Jouw ervaring met je Lipizaner?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:54


PetraKioto

Berichten: 170
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 10:33

Rafiki komt uit de provence in Frankrijk.
Op deze site kan je het vinden: http://www.lipizzan-philip.com/
Zijn vader is Favory Toscana die bij hengsten staat. Die komt rechstreeks van Piber en daar heeft ook Rafiki het brandmerk van (wel niet zo zwart als ik mij had voorgesteld eerlijk gezegd... staat nochtans zo op zijn papieren).
Hij is wel wauw! (ik ben zelf onder de indruk, want heb deze site ook maar net gevonden <3 )
Ik heb hun gevraagd achter foto's van zijn moeder en misschien wel van hem als veulentje.

Voor zijn zadel heb ik een Albion SLK laten maken.
Albions worden in Engeland gemaakt en ze hebben geen stock, dus elk zadel wordt eigenlijk zowieso op maat van jouw paard (en jezelf) gemaakt.
Ze zijn em langs alle kanten komen opmeten, en foto's trekken en hebben een dressuurzadel gemaakt waar de kussens achteraan ipv uit te steken, recht naar onder gaan en onderaan ook breder zijn onder het zadel, om zo toch het gewicht van de ruiter te kunnen verdelen.
Het is ook met een zeer diepe zit en hoge lepel, om mijn gewicht zoveel mogelijk vooraan (voor hem in t midden) te houden.

Hier een fotooke:
Afbeelding

Ik hoop nu wel dat het goed gaat zijn, want het was behoorlijk prijzig en ik ben niet van plan elk jaar een nieuw zadel te kopen (zeker niet aan die prijs) 8)7

Ik heb trouwens ook een speciaal dressuurhoofdstel gekocht dat helemaal met mousse onderlegt is, omdat gewone leren riempjes heel hard in zijn huid schuren en daar werd ie kaal van (dan stond er een hoofdstel in zijn hoofd als hij er geen aan had). Iemand anders had ook al die opmerking las ik.
Ik heb een Kieffer Dagmar. Voorlopig gaat het ermee, maar ik wacht de zomer af, want in de winter is zijn vacht natuurlijk wel wat dikker.

Ik wist niet dat bij een vliegenschimmel die vlekjes nooit meer weg gaan...
Nuja, we zien wel. Je kan er tenslotte toch niets aan veranderen.
Ik vind het wel raar te beseffen dat mijn paard er binnen een paar jaar helemaal anders gaat uitzien. (ik vind em eigenlijk best mooi nu).
Ik heb me wel voorgenomen elke keer op zijn verjaardag hem langs alle kanten te fotograferen om zo het verschil te kunnen zien als ik ze allemaal naast elkaar leg. *-:)

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:36

Ja dat was ik, mijn Lipizzaner heeft ook zo'n gevoelige huid dat ik alles met zacht onderlegd moet hebben. Hoofdstel in t zachtste leer, halster met bont, neopreen singel waarbij ik de voorbenen altijd voor het rijden naar voren trek zodat de huid glad zit. Maar helaas dan nog gebeurt het wel eens dat de huid kaal schuurt. Bijvoorbeeld zo'n vliegenmasker met een bontje langs de randen, dat gaat na een buitje regen toch mis en heb ik kale plekken op het hoofd. Dat kan ze dus niet altijd om.
Ruim een week geleden heeft mijn Lipizzaner op die hele hete zondag in de vrachwagen staan zweten op weg naar huis en heeft de stang voor haar meteen voor een kale plek op haar borst gezorgd. Warme natte huid en een ijzeren buis is geen goede combinatie. Volgende keer een handdoek omheen draaien dus.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:53

Ik heb sinds kort een Lipizzaner. Die van mij heeft ook zo'n dun velletje, ze dachten op de nieuwe stal dat ik haar geschoren had...
Verder is ze intelligent, eigenwijs en nogal fijngevoelig. Als het touwtje aan mijn zweep tegen haar aan komt met rijden, op een moment dat ze vind dat ze dat absoluut niet verdient, kan ik een nijdige bok terug verwachten :D.
Merk ook dat ze niet van stress houdt. Als iemand een schreeuw op stal tegen zijn paard geeft dan reageert ze daar op. Al gaat dat de laatste tijd heel goed, ze richt zich nu ook helemaal op mij. Dat heeft wel even geduurd voordat ze me helemaal vertrouwde haha. Het liefst bepaalde ze eerst zelf wat we gingen doen.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:57

Heel herkenbaar ook 2005, je zou het zo over die van mij kunnen hebben!

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:25

Ook mijn jongste lipi is heel zacht in zijn huidje. Hij heeft snel wondjes en beschadigt zich snel. Er gaat heel wat tubes creme doorheen bij hem. Ik heb nu een gel die erg fijn werkt, maar hij hoeft maar langs een tak te lopen en heeft gelijk een flinke schram. Heeft ie vast van z'n moeder.....

De site van Philip ken ik wel, woon zelf namelijk in Frankrijk. Philip staat hier een beetje bekend als een bijzondere man. Te veel paarden, ze kunnen het bijna niet aan. Ik ben nog van plan om bij hem te gaan kijken, maar dat zal na het seizoen worden. Gewoon voor de leuk. Voorlopig wil ik er niets naast. Heb hier mijn handen vol met alle paarden en pony's die ik heb.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:06

Wat voor hoofdstelmaat hebben jullie eigenlijk en van welk merk? Ik had nog een aantal hoofdstellen, maar merk dat full steeds op zijn kleinst moet of te groot is, maar bij cob is de omvang van de neusriem nogal krap. Ik had HH, Kavalkade en een oude Kieffer.

PetraKioto

Berichten: 170
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:09

Ja, zweepje... met mijn halflang dressuurzweepje kan ik nu echt niet klagen.
Ik raak em nauwelijks nog "per ongeluk" aan en als ik eens moet bijtikken heb ik toch iets in de hand.
Het gaat hem vooral over het "iets in de hand hebben". Leg ik het zweepje weg, heb ik in een miliseconde een heel ander paard. Neem ik zweepje terug, begint ie al ter plekke te draven nog voor ik er iets mee gedaan heb... Ik ga nog werk hebben met desensibilisatie <<)

Maar ik denk dat je in het algemeen heel veel geduld moet hebben met desensibilisatie.
Die van mij is zo alert en zo nieuwsgierig. Je moet em echt bij de les kunnen houden.
En hij kan verschieten van de meest rare dingen. Soms denk ik: "vliegt een vogel uit een struik: opletten!", maar neen. Maar het onzichtbare spook 5m verder: HOLA! >;)
Maar ik wil het er ook niet helemaal uit. Een gezonde dosis speelsheid is goed vind ik (voor VD enzo). En ik wil zeker geen learned helplessness.
t Is een beetje zoeken. En hopen dat ie binnenkort eens wat volwassen gaat worden :=

PetraKioto

Berichten: 170
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Brussel

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:12

haha, ja!
Die van mij heb ik eerst een hoofdstel mee geknutselt met een full en een cob die ik had liggen. Neusriem van de cob. Gebruik ik nu om te longeren.
En nu dus die zachte Kieffer Dagmar, dat is een full, maar alles zit wel in t laatste gaatje.
Zijn longeersingel is ook een cob-maatje.
t Is precies altijd een beetje puzzelen.

PetraKioto

Berichten: 170
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Brussel

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:16

XLeandrosX: ahja?
ik zie op zijn site dat ze precies wel goed dressuur rijden.

Ik heb em niet daar gekocht. Ik ben zijn 3de eigenaar. Hij is langs Luxemburg gepasseerd en daar ook gecastreerd (ik weet ook ni waarom)

Ik zou er wel eens willen gaan kijken, gewoon om het eens te zien. Het moet wel mooi zijn, die enorme weides met al die paarden in. dat kuddegedrag...

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:46

Goed nieuws!
Mijn Lippi mag morgen weer naar huis! :D
Uiteindelijk niet veel gevonden, ze moet op speciaal hoefbeslag en naar de fysio.

PetraKioto

Berichten: 170
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Brussel

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 09:15

Dat is goed nieuws!
Hopelijk gaat t snel beter.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:15

Lavje, hoe was de thuiskomst van je paardje?

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:17

Ja super! Ze was heel blij om weer thuis te zijn en vanmorgen weer de wei op te mogen! :D

sammyhofman
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:30

ik ben de laatste eigenaar van jou paardje. obligado is bij ons gestorven. als je meer vragen over hem hebt mag je mij altijd sturen. heb je geen facebook? dan zal ik je fotos sturen van hem. gr

sammyhofman
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:35

lovecortana schreef:
Hier de informatie die ik heb gekregen:
Haar vader was Obligado IV (vader: Lovera moeder: cardansas). Obligado is in 2003 gestorven aan kanker. Hij is altijd volgens de klassieke dressuur gereden.
volgens paspoort gewoon hele lippizaner....
Jammer dat ie al dood is had hem graag nog een keer gezien!

xx



ik ben de eigenaar van obligado. obli was een goedgekeurde andalusier hengst! geen lippizaner.
voor meer info kun je me altijd sturen.

je kunt me ook opzoeken op facebook.

sammy hofman