Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
castano schreef:jessix heerlijk als je zo met je dieren ben ...gaaf
nombrado schreef:Hengstenketting heb je echt niet nodig met een pre.
ten eerste vind ik 2 1/2 jaar erg jong, en horen eigenlijk in de opfok te staan, waar ze elkaar opvoeden.
dit kunnen wij als mens ze nooit bijbrengen
het gaat bij de jonkies spelenderwijs, krachtmetingen, grenzen verkennen, en kan daarbij best wel eens hard tegen hard gaan.
Als je die rol als mens wilt gaan vervullen, zal je eerst als mens er moeten staan..., als leider, begeleider. Dat is dus zonder angst, maar met overtuiging. Consequent , ja is ja, nee is nee...en daar tussen ligt écht niets
(dit doen ze naar elkaar precies zo) niet dus de ene dag iets goed vinden en hem daar de volgende dag voor straffen.
Een optie is idd om hem met andere ruinen buiten te zetten. Het kijken naar merries mag, maar als hij naast je loopt, hoort de aandacht bij jou te zijn en je niet omver te walsen.
vraag continue zijn aandacht , als hij weer even afgeleid is door een merrie.
ik vind 2 1/2 overigens voor een pre erg jong om al interesse te hebben in merries hoor![]()
Niet teveel als als volwassen beschouwen. Dat houd dus in, niet maar elke dag poetsen, en behandelen als een volwassen paard. Hij moet straks dit nog lang genoeg zijn.
Mooiste zou zijn opfok. en af en toe bij hem kijken.
Volgens mij had ik je dat al eens eerder geadviseerd?
zo kan het eraan toe gaan met 2 , 2 1/2 jarige hengstjes
Nombrado en Gemelo
Jessix schreef:
Dat ervaar ik in mijn groep toch anders en let wel, dat is geen opfok maar een gemende groep hengsten. Als één van de paarden een keer iets anders doet als normaal en wat eigenlijk niet de bedoeling was, dan wordt hij echt niet genadeloos afgestraft. Mijn paarden regelen het meeste met hun lichaamstaal en dan dus vooral de houding die ze aannemen.
In mijn groep staan ze dagelijks zo te steigeren. Alleen levert het nog geen krasje op, dus hard... Nee hoor! Dat is gewoon spel. En dat blijven ze de rest van hun leven zo doen.
castano schreef:jessix ik denk dat jij echt iets bijzonders heb en ik geloof ook zeker in hengsten(dat het ook maar gewoon paarden zijn hihi)maar niet bij allemaal gaat het lief...ik heb jaren op een hengstenhouderij gewerkt en daar heb ik ook gezien dat ze echt elkaar kunnen afmaken.hengsten die al jaren bij elkaar stonden gingen ineens op de vuist en het resultaat was wel dat er van de 5 er 3 ingeslapen konden worden...vreselijk