[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: BPL5 In volle vaart kletsen we verder over het barokke paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:01

Madelief, haha, gelukkig. Gekke Fuur, gelukkig was hij soepeler dan zondag! Jaa, heb het reuze naar mijn zin hier :)
Denise, die van jou ook al zo heet.. Gaat lekker ;) Idd, de zonneregen gaat komen denk...

Zometeen maar lekker van het mooie weer genieten :D

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:04

He wat leuk een nieuw topic!
Ik klets niet zo fanatiek meer mee.
Lees overigens wel alles hoor :D

Hier gaat alles idd helemaal goed gelukkig.
Grappig om zo al die oude teksten terug te lezen.

Heb nog wel 2 leuke videotjes van Dor..
Zal binnenkort weer eens een stukje rijden laten filmen.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:14

Wat is het nieuwe topic supergoed begonnen! Complimenten hoor!

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:15

kelly ik kijk vanavond even naar je filmpjes kan ze op mijn werk namelijk niet kijken.
hoe het met jou en adorno, en het rijden?

suus ja heike had ook een ''wild'' avondje

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:16

Ik kan de filmpjes niet openen, gromm!

Ik ga vanavond trouwens naar een lezing van Gert van t Hof, niet dat ik zo'n fan van zijn methode ben, maar ik wil toch van die man zelf eens horen wat hij daar nou precies over te zeggen heeft en ik heb toch ook wel een aantal hele kritische vragen klaar liggen.

Daarnaast is er iemand die zijn paard opoffert om ter plekke zadelmak gemaakt te worden, dus het zal mij benieuwen.

Verder weinig te melden...

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:22

Ik heb hem al vaak zien rijden; moet zeggen: hij heeft het inderdaad bij alle paarden (toch wel netjes) voor elkaar gekregen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:28

Elise, ben benieuwd naar je verhaal van Gert

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:41

Hee Elise, ook weer aan de klets hier :D . Jij gaat die arme man dus terroriseren :P ?

Denise, zo Heike had er zin in! 8-) Gelukkig fijn kunnen rijden.

Madelief, haha ik ken dat :+ . Chico is ook altijd weer even van slag als ik een tijd in het donker rijdt en dan weer in t licht, of andersom.. heb ik ook dat soort acties :+ .

Laura, leuke plaatjes weer! :)

Kelly, ik had ze al gezien, ze blijven leuk *D .

Martine, leuk je vriend ook is te zien :D ! En leuke foto's van je paardjes, broekie ziet er goed uit hoor! En Darius ook, die wordt echt al een ventje zo langzaam aan! Hoe oud is die nu precies? Wel zonde van zn kapsel hahaha :D .

Sanne, aan de ene kant heb ik ook zo'n idee over de hoogte.. aan de andere kant, Chico is ook nog gegroeid na zn 5de. Er is zo moeilijk iets over te zeggen.. soms krijgen ze ineens nog een spurt.. Hij heeft sowieso komende zomer nog voor de boeg, en wie weet wordt ie dan wel lekker "uit zn verband gerukt". :D Oftewel, lekker lelijk overbouwd om weer wat te groeien!

Angela, ja het zonnetje schijnt weer, das Shaddy ook opgevallen :D .

Gisteren gereden met Chico, eerste keer weer aan t werk na de wedstrijd.. Maar hij liep niet zo fijn.. Leek wel of die last heeft van t zadel of van zn rug? Of misschien kwam het omdat ik een nieuw dekje eronder heb gedaan wat irriteerde.. Aangezien ik vermoed dat hij wel iets is gegroeid in de breedte toch sowieso maar zadelcheck laten doen. Vandaag kijken of t beter is.. :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:57

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:00

Karina schreef:
@ martine: Het viel me meteen op, die pantoffels :D . Wat is Mabroekie gaaaafff en wat ben ik jalours op je mooie portugese kaptoom! Maar je mag niet met een schaar bij mijn beessies in de buurt komen ;)

Ik zag die pantoffels niet eens.. ik zag alleen maar haar knappe vent.. ( en dan bedoel ik niet paard ) :+

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:25

Ik had ze ook helemaal niet gezien Kel ;) , maarja als je er op gewezen wordt dan is het wel grappig om er iets over te zeggen 8-) .

Ahhh wat doet Encantador het braaf zeg Suus!

Ik ga niet naar Gert vd Hof vanavond, ik wordt er niet zo blij van. Pas wel naar rondje educatie 'spierproblemen' geweest en volgende maand naar 'mentale training'. Toch makkelijk hoor dat het hier allemaal verderop in de straat is :) . Wel benieuwd naar de vragen die je gaat stellen Elise.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:28

Suelza schreef:
Ik ga vanavond trouwens naar een lezing van Gert van t Hof, niet dat ik zo'n fan van zijn methode ben, maar ik wil toch van die man zelf eens horen wat hij daar nou precies over te zeggen heeft en ik heb toch ook wel een aantal hele kritische vragen klaar liggen.

Daarnaast is er iemand die zijn paard opoffert om ter plekke zadelmak gemaakt te worden, dus het zal mij benieuwen.

Ben benieuwd naar jouw ervaring. Ben er ook geen fan van. Zie het nu bij mijn instructrice die met wat hulp 2 paarden zadelmak aan het maken is. Er wordt tijd en rust genomen en de paarden pakken het probleemloos en zonder stress op.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:05

Suelza schreef:
Mja, maar wel met een waaaaaaanzinnig mooie foto <3

Thanks! :o

Laura - Leuke pics weer van je mooie kerel!

Suzanne - Leuk paardje rij je daar!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:23

Bijna net zo mooi als die foto van je avatar :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:37

BrankaZ schreef:
Suelza schreef:

Ben benieuwd naar jouw ervaring. Ben er ook geen fan van. Zie het nu bij mijn instructrice die met wat hulp 2 paarden zadelmak aan het maken is. Er wordt tijd en rust genomen en de paarden pakken het probleemloos en zonder stress op.

Ik maak alles zelf zadelmak, zonder hulp, gewoon met gezond boerenverstand en vooralsnog gaat dit altijd prima. Als het paard eraan toe is, dan accepteert deze dat ook gewoon.

Desondanks vind ik wel dat Gert zeer zeker wel zal weten waar hij mee bezig is...

Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat zijn methode in sommige gevallen nog maar de enige manier is om een paard nog 'te redden'.

Ik maak het zelf ook geregeld mee. Mensen zetten een braaf jong paard niet in training, nee, daar gaan ze zelf mee aan de gang en ze trekken alles uit de kast.

En als zo'n paard dan al diverse malen geprobeerd is en vervolgens naar verschillende africhtingsstallen is gebracht en echt helemaal niets meer wilt, dan bellen ze mij met de mededeling dat iemand zei: "Bel haar maar, zij is gek genoeg om het nog een keer te proberen".

Zo hebben we er 1 op stal gehad die wat moeite had met 'doorlopen'. We gaan kijken voor 'intake' en zien dat paard zwaar gesedeerd op stal staan en zien een eigenaar die zijn eigen 'gesedeerde paard' niet eens het halster om durfde te doen. Tsjaa... dan weet je al hoe laat het is... Maar ja, je wilt het dier toch een kans geven...

Afijn, paard wordt op de wagen gezet en naar ons toe gebracht en toen ik halverwege de nacht even ging checken of alles goed was, stond hij werkelijk waar aan 1 stuk door de achterwand eruit te rammen... Dit paard was zo vreselijk boos om van alles en nog wat...

Ik heb toch even een sessie 'gesprekken' gedurende een week met dit paard moeten voeren, alvorens hij begreep dat het niet de bedoeling was de stal te vernielen, mij te molesteren en de overige paarden te vermoorden...

Uiteindelijk kom je er wel, maar met zo'n paard kun je op zo'n moment niet anders dan keiharde regels stellen en ja, dan moet je soms ver gaan en met zulke paarden keur ik zijn werkwijze niet direct af. tis leuk en aardig, maar voor een paar honderd euro (reken het eens om naar trainingsgeld aangezien de verzorging en stalling er bij in zit) mag jij je nek breken met zo'n paard... Want zo is het ook... Los van het feit dat de trainingsmethode van Gert, niet mijn methode zou zijn, ik zou voor een andere aanpak kiezen, maar goed, dat is voor mij persoonlijk en hij zal ongetwijfeld ook wel een weloverwogen keuze hebben gemaakt om hiervoor te kiezen...

Ik heb ze echt wel knettergek gehad, van liggen bij het zien van een zadel tot achterover springen om jou wat aan te kunnen doen. Dan moet je gewoon een hele dikke streep trekken. Het is dan echt de laatste kans voor zo'n paard en anders wordt de slager soms de volgende eigenaar...

Desondanks, vind ik zijn werkwijze voor jonge en onbevangen paarden persoonlijk (!) veel te dwangmatig... Waarom in vredesnaam een werkwijze op een jong dier toepassen, wat nog helemaal blanco komt, wat is gebaseerd op het breken van wilde Mustangs... Nee, daar kan ik met mijn verstand dus niet bij...

Ik heb eens een paard in training gehad die dus ook blanco naar Gert was gegaan, dat was gewoon heel triest, dat paard was te gevoelig en is er echt stuk van gegaan (daarom was ik dus de volgende die het paard kon gaan heropvoeden). Zodra ze iemand bij de bak zag gaan raakte ze in paniek, je merkte duidelijk dat dit paard door een tweede persoon vanaf de grond naar voren was gejaagd. Heel triest... Ik was daar erg verontwaardigd over en heb met dat paard een correctie traject moeten doorlopen. Iets wat met een 3/4 jarige absoluut niet nodig zou moeten zijn...

Dus ja, ik wil hem wel even wat vuur aan de schenen leggen...

Kijk, tis te makkelijk om zijn 'methode' af te wijzen, want eerlijk.. de gekkenhuizen die hij voor de neus geschoteld krijgt, daar zal menigeen hier echt de vingers niet aan branden. En dan is het makkelijk veroordelen. Wel vind ik dat je als trainer flexibel moet zijn en goed moet kijken naar het paard en beseffen dat een dergelijke correctie methode, veel te heftig is voor een jong paard. Het is ook gewoon niet nodig! Ik durf met zekerheid te stellen dat ik in dezelfde tijd die hij nodig heeft, een paard kan beleren, met veel minder stress en hem in die tijd dressuurmatig correcter kan opleiden.

En ik ben erg benieuwd naar zijn reactie hierop...

Daarnaast vind ik niet dat je mag oordelen over iets of iemand die je enkel van filmpjes e.d. kent. Dus vandaar dat ik vanavond eens heel geboeid naar deze man ga luisteren... Ieder zijn eigen verhaal, dus hij ook.

@ Karina, het rondje spierproblemen had ik ook op ingeschreven, maar helaas maakte externe omstandigheden dat wij niet aanwezig konden zijn.

De andere educatierondes ben ik ook weer bij, dus dan gaan wij elkaar tegen komen...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:40

Wat jij beschrijft kan ik volkomen begrijpen. En voor zover ik bekend was met de methode ook mijn gevoel erbij. Als een paard het niet nodig heeft waarom dan zo overvallen?
Wel interessant om je hierover te 'horen'.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:43

BrankaZ schreef:
Wat jij beschrijft kan ik volkomen begrijpen. En voor zover ik bekend was met de methode ook mijn gevoel erbij. Als een paard het niet nodig heeft waarom dan zo overvallen?
Wel interessant om je hierover te 'horen'.

Ja, ik ben ook echt heel benieuwd naar vanavond! En nogmaals, tis absoluut niet mijn ding, maar ik ben desondanks wel geinteresseerd naar wat zijn beweegredenen hiervoor zijn.

En stiekem ook in hoeverre hij ontvankelijk is voor meningen van anderen, aangezien ik vermoed dat hier een hoog "Hallelujah _/-\o_ penny mutsen- gehalte" aanwezig zal zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:56

Hosante schreef:
En van Suelza een paar mooie (hij was wel een beetje stout of viel dat mee)

Wie Elegante? Stout?!?! NOOOOOOOOOOOOOOIT :')

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:57

Suuz, leuk hynder! :D

Suelza, altijd leuk om te zien hoe iemand met kritiek om gaat. Ik ken de beste man verder niet ( hou me er ook totaal niet mee bezig ) maar een kritische noot, mits onderbouwt, is altijd goed.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:11

Thnx :) Jaa, hij doet het echt goed.
Elise, ben erg benieuwd naar de antwoorden op jou kritische vragen!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:21

Is er ergens een overzichtje van die educatierondes?
Lijkt mij ook weleens intressant.
En aangezien hubbie ook paardenman is krijg ik die ook wel mee :D

Ben heel benieuwd Elise :)

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:30

hey echt super dat nieuwe topic deel 5 alweer zal proberen om hier iets actiever in te zijn.
wat ik me eigenlijk afvroeg is zijn er ook mensen hier die uit noord-limburg komen. ik ben er nog geen tegen gekomen kan ook scheef gekeken hebben hoor ;)
ga zo weer met sueno rijden, ben benieuwd of hij ook al de lente kriebels heeft.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:05

Leuke fotos Martine, hihi die sloffen :D

Inrijden leuk, maar zonder zoveel dwang, bah ik word daar af en toe naar van, heb nu al zoveel filmpjes gezien van paarden die daar zadelmak gemaakt zijn maar ik vind het nog het meest op 'breken' lijken.

Nou de Zkim heeft het weer in zijn bol hoor, zo gek als een deur, zo slim als 10 anderen en hij doet een elastiekje na, niet te rijden op dit moment, doet er alles aan om maar niet zijn rug te hoeven gebruiken en als hij toch onder de lengtebuiging uit kan komen... zucht 8)7

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:14

cloris schreef:
Inrijden leuk, maar zonder zoveel dwang, bah ik word daar af en toe naar van, heb nu al zoveel filmpjes gezien van paarden die daar zadelmak gemaakt zijn maar ik vind het nog het meest op 'breken' lijken.

Dat is dus precies waar ik ook moeite mee heb. Als ik naar mijn eigen paard kijk red ik het met dwang niet. Zodra die wat moet ondergaan sluit hij zich af. B.v. tandarts, dan zie je hem steun bij mij zoeken en heeft ie een houding van "doe het omdat jij het graag wil, maar liever niet".
Dwingend rijden werkt ook niet.
Zelfde is bij onze honden zo geweest. Vooral Tagor had heel sterk dat hij niets wilde ondergaan en alleen voor degene die hij als zijn baas zag werkte. Anderen kregen bij wijze van spreke een middelvinger te zien. Diverse mensen die hem voor ons uitlieten en zonder hem terug kwamen. Hij was dan al lang al terug.

Topics die ik op bokt over deze manier van zadelmak maken heb gezien zijn vaak over paarden die inderdaad lastig zijn. Maar het komt altijd erg dwingend over. En overrompelend door het tempo waarin resultaat zichtbaar moet zijn.

cloris schreef:
Nou de Zkim heeft het weer in zijn bol hoor, zo gek als een deur, zo slim als 10 anderen en hij doet een elastiekje na, niet te rijden op dit moment, doet er alles aan om maar niet zijn rug te hoeven gebruiken en als hij toch onder de lengtebuiging uit kan komen... zucht 8)7

Redelijk tegenstrijdig elastiekje dan. Eentje die weg wil schieten. Frío is op het moment tegenovergesteld. Aan Piep en aan zichzelf. Qua buiging lijkt hij ineens andersom. Ben ik na al die jaren eigenlijk blij mee.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:17

Kelly_Taco schreef:
Bijna net zo mooi als die foto van je avatar :D

Thanks Kel!
Ja die 2 foto's zijn heel speciaal voor mij!

Beda - Hahaha! Die Zpikkel heeft de lente in z'n bol! :D