Hulp aankoop PRE regio Achterhoek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Re: Hulp aankoop PRE regio Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:07

pff geen last???? vreselijk, heb er zelf ook last van! zal zelf blij zijn als dekens af kunnen en lekker vachtje kunnen luchten! pokke dingen hahah

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 18:54

Echt wel!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 09:34

Over dekens gesproken...even een vraag aan andere PRE bezitters...

Ik ben van plan om nu al rond te neuzen voor een winterdeken en vraag me af wat jullie ervaringen met dekenmaten voor PRE's zijn. Mijn merrie is maar 1,56m maar ik heb het idee dat 185 net iets te klein zal zijn.
Wat hebben jullie voor dekenmaten, en welk merk. En hoe groot is jullie PRE?

Verder gaat het hier prima.
Heb 1x per week gewone les en heb de afgelopen maand ook wekelijks grondwerkles gehad.
Ben blij dat ik met grondwerk/loswerken aan de slag ben gegaan. Paardlief pakt dit prima op.
De stal uit is geen probleem meer, rustig volgen gaat prima, inspuiten met anti-dazenspray ook. Zelfs de poetsplaats wordt steeds meer een gewoonte. Buiten wandelen en rijden is zo leuk om met haar te doen. Ze schrikt bijna nergens van. En als dat toch gebeurt, zoals eergisteren met een speedmarsende groep militairen die op ons afkwam, dan gaat ze hooguit wat drentelen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:38

ik heb voor mijn 4 jarige ( 1.55 m) heb ik 185 :j voor mijn merrie van 163 heb ik een 195
Bij mij past harry horses & BR erg goed. rhino/rambo is iets te krap van voor maar gaat nog wel :j

Je staat trouwens dichtbij! :))

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:45

Fijn om te horen dat het zo goed gaat met jullie 2! Het is toch altijd even wennen, van beide kanten. Grondwerk is zo belangrijk, als het op de grond niet "werkt" doet het dat in het zadel ook niet. Jammer genoeg wordt dat door veel mensen nogal eens vergeten.
Wat dekens betreft, dat zal zeer waarschijnlijk 185 zijn, maar kan ook net 195 zijn; dus zal je moeten passen. Misschien een deken lenen van stalgenoten en kijken hoe die valt? Ultramar heeft dekenmaat 195 met een stokmaat van 165 cm en Spot heeft 185 met een stokmaat van 154 cm. Maar de laatste heeft extreem dikke billen ;) , mijn Arabier van 155 cm had bijv. 175 cm.
In deze link staat hoe je de dekenmaat kan nemen: http://www.rambodeken.nl/index.php?acti ... en&lang=NL
Dus vanaf de bil tot halverwege de boeg, dan kom je op de juiste maat uit.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:58

Ik heb gemerkt dat het ook erg verschild per merk. Van het ene merk heeft Frío maat 185, andere 195.
Vaak ook afhankelijk van de ruimte bij de hals. Ook gemerkt dat de lengte rugnaad-onderkant belangrijk is om naar te kijken. Keer een deken gepast die mooi rond de hals lag en over de rug, maar het leek net hoog water in de polder. Kwam maar net onder zijn buik uit.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 10:03

@ElCid
Had er al aan gedacht om een deken van stalgenoten te lenen. Helaas is er op het moment niemand met een 185cm. Mijn vliegendekens zijn beiden 195cm, maar die ook weer allebei verschillend (niet hetzelfde merk). En ze hebben een vaste hals, wat ik bij een winterdeken niet wil. Heb tevens 2 vliegendekens van 185cm mogen passen, deeen paste wel, de ander niet. Volgens de standaard meetmethodes had dat eigenlijk moeten kunnen.
Liefst wil ik een deken van Horseware, en die hebben net weer andere maten (183, 190, 198cm ofwel 6.0, 6.3 of 6.6 ft). Een Horseware 6.6 kan ik passen, en dat ga ik ook doen.

@BrankaZ
Hoe groot is Frío? En wat voor merken dekens heb jij?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:14

Wij hebben voor beide paarden de Rambo Quarter deken, met losse hals. Heel fijne deken, prima pasvorm en fijn, licht materiaal en geschikt voor paarden met wat meer hals, front en kont ;) . Zijn verkrijgbaar in ongevoerd, 200 en 300 grams. Met de manier van maatnemen die in de link staat klopt de maat voor de Rambo in ieder geval!
Je kan natuurlijk altijd een deken kopen en daarbij uithouden, dat als die niet past en natuurlijk schoon blijft, dat hij geruild kan worden. Het is soms best lastig, zeker omdat de maten soms per merk verschillen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:48

Emma_s_girl schreef:
@BrankaZ
Hoe groot is Frío? En wat voor merken dekens heb jij?

Frío is ongeveer 1,56m. Hispano, dus iets lichter dan een volbloed PRE. Maar wel flink barok.
Heb allerlei merken dekens, ben niet erg merkvast om verschillende redenen (dure dekens worden nog wel eens door vriendjes gesloopt en verschillende modellen van 1 merk liggen verschillend).
1 van de fijnste vind ik zijn Bucas (freedom). Die heb ik in een tussenmaat 190 en die ligt fijn.
Verder heeft hij nu een fijne flycooler van Epplejeck. Die is maat 185. Maar ik heb ook al eens een winterdeken van EJ gehad die erg slecht lag bij hem.
Zou op zich graag alle dekens van Bucas of Amigo hebben, maar met de ervaring van binnen een maand 3 dekens in de vuilnisbak gooien ben ik terughoudend geworden in de aanschaf van duurdere dekens. Mijn paard is het wel waard, maar hij staat niet alleen in de paddock of op het land ;)

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:45

Bij mij (en vele andere barokkies) niets dan lof over de Dominick dekens :j Uitstekende pasvorm!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:58

Die zou ik graag aanschaffen, maar ik durf dus niet zo veel geld uit te geven aan een deken als ik de kans loop dat die worden gesloopt...

M4non

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:25

Las net je topic en wilde je feliciteren met je nieuwe aanwinst! Heel veel geluk & plezier met haar!

Even betreft het deken, mijn PRE is 1.65m, ik heb dekens van Amigo & Bucas, over beide erg tevreden en hij heeft voor Bucas maat 195 & Amigo 198 (6.6). Succes ermee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:45

ik heb een bucas, maar die is te lang voor Titan, bij de borst zit hij wel mooi. Dit jaar heb ik voor hem een vliegendeken van Dominick aangeschaft, die zit veel mooier, is korter maar ruim om de borst en hals.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:12

Ik heb voor mijn (inmiddels aardig breed geworden) merrie van 1.58 maat 195 van Dominick, die valt als 190 met een ruime halsopening en die zitten haar echt super!
Liggen altijd goed en nooit schuurplekken!

Mijn 2,5 jarige van bijna 1.60 is nog heel erg smal van voren, en voor hem is 195 echt nog veel te ruim, vooral aan de voorkant omdat hij nog zo smal is.
Voor hem heb ik voor de winter net een 2e hands Rambo maat 6.0 (183) gekocht, hopend dat die voorlopig even zal passen!

als 'ie uitgegroeid is en er goed in past krijgt 'ie ook een nieuwe Dominick! :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:33

Wat leuk te horen dat jullie elkaar goed bevallen.

Dekens, passen van stalgenoot/kennissen?
Aangezien stokmaat niet meteen wat zegt over dekenmaat en naar winkel personeel vooral niet luisteren,
dan kom je echt met een te kleine thuis.

Hier geen pre, maar een fjord van 1.47 en een knabstrupper (die al wel eens voor lusitano is uitgemaakt)
van ? gokje net E pony of net paard (nooit gemeten).
Beiden passen prima in 1.95 (mede door de voorborst/hals). (amigo 1.98)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:36

Mijn PRE (1,60) heeft een aantal dekens in 185, en een paar in 195. Beetje afhankelijk van het soort deken. Die van 185 cm heb ik wel op de borst zo wijd mogelijk. Die van 195 zijn naar achteren eigenlijk net te lang, maar kan wel prima voor bijvoorbeeld de vliegendeken. De winterdekens zijn 185, en schuren allemaal niet met de voorkant op z'n wijdst.

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:30

Fijn dat het goed gaat en jullie lekker aan de slag zijn!!
Wij hebben verschillende dekens (BR, Pagony, QHP) met verschillende maten, 185 en 195. Bij sommige dekens is 195 net wat te lang, nu is onze kerel nog maar net 4 dus nog niet zo breed. ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:07

ik heb het nog even nagekeken. Ik heb van Dominick de maat M (145). Nadeel van dekens die iets te lang zijn is dat ze naar achteren zakken en dus strak zitten.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 21:45

Bedankt voor alle tips. Zal er binnenkort mee aan de slag gaan!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 10:36

En eindelijk weer een foto. Had wat problemen met het verkleinen en uploaden...

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:02

Ze ziet er goed uit! Leuk om haar hier weer te zien.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 11:07

Gaat ook prima, er mag nog wel een beetje gewicht af, want ze was wat aan de dikke kant toen ik haar ophaalde ;-).
Winterdeken wordt waarschijnlijk een 198cm/6.6ft, heb gisteren een Horseware van een stalgenote gepast. Een maatje kleiner zal (denk ik) net niet gaan. Als het kan ga ik nog wel vergelijken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:18

Beter zo, dan te mager.
Ultramar heeft ook een 6.6 ft Rambo, die past hem erg goed.

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:22

Mooie dame hoor! :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 21:22

Vandaag met man en paard een boswandeling gemaakt. En paardlief nog even met een ander paard laten knuffelen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding