Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
maar misschien is 't leuk voor je om straks in het voorjaar 's te gaan kijken bij de Azteca fokkerij Dos Mundos, dan staan er nl al wat verschillende Azteca's, zowel in afstamming als in leeftijd....er staat in ieder geval een 1-jarig hengstje (D) die waarschijnlijk aangehouden gaat worden voor de fokkerij, wellicht interessant, maar ook de 2,5 jarige ruin, nog een merrietje en de nieuwe aanwas straks, een Azteca-A uit Neo
heb je een beetje een idee wat er zoal uit kan komen (en geloof me....ze zijn gaaf) Authentic schreef:Ik wil een veulen fokken voor mijzelf, maar dat wil niet zeggen dat ik in wil leveren op kwaliteit. Dus ik wil wel een veulen fokken wat later ook bij kan dragen aan de fokkerij, wat goed beweegt en natuurlijk een goed karakter heeft.
Dit is haar:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Authentic schreef:Ik zit nu heel erg te twijfelen, als ik uit mijn merrie een Azteca zou fokken heb ik naar mijn gevoel 2 goede keuzes: met een Azteca B een Azteca A fokken (5/8 Quarter 3/8 Iberisch), of uit een Iberisch paard een Azteca D fokken en dus 50/50.
Mijn merrie is een typische Foundation Quarter merrie (ik overweeg ook om nog FQHA papier aan te vragen voor haar), erg compact gebouwd, hele stevige bilpartij en een hele brede schouderpartij. Ze is wel vrij klein (1.45) en heeft een lage halsaanzet. Als ik níet voor een Quarter hengst zou gaan, maar voor een Iberisch type, dan wil ik ook graag wat hoogte toevoegen en vanzelfsprekend (althans, dat vind ik) een hogere halsaanzet willen zien.
Heb je voorbeelden van Azteca's type A met 5/8 Quarter bloed?

keona schreef:Wat je tussen haakjes schreef,dacht dus dat ze nu nog geen papier had.sorry niet echt veel verstand van quarters.maar je bedoelt dus dat je ze bij nog een 2de stamboek wilt inschrijven.sorry mijn fout
nee ze is bij het reguliere Quarter stamboek ingeschreven, maar er is ook nog een register voor Quarters waarbij wordt gekeken naar de hoeveelheid Thoroughbred-bloed dat na 1941 is ingefokt, mijn merrie is voor 93% 'Foundation', dus mag daar ook geregistreerd worden. 
castano schreef:[ Afbeelding ]
dit is een azteca A een AxA vader moeder een A
dame is 3 mnd oud hiiih
[ Afbeelding ]
dit is een azteca A merrie 6 jaar
[ Afbeelding ]
azteca A 2 jaar

castano schreef:je merrie ziet er erg goed uit![]()
![]()
![]()
![]()
maar ik snap dat je wat lengte/hoogte wil zo hier en daar.
Ze heeft wel een mooie hals, niet te dun en ook niet te kort, alleen hij zit wel laag natuurlijk. 

De tweede foto is denk ik ook een beetje uit een ongelukkige hoek genomen. 
castano schreef:ja de foto,s zijn door mij gemaakt hiihhi ben niet zo heeel goed erin...
je moet zelf maar even bij jos gaan kijken. en zeker als de A geboren word
keona...ik denk dat jij meer van de b,s houd ben ik zelf ook erg gek van ,al hoe wel ik de a die jos verwacht ook erg mooi gaat vinden
azteca f word eigenlijk nooit gedaan..is er bij gezet omdat er in mexico nog wel eens criollo zijn...je moet het fok schema zien als...je mag/kan een azteca fokken in maximaal 5 stappen en dan kan je ook criollo gebruiken..geen idee hoe die eruit zien...
ben zelf in sept naar Mexico geweest om de A te kunnen zien had ook geen idee hoe die eruit zagen.

heeft hij al nakomelingen uit Quarter merries?