PRE appart loopje achterhand

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:41

jus schreef:
Heb net even op MP gekeken maar zie geen mishandelde paarden er tussen staan.
Vind het ook jammer dat gelijk Spanje = mishandeling , ik woon hier al jaren en ja natuurlijk zijn er dingen waar je het niet mee eens bent maar dat is in NL ook zo , zware mishandeling ben ik nog niet tegen gekomen (gelukkig) Wat wel de laaste tijd veel voorkomt is verwaarlozing vanwege de crisis , mensen die paarden maar loslaten naast wegen om te grazen en ja daar komen ongelukken van verwaarlozing is natuurlijk ook een vorm van mishandeling maar de meeste mensen kunnen er weinig aan doen niemand koopt de beesten en zelf is er geen geld voor voer en men krijgt geen hulp van de staat die ook bijna falliet is trouwens.

Een van mijn nederlandse paarden kocht ik bijna direct van transport uit NL , beestje kan geen zweep zien dan word die al panisch moet ik dan alle Nederlanders over 1 kam scheren , nee.

Ik neem aan dat je op mij doelt ;)
Ik zeg nergens dat alle spanjaarden mishandeld zijn. Wel kom ik regelmatig paarden tegen die littekens van de sareta op hun neus hebben. Dat wil niet zeggen alle spanjaarden. Er zijn immers veel meer paarden in Nederland dan die ik heb gezien.
Even terug naar het begin.... Het viel mij op dat veel (is wat anders dan alle) spanjaarden maaien. Daar heb ik ook gelijk in gekregen van sommigen in dit topic.

Kort gezegd; van mij zul je nooit horen dat alle PRE's slecht zijn en mishandeld worden in het moederland.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:02

Veel Spaanse paarden maaien iid en er zijn nog steeds mensen die dit mooi vinden , je ziet het wel veel minder.
De meeste mensen hier gaan niet de dressuursport in maar zoeken een mooi , braaf paard die makkelijk is en vooral de kunstjes kunnen , hebben geen idee hoe een paard hoort te lopen , maar een kein gedeelte hier in Spanje doet aan sport , wel steeds meer maar dat een PRE echt voor de sport gefokt word niet echt , paarden uitbrengen op keuringen en wedstrijden kost veel geld en Spanje is groot vandaar dat de paarden van goede fokkers veel duurder zijn.(wat natuurlijk normaal is)
Momenteel zijn er in Spanje leuke paarden te vinden tegen goede prijzen natuurlijk niet van topfokkers over het algemeen gaan de besten toch naar Zuid Amerika en USA.
Maar goed het gaat hier over apart loopje achterhand en die zie je hier ook zat :D

PinkPrincess

Re: PRE appart loopje achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:05

ofwel net als binnen elk ras is een paard dat goed is super en een paard dat minder is ook minder :P

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:08

iid , asi de facil :D

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:13

jaja lo se :P

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:17

Tja.... mijn papierloze Andalusiër is als 9-jarige hengst uit Spanje gekomen. Werd geruind en verkocht aan een 12 jarig meisje dat tot dan toe alleen op de manege had gereden. Was toen onhandelbaar.... goh...
En iedereen die dat nu hoort moet zijn/haar kin opvangen. Frío onhandelbaar? Dat is ongeveer het beleefdste paard dat op stal staat.
Na wat omzwervingen is hij bij mij terecht gekomen. Hij heeft inderdaad een flinke geschiedenis. Flink trainingsproject geweest. Maar een gouden karakter. En wat heb ik veel van hem geleerd. En doe dat nog steeds van hem.
Hij ontkracht ook flink wat vooroordelen over het gangwerk. Zelfs een jury die na een proef uit zijn auto kwam en informeerde naar hem en een compliment gaf over zijn ruime gangwerk (en ook dat compliment zelf op het protocol erbij had geschreven).

Natuurlijk houden ze in Spanje de beste paarden. Dat doe wij hier ook. Tenzij er 10 miljoen wordt geboden. En ja, er zijn slechte paarden geëxporteerd. Maar ook goede.
En wat PinkPrincess al zegt: binnen elk ras zijn goede en slechte paarden te vinden.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:39

NL is wat sneller van verkopen van de paarden, daar is ook zo ophef over geweest NL heeft bijna geen toppers meer omdat alles verkocht word naar het buitenland

Spanje is wat sneller van niet verkopen omdat de echt goede paarden worden gehouden voor de fokkerij en het behoud van eigen bloedlijn.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:44

Spanje verkoopt veel naar Mexico , laaste jaren zijn veel toppers daarheen verhuisd , armen daar zijn verschrikkelijk arm en de rijken verschrikkelijk rijk , we gaan lekker offtopic :P

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:45

PinkPrincess schreef:
Afbeelding

Mijn paard loopt alles behalve kort en krampachtig zoals het filmpje hierboven.
het spaanse ras is gewoon heel erg heet en wil werken en die temprament om tezetten in iets positiefs is heel lastig. Ik praat vanuit mijn eigen ervaring met het ras en alle paarden die ik ken kunnen gigantisch bewegen beter als de sportpaarden in NL. maarrrr... Over het algemeen de PRE die je ziet in NL zijn heel snel op de beentjes en hebben geen rust in hun gang, dat heeft niks te maken met of ze hectishe zijn of niet kunnen lopen maar met hoe de ruiter hier tegenover staat. en daarbij vergeten heel veel mensen dat de PRE pas heel laat volwassen is en tot hun 6e gewoon onmogelijk in balans kunnen zijn door hun groei.

De paarden die ik ken vanuit spanje en inclusief mijn eigen paard. zijn paarden met enorme power in hun lichaam en beweging

Over vast in de rug zoals hierboven word aangegeven, het spaanse ras is korter in de rug en zoals Esmee al zei lijkt het of ze minder souples hebben, maar dat is niet zo ze hebben gewoon een kortere rug/kruis
dan een kwpn, ook de hals aanzet is hoger aangezet waardoor oprichten makkenlijker is dan bij een KWPN
het loslaten en de rust die het paard nodig heeft kunnen heel veel jonge paarden nog niet geven omdat ze de balans daarvoor niet hebben. En dat is waar heel veel in NL de fout mee ingaan.
daarbij zijn ze ook enorm gevoelig voor de ruiter.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Mijn paard is heel snel op de beentjes, heel heet en heel voorwaarts. In het begin dat ik hem had liep hij daardoor heel kort in de gangen, heel stijf in zijn rug, totaal niet door zijn lijf en met super veel spanning - valse knik, bang voor de ruiter... Als ik hem wilde sluiten om langzamer en ruimer te gaan ging hij omhoog in zijn gangen als jullie begrijpen wat ik bedoel (meer richting piaferen enz)
Mijn paard heeft in vrijheid giaga bewegingen en maait echt niet hoor.

ik als ruiter heb heel veel moeten bij leren om hem correct te kunnen rijden en daar gaat het hier in NL vaak fout, mensen kopen een paard voor de kunstjes. Tuurlijk is het super gaaf dat een paard een spaanse pas kan, of heel gemakkelijk in de piaf gaat. Maar voor ieder paard geld... BASIS en dan de rest.

Ik vind de stelling dat de meeste PRE een rare knik in hun achterhand hebben dan ook niet terecht, ze zijn wel anders gebouwd dan de KWPN dus dat kan je niet vergelijken.

hier mijn paard, die is echt wel lekker ruim van achter hoor :D en ja we moeten samen nog veel leren om verder te komen, want zo ver als op de bovenstaande foto zijn we nog niet, maar het zal echt niet aan zijn bewegingen liggen.
Afbeelding

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:23

Kady : Ik denk dat ik al zie wat er met jouw paard is,
Hij is zo enorm heet en wilt meer dan 120 % geven voor je en kan zijn rust niet meer vinden.
En dat is met heel veel spaanse paarden het geval. Maar dat heeft ook weer met de bloedlijn te maken
en waarvoor ze gefokt zijn en natuurlijk hun oorspronkelijke gebruikersdoel.
Paarden zoals die van jou zijn enorm slim en zijn in staat om voor je door het vuur te gaan. en dat komt in de dressuur niet altijd even goed van pas omdat ze de rust niet kunnen vinden om ook voor je in ontspanning te kunnen werken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:29

just_kiki schreef:
een PRE kan je niet vergelijken met een Kpwn.. dat gaat gewoon niet :+
zijn paarden die totaal niet het zelfde lopen.

Maargoed. ik zie er niks aan, waarscheinlijk omdat ik PRE's gewend ben ;)

Dat wou ik ook zeggen, PRE is niet te vergelijken met KWPNers.

Kijk liever naar een dier persoonlijk dat ie lekker in t lijf zit en lekker beweegt. Ook ik zie hier alleen maar prachtige dieren die goed lopen. Alleen ze hebben wel veel looplust en pit en dat kan wat drukke plaatje geven, maar dat geeft toch niet? niet alles hoeft suf te zijn en niet alles kan altijd ontspannen zijn.

Ooit had ik een verzorg andalusier en iedereen roept dat ie kreupel is, maar dat is niet zo, hij loopt gewoon zo met de voorbenen wat te maaien, ook dat is iets wat bij andalusiers voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 21-01-12 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:33

Ja dat klopt helemaal zo is mijn paard, Mensen die zijn bloedlijn kennen zeggen trouwens dat het ook in de bloedlijn zit, dus dat geloof ik dan maar. Daarnaast kunnen we met bijna 100% zekerheid ook zeggen dat hij niet behandelt is zoals het hoort. de littekens van de Serreta staan overduidelijk op het zachte gedeelte van zijn neus en de tandarts heeft aangetoond dat zijn gebit blijvende schade heeft door geweld van buitenaf (naar alle waarschijnlijkheid heel heftig bit gebruik) Dus ook zijn vertrouwen in de mens is ernstig beschadigt.
Maar wat jij zegt klopt, hij wil voor 120 % voor me gaan, maar hij weet door zijn heetheid soms niet waar hij met zijn lijf moet blijven. Maar ik geloof er heilig in dat wij samen er wel gaan komen.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:47

Ragdollcat : kreupel of maaien is toch wel even heel wat anders :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:50

Deze andalusier was 100 % goed, toch zeiden ze he die loopt raar te maaien, pas op hoor die is kreupel zeiden ze constant tegen de eigenaresse, terwijl dat helemaal niet zo is.

Dus het klopt met wat je zegt kreupel of maaien is toch heel wat anders, maar die mensen wisten niet beter.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:19

Er zijn echt wel PRE's die niet maaien en mooi ruim gangwerk hebben. Mijn fokmerrie is 18 jaar de heetste van het hele stel, maar goudeerlijk en als die loopt te showen in de wei, krijg ik er altijd weer kippenvel van; zoveel kracht en zo ruim als die haar benen wegzet! En rechtgaand geen campaneo (daar is voor ons als fokkers ook een taak weggelegd)!
Tja en het karakter van de PRE vind ik echt heel uitzonderlijk; zoveel vertrouwen als deze paarden in je hebben en hoe ze voor je door het vuur gaan, geweldig! Voor mij is de PRE echt een klasse apart. :j

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:20

Oeps dubbelpost!

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:53

Gitje : Dat klopt je hebt ook PRE paarden die niet maaien maar gewoon stabiel hun benen kunnen gebruiken
ik weet ook niet tot hoeverre maaien getollereerd word in het stamboek want heel veel mensen willen in de fokkerij toch geen maai benen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:37

Is er hier iemand die een filmpje kan plaatsen van een paard (PRE of niet) wat heel erg maait? want ik heb maaien alleen op school in een hele lichte vorm wel eens gezien, dus ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dat er precies uitziet als het heel erg is.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:43

zo erg, het paard de bordjes omver schopt in de dressuur ring :P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:47

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:32

Veel mensen vinden het maaien wel mooi , meeste mensen rijden namelijk niet in een dressuurring :D

Hier staat ook bij de advertentie dat het paard maait dus niet geschikt voor de (sport) dressuur.

http://www.youtube.com/watch?v=AR7-iIQb5uE

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:33

Jus dit is een leuk paard !!
Bingo is de naam van mijn hond hahaha

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:28

In lichte mate vind ik Campaneo niet zo storend ook niet in de dressuurring. Overigens ken ik ook wel KWPNérs die het doen. Ik verbaasde me zelfs een beetje over de jeugdkampioen van dit jaar bij het KWPN, die maait ook; http://www.youtube.com/watch?v=EGw3OSCcQCE

Ik grote mate zoals de PRE van het laatste filmpje vind ik het in de gewone dressuur wel storend, maar op de SICAB zag ik de Espectaculo wedstrijden en daarin is het juist heel gaaf om te zien.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:31

Hihi , daarom heet hij ook Desperado :P

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:32

hahaa passende naam