbaar , struikelt niet over de rotsen :D spring goed en lekker voorwaarts zonder heet te worden , zit heerlijk , eerlijk en nog veeeeel meer.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:39

hahaha Juist perfecte allrouders :)
leuk dat je er zo blij mee bent, ik ben ook erg blij met Neo, juist zijn karakter vind ik zo gaaf.
alltijd wakker, altijd klaar om op avontuur te gaan.
en heel eerlijk en zuiver..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:47

ik vind uiterlijk dan wel weer heel belangrijk,een paard moet mij op de eerste plaats aanspreken,hij moet goed in eljkaar zitten en het moet karakter hebben.

ik ben erg benieuwd hoe jullie azteca springen,is er een beetje techniek of zijn ze hier toch niet zo goed in